Thursday, July 11, 2013

Highlight & Itinerary : North Vietnam

Segar dari ladang tenusu !

* hulur EBM pada semua orang.

Eh. Puasa ek?

Hah ! Setelah kecewa dengan trip yang terpaksa dibatalkan atas alasan alasan yang munasabah ke Myanmar, maka trip bulan 7 dengan jayanya dilakukan. Peminat peminat yang menanti tidak sabar sabar untuk kemunculan di konsert mega mendung berarak awan kelabu.

Ke mana?

Sudah tentunya ke North Vietnam. Salah satu destinasi yang sekian lama menjadi idaman aku.

Moh usha garing apa yang dapat aku kutip sepanjang 4 hari 3 malam di sana.


Trip bermula dari KL terus ke Hanoi. Macam biasa, jalan jalan sekitar Hanoi melawat apa yang ada di sana.

Moh tengok.









Tidak lupa, cubaan berani mati kejar masa ke Sapa !









Amacam? Menarik tak?

Tapi nak sampai sini naik bas 12 jam !!!! Gila babas. Beku bontot aku jadi nya. Aku sendiri pun tak percaya cemana aku boleh bertahan selama tu duduk dalam bas 12 jam pegi dan 12 jam balik !!!

Balik ke Hanoi dan 2 jam lepas tu ke Halong Bay dengan jarak lagi 4 jam pegi dan 4 jam balik.

* betul betulkan padding seluar







Hah. Details kena tunggu rajin. Masih banyak yang tertangguh.

Overall trip ni agak meletihkan tapi aku gembira sebab aku berjaya jugak akhirnya. 

Tapi sebelum tu aku share itinerary aku dulu.

Day 1 : Depart to Hanoi - Arrive Hanoi - Pusing Pusing Hanoi ( West Lake, Museum, One Pillar Pagoda, HCM Mousoleum, Temple of Literature) - Malam bus to Sapa
Day 2 : Arrive Sapa - Sapa ( Cat Cat Village, Ta Van Village, Heaven's Gate & Hum Rong Tourist Mountain) - Depart back to Hanoi
Day 3 : Trip to Halong Bay, Hanoi at Night
Day 4 : Depart back to KL

Macam biasalah itinerary aku hanya ada selepas aku balik.

Penat tak hilang lagi ni. Sampai cramp kaki aku berjalan. Bayangkan kaki aku cramp tengah tengah aku cross zebra crossing ! Tak boleh berjalan dengan penunggang motor dengan ramainya tengah menunggu lampu isyarat !! 

Fuh. Boleh pengsan kalau nak imagine balik semula.

Overall OK la walaupun agak meletihkan. Sebab aku nak cover tiga tiga tempat tu dalam masa 4 hari. Maklumlah aku ni kalau travel mana boleh lama lama. Teringat anak bini. Rindu nak makan nasi dan paling penting, tak boleh berak di tempat orang ! Lagi haru tu ! Tapi tu la travel style aku, singgah kejap kejap dan perhatikan apa yang sempat and aku rasa puas hati jugak lah. 

Lagi happy sebab ini adalah birthday trip aku. 

HAPPY BIRTHDAY TO ME !

* kesat airmata yang membuak buak keluar dengan seluar dalam merah tanda terharu. 

 
Dah potong kek siap siap.

Budget? 

Aku warning awal awal, budget aku tak la the cheapest tapi aku try to go to the lowest yang boleh as long as
aku masih boleh travel secara selesa. Aku abis USD 150 (RM450) total untuk semua termasuk hotel 1 malam, trip ke Sapa dan Halong Bay, transport etc, makan dan shopping sikit tapi tak termasuk flight ticket (RM176 return)

Expenses breakdown you need to know.

1. Shuttle bus from airport = 40,000 Dong (USD 2) per trip. Masa balik aku kena bayar USD 3 sebab naik mini van jer.
2. Bus to Sapa = USD 22 one way ( sleepers)
3. Day trip to Halong Bay = USD 28
4. Entrance attraction lebih kurang = 20,000 Dong ( USD 1) to 70,000 Dong  (USD 5) each.
5. Sewa moto di Sapa = USD 4 per day

Lain lain makan minum shopping sikit sikit. Hotel try to get paling murah lah cap USD15 per nite dapat yang decent hotel dah.

Ada banyak benda yang menarik dan jugak tak kurangnya yang tak menarik. Orang Vietnam memang macam cilaka asyik nak menipu jer especially yang jual tiket masuk attraction, tiket bas, jual air pun selagi ada cara nak kelentong dia orang akan kelentong. Kita ni pun selagi nak elak pun memang terkono jugak !

Tapi ada jugak yang baik hati dan buat aku rasa gembira sepanjang masa di sana.

