Friday, December 26, 2014

Jejak Myanmar - 19 - Bagan : Bagan to Yangon

Layan koleksi gambar gambar sekitar Bagan yang aku sempat snap dari Pyathada Paya !

Temples, kuil dan pagoda macam cendawan tumbuh

Salah satu temple yang aku dah jejak semalam untuk tengok sunset

Bagan... menanti mentari menghilang.

Malangnya untuk hari ke dua ni, matahari masih sama malu malu. Cuma hari ni ada jugak la kaler kaler sikit berbanding dengan semalam.

Walaupun tak nampak jelas matahari terbenam tapi at least boleh la aku syok syok sendiri ambik gambar. Cuma tak daya nak tunggu sampai abis sunset sebab aku kena kejar masa.

Orang sudah mula ramai di atas bumbung Pyatada Paya ni untuk tengok sunset. Tak lupa jugak yang mula berniaga kat atas ni...

Antara temple terbesar di Bagan

Senja tak berapa nak ada

Padang pasir dan pagoda....

Aku tinggalkan Pyathada Paya ni sewaktu orang lain mula sampai untuk tengok sunset. Kalau ikutkan hati aku memang la nak tunggu. Tapi kalau aku tunggu, buatnya terlepas bas nanti, aku yang haru.

So redha je lah. Tu je rezeki aku nak tengok sunset di Bagan ni. Dah cuba 2 hari... hasilnya tak berapa menepati citarasa.

Pasrah !

Bye bye Pyathada Paya

Cuma masa keluar dari kawasan tu, nampak ada sinaran mentari mula menurun... nampak lah sikit kelibat sunset yang baru nak bermula...

Tak berapa meriah mana disebabkan mendung

Kelam

Sempat on the way balik tu snap sana sini lagi. Tapi snappy dari atas ebike je lah.

Perjalanan menuju ke jalan besar

Sunset yang tertinggal

Bergegas pulang ke hotel

Nampak lagi sikit sikit sunset... snappy jugak lagi

Sinaran

Ni je lah yang ada

Tamatlah perjalanan di Bagan selama 2 hari.

Bagi aku Bagan mempunyai keunikannya tersendiri dan wajib di kunjungi oleh para peminat yang minat travel. Uniknya bukan sebab pagoda yang banyak banyak tu. Kita pegi pun bukan nak beribadat ke apa, tapi pemandangan Bagan tu sendiri dengan ratusan pagoda tu buat lembahnya jadi menarik.

Dan kalau sebelum ni, aku hanya baca mengenai Bagan ni tapi sekarang aku dah boleh buay kesimpulan sendiri, Bagan adalah salah satu tempat yang wajib di kunjungi.

Dan Alhamdulillah. Takdir Tuhan telah pun mengizinkan aku untuk jejakkan kaki di sini.

Setiap ku bersamamu

Menghantuiku mengusik fikiran

Ternyata kaulah takdir cintaku
Hujung pelabuhan hatiku

Masa sampai kat area hotel tu, aku pegi pulangkan ebike dulu. Tak de apa sangat, just return je. Aku dah siap siap bayar semalam harga sewa.

Tengok masih ada masa lagi, aku lepak kejap kat kedai makan mamat yang reti cakap Melayu sikit sikit tu. Dia ada kat kedai hari tu.

Aku order minum.. Order jugak pau dia yang sedap tu.... Dia cakap dia buat sendiri. Dalam tu ada inti kacang merah.

Ini la kedai dia... kat tepi jalan. Nama kedai world !!

Makan pau kacang dan minum air

Lepas abis makan, aku balik ke hotel. Tanya orang hotel, pick up sampai kol berapa.. dia suruh tunggu. Aku perasan ada jugak la dua tiga orang macam menunggu pick up yang sama dari hotel tu.

Semua orang nak naik JJ bus.

Tak lama lepas pick up pun datang. Dalam tu penuh dengan puak puak pelancong dari India.. Bising betul berborak sesama mereka. Sebab ramai, so driver tu suruh aku dok depan dengan dia dan ada sorang lagi minah salleh ni.

So sempat la borak borak dengan minah tu.

Dia American dan jadi English teacher di International School di Yangon. Borak borak pasal travel etc. Dia dah 6 bulan duduk Myanmar tapi belum abis cover lagi. Tu pun dia pegi weekend trip je ke Bagan. Dok layan borak dengan dia sambil dia tanya tanya pasal Malaysia. Dia kata nak datang Malaysia sebab nak makan Nasi Lemak !!

Haaaaaa. Glamer nasi lemak.

Jenuh aku terangkan apa benda dan cemana nak buat nasi lemak tu. Kalau dia salin resepi.. mesti bila dia buat mati keracunan sebab aku merepek je. Konon reti.

Heyy. Aku tak mau memalukan bangsa. So konon semua orang Malaysia tau apa itu nasi lemak dan ingredient dia. Aku tau makan jer.... Tapi demi bangsa dan nusa dan tak mau malu dengan orang asing, aku cas cas reti !

Hahahahah....

Minah ni banyak keje kat oversea, tapi dia kata hujung tahun ni dia nak balik US for good sebab dia dah lama merantau.

Sempat aku tanya dia soalan kehidupan dia di Yangon tu. Dia jawab..

"It is not so good. People looking at me like I am in the zoo"

Hahaha. Biasalah orang putih kan, orang selalu pandang atas bawah. Tapi dia cakap dia dah biasa.

Dari Nyaung Yu... pick up tu terus ke New Bagan dan bas menunggu di situ.

