Monday, December 22, 2014

Jejak Myanmar - 16 - Bagan : Sunrise in Bagan

Gambar gambar ni adalah time sunset yang tak berapa nak ada masa first day aku di Bagan tu.

Bagan at Night

Bagan

Bulan di Shwe Sandaw Pagoda

Malam di Bagan. Scary kan malam malam gelap macam ni kayuh basikal sorang sorang tanpa lampu jalan dan peneman....

Ini kata kata wiki pasal Shwe Sandaw Pagoda ni.

This is the "sunset temple", where foreign and Burmese tourists alike gather every evening to view the spectacular Bagan sunset. Get here early, as the top levels are small and space is scarce. There are many peddlers around the temple selling T-shirts, drinks and souvenirs. The climb up is a reasonably easy 5 minute walk up a flight of stairs, but the steps get narrower and steeper near the top. Not recommended for those with vertigo, but if you can make the climb, you will be rewarded with a breathtaking sunset as the the temples and landscape are set ablaze in golden sunrays. A good compromise is to climb to the 3rd or 2nd highest level, where the steps are much more manageable than the topmost level, is less crowded, and the view is just as good. It starts getting crowded here as early as 4:30pm, so consider taking a view from the Shwe-Gu-Gyi temple nearby instead (easily passable if on bike).

Lepas blah dari Shwe Sandaw Pagoda dengan sedikit hampa aku teruslah balik ke hotel.

Nasib la hotel tu terletak kat jalan utama. Tak de la sesat barat aku balik malam malam macam ni dengan jalan tak de lampu. Tapi ebike tu adalah lampu kecik kat depan buat penyuluh kehidupan.

Sampai semula kat kiosk yang sewa basikal tu. Aku nak pulang kat dia.

Pastu aku buat deal dengan dia, esok aku nak pegi tengok sunrise pagi pagi. So aku nak sewa ebike dia. Then kami berborak buat deal macam macam lah. Sudahnya esok pagi dia hantar e bike kat hotel aku pukul 6 pagi esok !

Haaaa settle. Boleh la aku bangkit pagi tengok sunrise pulak. Temple yang untuk tengok sunrise tu pun kat Old Bagan jugak. Agak jauh dan ambik masa jadi aku memang plan nak keluar awal.

Settle bab nak sewa ebike esok sebanyak USD 6. Dapat diskaun sikit.

Now misi mencari tempat makan. Lapar tu satu hari tak makan !

Ada kedai Indian di Nyaung U... nampak macam cozzy jugak. Aci tak buat buat makan pastu sendawa macam badak then claim tak sedap? Lagi ganas buat effek hempas pinggan kasik pecah tanda amok. Hehehe. kena bayar pinggan lak.

Sebenarnya waktu malam kawasan jalan di Nyaung U tu agak meriah. 

Banyak kedai kedai di bukak especially kedai makan. Jadi aku pegi dari satu kedai ke kedai, tengok menu dia apa yang menarik untuk dijadikan habuan.

 So aku pilih satu kedai....duduk dan order !

Menu malam tu. Nasi Goreng Thai plus Sweet and Sour Prawn dan air mangga.

Masa nak order tu aku cakap kat dia, aku nak pedas sikit sebab ingat orang Myanmar ni mana makan pedas pedas sangat.

Tup tup masa datang memang pedas menyeringai.... fuh... 

Nasib baik rasa manis udang tu boleh cover rasa pedas. Bergelen gelen aku teguk air.

Tapi makanan sedap kat kedai ni 

Kenyang dan puas hati walaupun pedas.

Dan ada pertunjukkan Puppet Show. Sambil makan sambil layan.... macam kisah Wayang Kulit dan bercerita tentang sejarah Bagan dulu dulu.... Aku tak tunggu abis pun.

Sebelum balik aku singgah kat supermarket, beli air minuman dan sedikit pastry kat kedai bakery

Masa kat kedai pastry tu aku nak la benda manis bagi hilangkan pedas. So aku pun beli la biskut kat atas tu. Aku tanya mamat kedai tu, susah payah dia nak jawab. Aku dengar dia cakap satu tu 3000 Kyat. Aku pun bagi la duit lepas ambik 2 ketul.

Settle semua aku keluar. Jalan kaki dekat 10 langkah mamat tadi tu datang kejar.

Rupanya dia nak pulangkan duit. Dia tersilap cakap..3000 Kyat tapi sebenarnya cuma 300 Kyatt je seketul.

Balik ke bilik, lepak lepak mandi solat apa semua then tengok TV.

