Saturday, February 6, 2016

Kembara Di Bumi Taiwan - 05 : Keelung City > Jinguashi

Untuk ke destinasi seterusnya iaitu Jinguashi, aku kena ambik bus dari Keelung City ni terus ke sana.

Bas akan melintasi pekan Jiufen terlebih dahulu sebelum ke Jinguashi. 

Plan aku nak terus ke Jinguashi dulu dan kemudian patah balik ke Jiufen sebab aku nak layan sunset dari sana. Tapi kalau tengok pada cuaca ni macam tak de rupa sunset je untuk hari ni.

Pasrah !

Keelung City

Untuk ambik bus dari Keelung City ke Jinguashi ni, kena cross jalan besar tempat bas dari Yehliu tadi berhenti.

Ada jejantan nak cross ke sebelah satu lagi.

Memula aku pegi ke Keelung Main Station. Ingatkan naik bas kat sana. Ada Visitor Information Center kat situ dan aku tanya pakcik tu dan dia cakap kena tunggu tepi jalan sebelah satu lagi.

Cross je jejantan tu nanti akan nampak banyak bus stop tepi tepi jalan.

Bangunan bangunan di Keelung City

Masa lalu tepi tepi kedai ni, aku nampak banyak gerai orang jual. Ada yang macam jual apam balik lah, jual roti lah. Semua nampak sedap sedap belaka.

Adakah itu petanda aku kelaparan?

Haah. Memang lapar pun. Nasib aku ada beli roti kat Family Mart tadi tu, nanti buleh la aku makan dan isi perut yang sudah kekosongan.

Peta rujukan perjalanan

Seperti yang tertera pada panduan tu, aku kena naik bas nombor 788 dari Keelung City ni terus ke Jiufen dan Jinguashi.

Cari bus stop dulu.

Dah jumpa. Tunggu la macam orang lain juga

Tak lama menunggu bas No 788 pun tiba. Tambang bas ke Jiufen/Jinguashi sebanyak TWD 30/RM 3.80.

Sebaik saja aku naik bas tu, aku terus la makan roti dengan lahap nya. Lapar sungguh. Bas memula tak penuh tapi berhenti beberapa kali, ramai yang naik. Dan aku perasan, tak de orang nak duduk sebelah aku.

Kenapa eh?

Adakah sebab aku busuk? Atau aku berwajah pelik? Kulit gelap dan hitam tak macam orang Taiwan? Atau dia orang ingat aku alien ?

Kecik hati abang ! Tapi tak pe lah. Tak de orang duduk sebelah, aku boleh tidur dengan riang. Lagi lagi sebaik saja bas bergerak meninggalkan Keelung City tu, hujan pun turun. Lebat jugak lah !

Terus aku lepak melayan perasaan sampai terlelap. Tapi sebelum tu sempat bedal makan roti yang aku beli kat Family Mart kat Yehliu tadi tu. Lapar dowh.

Seawal perjalanan, bus melintasi Keelung City sebelum sampai di pekan Ruifang dan perjalanan mendaki bukit menuju ke Jiufen. Sewaktu di Ruifang, bas berhenti untuk mengambil penumpang.

Permulaan mendaki menuju Jiufen

Pemandangan

Bangunan bangunan di pinggir bukit di Jiufen

Sewaktu sampai di Jiufen lebih kurang 30 minit dari Keelung City dan melintasi Jiufen dan dan berhenti untuk memberi laluan kepada beberapa penumpang untuk turun.

Aku tak turun. Duduk je dalam bas tu dan bas bergerak terus mendaki kawasan berbukit menuju ke Jinguashi.

Perjalanan ke Jinguashi memakan masa lebih kurang 10 minit je tapi jalan memang di lereng lereng bukit, ada banyak kubur kubur Cina dan kawasan perumahan. Nampak macam lawa jugak la area tu. 

Cuaca pun tiba tiba cerah semula. Buat hati aku jadi berbunga !

Jalan menuju ke Jinguashi

Bas berhenti di Jinguashi dan semua orang turun. Aku pun kena lah turun.

Tempat bas berhenti di Jinguashi

Dah turun tu tak tau nak ke mana dah ! Mati kutu. Hisap rokok jap sambil baca baca sikit.

Terletak di kawasan pergunungan dan dikelilingi oleh laut adalah perkampungan Jiufen (九份, Jiǔfèn) dan Jinguashi (金瓜石, Jinguashi). Kedua dua buah perkampungan ini pernah menjadi pusat perlombongan di zaman Jepun sekitar tahun 1930-an, 

Jiufen di kenali sebagai 'Little Shanghai. Manakala Jinguashi kemudian menjadi terkenal semasa Perang Dunia II sebagai tapak tawanan perang dan kem Kinkaseki.

Aktiviti perlombongan emas bermula pada tahun 1890-an semasa pembinaan keretapi dari Keelung ke Taipei. Kerja-kerja pembinaan laluan keretapi ini telah menarik pelombong Cina yang akhirnya menemui deposit emas pertama di Juifen. Berikutan penemuan itu, Taiyang Mining Corporation telah ditubuhkan dan menjalankan aktiviti perlombongan sehingga tahun 1971.

Selepas perlombongan berhenti, Jiufen dan Jinguashi tergelincir dan tidak menjadi tarikan sehinggalah sebuah filem yang berlokasikan Jiufen telah menjadikannya lokasi pengambaran dan mengundang orang ramai untuk datang berkunjung ke sini. Di Jiufen dan Jinguashi ini mereka masih dapat melihat kesan kesan perkampungan lama dengan rumah bercirikan gaya Jepun dengan laluan sempit dan lorong berliku,

Jiufen dan Jinguashi kini menjadi salah satu tarikan pelancong yang utama di utara Taiwan.