JJ Bus dari Bagan ke Yangon

New Bagan

Memang JJ bus ni 10 kali lebih selesa daripada bus bus lain yang ada di Myanmar ni. Seat dia lebih luas dan selesa. Lagi lagi aku dapat 1 seat sorang sebab seat dia cuma 3 jer 1 row. Memang syok nak tido lah tak kacau orang. Memang aku recommend JJ bus ni.. tapi tu la.. cepat penuh.

Ni FB JJ Bus

Yang tak syoknya... puak puak India yang sama naik pick up dengan aku tadi, bila dah dalam bas dia punya bising mengalahkan kat pasar. Dia orang agak ramai la.. pastu siap main game la.. main teka teka... riuh satu bas.

Nasib baik la.. bus yang aku naik mula mula ni.. bergerak semula ke Nyaung Yu Bus Station dan di sana ada satu lagi bus lain menunggu. JJ bus jugak so kami di split ke dua dua bas tu dan puak puak India ni naik bas tak sama dengan aku !

Lega..

Kalau tak aku tak tau apa benda dia orang beraktiviti dalam bas sepanjang jalan nanti.

Geng Geng India buat angkara dalam bas. Siap berdiri dan main teka teka perkataan... Bising betul.

Sebaik saja naik bas dan bas bergerak ke Yangon, aku terus pengsan !!!

Sedar sedar bas berhenti di kawasan R&R. Yang menariknya masa nak turun tu dia orang siap bekalkan set ubat gigi dan berus gigi.. boleh lah sesapa nak gosok gigi. Nak makan pun boleh. Aku gi usha jugak la tapi tak de benda yang menarik aku rasa nak try.

So aku lepak je la hisap rokok sambil tengok tengok orang.

Bas berhenti. Ada orang jual buah buahan

Tempat R&R

Baik hati mamat ni bagi anjing tu makan. Makan kacang rebus.

Naik semula bas dan aku pengsan sekali lagi.

Memang bas ni cukup selesa untuk perjalanan jauh pun. Bas bergerak dari Bagan pukul 8 malam dan sampai di Station Bas Intercity Aung Mingalar di luar Yangon lebih kurang pukul 5.30 pagi !

Aku terjaga tu dah nak sampai. Punya la tidur lena gila. Tapi kali ni tersedar ngam ngam sampai Yangon. Tak de tali berselerat dan tak de kena tinggal dah.

Bas sampai di Bus Station Aung Mingalar

Sampai di bus station ni, terus keluar dan cari teksi. Memang nak ke airport secepat mungkin sebab flight pukul 7 pagi.

Tapi ada lak mamat ni offer nak jadi drebar. Jenis prebet sapu yang hantar hantar orang ni. Mamat ni offer nak hantar aku ke airport. Memula dia nak ketuk 10,000 Kyat. Aku tak mau. Last sekali nego nego aku sudi bayar 4,000 Kyat. Akhirnya dia setuju.

Yang menarik lagi. dia naik keta mahal ! Dan dalam kereta tu.. awek dia ke sapa ntah tengah membuta.

Aku malas nak ambik pot.. janji aku sampai airport sudah. Tapi tak de la juah sangat dari bus station tu ke airport or maybe dia lalu ikut short cut kot.

Sampai airport

Check in kat airport..

Tak de apa yang menarik sangat nak buat di airport ni. Lepas check in apa semua... aku terus masuk boarding room.

Siap sedia nak belayar pulang ke tanahair..

Tapi.. lepas pada chop passport tu.. tiba tiba.... perut rasa memulas semula.

Ergh....................... tetiba terasa nak cherry cherry lady lagi.... Mampus !!!! Jangan la kejadian kelmarin berulang lagi..

bersambung..............

11 comments :

1. gila gamble haa ko, flight kul 7 pagi!

Nasib takde halangan di perjalanan..

Bukan ke ko beli tiket bas kat stadium di Yangon? mmg ada pick up disediakan eh kat bagan? hotel punya ke jj punya pick up?

2. Bagan ke Yangon naik bas berapa jam Abang Meng ? 10 jam ada ?

3. Hopefully tak ler terjadi apa apa ya dalam flight ... sebab kita pernah kena naik flight pass tuh memang rasa nak tercer sangat .... dah ler tandas kecik !!! Kuar dari tandas siap bau ikut lagi hahahahhahaa

Lepas nih sure rindu ngan kisah Bedak Tanaka dan Sireh !!!

Hahahhahaa

4. Abg meng dh recommend ni, wajib lar Bagan masuk dlm my travel wishlist..hehe :)

5. nasib ler dah sampai airport baru terrrr lagi, mau dalam bas tak ker haru...

6. bersambung lagi....

teringin plak nk tengok sunset..

7. Jea : memang kentang.

tu pun aku bolak balik jugak la takut tak sempat sampai. tapi minah tomorrow day tu cakap sempat kalau bas JJ. kalau bas lain dia tolak lewat lagi dari bagan.

pick up tu JJ punya .. bas lain pun rasanya ada jugak..

HH : ya.. 10 jam. tak boleh lawan Sapa ke Hanoi.. 12 jam.

Ghaz : kalau cherry berry memang naya.. nauzubillah.

tu yang terpaksa berry kat epot dulu. kalau kena dlm flight.. lagi la naya

8. An : memang wajib !

tapi pegi awal tahun la. tak panas sgt.

Nasa : sebab tu aku x makan banyak.. selain daripada menjaga kelangsingan tubuh.. takut jugak tercherry berry di atas kerusi..

Nieda : mesti la kena saspen. padahal tak de apa pun

lepas berak je oke.

keluar dengan senyuman di wajah

9. ZF : sunset tu kau pegi la nanti ambik gambar lawa2 tunjuk kat aku pulak.

MKL : thanks

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...