Vietnam sendiri terlalu unik dan punya keindahannya yang tersendiri. Negara yang akan sentiasa ada tempatnya di hati aku ...... my everlasting love !

p/s selamat meneruskan ibadah puasa !



It looks like heaven to see you walk
To see the way you're moving on
Sounds like an angel when you talk
The words come out like in a song
Never thought what love could do inside
You're the place where I can hide

It feels like heaven to be with you
When you treat me like you do
Every minute of the day
Just with you I wanna stay
There will be no end....

We've got an everlasting love
So pure divine
We've got an everlasting love
Our love will last for all time

Could draw a picture just by heart
Know every line on your face
You stopped me doing from the start
Ask the things I used to chase

Every minute of the day
Just with you I wanna stay
There will be no end

We've got an everlasting love
So pure divine
We've got an everlasting love
Our love will last for all time

Should you ever
Have any doubt bout you and me
Please don't ever
No love never
Don't hesitate to tell me how it should be

We've got an everlasting love
So pure divine
We've got an everlasting love
Our love will last for all time

29 comments :

  1. USD150 for me is murah lah, walaupun cuma dalam jangka masa yang pendek. I wanna go Sapa. Most of my friends recommended me that.

    ReplyDelete
  2. dh banyak baca blong kengkawan yang pegi Hanoi tapi tak ada lagi yg pegi SAPA..menarik nih...sabar menunggu entri baru

    Selamat berpuasa :-)

    ReplyDelete
  3. abg meng,

    happy belated birthday...dekat2 rupenye bday kt..

    xpe, at least dpt laksanakan something mase bday dh bt kt hepy kan?

    aku nk pg sapa last year, tp xde rezeki..xpelah..nk bt mcm mane..

    ReplyDelete
  4. OWH NOOOOOOOOOOOOO KO PEGI SAPAAAAAAAAAAAA! TIDAKKKKKKKKKKKKKK!

    kitorang ada plan gak ni tapi, tapi, tapi...nanti la *betulkan padding gak*

    weh cantek weh sapa tu...sob sob! CANTEK GILE!

    ReplyDelete
  5. Happy bday abg Meng! Makin tua makin berisi ehh...
    Abe Meng, nape tak naik train yg bleh tido2 baring segala tu pi Sapa?
    Thn lepas me also plan nak pi sane, tapi tak rezeki laks...

    ReplyDelete
  6. pesal tiket murah bebenor...

    xsampai lagi hanoi sebab kalo promo pon rege tiket xkan murah cmtu :)

    ReplyDelete
  7. DD : yeah u should.

    JM : Terima kasih. sabarlah menanti entry nya... tgh call rakan rakan artis paksa mereka memasak ni...

    selamat berpuasa too.

    DAT : Happy birthday to you too. Thanks...

    Ada rezeki boleh cuba lagi ke Sapa tu.

    ReplyDelete
  8. Sapa lg cantik dr Guilin and Bali.superb view..

    Awat kecik benor keknya..red velvet..

    ReplyDelete
  9. biq : tak payah plan sgt, tak jadi. buat macam aku. pegi je dulu.. sampai sana then terus rasa mcm nak gi sapa..

    so aku pun sampai.....

    Azra : Sebab last minit. decided nak gi sapa masa touch down di Hanoi.. then cari train semua abis tiket .. yang ada cuma bas saja..

    nasib la..

    ETK : kena carik lagi la tu...

    ReplyDelete
  10. Nohas : I have to agree on that part :-)

    Kek tak besar sebab orangnya dah cukup besar.... Muahahahaha

    ReplyDelete
  11. happy birthday abg meng! ada party makan kek rainbow tak??? hahahah.

    hotel kat hanoi tu murah2 je. plus mmg gaya hotel wlpn dia kata hostel je pn. aritu tak sempat nak ronda abes sbb waktu singkat kat hanoi tu. overall sapa tu cantik woii!

    ReplyDelete
  12. hepi besday Meng..

    aku ada plan gak nak gi sapa next year tp aku nak masuk ke sana dari border china. Ada sesapa tau kat sini camne nak gi sapa dari border china? bandar kat china mana paling dekat utk masok sapa? tq.

    Tp bulan apa yek paling 'mengancam' nak gi?

    ReplyDelete
  13. abg meng,

    aku tumpang jwb eh...

    HB, aku rase backpackers busuk pernah bt cross border ni kot n pg ke sapa..ko boleh email die or pm kt fb page Backpackers Busuk..

