Thursday, February 21, 2013

Trip Ber'Gangnam' Ke Korea Selatan : 13 : Seoul - Menjejak Jiwa Seoul

Sebaik saja sampai di Gwanghwamun Station, kami terus ke station untuk Seoul City Tour.

Sebab timing yang tak berapa nak ada dengan hassle nak turun naik train ke satu satu tempat then aku decide nak ikut tour ni. At least dengan masa yang ada boleh la pegi ke tempat tempat lain di Seoul ni.

Kalau naik train memang makan masa. Aku cuma tinggal hari ni je nak ronda Seoul sebab esok memang plan nak pegi Seoraksan. Lusa dah nak balik KL.

Jadi. Aku rasa ini la jalan terbaik. BW tak de masalah. Dia ikut je.

Untuk Seoul City Tour ni actually ada 2 routes. Pertama City Route dan yang ke dua Palace Route. City Route akan jalan ke tempat tempat menarik keliling kota Seoul. Palace Route tu dia akan cover banyak palace palace yang ada di Seoul ni la.

Barang di ingat, kebanyakkan palace tutup awal. Lagi lagi musim nak winter macam aku pegi hari tu. Jadi check dulu kalau tak buang masa dan karen je.

Kami pilih City Route.

Masa tu dah petang. Dekat pukul 3 lebih.

Ni jadual Seoul City Tour. Tambangnya 10,000 Won (RM30)

* This itinerary covers the Seoul downtown area, including the National Museum of Korea, Namsangol Hanok Village, Namdaemun Market, Dongdaemun Market, and Insa-dong.

• Hours: 09:00 ~ 21:00 (Last shuttle departs at 7pm from Gwanghwamun)
• Bus Intervals: Shuttle departs every 30 minutes
(Peak season: 4th week of July – August 15th / buses depart every 20 minutes)
• Travel Time: Approximately 2 hours

Dalam bas

Route

Bagi aku kalau ada sehari di Seoul, bas ni memang medium terbaik nak travel around Seoul. Tak payah pening pening kepala. Turun naik bas ni je. Yang penting pandai jaga masa.

So bas ni akan bawak kita keliling kota Seoul dan bila sampai di point point dekat dalam route dia tu, boleh je nak turun dan spend masa kat situ. Next bas akan tiba 30 minit kemudian. So pandai pandai la timing.

Tapi sebab kita orang hari tu dah agak lewat. Last bas pun pukul 9 malam jadi tak boleh nak berhenti banyak tempat.

Destinasi yang kita orang nak pegi adalah mengisi perut secara halal !

Lapaq !

Jom jalan jalan ikut tour bas ni.

Bangunan City Hall yang terletak tak jauh dari Gwanghwamun Station

The Zero Milestone yang ada jarak KM bandar bandar utama dunia dari kota Seoul

Parking kereta di Seoul

Korean War Memorial Hall

Kami tak singgah pun sini sebab budget masa

Then sampai ke Itaewon.

Kita orang memang aim nak stop kat sini sebab nak cari kedai makan. Di Itaewon ini terdapat sebuah masjid dan banyak kedai Islam.

Kawasan Itaewon ini sendiri di penuhi dengan restoran restoran pelbagai bangsa dan negara. Jadi banyak tempat boleh lepak di sini. Hard Rock Cafe Seoul dahulunya pun terletak di sini. Sekarang no more !

Cari baju pun tak jumpa. Yang tipu tipu tu ada lah.

Hamilton Mall dan bekas tapak HRC Seoul

Nak sampai ke masjid tu pun masalah jugak.

Turun dari bas kena menapak. Ada pak pak arab bagi phamplet tepi jalan aku tanya. Dia orang la yang tunjuk.

Nak naik ke atas tu kawasan berbukit agak terpongeh jugak la. Tambah tambah lagi hari dah petang dan nak hujan.

Gigih ni naik. Sambil sambil tu cari kedai makan.

Masjid Itaewon dari kejauhan

Banyak kedai kedai arab di sini

Bangunan masjid.

Actually ni bukan bahagian depan. Memula ingat nak masuk, tetiba hujan turun !

Nak tak nak terpaksa patah balik sebab nak kejar next bas dalam masa 15 minit lagi. Last bus bergerak dari Gwanghwamun Station pukul 7. Jadi budget tak leh lama kalau tak kena balik dengan cara lain lah.

Perut lapar ni.

Tiba tiba................

Aku nampak Siti Sarah !

"Siti Sarah !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Oh.. Terus rasa nak peluk Siti Sarah pastu paksa dia nyanyi lagu Kesetiaan.

* mata berkacha

Kesetiaan menghalangi
Kupindah ke lain hati
Dan tak ingin ku melukai

Mendambakan cinta ini
Hanya kekalnya denganmu
Tapi kudrat tak di tanganku

Padamu kualunkan rinduku
Sayang jadi sendu
Tinggalkan lara putus cintaku

Di akhir kali pertemuan pilu
Tahu kau meninggalkanku
Kau palitkan kesal menunggumu

Kesalahan kau pautkan di jiwaku
Kau nampakkan keangkuhanmu
Kurelai cinta tak suci ini pergi

Kuhayunkan langkah kaki
Meraih cinta yang suci
Moga ada insan yang luhur… sehati

OK. Kesetiaan ku kepada nasik ! Tetap aku nak nasik !

Cubaan berdrama swasta adalah gagal.

Bukan penyanyi Siti Sarah yang kami jumpa. Tapi restoran nama dia Siti Sarah !

