Friday, February 26, 2016

Kembara Di Bumi Taiwan - 23 : Taipei - Taipei City

Masih lagi di Taipei 101.

Sebab tak jadi naik atas maka cepat cepat la berambus. Tak elok jugak di pandang orang kalau pose pose feeling kacak di situ walhal tak berapa kacak pung ! Lagi haru sebab tak berduit ! Poyo je lebih.

Aku tak tau nak recommend ke tak kalau sesapa datang ke Taipei ni dan naik ke observation deck dia tu. Aku rasa pengalamannya mungkin lebih kurang sama je kot dengan naik bangunan bangunan tinggi yang lain.

Aku sendiri KLCC bridge pun belum naik sampai atas lagi !

* pandang kiri kanan sambil kelip kelip mata

Belum naik sebagai tourist la, tapi dah pergi terjah opis orang menumpang kasih. Sebab tu tak rasa ralat sangat kalau aku memang tak dapat nak naik Taipei 101 ni pun.

Tak pe lah. Tak de rezeki !

Taiwan's Top 101

Ni dekat level 5 lagi. Ada banyak pameran dan juga informasi tentang bangunan bangunan tinggi di dunia ni

Untuk info, masuk tahun 2016 ni, Taipei 101 ini kini menjadi menara ke 7 tertinggi di dunia !

Nah. Bagi yang nak tau tapi malas nak google.

Bangunan tertinggi di dunia - 2016

Dah tak de nak buat apa, aku pun keluar je la dari bangunan tu. Nak pegi ke tempat lain pulak.

Butik butik mewah di tingkat 4, Taipei 101 Mall

Ruang legar mall. Mall dia memang luas dan besar. Lebih dari 5 tingkat kedai kedai butik mewah dan lain lain juga. Macam Suria KLCC jugak la kot.

Taipei 101 - Shopping Mall

Taiwan’s premier international shopping destination, featuring luxury goods, fashions, and fine dining.

Taipei 101 Mall has gathered together the finest in fashion and refined dining from around the world. Our customers’ wishes are thoughtfully catered to in a world-class space that brings together sensory delights, a wonderful atmosphere, and architectural aesthetics, giving form to limitless imagination. Here, you can enjoy your shopping experience in comfort and total relaxation. Taipei 101 Mall joins the ranks of world-class shopping districts such as New York’s Fifth Avenue, Paris’ Champs-Elysees, and Rome’s Via Condotti, with flagship stores and all-new design concepts to offer consumers the richest array of shopping choices. Whether from the perspective of its high-end goods, design flair, trend-setting lifestyles, or sumptuous cuisine, Taipei 101 offers consumers 101% fresh choices in fashion and dining from around the world.

One of the most luxurious shopping center in Taipei, Taipei 101 offers spacious shopping experience and great varieties of worldwide brands.

B1 Food court and individual shops
1F World class boutiques
2F Sky-bridge to other shopping mall and more boutiques
3F Luxurious shops from around the world
4F Over 500 square meters interior space with restaurants and café
5F Financial, digital products and banquet service with the elevator that goes to up to the 101 observatory

Diperkarangan bangunan Taipei 101 Mall

Seterusnya... mula kan langkah kaki.................... 

Plan aku lepas pusing pusing kat Taipei 101 ni, aku nak pegi makan !

Aku dah riki kat internet masa kat hostel semalam, nak cari tempat makan. Kesian aku dah 6 hari tak jumpa nasi !!!!!! 6 hari tau. Boleh kurus tu.. malangnya tidak ! Kenapa eh?

* campak maggie cup dalam semak samun

Hari ni aku nekad nak dapatkan jugak proper meal sebelum balik ke tanahair. At least dapat la jamah nasi sekali kat Taiwan ni. Tinggi harapan aku tu, lagi tinggi pada menara Taipei 101 tu.

Salah satu restoran halal yang ada di Taipei ni terletak tak jauh dari Taipei 101 ni sendiri. Jadi, alang alang dah ada kat sini, elok la rasanya aku pegi usharina sambil mengisi perut yang sudah hampir kurus beberapa mm ni semenjak datang ke Taiwan ni.