    ReplyDelete
  14. tq DATT, aku dh google dh bandar Hekou paling dekat ngan Lao Cai, cuma transportation jek masih dalam dilema...hahahaha

    ReplyDelete
  15. HF : terima kasih.. x de kek rainbow tahun ni... nasik hujan panas jer... ( order dlm flight Air Asia).. Hahah

    HB : thenfks jugok... kau pegi bulan 9 la Sapa tu.. ok kot..

    aku rasa lah kalau kau pegi guilin pastu pegi hanoi/sapa.. mcm rugi sebab view lebih kurang sama je..

    Tq DATT sudi menjawab. eh jadi ke kau ke pantai tu??? pantai dalam?

    HB : kau pegi kunming sekali harung je pastu ke Sapa ni.. ok jugak kot. bas dari lao cai ke sapa tu akan tunggu bas dari mana mana jugak ( bukan dari hanoi saja ) so transport pun tak susah mana cuma badan nak kena bertahan lama je la....

    ReplyDelete
  16. HB,

    bile meng sebut kumming baru aku teringat...backpackers busuk pergi kumming dulu then bt cross boarder utk ke sapa...ko tanyelah die nnt, inshaALLAH dpt membantu misi suci ko tu nnt..

    meng,

    aku kengkonon nak pg sambut bday kt santubong tp xpelah...xde rezeki..tgk view2 org yg pernah duduk kt hotel kt santubong tu super mengancam...bt aku tergugat2 jer..

    xpelah...mgkn smbt 2 bln lewat kot kt santubong..hehe...

    ReplyDelete
  17. camne aku leh termiss bday ko ni meng! tak pasan pun aritu kek diatas menceritakan pasal bday ko! cis!

    ok, happy belated bday. moga apa yg dihajati menjadi kenyataan. tapi sila hajat yg baik2 jer. kalo nak dada noreen noor, sila rentikan. sekian.

    pasal sapa tu, ada gak plan nak gi danang-muine-sapa tapi tgk la camne, bak kata ko, sampai sana baru gebang kan? hahaha! mekasih mengggg! nak FM sapaaaaaaaaa pleaseeeeeeee *hulur tangan buat muka puss in boots*

    ReplyDelete
  18. DATT : Ya. Memang kunming la.. santubong tu yang ada mini malaysia tu ke apa ? rasa mcm aku penah pegi. ke belom. ntah aku pun lupa ( kekurangan nikotin dlm tubuh )....

    Biq : terima kasih..

    sorry to say. FM Sapa tak de. Ada jumpa sebenarnya tapi 1 jenis tu je dan tak lawa dan mahal ! aku ingat jumpa la cari kat Hanoi tapi tak de jugak..

    So. KITA KENA KIRIM DGN HB TAHUN DEPAN !!!!

    ReplyDelete
  19. hahahaha....aku pon lom tau lg sampai ke x SAPA...baru gebang jek ni.. tunggu thn depan baru berani citer hehehe...

    aku rancang nak naik ketapi 25 jam utk sampai ke kunming...pastu naik bas ke Hekou, jalan kaki ke Lao Cai...hahaha

    ReplyDelete
  20. jalan kaki??? ok gak. sambil jalan makan buat cherry... sampai sapa kau cirit la ko nanti..

    ReplyDelete
  21. dengan ini, secara rasminya, HB SILA BELI FM UTK AKU DGN MENG OK? so HB, ko mmg kena pi. tak leh back off dah. ha ha tatau tatau!

    *goyang jari telunjuk*

    ReplyDelete


  22. SETUJU !!!!

    * lambai lambaikan bulu ketiak

    aku tau kedai dia kat mana. tapi confirm memang tak lawa dan 1 jenis tu je.. tak tau la kot tahun depan ada banyak dah

    ReplyDelete
  23. kompem la dah setahun mesti ada batu FM jenis baru or plg busuk pun bentuk selipar hahahaha! sila beli!!!

    ReplyDelete
  24. meng, ko naik sleeper bus kan..ok tak? dari segi safety. sebab mat saleh & locals rata-rata kata dangerous. ada blog minah ni kata bus & truck danced all the way at one point touched the side window. tapi sleeper bus murah lg dari sleeper train ah.

    tlg pencerahan psl sleeper bus lebih cikittt..tenkiu.





    ReplyDelete
  25. Biq : FM rupa sawah padi tapi mcm kat kolam ikan pun ader aku tengok. Tu yang malas nak beli.

    NT : lama hilang tetiba muncul nak naik sleepers pulak. safety.. rasanya ok je.. bas tak laju pun .. tidur pun tak de la rasa berkocak. ikut nasib ler kot.

    nanti aku update entry bas ni..

    * merenung langit

    ReplyDelete
  26. heee. langit cerah meng. hapdet le yeww..~

    ReplyDelete
  27. banyak info ni....cadang nak ke sana hujung tahun.....nice!!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...