Wednesday, March 26, 2014

21 - Berkelana Merentas Sempadan : Gorkhi Terelj National Park - Part 1

Pagi di Ulaanbaatar aku bangkit agak awal.

Tidur dengan lena dan puas. Agaknya aku berdengkur macam bunyi motorboat sampai ke luar dengarnya. Ada aku pedulik? Tak der..

I is letih dan memerlukan tidur yang lena demi kecantikan dan kelangsingan tubuh badan.

* pengsan tepi katil

Bangkit, mandi dan selesaikan apa yang patut. Bobby cakap semalam kalau jadi, aku akan bergerak ke Terelj jam 10 pagi ni.

Sempat aku lepak kat pantry dan breakfast dengan orang lain. Masa aku dok bakar roti dan buat kopi ada dalam 5 orang kat patry tu. Pantry dah la sempit. Tapi sempat la borak borak. Aku sibuk promo ajak semua orang ke Terelj. Malangnya dia orang semua dah pegi dan dah balik. 

Dia orang kata best bla bla bla buat aku tambah teruja.

Tapi tu lah. Sebab tak de orang nak pegi akhirnya aku kena pegi sendiri. Sambil sambil tu borak jugak pasal benda benda lain. Mostly dia orang semua tu singgah di UB selepas naik Trans Siberian dari Moscow. Ada yang akan ke Beijing dan ada jugak yang akan terus balik ke Europe. Ada satu minah Swiss ni, dia punya transit flight kat KL 10 jam. So aku dok bagitau dia apa nak buat 10 jam transit di KL nanti.

Lebih kurang pukul 10 pagi, Bobby sampai. Dia pesan kat aku siap siap suruh bawak baju tebal sebab hari ni cuaca agak sejuk berbanding semalam. Aku pun dah pakai baju macam macam dah ni. Laksana Mineon bergerak dah aku rasa.

Aku angkut semua beg beg dan uruskan pembayaran dengan Bobby. Pasrah aku kena pegi sorang sorang !

Untuk pakej ke Terelj ni dia cas aku USD85 plus aku mintak dia hantar aku ke airport esoknya dari Terelj sebab aku nak ambik flight ke Beijing. Tu pun dia charge aku lagi USD 25. Binawe betul.

Tapi sebab tak de choice dan aku malas nak pening kepala. So bayar je lah. Nasib la aku ada US Dollar. Dan hari ni dia baik hati cakap aku tak payah bayar lagi USD 16 aku booking untuk malam ni. Dapat mimpi kot Bobby ni semalam. Semalam aku mintak punya la terjenggil bijik mata dia. Memang patut pun kan. Dah aku tak stay sini plus aku ambik tour ni pun dengan dia.

Bobby sibuk sibuk nak keluar dah sebab nak uruskan mamat yang hilang wallet dengan passport semalam tu. Sugul je aku tengok mamat tu. Hilang pedoman. Kalau la aku kena macam tu mau meraung menitis air mata. Buntu weh....

Hopefully masalah dia selesai la tu. Bobby siap bukak tabung derma untuk mamat tu, aku sedekah USD 10 sebab aku kedekut !

Hahahaha. Actually sebab aku rasa aku dah bayar kat Bobby mahal so aku agak jadi kedekut lepas tu.

Itu lah last aku jumpa Bobby sebab esoknya aku akan terus ke airport. Dah pesan kat Bobby make sure driver dia ambik aku awal so aku tak terlepas flight ke Beijing !

Dan sebab pakej di Terelj tu nanti kira overnight siap makan sekali. Aku dah pesan suruh dia bagitau yang aku vegetarian.

No daging daging !

Ikan?? Mimpi la. Ini Mongolia okeh. Kalau ikan pun, aku akan pandang je la kot. 

Dari hostel kami bergerak dengan driver meninggalkan Ulaanbaatar. Driver aku adalah mamat yang sama ambik aku di train station semalam. 

Sebelum keluar dia sempat isi minyak kereta dia.

Dengan dia lah aku banyak borak borak. Aku lupa la nama dia sapa. Kasi nama Dol lah senang.

View dalam perjalanan ke Terelj

Kedai serbaneka.

Sebelum bergerak meninggalkan UB, Dol sempat singgah kat mini market. Dia suggest aku beli beer.

