Wednesday, September 17, 2014

Jom Makan : Belanga Cafe, Empire Gallery

Makan makan di Belanga Cafe.

Sebelum ni aku dah beberapa kali nak mencuba makan di sini tapi asyik tak sempat je.

Jadi, satu hari tu kami keluar tengok wayang, then lepas tu ke Empire Gallery di Subang Jaya untuk makan di Belanga Cafe.

Ayuh turut serta !


Cafe nya terletak di tingkat 2 kot lupa lak. Parking kat Empire ni tak de la payah benor. Lagipun masa kami sampai tu dah waktu malam.


Customer tak ramai, jadi kami di beri kuasa untuk memilih tempat duduk. Agak agak kalau duduk di muka pintu aci? Atau duduk kat dapur je lagi senang kot.. Hiks


Setting kedai dia agak OK lah. 

Ini menu book nya. Nampak macam kertas buruk jer

Kanak kanak di beri set makan khas. Suka la anak dara aku dok main main ni. Jangan dia mengamuk nak bawak balik sudah.

Pekerja tengah bertungkus lumus menyiapkan makanan selepas ambik order.

Mungkin sebab orang pun tak ramai, jadi servis agak OK. Cuma pelik pekerja dia bukan macam orang orang kita. Myanmar ke Thai aku pun tak pasti. Muka nampak Melayu tapi bila cakap Melayu dia nganga. Tak faham la tu.

Ke sebab aku orang Italy, aku cakap Melayu orang tak faham?

* cough cough

Tak lama menunggu. Maka tiba la makanan satu persatu.

Bermula dengan air minuman dulu. Di persilakan mengadap................

Chocolate Iced, Carrot Susu dan Avocado Chocolate

Macam biasa, anak teruna aku mesti nak ayam goreng. Ini nama dia Nasi Lemak.

Pelik kan Nasik Lemak kaler hijau. Siap Hero pandang aku.

"Papa ni ke nasi lemak?"
"Haah"
"Kenapa kaler hijau?"
"Ntah"

Aku tak pelik sangat sebab few times aku pegi makan terjumpa kedai serve nasik lemak kaler hijau. Trend baru kah?. Tapi sambal nasi lemak Belanga Cafe ni memang mengancam walaupun agak pedas. Ayam goreng sungguh mengiurkan. Lazat. Harga aku rasa dalam RM 12.90

Princess kata dia nak makan nasi. Pelik jugak. Tapi kami order Nasi Goreng Puteri Sakdong untuk dia. Apparently nasi goreng tu sedap. Tak pedas. Ada udang goreng 3 ekor. Sudahnya Hero yang abiskan jugak. Harga dia dalam RM 15.90

Avocado Chocolate yang agak sedap. Harga RM 9.90. Satu tak cukup !

OR memula nak order Nasi Tumpang, tapi nasi tu cuma ada waktu pagi jer. Jadi dia order nasi putih jerrr

Dengan sup ekor. Dia kata sedap. Makan sampai hirup hirup kuah tu sedap la kot. Sikit pun aku tak de rasa nak mengecek

Dan.. sebenarnya rasa sangat keji sebab makanan orang lain semua dah dapat tapi makanan aku tak kunjung tiba !!!

Argh. Stress. Hampir hampir nak menggelupur atas lantai tanda protes.

Lama lepas tu baru sampai. Time orang lain dah nak abis makan.

Nasi Goreng Selasih ku Sayang

Actually nasi goreng Selasih tu ada ayam goreng, tapi ayam goreng pun sampai lambat !!!

Nasi dah abis separuh baru la ayam goreng terhegeh hegeh sampai. Potong jer !!

Dah lah tu panas pulak sebab baru lepas goreng. Sudahnya ayam goreng tak abis. Nasi dia OK la.. ada bau bau daun selasih sikit. Tak kekabo sangat bagi aku.

Tak Italy la kalau tak try makanan tradisi ni. Lompat Tikam. Harganya RM 5.90. Aku rasa kat Serebei Putrajaya tu sedap lagi. Yang ni macam tak menarik rupa paras dia....

Dan macam biasa.... anak dara aku dengan cake rainbow dia. Dah nampak cake, nasik dah tak mau. Cake dia so-so jer

Makan dan kenyang

Overall, cost makanan adalah dalam RM143. Boleh la. Sedap jugak. Tapi kalau nak compared, aku prefer Serai Cafe cuma Serai tu mahal melampau. Aku belum pernah try Kelantan Delights lagi.

Nanti aku cuba.

So, kalau sesapa yang nak try Belanga Cafe.. sudi sudikan lah...Boleh try jugak nasi dagang, nasi tumpang dan nasi kerabu mereka. Oh tak lupa.. Nasi Goreng Selasih ku Sayang tu...



