Sunday, September 14, 2014

Melaka 2014 : 07 - Asam Pedas Kak Mah | Coconut Shake Klebang | Kuih Keria Antarabangsa

Lagi tak complete kalau ke Melaka dan tak cuba makanan makanan di sana !

Berkesempatan ke Melaka, selain daripada melepak lepak di hotel, aku pun nak try test jugak lah. Nak rasa sendiri apa yang selama ni aku dengar dan baca.

Jadi.

Terjah !

1. ASAM PEDAS MAH.

Sempat aku skodeng blog si Beb dan dia bilang makan di Asam Pedas Claypot dan Asam Pedas Hajjah Mona yang inzal mencanak canak tu.

Tapi sebab aku tak makan ikan, jadi ada aku kesah? Asam pedas apa pun, sudah pastinya aku tak ambik pot. Jadi, kami singgah makan kat mana mana yang sempat jer. Sebenarnya malas nak pegi mencari.

Depan hotel Holiday Inn Melaka ada nampak kedai Asam Pedas ni. Sebab malas bersesak sesak ke lain dan nampak macam orang ramai je kat sini, jadi kami pun cuba jer lah.

Sajian Kampung Asam Pedas Mah

Rosmah kah? Atau Mahjong? Mah pun Mah lah. Janji ada makanan.

Kami singgah makan di sini.

Restoran Asam Pedas

Asam pedas. Sah sah aku tak tau sedap ke tidak sebab aku tak makan

Sambal udang

Ayam goreng

Asam Pedas Daging. Tak terasa nak jamah jugak

Sayur

Verdict nya?

Bagi aku tak sedap mana pun. Hiks. Sorry. Tapi mungkin la memang asam pedas ni bukan makanan aku. Dan lauk lauk lain tu aku rasa tak syok sebab sejuk je semuanya.

Makan la sekadar nak menghidupkan roh. Lagi stress bila air tak sampai sampai.

Harga makan RM59. Macam mahal jer. Tapi Alhamdulillah la kenyang. So tak boleh nak complain lebih lebih.

Seterusnya...

2. COCONUT SHAKE KLEBANG ORIGINAL

Klebang Coconut Shake

Klebang original. Ada yang tak ori ke?

Nak jugak la try cemana rasanya benda alah ni.

Kami sampai tengok orang memang melampau la ramai. Kedai dia ada 2. 1 kat luar untuk bungkus dan 1 kat dalam sikit untuk minum kat situ.

Kami memilih untuk bungkus je sebab budak budak tidur dalam kereta. Tapi bungkus pun kena beratur jugak.

Ni yang kat tepi jalan. Bungkus. Warung sempoi jer

Ni yang kat dalam. Untuk minum. Kami tanya makcik RELA tu dia kata nak bungkus kena yang kat luar jalan jer

Kalau aku pening orang ramai ramai, OR lagi pening. Tapi dia kena gak beratur. Punya la panjang. Nasib lah.

Rasanya shake dia ni dah siap, tapi tak tau kenapa macam lama jugak nak kena beratur

Akhirnya dapat jugak lah merasa.

Verdict?

Bagi aku biasa je. Yang buat sedap tu sebab lemak lemak aiskerim tu jer. Boleh la setakat nak minum tapi fikir balik kalau nak kena beratur semula, hmmmm aku mengalah je lah. Malas.

Aku kasik 3 bintang. OR kasik 1 bintang sebab dia memang selalu bengang kalau nak makan kena beratur lama lama. Lagi lagi kalau aku insist nak rasa jugak. Hihihi. Tapi dia tarik muncung todak pun last last dia ikut kan jer.

Budak budak? Memula aku dah racun dia orang cakap dalam tu ada aiskerim.

"Papa, Tak de pun aiskerim ?"

Terus tak nak sebab aiskerim tu dah blend dengan air kelapa tu semua.

So selera masing masing lah. Yang penting kami dah pun rasa. Nak repeat tu, tak de ler........ 

