Tuesday, August 16, 2011

Jalan Jalan Di Bulan Ramadhan

Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..

Nak tahu kan? Nak kan?

Banyak benda sebenarnya aku buat weekend lepas.  Macam macam aktiviti di rangka di sebalik aktiviti tiduran tanpa batasan tu.

Salah satu aktiviti yang kami buat hari tu adalah berkeliaran tanpa batasan.

Ke mana dan di mana. Yeah.... Ini gambar gambarnya.


Nampak tu apa? Robot okeh !

Aku ni ada hobi hobi mengarut yang aku suka tapi jarang di laksanakan. Kadang kadang aku suka nak kumpul robot Transformer lah. Apa lah robot robot yang aku suka, aku akan beli dan kumpul.

Tapi !

Aku selalu fikir hobi aku ni adalah membazir, jadi aku selalu kuburkan harapan aku.

Hari tu aku pegi jalan jalan dengan OR ke Shah Alam. Jumpa robot ni, aku nak beli. Macam best je. Pastu ada pulak BumbleBee tu, robot besar harga dia RM299 !

Pergh.. Inzal tengok.

Tapi OR akan bebel kat aku, dia kata benda tu akan berhabuk la apa la aku beli pastu tak akan menghiraukan dah dan jadi projek gajah putih, maka aku kuburkan semua niat suci tak berapa suci aku ni. 

Tak jadi beli !

Tapi minat ni tetap aku tanam dalam lubuk jiwaku ini.

Ada lagi satu yang aku suka nak kumpul tapi masih belum menjadi lagi.

Van Milo tu? Kau orang tahu? Sekarang kan ada promosi beli Milo dapat Van Milo. Dia tukar everymonth. Aku belum beli pun lagi, kalau nampak tu terkulat kulat menitik air liur aku tengok. Masalahnya aku jarang minum Milo ! Kalau aku beli setakat nak dapat hadiah dia je, nanti Milo tu nak buat apa? Nak buat mandi lulur?

* nanges.

Satu lagi niat suci abang terkubur di lembah yang hina.


Sebenarnya, hari tu kami keluar sebab aku nak gi betulkan BlackBerry aku yang cipan tu.

Kan aku asyik dok mengadu BB aku tu macam pundek lately ni. Ntah apa kena ntah. Lepas aku balik dari Phuket hari tu dia buat hal. Macam macam la. Keypad rosak lah, apa lah. Naik rengsa aku di buatnya. 

Pulak tu, tu hp opis. Aku nak mintak ganti baru leceh lah tak dapat dapat. Nak tak nak terpaksa la aku betulkan. Selagi tak betul aku jadi rengsa. So aku kena betul dengan duit sendiri.

Aku dah riki kat beberapa tempat. 

Kat Digital Mall PJ hari tu aku pegi satu kedai tu nak RM190. Satu lagi kedai nak RM120. Bapak la mahal macam tak berbaloi baloi je.

So aku pegi la kedai kat Shah Alam yang aku pernah tanya tu. Dia nak RM80 je !

So tanpa usul periksa aku terus ke sana satu petang sabtu dengan OR tu dengan niat nak baiki hp.

Tup tup dapat la baiki hp kat situ dan sekarang ni, BB abang kembali pulih seperti sediakala !

Yey !


Kan dah nak raya ni kan?

Tengok tu ada penyanyi dok menyanyi kat ruang legar Plaza Masalam yang aku pegi tempoh hari.

Bila pegi Mall, ada nyanyi nyanyi lagu raya macam ni pastu tengok kelengkapan raya semua di atur, mula la rasa mood raya membuak buak !

Macam best je.

Tapi puasa pun tak abis lagi.

Baju raya pun belum beli lagi. Masalahnya hari tu pegi bukan nak cari barang raya, so kami buat endah tak endah parade je lah. Just lalu dan tengok je. Tak sedap sangat suara penyanyi ni. Ala ala je lah. Tapi mampu membangkitkan mood raya secara membabi buta tiba tiba.

Korang dah siap prepare untuk raya kah?


Berjalan jalan di Mall tu sempat la jumpa MBO ni.

Aku suka MBO. Korang suka? MBO ni adalah kedai buah lah. Dia macam banyak jual buah buah dan buah buah dia agak segar la jugak.