Ini map ke resto halal yang aku dah aim. Tak jauh dari Taipei 101 ni. Boleh jalan kaki je.

Keluar dari shopping mall tanpa beli apa apa pun

Lalu ikut Grand Hyatt Hotel bergaya mewah sambil bersiul siulan.....

Jalan terus menuju ke arah Taipei City Hall

Nampak bangunan Taipei City Hall dengan bangunan tinggi di sana

Depan Taipei City Hall. Rentas arah kawasan park belah kiri kat depan tu

Ni bangunan bangunan dekat area aku minum Starbuck masa hari ke 2 hari tu

Taipei 101 dari arah park depan City Hall

Maka sampai la dekat bangunan yang ada lot lot kedai di bawah nya.

Debaran di dada semakin memuncak ! 

Nafsu nafsi membaham semakin menggegarkan gelojak jiwa.

Kali ni pastikan jaya !!!

Kalau nak tau, kedai dia kat bangunan yang tulis Panasonic tu

Ada lorong tepi jalan besar. Ada banyak banyak kedai kat situ

Luaskan kelopak mata !

Pasti jumpa. Mayur Indian Kitchen nama kedainya

Masa aku sampai hari tu macam tak ramai orang.

Nampak pekerja dia macam ramai local. Tapi ada sorang mamat remaja berbangsa India. Aku rasa dia anak tokey kedai ni la kot.

Aku sampai dan mintak seat untuk duduk.

Ada seat di belah dalam. Luar pun ada jugak kalau nak merokok

Dapat meja

Halal Food

Di beri tempat duduk. Biasalah kedai halal tapi jual arak? Not good ! Tapi aku tak pasti tu arak atau soda Arab. Tak gi check dekat dekat.

Dapat buku menu terus rambang mata ! Macam semua benda aku nak makan.

Sebab sedar diri dan duit pun tak berapa nak ada. Aku order je set Tandoori Chicken ni.

Makanan sampai ! Ya ampun.. rasa nak menitis airmata akhirnya aku jumpa nasi !

"Lihat la dunia. Lihat lah Mak Ayah... akhirnya.... akhirnya makanan di depan mata....."

Butir butir nasi tu aku kucup dengan penuh kasih sayang sebelum aku telan.
Ayam tu aku gosok gosok rapi tanda cinta dan rindu dendam sebab dah lama tak makan.
Kuah tu aku hirup sambil mata terpejam.
Semuanya aku gaul supaya bersatu dan aku telan pelan pelan.

Kadang kadang memang kena over macam tu !

Aku siap order Nan lagi tanda haloba menguasai jiwa.

Tak tau la nak cakap makanan sedap ke tak, tapi memandangkan aku memang tahap kebulur. Dah lama tak jumpa nasi dan ayam macam tu jadi aku belasah makan sampai abis.

Nampak nasi macam nampak intan berlian dalam pinggan !

Asyik........................ .

"Dont ever talk to me ............ I am having the best time of my life"

Nom Nom Nom...

Masa aku tengah makan tu ada sorang mamat ni masuk dan duduk sebelah meja aku. Muka macam Melayu. Dia senyum aku senyum la balik. Tapi dia duduk kejap then ada member dia sampai. Dia orang lari duduk kat luar. Dari perbualan lepas tu aku pasti yanhg mereka orang Indonesia.

Kat meja sebelah aku pulak ada mamat French dengan local Taiwanese tengah makan. Mamat Taiwan tu cakap French !!!. Macam pelik lak aku dengar. Aku memula tak de la nak ambik pot sangat tapi dia orang bertekak dengan mamat waiter kedai ni sebab mamat tu salah ambik order !

Riuh la sekejap.

Tapi aku buat bolayan je lah.

Bergusti lah korang kat situ, janji aku kenyang ! 

Alhamdulillah. Kenyang sungguh !

Kos makanan adalah sebanyak TWD 250 / RM 33. OK lah....