Kutanam selasih
Kutanamkan di hujung halaman
Mengenangkan kasih wahai sayang
Yang aku tinggalkan

Kusiram selasih
Kusiramkan di hujung halaman
Mengenangkan kasih wahai sayang
Lambang percintaan

Hai kencana dewi kasih yang kurindu
Kukenang selalu

Sayang semoga tak kan layu
Cinta yang sejati kekal dan abadi

Hai cendana dewi kau tetap kukenang
Janganlah kau bimbang

Sayang kau tetap kan pulang
Di sisiku sayang membawa harapan

Boleh jugak check mereka di  Belanga Cafe

15 comments :

  1. serai sedap..nasi plater dia..xtahan

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum bang..
    Kejam ko bang.. dah la sini pagi lagi ni.. sarapan pun x sempat lagi.

    Nama jenis makanan.. mak aiiii.. very the authentic. Klasik tul..

    Ntah berapa gelen air liur Sham dah dok telan whilst nak mengkhatamkan cerita ari ni.

    - Kelantan Delights.
    Pi la try bang. Nnt share cerita & pics. Dulu penah la pi skali mkn sana masa iftar. Not bad la jugak. Cuma nak solat yg susah sikit. Kena pulak pi tompang surau kat Maybank tu.

    Ok bang.. Ilal liqa'

    ReplyDelete
  3. abg, lain kali cuba mee bandung atau nasi kerabu (boleh pilih daging salai atau ayam percik)..
    Sedappp..

    -ustajah anna-

    ReplyDelete
  4. cis aku bru ngutok serai. mahal. rasa kelaut. tapi xtau la food lain.

    belanga ni mse menetap di sana mmg layan. ayam percik dia kuah yg cekelat tu. mana nak raba kl tuh kan? kerabu dia pon. laksam dia pon. kdg2 lidah negeri nni teringin plak laaa food2 luaq nuh. so pd aku best la. lompat tikam n cendol dia pon. heh sume la sedap. tapi awal2 tahun dulu aku ada pg, kerabu n nasik lemak dia tak fresh dah lama masak. kering kontang. aku bernasib malang tika itu.

    lgpon asal aku lalu belanga ni mcm la tak ramai org sgt. dlu padat. speku? chef dah tkr tgn. ahaks

    ReplyDelete
  5. Sup ekor kat Belanga ni memang sedap. Lompat tikam memang tak berapa sedap, aku makan masa bukak posa dulu sama Avacado coklat tu. Lepas minum air tu terus kenyang... rugi betul time tu bos belanja aku tak boleh nak makan banyak-banyak hahahah.

    ReplyDelete
  6. Zul : nasi platters dia tu.. ermm kurang gemar skit aku. tapi serai mahal lah..


    MamaB : tak leh nak try sebab tak minat. tapi OR aku cakap sedap. so aku assume sedap la kot.


    Sham : kelantan delights tu dah lama teringin.. tapi tu la tak menyompek ja den ni hah...

    ( mati la tetiba ckp arab ni )..

    nanti la nak cuba.

    serai dgn kelantan delight tu dia dulu related kan? ex husband and wife ke apa? ke salah?

    ReplyDelete
  7. Anna : ustajah anna?

    * peluk

    ayam percik mcm menarik. nanti la aku cuba try lagi ..

    kau masih berpurdah kah skrg ni?


    Beb : mungkin la chef dia dah bertukar servis skrg ni.

    aku pun first time try. tu je la makanan yang aku makan pung. nanti aku cuba percik and the rest....


    ReplyDelete
  8. Ali : avocado cokelat tu mantap jugak. tapi agak pricey.

    buka puasa hari tu aku nak try tapi sebab princess pun dia nak charge half prize walhal anak aku tu pun bukan makan sgt.

    tu yang malas nak buka puasa di sini hari tu..


    MKL : mengenyangkan. alhamdulillah

    ReplyDelete
  9. Empire gallery pun aku xtau kat mana..sobss #kesathidung

    Aku duk dgr jer adik aku ckp best jibby&co kt situ...ko xpnh pi ke meng?

    Lompat tikam serabei yg sedap...serai tu yg plg best pavlova dia la...haha I loike!

    ReplyDelete
  10. DJ : tepi federal highway lepas subang parade tu...

    pegi la ronda ronda ke sana..

    * mati la promote

    jiby&co x pernah try lagi.. selalu tengok2 je.. hari tu si Beb dah buat review mcm tak menarik jerrr...

    pavlova serai bagi aku ok ok jer kot... mahai serai tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meng aku dh mencemar duli jejak empire...hukaloh pnh nmpk je tepi federal tu tp xlekat kt otak yg tu laaa empire..kuikuikui...

      Jibby & co ok la food dia tp mcm beb ckp ada yg lbihhh sdp...hehe

      Delete
  11. DJ : haa kalau ramai ckp tak sedap. aku tak jadi la nak gi usha.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh aku xckp xsdppp...kehkehkeh eh ko kan berslero negro, mungkin taste kita berbedaa...hahaha

      Delete
  12. DJ : aku tak selera dgn negro. tapi negro selalu muncul dlm selera aku.

    how tu?

    hahahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...