Teringin nak beli Pisang Kaki tu. Tapi harga agak mahal. 3 bijik RM16. Tapi aku tau buat tu memang sedap dan memang dah jadi buah kegilaan abang sejak remaja lagi.

Ada kau orang gila sejak remaja?

Aku ada okeh !

Padahal aku ni kalau beli buah ke apa apa stock up dalam peti sejuk pastu tak de la makan mana pun, sampai la masa bila aku rasa dah buruk aku campak dan buang je dalam tong sampah.

Membazir kan?

Tapi tu la keinginan memuncak tanpa batasan bila lihat buat buahan. Termasuk la... buah....... opsss !

How?


Hah ! Ni satu lagi aku jumpa.

Pepatung Angry Birds !!!

Korang berani nak simpan babi hijau tu dalam rumah? 

Hahaha. Aku nak beli tapi macam tak berfaedah je. Bila mood kanak kanak riang muncul, aku rasa macam cute je bebenda ni. Lagipun aku tengah gila dok abiskan game Angry Bird ni. 

Tapi !

Lepas fikir fikir balik. Malas la beli.

Membazir je.

Ada satu kedai tu aku tengok satu set ni dia jual RM60. Tapi ada kedai yang murah sikit dia jual RM45.

Teruja kan?

Tapi misi nya tetap gagal !


Dan ini menu kami berbuka puasa tempoh hari.

Makan di Chicken Rice Shop. Aku makan nasik ayam, OR makan mee apa benda ntah. Pastu ada daging rendang dan macam macam.

Sebenarnya sebelum keluar rumah tu kami dah berbuka tapi makan benda lite lite je lah. So aku masih kenyang, makan pun tak abis. OR je la makan dengan kenyangnya. Dia kata rendang tu sedap. Aku rasa jugak, tapi sebab aku kenyang sangat dan bagi menjaga tubuh agar tampak langsing dan berdaya saing, abang tak makan. Abang diet !


Lepas makan tu, telefon dah siap di baiki. Yey !

Tak de la gembira mana pun. Tapi yang penting aku tak de masalah sakit jiwa dengan BlackBerry aku tu lagi. Semuanya sudah selesai. Hilang tekanan.

Ambik phone dan seterusnya kami pegi shopping beli beli barang untuk kelengkapan rumah.

Tengok la tu apa kami beli.

Aku lah yang membeli. Beli sabun, beli kelengkapan bilik mandi dan apa apa lah yang aku rasa nak beli, aku main ambik je. 

Pastu sampai rumah, mandian masih ada stok untuk 2 tahun rupanya.

Argh. Aku gila bab membeli belah ni. Sebab tu aku tak suka beli belah. Pastu beli makanan makanan sikit, Beli telur dan lain lain lagi sebab OR nak memasak riang di rumah.


Ya. Sampai mall tu dah tutup baru la kami beredar.

Pendak kata malam tu memang penuh dengan masa di habiskan di Plaza Shah Alam tu lah. 

Mall tu tak berapa besar, tapi OK lah setakat nak jalan jalan menghabiskan masa.

Demikian lah cerita pertama aktiviti yang berlaku di hari minggu tempoh hari !

Sebenarnya banyak lagi benda lain yang kami buat sama sama, tapi aku update sikit sikit lah. Nanti kang tak de cerita pulak.

So itu saja...... Selamat berpuasa !

3 comments :

  1. cikdu, dah x de resep Ramadhan ke h uhuh :)...nanti cikdu jgn delete ya...tk abis print lg resepi2 ni huhu

    eh...jgn buruk2 BB....meg pakai BB uhuhu.okay jer......... hehehe

    selamat bershopping untuk raya!!

    ReplyDelete
  2. resepi xde dah buat masa ni.. ..

    tak delete. ada je sini. check je bebila dtg mood membara nak memasak di dapur

    ReplyDelete
  3. aah jgn buang..even aku dh sarat ni aku masih ada napsu nk msk okeh..yer la..nanti raya x dpt mkn lauk raya..dpt tgk jek,isk isk..

    doakan aku selamat u olls..

    6 days to go..

    iena bp

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...