Area Jinguashi

Bangunan bangunan dan kediaman didirikan di lereng bukit

Kediaman di Jinguashi.

Aku tengok tempat ni pun rasa letih semacam je. Kawasan rumah tepi bukit. 

Kalau aku lah Mak aku suruh gi kedai dan kedai pulak kat atas, mau hari hari bergaduh dengan Mak sebab letih nak panjat bukit !

Tapi kawasan ni memang nampak aman damai dan suasana pun tenang je berlindungkan bukit bukau dan juga lautan.

Oleh kerana kawasan ni berbukit bukit, pergerakan untuk ke tempat tempat tarikan pelancong agak terhad kalau tak de private transport. Kalau nak menapak tu memang boleh mengah tahap lubang hidung serombong kapal Titanic.

Ada few places yang menjadi tumpuan pelancong di kawasan Jinguashi ni. Antaranya Gold Museum, Mining Ecological Park, Golden Waterfall, Chuanyi Temple dan juga Remain of Thirteen Levels.

Map Jinguashi dan tempat tarikan pelancong

Golden Waterfall

Sebab letak agak tak jauh dari bus stop tu, makanya aku pegi la riki riki Gold Museum ni.

Entrance

Ada patut pakcik pelombong. Senyum simpul sebab sekarang dah kaya raya agaknya

Gold Museum, Jinguashi

Ada kaunter kat entrance masuk. Boleh la nak tanya apa apa kot kat sini

Phamplets

Sebab nak buang masa dan alang alang dah sampai, aku gi je la jejak dalam Gold Museum ni, tengok apa yang patut. Lagipun setakat masuk area ni free je. Tapi ada section nak masuk tunnel tu nanti kena bayar. TWD 50.

Jom usha usha kawasan je lah.

Pengangkutan dahulu kala mengangkut emas

Kawasan Gold Museum

Ada bangunan bangunan lama. Ada yang di jadikan muzium, kedai dan juga pejabat

Itu bukan emas. Itu batu batan

Bangunan

Ada laluan ke arah tunnel. Kena daki anak anak tangga. Memula aku macam nak naik la jugak tapi tetiba...............

Nampak sign ni. Okey. Thank you ! Terus patah balik

Ada kedai cenderamata dan restoran serta tempat makan.

Bekas kawasan perlombongan emas terkemuka di Taiwan

Gold Museum. Jinguashi

Bagi aku Jinguashi ni tak de apa sangat. Unless kalau datang dengan private transport boleh la explore banyak tempat. Kalau naik bas memang area area situ je la yang mampu nak pegi.

Apa apa pun, please take note of the following :

The park itself is free and always open.

The Gold Building, and the Benshan Fifth Mine Tunnel, are open
Mon - Fri: 9:30 - 17:00
Weekends and Holidays: 9:30 - 18:00

They are closed on the first Monday of every month or the day after the holiday if the first Monday falls on a national holiday.

Cost: Everything is free except the Benshan Mine Tunnel (entrance NT50).

So jangan datang salah hari dan salah waktu pulak !

Berlegar legar di kawasan Gold Museum tu tak tau mana nak tuju dah, akhirnya aku naik bas dan bergerak ke Jiufen.

Bas bas dari Jinguashi melepasi Jiufen

Tambang bas dari Jinguashi ke Jiufen adalah sebanyak TWD 15/RM 2.

Tak sampai 10 minit, Bas akan sampai di Jiufen dan boleh stop di perhentian bas tepi jalan.

Bas berhenti tepi jalan di Jiufen

Bagi aku kalau ada masa boleh ke Jinguashi dan spend masa lama sikit kat situ. Banyak jugak tempat boleh di lawat cuma kena ada tranport atau rajin nak trekking.

Jangan ragu ragu... banyak yang menarik di situ.



Di sudut hari ku ini
Apa yang ku rasa
Kau tak percayakan ku
Ku cuba untuk fahami
Apa yang kau rasa
Untuk kita berdua

Jangan khuatir dengan diri ku
Kerna aku mampu menjaga diri ku sendiri

Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Aku engkau miliki
Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Engkau yang aku cintai

Hari ku diselubungi
Apa yang ku rasa
Buat ku jadi gila
Akan ku cuba fahami
Apa yang kau rasa
Untuk kita berdua

Jangan khuatir tentang diri ku
Kerna aku mampu menjaga diri ku sendiri

Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Aku engkau miliki
Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Engkau yang aku cintai

Baru ku rasa
Hati mu dan hati ku kini bersatu
Adakah mungkin
Perasaan ini kekal buat selamanya

Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Aku engkau miliki
Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Engkau yang aku cintai

Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Aku engkau miliki
Jadi tak mahu ragu ragu sayang
Aku tetap disini
Dan aku tahu tahu tahu sayang
Engkau yang aku cintai

bersambung............

4 comments :

  1. rugi la tak panjat tangga tu.. hahha

    ReplyDelete
  2. Mcmana artis antarabangsa org buleh jauhkan diri ni? Kurang asam gelugur sungguh rakyat Taiwan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah. pelik sungguh. dia org tak tau ke.. kalau kat Malaysia.. aku berdiri je kat jalan. semua kenderaan akan berhenti






      dan baling telur.

      hiks.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...