Saturday, August 20, 2011

Kemalangan Ngeri Dan Memilukan

Ayuh kita mulakan.

Pagi hari tu aku bangkit awal jugak la sebab dah set alarm ! Kan aku ada meeting pagi tadi. Gigih ni bangun terus berak tanpa inzal mana dan mandi serta bersiap siap.

Bersiap sedia nak gi berperang pagi tadi aku pun keluar rumah.

Perjalanan pada awalnya OK lah. Tup tup bila masuk highway tu tetiba jalan mula perlahan.

Aku musykil. Tak pernah highway ni jem. Pastu makin lama makin tak bergerak. Sudah ! Aku dah set timing aku akan sampai ke site pada waktu yang tepat so aku boleh masuk meeting.

Jenuh aku memikir. Bukak radio tak de pulak laporan apa apa.

Call Manager yang MC tu, bagi tau dia aku mungkin lambat. Staff dia sorang patut join aku, tup tup staff tu pun tak pegi site. Ganti dengan orang lain. Sudah. Masak la aku kiranya nih.

Pening nak fikir, cemana kalau aku tak dapat buat kemunculan pada waktu yang di tetapkan.

Berdolak dalih lah semua orang macam tak nak pegi meeting tu sebab takut kena tembak. Sewel kan? Pastu nak suruh aku tadah leher kena pancung sorang sorang? Dah la aku tak tau apa apa. Tapi tak pe lah. Since dah lewat aku pun tawakal je lah.

Sambil sambil tu dok call IG. Borak borak. Called Kuman, mengadu domba.

Tu je la yang aku boleh buat time time jem macam tu. Gila kau jem jauh gila. Aku rasa dekat 5KM jugak la baru la aku dapat berita yang ada trailer terbalik.

Hish !

Trailer terbalik belah sana tapi jem belah aku.

Tapi memang pun sebab jalan belah sana di tutup, so lane belah aku di bagi dua dia buat laluan contra nak lepaskan semua kereta dari arah sana.


Lama jugak la aku termangu tak tau nak buat apa. Dalam hati fikir macam macam. Memang sah aku tak dapat masuk meeting tu tepat pada waktunya.

Redha je lah.

Last sekali sampai jugak di kawasan kemalangan. Nampak kepala dan tayar trailer tu je dah terbalik. Ntah macamana la accident tu boleh berlaku. Then aku dengar radio, katanya ini kemalangan maut. Mesti ada yang mati. Inallillah.



Habis accident tu baru la jalan clear sikit. 5KM aku terperangkap dan bergerak kurang daripada 20KM sejam. Dekat sejam jugak la aku terperangkap tadi tu. Then belah sana aku tengok lagi teruk. Sebelum nak sampai ke tempat accident tu adalah dalam 8KM. 

Masak la sapa yang terperangkap tu. Lebih lebih lagi bebulan puasa ni.



Ada cerita pasal kes accident kat highway ni. Kau orang tahu? Accident tu adalah accident maut. Yang kena langgar tu sepupu engineer aku !

Dia cerita. Accident tu berlaku jam 3 pagi kelmarin. Sepupu dia ni keje bersih bersih ke apa maintenance highway la yang biasa dia orang buat pagi pagi buta tu kan. So tengah mamat ni bekerja, trailer ni mungkin laju kot, terus je redah tanpa perasan kon kon tepi jalan tu.

Sebab dia laju, dia break terus trailer dia bergelimpangan lah. Tapi tetap hit mamat ni.

So pemandu trailer tu mati di tempat kejadian dengan kelindan dia.

Sepupu engineer aku ni, koma ! Tempurung kepala dia pecah ke macamana tapi dia tak sedarkan diri lah. Di hantar ke Hospital Putrajaya pastu transfered ke HKL sebab dia nak kena operate. 

Kesian kan?

Yang penting pemuda tu. Pemuda la pulak. Sepupu engineer aku ni masih muda lagi. Ada 2 anak. Sorang berumur 2 tahun sorang lagi berumur 6 bulan.

Bayang kan !

Cemana?

* nangis di bahu setiap orang.

Sedihkan cerita cerita tragis macam ni especially bulan puasa. 

So aku ceritakan cerita tragis aku di bulan puasa pulak.

Ke aku pernah cerita? Pernah la kot. Tak pe lah. Aku ulang balik.

Masa aku kecik. Tak kecik mana la. Masa tu aku sekolah rendah, pakcik aku ni dia kena barah otak. So hari tu aku pegi la ke hospital dengan mak ayah aku melawat dia. Pakcik aku ni dah kira kronik la sampai mata dia dah buta. So seperti biasa, masa nak balik tu aku akan salam dia semua. Tapi hari tu agak lain.

Dia pegang pegang muka aku. Dia gosok gosok kepala aku.

"Abang nanti besar kena jadi orang berguna. Abang nanti besar kena bantu orang lain. Abang kena jadi budak baik. Abang ingat pesan Ayah Weil ni?"

Nama dia Ismail. So aku panggil dia Ayah Weil. Masa tu aku menangis. Nangis gila gila. 

"Abang jangan nangis lah. Nanti batal puasa. Tak elok menangis bulan puasa"

Aku jadi sedih.  Tapi cuma kawal sampai teresak esak jadinya.Dia senyum je. Walaupun dia tak nampak kan, tapi dia tetap gosok gosok kepala aku dan muka aku pastu peluk aku.

Sebaik saja aku keluar dari hospital tu nak balik berbuka puasa kat rumah atuk aku, sampai rumah atuk aku, di khabarkan pakcik aku tu meninggal dunia dah. Kami sempat jamah makanan buka puasa sikit pastu semua bergegas ke hospital semula.

Tragis gak la cerita tu dulu dulu. Dan pakcik aku tu kira meninggal muda. Ada 2 anak jugak. Sorang muda setahun dari aku, sorang lagi tua setahun pada aku. Sekarang dua dua dah besar dah dan makcik aku ( mak dia orang ) dah pun meninggal dunia jugak beberapa tahun lepas.

OK dah abis cerita sedih.

Kau orang boleh tidur sekarang !

2 comments :

  1. sedihnya....Al-fatihah untuk arwah pakcik and makcik cikdu.....err pemandu lori and kelindan Islam ke...Al-fatihah jugak...

    bulan2 puasa nih kalo dgr citer mcm nih pilu je....ye la...nk raya kan....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...