Thursday, August 11, 2011

Tugasan Ramadhan 2011 - Minuman Exotic Air Kausar oleh Lily

Resipi minuman exotic ... Air kausar..


Baiklah tuan ketua, puan ketua, orang tua, puan-puan,cik-cik, adik kakak,adik manis , etc hari ini saya akan menyahut seruan ketua kumpulan saya iaitu kak ina untuk menyambung kegemilangan kumpulan kami.. (gemilang apa pun tak tau.. ) untuk menyediakan satu lagi resipi yang pelik.. 

resipi ini bolehlah dicuba ketika bulan ramdhan ini untuk acara buang panas dalam badan dan juga untuk penggemar di luar sana yang inginkan kelainan dari segi citarasa dan memerlukan keunikan untuk memenuhi nafsu...makan..

Adapun resipi ini tidak sehebat mana, cuma minuman ini ialah minuman tradisi bagi masyarakat di sini.
Antara bahan-bahan yang di perlukan ialah


1. daun pandan ( lagi banyak lagi bagus, tapi janganlah overrr)
2. Biji jintan selasih
3. Susu sejat F&N.. Ideal laggggiii bagus (ikut kemahuan sendiri)
4. Perisa pisang
5. secubit garam (untuk menambah rasa lemak)
6. Gula (secukup rasa)

Mula- mula..

cuci biji jintan manis tu ya adik-adik manis.. jangan cuci macam cuci beras... cuci dia cara begini, sebab nanti dia kembang..


hah! cuci beginilah.. sebab bila dia kena air, dia akan start mengembang. jangan letak banyak sangat, dia nampak sikit tapi bila dah kembang, banyak uolss..

rendam dia dalam air begini..


dia jadi macam berudu di longkang tu.. bagi sesiapa yang tidak jumpa selasih ni.. baik segera ke longkang sekarang. owh ya, biji berudu ni inzal okeh campur dengan apa-apa air pun. cincau ke, bandung ke, orenn ke.. apa-apalah..

itu bagi biar..

nextttt..masak daun pandan dalam kuali la... aku guna ricecooker je senang.. sebab ada ukurann tepi tu. i like


hah rebus dia puas2.. aku rebus dalam 30 minit. pastu campur siiiiikit garam, gula secukup rasa dan siiikit perisa pisang. tapi aku ni tak guna pisang yg perisa tu, sebab aku kan puasa, takut terlebih so aku gunala perisa pisang yang terlebih pun tak kisah. ini dia


aku suka perisa pisang ni.. campur dengan susu cair and dengan berudu tu.. inzal sampai terangkat!

nexttt

setelah mendidih puas, kecikkan api, then masukkan susu sejat secukup rasa..


ikut macam mana kamu sukala.. then kuatkan api sampai dia mendidih.. SEKALI didih jer then matikan apii..

bagi dia sejuk...before masukkan dalam botol dan sejukkan dalam fridge.

buang dulu pandan tu yer before campur berudu ni


sebab dia melekat di pandan tu susahla..

lepas dah sejuk, bolehla hidangkannnnnnn..


selamat mencuba... adakah juga orang yang cuba ni.. hahaha

aku pilih Tasya!!!! teruskan perjuangan kita nak.

4 comments :

  1. korang ade kumpulan? errrkkk macam dulu2 lagi?

    owhhh baru aku faham...


    humm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde kumpulan mana pun. masing2 dah busy dgn hal masing2

      Delete
  2. assalamualaikum, boleh tau brand apa perisa pisang tu? mana nak dapatkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.

      rasanya time dulu ni, chef ni duduk brunei. so maybe dia beli kat brunei kot

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...