Bila bicara tentang Coconut Shake teringat Dato Shake. 

* mati la tak de kena mengena pun

Kasik satu lagu feeling feeling dolu dolu.



Bila saja bicara tentang cinta
Ku pasti terkenang padamu
Dimanakah kau berada kini
Ingatkah pada diriku lagi

Bila saja bicara tentang cinta
Masa silam kembali terbayang
Dimana letaknya kesilapan
Sehingga memutuskan perhubungan kita

Melalui detik-detik waktu
Terubat sudah luka ku
Tiada lagi yang ku kesalkan
Segalanya hanya kenangan

Bila saja bicara tentang cinta
Ku tersenyum sinis sendirian

Potret wajah juga surat cinta mu
Ku bakar semua menjadi abu

3. KUIH KERIA ANTARABANGSA HAJI JALIL

Bukan Nasi Lemak Kg Baru je yang antarabangsa, kuih keria pun nak antarabangsa jugak !


Kami singgah sebab nampak sign tu jer.

Saja nak try. Elok aku datang takde orang, bila aku sampai je tetiba ramai lak orang.

Tepi jalan kalau nak ke Klebang, sebelah masjid
  
Kuih keria

Cekodok pisang

Rupa memang tak antarabangsa pun

Tapi, somehow kuih ni sedap. Tak berapa manis dan cukup lemak serta sangat bersari. 

Aku kasik 3 bintang ! Asalnya macam nak bagi 4 bintang, tapi sebab rupa macam bontot negro hmm tak jadi lah. Hahahaa. 

Tapi orang kata, dont judge a book by its cover. Dont judge kuih keria by its rupa........... yang penting... antarabangsa !

OK. Dah. Tu je rezeki kami sewaktu di Melaka........... Sesapa ke Melaka boleh check tempat tempat ni. 

Enjoice !

16 comments :

  1. Coconut shake tu feberet tuh...hehe hoih biasa tgk bontot negro eh?ko mmg suka negro kan?slero negro.hahaha!

    ReplyDelete
  2. Biasa skodeng bontot negro kah? Haha

    ReplyDelete
  3. patut ler panggil antarabangsa dah rupa bontot tu...selalu yg kita jumpa cam rupa kekampungan sikit cam muka kena bedak sejuk...

    ReplyDelete
  4. Ohoiii asam pedas!!!! Sebut je melaka mesti sinonim ngan asam pedas tp org hitaly mkn pedas ke. Rugi x mkn ikang byk protien

    X semestinya ramai org beratur sedap rasanya kan tp pernah dgr org ckp coconut shake klebang tu sedap sgt tp klau OR bg 1 bintang mmg x sedaplah, jm memahami citarasa wanita :-)

    Kuih keria? Montot negro? Eeee x selera nk mkn asyik terbayang pulak montot org hahha klau montot melayu sekalipun i x selera u!

    ReplyDelete
  5. hahahahahahaha hampes. gelak besar aku bace bumper negro tuh. tu lah makcik keria, buat la cerah sket. berkilat plak. siutan! nasib dah berhijab, klu tak mencanak mulot ni nak ckp bkn2.. Allah.

    dah tu knapa nama aku dipetik kat sini? xpasal2 en? tuh pasal kena rasa, petik tp x p. yappeda? berasap claypot tu poik, kdg rse bengis pon ade. pns2 bena.. dah la pedas. skrg apa yg ko dpt? terbang rm59. adan uke. bapak la mahal. rupa pon xde. nasib x menyebelahi la dak? eh btw laki aku mkn asam pedas tetel la. bkn ikan je yg ada. cet. apa punya orang da x usik ikan? rugi.

    sep sket. aku tak dan la dgn coconut shake ni. aku tatau la kenapa. nsib la aku x berdugaan cenggini rupanye. klu kna Q pjg camni mmg kne kutok gak hbis2an. dah la selera sendiri yg x de nak slh kn org? ahaks. makin besar pintu gerbang dia plak.

    dah berkarangan aku pepagi ahad nih. haih.