Bontot dia lah. Aku beli kopi. Aku realized kat Mongolia ni tak banyak kopi. So selection tak bagus. Tapi beli jugak lah. Then aku beli chocolate sikit. Tak leh berbelanja banyak sebab duit MNT adalah tak berapa nak ada.

Cuaca memang sejuk. Dalam kereta pun masih boleh terasa.

Dol si driver ni dah kawin dan ada anak. Dia cakap English OK lah. Aku tanya dia mana dia belajar dia cakap dia belajar masa dia keje dengan hostel tu je lah. Dulu dulu memang tak pandai. Sekarang ni kira OK lah. At least aku boleh berborak dengan dia.

Dan dia pun tak percaya orang Malaysia pandai cakap English.

Weh.. Ingat apa??? Nak ke lagi aku bukak dalil dalil yang orang Malaysia lebih advance dari orang Mongolia?

Lain lain borak benda biasa biasa je.

Station minyak di UB

Dari UB ke Terelj lebih kurang sejam jer. Tapi sebab jalan jem jadi dekat 2 jam jugak.

Sepanjang perjalanan tu masuk area Terelj tu ada helang, kuda dan macam macam. Biasanya untuk orang bergambar etc tapi sebab sejuk sangat aku malas nak singgah.

Jalan masuk ke Terelj NP

Bukit bukau. Kalau summer ni semuanya hijau dan cantik ( kata si Dol )

Pintu masuk ke Terelj.

Kalau naik public bus (time summer) bas berhenti kat sini jer lah. Tambang bas agak murah sebenarnya tapi time sejuk sejuk macam ni, tempat ni bukan la menjadi day trip warga tempatan so bas pun tak de. 

Dekat gate ni macam ada perkampungan sikit. Kalau summer, naik bas sampai sini dan boleh sewa kuda pusing pusing keliling.

Nak masuk ke Terelj ni dikenakan fee untuk national park. Memula masa berhenti tu pak guard macam tak de. Ingat dah boleh terus je tapi nampak dia lari turun dari bukit. Hahahhaa. 

Sah. Kena bayar jugak.

Masalahnya aku tak de duit kecik. Aku bagi 20,0000 MNT tapi pakcik tu geleng kepala. Baki note kecik pun tak cukup. Sudahnya aku terpaksa pinjam dengan Dol 2,000 MNT. Aku cuma ada 1,000. Kos kena bayar tu MNT 3,000 ( RM 6).

Dari pintu masuk Terelj tu kena masuk ke dalam lagi. Park dia agak luas. Memang nampak lawa especially time summer. Aku boleh imagine, ada sungai, bukit bukau dan sebagainya. Ada banyak kuda kuda liar berkeliaran.

Tapi time winter macam ni, orang pun tak nampak !

Dan ni la sebahagian daripada view yang kelihatan.

Sungai dan bukit bukau

Laluan ke dalam

Salah satu perkampungan Ger dalam Terelj

Di kawasan Terelj NP ini banyak terdapat Ger Village.

Ger di sebut Gir merupakan traditional nomadic homes di Mongolia ni. Rumah berbentuk tent ini menjadi salah satu tarikan penting dalam sektor pelancongan di Mongolia. Kiranya macam homestay la, ada banyak Ger tent di buka untuk pelancong merasai sendiri kehidupan puak puak ni.

Dan itu la misi aku kali ni. Bermalam di Ger camp bersama sama dengan Ger family.

Di Terelj NP ni selain daripada Ger Camp ni, ada jugak tarikan tertentu terutamanya view dan formasi batu batu.

Dan yang agak glamer di sini adalah ni.

Batu berbentuk penyu

Sebab semuanya diuruskan oleh Bobby, so aku just follow je dan Dol ni main hantar jer. 

Lokasi Ger Camp aku tu aku rasa paling hujung sekali kiranya agak ke dalam lah. Lebih kurang 20 minit dari pintu gerbang tadi baru sampai.

Sampai sampai Dol parking kereta dia dan aku di pelawa masuk ke dalam Ger camp kepunyaan satu Ger family ni.

Ger camp

Dan di sini la aku diperkenalkan dengan host aku. 

Satu family dengan 2 orang anak dan sorang lagi tu mungkin pekerja dia. Sampai sudah aku tak pasti sebab aku tak boleh nak tanya. Makcik ni tak boleh cakap English. Nama dia Bakhda. (aku tak sure the correct spelling)...