Masa tengok TV tu tetiba rasa perut memulas.

Sudah !

Sakitnya macam di tarik tarik. Macam nak beranak.

* assume aku pernah beranak ! Hahahaha.

Pulak tu tetiba rasa badan macam panas semacam jer. Aircond dah bukak tapi macam haram tak berasa. Aku siap bukak tingkap tapi angin panas yang masuk. Malam pun panas !!!

Dah hilang arah dah sebab tak leh nak tidur. Pastu start sakit perut. Dah beron berkali kali dah. 

Nak tidur tapi tak lena. Berpusing tukar katil dan last sekali aku tolak katil dan tidur atas simen je kat bawah !

Punya la cuaca panas gila babeng...... Hangat sungguh. Aircond tu langsung tak membantu.

Last sekali aku terlena ntah pukul berapa. Bangun subuh dan keluar. Tengok tengok macam dah cerah jer

Makcik basikal tu dah siap hantar e bike aku kat hotel pagi tu. So aku ambik e bike tu terus bergerak untuk memburu sunrise !!!

Masalahnya.. aku tak tau mana nak tuju. Ada few temples for sunrise ni, tapi yang aku nak pegi tu macam jauh la pulak. Then nanpak matahari dah mula bersinar. On the way ke Old Bagan,  aku nampak satu temple dan nampak ada orang panjat layan sunset, so aku terus pegi park e bike situ dan mendaki di pagoda yang sama.

Sunrise dari temple yang tak tau nama

Pagoda yang aku naik ni masih dalam pembinaan. So payah sikit nak naik ke atas. Tapi aku nampak ada 2 orang awek chinese ni dah siap siap duduk kat atas. Musykil aku cemana dia orang boleh ada atas tu.

So aku pun nak usha jugak. Last sekali tak lepas.

"How did you get up there? You climb?"
"Yes..."

Serentak mereka menjawab. Ada dua orang budak local bersama sama dengan dia orang berdua.

Nak tak nak terpaksa la aku merangkak memanjat. 

Akhirnya berjaya memanjat ! Mencabar jugak la.

View di pagi hari di Bagan

Minah minah tu kata aku missed the golden moment..... uhuk uhuk. Tak de rejeki

Salah satu temple di Bagan

Bagan di pagi hari

Bagan at sunrise

Minah chinese tu naik keta kuda kot.. sebab tu dia orang leh datang awal awal

Suasana pagi

Not the best sunrise pun tapi OK lah... 

Mungkin orang tertanya tanya, tak de ke hot air balloon kat Bagan?

Bukankah hot air balloon begitu terkenal di sini?

Kalau nak tengok yang hot ballon over pagoda di Bagan ni kena datang awal tahun sebab hot air balloon tu ada musim musim dia jer..( Bulan January ) bukan sepanjang tahun.

So itu jawapan untuk kemusykilan di atas.

Lama jugak la aku lepak kat atas. Menunggu sunrise pun tak ada. Tetiba matahari dah meninggi !

Nampak tak 2 orang chinese tadi tu. 

Mereka dah turun di bawak oleh bebudak locals tadi tu dan dia orang tengah menempek nempek muka dengan bedak tanaka. Rumah tu aku rasa rumah penjaga pagoda ni dan tu anak anak mereka.

Ramai je nampak pelancong especially dari Asia yang sibuk nak mencuba tanaka tuh.

Aku lepak kejap layan suasana pagi. Gigih bangun pagi ni !!!

Walaupun sebenarnya matahari dah meninggi

Pagoda di Bagan. Yang atas bukit sana tu macam tarikan pelancngan jugak tapi kena buat side trip. Kalau berkelapangan boleh la gi usha tapi rasanya pagoda biasa je kot

Haaaa. Ini la pagoda yang aku panjat tu. Tinggi tak nak sampai atas. Tak de tangga lak tu.

Dan itu ebike aku di hari ke dua. Tak dapat yang kaler pink dah. Macho sikit yang ni.

Dah abis ambik ambik gambar sunrise yang tak berapa nak ada, aku balik semula ke hotel. 

Nak gi jalan tak tau nak jalan mana. Lagipun masih pagi lagi ni. Aku balik hotel dan pegi breakfast sebab breakfast disediakan perchumah !

Makan di rooftop

Pemandangan tak menarik mana dari atas roof top hotel.

Aku order macam macam masa breakfast tu. Scramble eggs la apa lah. Tapi makan roti dengan buah je dulu.