Cukup la untuk memberi sinar pengharapan dapat makan nasik !

Cakap dengan BW dia kata OK je nak makan. Perut pun memang dah lapar.

Akhirnya kami decide je masuk dan melantak kat sini. Kedai Indonesia sebenarnya.

Order la tunggu lagi.

Dalam kedai

Ikan BW order

Standard la kalau aku mesti ada ayam punya

Makan dengan kenyang.

Makan laju laju. Takut kena tinggal bas. Lepas makan tu bayar then terus blah. Balik semula ke area Hamilton Mall yang mana tempat bas berhenti.

Tunggu bas kat situ.

Sedang elok lepas tu hujan turun !

Lebat pulak tu.

Masa tu bas naik ke Namsan Tower sekali lagi. Memang plan nak singgah dan naik ke atas, tapi sebab hujan lebat sangat tak jadi.

Sejuk beku lak tu.

Then naik bas balik semula turun ke bawah. Sampai la bas melepasi kawasan Dongdaemun.

Kat sini pun memang terkenal sebagai kawasan shopping. Setiap bangunan memang ada jual wholesale barang barang tertentu seperti barangan kulit, baju bajan dan macam macam.

BW yang shopping. Aku tak beli apa apa pun.

Dongdaemun Market

Antara barang yang di jual

Kawasan sekitar

Hujan lebat time ni

Lepas abis beli belah, naik train balik ke Chungmuro Station. Then masing masing balik ke hostel.

Sampai hostel baru aku realize charger kamera tertinggal dengan BW. Sebab BW tak roaming tak leh nak contact dia. Nasib ada FB. Dia message aku kat FB then aku turun semula pegi ke hostel dia. Kalau tak, tak charge kamera. Esok nak gi jalan lagi.

Dah janji esok pagi pagi nak jumpa kat tepi jalan tu pukul 6 pagi.

Plan kami nak pegi ke Soeraksan dan juga ke YongPyong Ski Resort.

Jenuh aku study macamana nak ke sana. Tengok snow forecast dia kata ada snow pagi esok nya di YongPyong. Tapi bila baca baca, semua kata impossible nak pegi dari Seoul ke Seoraksan dan ke YongPyong pastu balik ke Seoul dalam masa satu hari.

Aku pun agak kecewa. Masa jumpa BW ambik charger kamera tu aku cakap dengan dia.

"Kita boleh pilih satu tempat je. Takut tak sempat nak balik Seoul balik semula"
"Tak pe lah. I ikut je"

BW memang tak de hal. Aku je la nak memikir cemana nak pegi esok.

Balik tu aku surf internet lagi dan cari cemana nak pegi, tapi hampa jugak.

Then decide esok pagi pagi, aku jumpa BW then kami ke Seoraksan je lah.

Lewat malam tu aku terasa nak berak ! Sakit perut pulak dah. Dah la kat toilet tak de air. Nak tak nak terpaksa la berak jugak. Dah cuci light light kat situ pakai air flush yang ke 14.

Lepas berak. Gi mandi kat shower, cuci cuci lagi tanpa di sedari pihak lawan.

Lepas tu......................

Aku duduk dalam jacuzi.

Hambik !

Rasainnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn spelet ku !!

Malam tu baru tido lena sikit. Lena sikit aku tidur sebab berjaya berak di tempat orang. Ya lar. Bontot aku ni kan hybrid skit. Memilih tempat. Tapi sadis jugak, kat tempat macam  ni la pulak dia nak terberon. Tapi keluar kekacang jer puunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.

* taxi !

bersambung................

12 comments :

1. Dapat jugak ko makan nasik ye Meng! ko ni pegi ke Seoul ni bila, siap salji bagai, mesti baru2 ni kan?

2. wakakaka...boleh ko basuh berak light2 giteww ekkk... kalau aku paling x boleh blah bila rasa nak berak dalam kapal terbang...sbb tu sebelum boarding aku buang semua apa yg patut...kekekekeke

3. HB : darurhot.... hahahha

CNa : Sah sah la aku pegi bulan 10 hari tu masa kau speku aku pegi italy tu. oct - end of autumn, baru nak start snow di yonngpyong.

4. tak sempat nak gi itaewon aritu, dongdaemun tu memalam jalan best, romantik jek rasa hihi

5. suka lagu kesetiaan, wajib nyanyi kat karaoke ok! hahaha!

war memorial tu best, suka sgt. tapi hujan kalo, mmg bosan la...

6. CL : Itaewon tu kalau nak cari makanan boleh la..

Biq : Mak Esah berbakat ropanya dlm nyanyian... bertambah scope bidang. hahahaa

7. Kalo nek bus tu awai2 pagi..leh cover smua tempat yang dia stop tu ke?? Then dia punya station mana2 pun ada ke kalo memula nak naik?

8. yup better naik pagi then buleh berhenti kat semua point dan melawat2 kasi puas.

kalau dah petang lama pulak kena tunggu bas.

station dia kat point2 tu la. biasanya kat bus stop ada tulis seoul city tour.. naik dan boleh beli tiket on the spot, tiket valid for 1 day.

9. meng

since aku dh kompom dapat g sana nant, sila nasihat baju mcm mana yg sesuwei utk time2 spring ni..

eh spring ke?? hiks..perlu ke long john bagai tu

10. bila nak gi nya. x perlu long john kot. bawak jacket sudah. kalau sejuk sgt pakai t shirt 2/3 lapis.. susah2 beli je kat sana.

11. oakai t shirt je dah ok tu. apa apa pun. enjoice !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...