    ReplyDelete
  6. pelik plak rupa kuih keria tu. patut ada salut gula kan...mana gulanya? guna gula perang plak ke pak haji ni. kerlasss...~

    ReplyDelete
  7. sebenarnya asam pedas daging tetel lagi inzal Meng. tapi susah nak cari yang sedap. masak sendiri lagiii sedap , atau kalau dapat jemputan kenduri kahwen kat melaka...Insyaallah jumpa la lauk ni yg konfom sedap sebab masakan orang kg :D

    ReplyDelete
  8. nak komen gak
    welcome to melaka
    hashh, pesal sendiri pun tak pernah tau pasal kuih keria itu??

    ok..bai
    (layan lagu dato'shake)..gile aa lagu nih tengah 'in' zaman sek.rendah...hahahah...

    ReplyDelete
  9. itu hari aku pegi semata mata nak makan keria, skali kedainya tutup *nanges tepi jalan

    ReplyDelete
  10. pernah rasa coconut shake klebang tu, tapi sampai sekarang wonder apa yang special sangat pasai kat kl pun rasa lebih kurang jugak.


    HAHHHAH kemain perumpamaan "macam bontot negro".LOL

    ReplyDelete
  11. Hahahahaaa... bab macam bontot negro tu aku tak boleh tahan. Tapi Meng, biar ropa buruk... tapi sedap! Coconut Shake tu pun aku penah beratur dulu, tobat aku tak nak beli lagi sampai beratur-ratur ni. Beli kat Sentul je la sama jek rasa...

    ReplyDelete
  12. DJ : hahahaha ko keji.

    aku x sengaja.. asyik2 negro yang hadhir dlm igauan.. camno tu???


    amir : hahahah syyyyy

    diam diam sudaaa. malu aku kalau org kampung dengar.


    nasa : bedak sejuk tu ok skit. ala ala tanaka....

    tapi hat ni.. parah sikit la rupa paras dia. tapi sedap wooo. kau kena try

    ReplyDelete
  13. JM : dah try ke shake tu? kalau x try kena la try. sekali seumur hidup..

    pegi ramai2 x de la bosan beratur..

    tapi rasanya sama je kot mana mana shake skrg ni..

    asam pedas tu? hmmm biasa la org italy ni kurang skit makanan2 pedas ni. nanti cherry berry...


    Beb : aku petik selesa kau tu sebab aku yakin claypot tu mcm sedap. tapi aku baca kau tulis dia bukak kol 5 petang. so timing agak salah situ.

    so aku malas nak terjah lelebih. belasah je la makan dekat kak mah ni. tapi mcm hampa.. tapi x pe lah.

    anyway thanks for the info dari blog kau tu..


    nana : dia pakai gula perang sebab kelainan dan bagi mencapai piawaian antarabangsa..

    hahahahaha

    ReplyDelete
  14. nana : woi. daging aku tak makan . ini pulak tetel..

    tetek? i loike.

    hahahaha



    MKL : betul tu.. sekali sekala can la...


    Anash : hahaha layan dato shake eh.. muahaha... org melaka ni cemana x tau kuih keria ni.

    ke tak cukup hebat lagi kot keria ni.. kena promo lelebih skit

    ReplyDelete
  15. farikh : kau nangis tu ada bawak tisu tak nak kesat airmata?

    nanti kau cuba pegi lagi.. kau rasa sendiri.. enak tak kuih berupa bontot negro tu??

    hahahha



    NanaD : aku rasa aiskerim wall tu yang buat dia lemak2 sedap..

    kau cuba la buat..


    Ali : btol tu. biar buruk asal sedap. tapi sebab buruk tu la aku beli sikit je. bila makan dlm keta.. rasa sedap pulak.

    malas nak u turn dah. nyesal beli sikit2..

    shake kat sentul? ni bukan dato shake kan? hahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...