Baru nak suap makanan, awal awal tu tetiba perut dah mula bergelodak semula. Ah sudah. Tak boleh jadi ni. Tetiba rasa nak cherry berry !

Aku bagitau mamat waiter tu.

"Okey. I have to go down to my room. I will come back. Dont clean up this table okey?"

Dia angguk la. So aku berlari la turun ke bilik di bawah.

Dan....  bermulalah impian ngeri penuh duka di Bagan..................  tercherry berry tahap gaban, Keluar masuk toilet tak tahu berapa kali.

Rasa macam nak peluk toilet bowl jer sambil menangisi nasib diri......

"Oh.. Tuhan ku. kepada Mu. Ku pohon ampun. Doa restu.. lindungi lah daku.. yang tidak berdaya.. di bumi Mu ini....."

* sambung meraung dalam toilet.

Dah betul betul macam mangsa kapal karam. Terdampar sepi dan kelesuan dihempas gelombang..



Nasib ku dirundung malang
Sederas gelombang
Menghempas dipantai

Semalam aku ternoda
Dalam sinar cahaya
Dijendela

Tiada esok lagi
Gelap masa depan
Cemar hidup ini
Tiada erti

Hidup ku seperti badai
Tak henti gelora
Musnahlah segalanya
Perasaan dan harapan untuk hari esok
Tiada lagi

Oh tuhanku
Kepadamu ku pohon ampun
Doa restu....lin dungi daku
Yang tidak berdaya dibumi MU ini..

bersambung.............

16 comments :

  1. Haha... Mknn pedas + sweet sour jwbnya berak pun pedas sweet sour...

    ReplyDelete
  2. Ni ler satu satu yang tak tahan kalau gi jalan jalan makan makan ... last last kita kena !!!

    Been there, done that, wear the tshirt to tell it all ... cuma tak masuk OPRAH jer nak cite betapa azabnya hhahahahhaa

    (Sebab tuh la nih dah pandai, tetap bawak Pil Chi Kit Teck Aun walau ke mana sahaja ....)

    ReplyDelete
  3. cherry berry sebab minum mango juice tu kot... sian Meng.. next time minum air botol jer... insyaallah more hygenic...

    ReplyDelete
  4. tu mesti time makan tu...
    nasib baik time dia xmeragam time kat atas pagoda tu

    ReplyDelete
  5. patut la Hero pom selalu ke tandas, hee~

    -hannan-
    -www.kembaraanakmuda.com-

    ReplyDelete
  6. moral nyer sila bawa pil chi kit teck aun kalu xmo kena cherry berry..hehe

    ReplyDelete
  7. drama sangat ko bab yg last tu..hahaha...

    ReplyDelete
  8. The first photo is lovely.. And all the pagodas make me look down and said. "hello knees, are we up to it?".. Fabs as usual!! Eita

    ReplyDelete
  9. drama cerry berry pulak...tapi betulkan klau dia menyerang mmg terganggu program...kalau boleh bawa ikut mangkuk tandas tu g mana-mana...

    ReplyDelete
  10. awesome lah Bagan ni bro. Aku nak usha tiket murahlah lepas ni. Aku tergelak lagi kes nak peluk toilet bowl tu.

    ReplyDelete
  11. Amir : sudah nasib nak buat cemana.

    nasib jugak la tak berlarutan

    mujur. mujur....


    Ghaz : betul tu. sebelum ni ada bawak bekal gak. tapi dah terbagi kat org masa sebelum travel.

    sengsara la bila dah tak de bekalan..

    lepas ni kena tambah stock la bila nak berjalan...


    Liza : bukan air. rasanya sebab nasi goreng maha pedas tu

    ReplyDelete
  12. ZF : sebenarnya ada gak rasa rasa.. tapi kontrol lagi.

    bila masuk makanan sikit je kat breakfasst tu terus nak terbarai...


    MKL : yeah. cuma terlewat skit


    Hannan : kah kah kah..

    standard laa bapak cirit.. anak birit...

    ReplyDelete
  13. An : betul tu.. setuju !!!


    HG : tak supermeng la kalau tak drama...


    JJ : hohohoho..


    Eita : thanks..

    I am sure can u... just go and enjoy the view..


    ReplyDelete
  14. Nasa : nak angkut mangkuk tandas kang di tuduh gila

    nak pakai pampers.. tak de saiz.

    so bertabah laaaaaa

    hahahaha


    BuK : yeah.. bagan memang lawa. pegi la.. memang banyak kuil tapi bukan nak gi beribadat ke apa... sebab view dia memang awesome

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...