Saturday, September 14, 2019

PutaQ-PutaQ AloQ-StaQ : 07 | DATARAN ALOR SETAR

Dataran Alor Setar seperti dataran lain adalah di kira sebagai pusat kota yang mana tempat warga tempatan berkumpul kalau ada acara acara.

Di kelilingi dengan banyak bangunan bangunan bersejarah sekitar Alor Setar, kami sempat singgah ambik ambik gambar dalam panas terik mentari bagi nak bagitau orang yang kami dah sampai ke sini !




Boleh park kereta area tepi tepi kawasan dataran dan boleh usha beberapa bangunan yang ada di sini antaranya adalah Menara Jam.




Menara loceng bersejarah yang menunjukkan waktu yang dikaitkan dengan beberapa bangunan lain di kawasan itu. Dibina pada tahun 1912, bangunan ini mempunyai fungsi penting - untuk mengumumkan waktu azan. Pada masa lalu, jam akan berdering pada waktu masuk azan, yang akan diikuti dengan pemukulan gong di Balai Nobat yang berdekatan. Kemudian, muazin di Masjid Zahir akan memulakan azan untuk bersolat.

Across the road adalah Balai Nobat.



Dewan Nobat adalah alat muzik tertua dan paling bersejarah di Malaysia; Nobat disimpan. Instrumen ini dimainkan semasa majlis-majlis penting seperti koronasi, pengebumian dan fungsi rasmi lain. Asalnya dibina dalam struktur kayu, ia kemudiannya dibina semula dalam batu dan logam (1882 - 1943).

Menara tiga tingkat dengan kubah berbentuk bawang, Balai Nobat atau Dewan Nobat adalah repositori instrumen yang dimiliki oleh Royal Orchestra. Ensemble sembilan buah termasuk serunai (seruling), nafiri (sangkakala panjang), gendang (drum) dan gong. Muzik nobat merdu hanya dimainkan semasa majlis upacara diraja seperti perasmian dan majlis perkahwinan. Pelawat boleh melihat Balai Nobat dari luar.


Dibelakangnya adalah bangunan Galeri Sultan Abdul Halim berusia lebih  87 tahun dan merupakan bekas Mahkamah Tinggi Alor Setar. 

Ia mempunyai lebih daripada 2,000 item dari koleksi peribadi Sultan Kedah. Dipamerkan adalah dokumen rasmi, pakaian istana dan aksesori serta carta yang menggambarkan garis keturunan keluarga kerajaan Kedah dari tahun 1136 hingga sekarang. 


Berdekatan Menara Nobat adalah pintu bercat putih yang elegan yang merupakan replika gerbang yang terletak di depan Istana Kota Tengah . 

Gerbang asal telah dirobohkan pada tahun 1973 untuk membuat jalan ke bangunan Wisma Negeri . Mungkin suatu hari nanti Wisma Negeri akan dilihat dan dihargai sebagai seni bina klasik tahun 1970-an.






Seterusnya Balai Besar....




Dibina pada tahun 1898, Balai Besar diterjemahkan ke Grand Audience Hall. Paviliun kayu ini pada mulanya didirikan pada tahun 1735 oleh Sultan Duli Yang Teramat Mulia Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Muazzam Shah, Sultan Kedah ke-19. Walau bagaimanapun, ia telah dimusnahkan selepas serangan oleh Bugis dan Siam. 

Pada tahun 1904, semasa pemerintahan Sultan Abdul Hamid Halim Shah, dewan itu telah dipulihkan untuk majlis perkahwinan lima putera dan puteri. Balai Besar juga digunakan untuk upacara pemasangan dan persidangan.

Dibeakangnya pulak adalah Muzium Diraja Kedah. Muzium ini adalah bekas istana yang dibina pada tahun 1735 mempamerkan koleksi raja-raja.

Tak masuk pun dalam tu....

Di tengah tengah dataran ada kolam dan air pancuran tapi masa kami datang kering kontang je kolamnya...





Bangunan putih dibelakangnya pulak merupakan Galeri Seni Negeri Kedah yang menyimpan hasil kerja seniman Kedah dari lukisan hingga ukiran kayu.

Dataran Alor Setar ini adalah adalah Masjid Zahir yang melengkapkan bahagian sisi dataran dan menjadi lambang ikonik kota Alor Setar ini.

 



Kalau datang malam area ni cantik jugak kot sebab banyak lampu lampu.

Layan gambar gambar lain sekitar Dataran Alor Setar nih....
























Selesai berkeliaran di dataran.............

bersambung................

2 comments :

  1. panaih lit litnya nmpk dlm gambaq pun hahah tapi loqstaq lawanyaaa dgn old buildings, white everywhere

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. ikut kan panas... rasa malas. tapi tak pegi ALor Setar hari hari.. redha je lah

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...