Cawangan cawangan mereka di tempat lain di Taipei ni

Perut kenyang hati pun riang !

Sampai masanya untuk bergerak ke destinasi seterusnya !

Seterusnya aku nak pegi melawat ke The National Chiang Kai-shek Memorial Hall.

Untuk ke sana, aku kena naik MRT. So aku jalan kaki patah balik ke MRT Station Taipei 101 dan ambik MRT kat situ.

Dah kenyang. Jalan ke MRT Station semula. Jalan sambil bernyanyi girang

Grand Hyatt Taipei

Taipei 101 berselindung di balik bangunan hotel 5 bintang

Grand Hyatt dan Taipei World Trade Center

Taipei World Trade Center

Jalan kaki tak sampai 10 minit

MRT Station Taipei 101/World Trade Center

Ambik MRT ke Chiang Kai-shek Memorial Hall. Line yang sama so tak payah tranfer line. Tambang MRT TWD 20 / RM 2.50

Keluar dari station MRT terus sampai di kawasan National Chiang Kai-shek Memorial Hall. 

Pintu gerbang

Cuaca pulak macam nak hujan !

See? Cuaca kat Taiwan ni memang pelik pelik. Tadi cerah terang benderang, sekarang tetiba je nak hujan.

Dalam hati aku berdoa supaya tak jadi hujan. Kang susah pulak aku nak mengorak langkah perjalanan.

Apa apa pun sebenarnya aku rasa gembira sepanjang hari spent masa di sekitar Taipei City ni.



Sampai bila perasaan ini
Akan ku luahkan padamu?
Tersirat di dalam hati
Ingin ku kata segalanya

Sejak saat pertama itu
Hatiku tergoncang
Melihat senyuman manis itu
Sehingga fikiranku terganggu

Yang sebenarnya aku telah jatuh cinta
Yang sebenarnya hatiku telah tertawan
Hanya satu yang aku pinta, oh darimu
Hatimu yang tulus

Tak mungkin aku berpura-pura
Cinta itu bukan permainan
Meskipun kita berbeda
Namun sama kita, tetap bersama

Yang sebenarnya aku telah jatuh cinta
Yang sebenarnya hatiku telah tertawan
Hanya satu yang aku pinta, oh darimu
Hatimu yang tulus

Yang sebenarnya aku telah jatuh cinta
Yang sebenarnya hatiku telah tertawan
Hanya satu yang aku pinta, oh darimu
Hatimu yang tulus

Yang sebenarnya aku telah jatuh cinta
Yang sebenarnya hatiku telah tertawan
Hanya satu yang aku pinta, oh darimu
Hatimu yang tulus

Yang sebenarnya aku telah jatuh cinta
Hatimu yang tulus

bersambung................

10 comments :

  1. naik bangunan tinggi-tinggi semua lebih kurang sama view je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu.... kdg kdg kena tgk cuaca jugak. kalau tak rugi jer

      Delete
  2. Apaaa uncle....?? Enam hari tak makan nasik?? Maggie cup je.... Ohhh tahan nya. Kalau Seri lembik lah tk larat nk jalan.... Uncle... Lain kali bawa bekalan Nasi dalam kotak jenama BRAHIM tu. Senang je nk makan, cuma panaskan. Mudah n kenyang.... Maggie banyak2 tk baik tau untuk kshatan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak suka la renyah renyah bawak lauk apa semua. makan je apa yang ada. belajar susah sekali sekala..

      baru la challenging.

      #lepasbaliktaiwantakmakanmakanmaggiedah
      #ehtipu

      Delete
  3. Replies
    1. best juga.. not only taipei la... taiwan as a whole

      Delete
  4. Replies
    1. intimate moments sebab lama tak berjumpa sua.. hahahaha...

      Delete
  5. 6 days without nasik? Haiyoo boleh menggeletar badan tak dapat nasik huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. x tau nak cakap cemana. jumpa nasik macam jumpa berlian ( macam la pernah jumpa pun )

      anyway tak jumpa nasi adalah masa untuk kurus.. malangnya tidak sebegitu !

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...