Bakhda ni tinggal dengan suami dan 2 anak dia. Dia ada few tent untuk di sewakan.

Masuk masuk je aku di jamu dengan Teh Mongolia. Nama je teh tapi sebenarnya macam susu. Aku kan tak minum susu. Tapi Dol cakap, kalau pegi rumah orang Mongolia ni, it is rude not to minum. Tak makan tak pe tapi wajib minum.

So aku terpaksa la jamah. Teh dia rasa masin masin sikit. Susu apa dia guna pun aku tak tau. Ke susu dia sendiri?

Hahahaha.

Baju pink anak dia Sara. Yang baju biru tu pekerja dia Okhda. Atas katil tu masa aku sampai ada baby tengah tidur.

One thing aku notice. Bakhda ni tak pakai bra !

Ya ampun. Dah la besar gedabak pastu baju longgar pastu macam melantun lantun depan mata aku.

Sorry. Cant help but noticing !

Cuaca kat luar memang la sejuk. Dah terasa dah sejuknya lain macam. Tak macam di UB tadi. Time ni suami Bakhda ada tapi dia kat luar sibuk sibuk nak pegi hantar anak dia Sara tu ke sekolah. Aku tak pasti sekolah kat mana, maybe ada kat luar dekat dengan gate tadi kot.

Tapi sebelum suami dia keluar. Si Suami nama dia Palca. Dia dah siap siapkan kayu api dan tent untuk aku. Dia orang satu family ada tent sendiri lah, dan tent aku kiranya dalam kawasan yang sama.

Excited dapat tent sendiri.

Ger camp aku.

Bahagian dalam. Ada few katil, it meant for sharing dalam 4 pax tapi sebab aku sorang so aku dapat the whole tent

Kayu api yang disediakan. Palca siap nyalakan kayu api kasik panas sikit tempat ni

Bumbung atas. Ada nampak cahaya sikit

Ada lampu dalam Ger camp aku ni cuma tak de toilet. Toilet ada kat luar tapi toilet semata dan no shower.

Di ulangi... No shower !!!

Tapi sebab aku ada wet tissue so aku tak risau sangat, plus satu malam je aku rasa aku boleh bertahan tanpa mandi. Air mineral aku ada bawak lebih untuk air semayang dan minum. 

View depan Ger Camp aku

Lepas dropped off aku dan minum kat rumah Bakhda tadi, si Dol the driver terus blah.

Few times aku remind dia.

"Dont be late tomorrow. Please !!"

Dan dia berjanji akan datang ambik aku pukul 10 pagi !

Dol blah dan sempat dia bagitau aku, aku boleh jalan kaki ke atas bukit sana. Ada formasi batu berbentuk unta dan di sebalik bukit tu ada monastery ke temple. Dia kata view agak lawa.

Sebenarnya tak de tujuan rasmi pun kalau datang Terelj ni. Yang ada cuma view dan pengalaman untuk stay dengan Ger family ni. So aku pun memang tak letak expectation yang tinggi. Tapi bagi aku, view memang agak lawa cuma cuaca la memang sejuk.

Selepas berehat dan bersih bersihkan diri. Aku keluar dari Ger camp nak merayap. Tujuan aku cuma nak naik atas bukit tu je lah.

Tapi tempat ni memang agak sunyi. Ada nampak banyak Ger camp lain tapi memang tak nampak orang. Maybe sebab cuaca sejuk dan tak de tourist time time gini.

So aku merayau je la sorang sorang. Yang ada cuma anjing menyalak tak henti henti. Kurang asam betul.

Kawasan sekitar. Awan mendung berarak kelabu

Nak naik atas bukit

View dari atas bukit

'
Nak naik sampai atas nak tengok sebelah sana

Nampak la monastery ni, tapi............. nak pegi sana kena turun lembah dulu dan naik bukit semula. Oh... aku dah separa pengsan nak mendaki sejuk sejuk begini

Ini la batu berbentuk unta kabi kabi

Gambar dari atas bukit. Ger camp aku di bawah sana

Ada rupa unta tak?

Dan time aku kat atas bukit ni tetiba snow turun.

Memula macam flurries je pastu jadi tambah lebat. Cait.... Sejuk memang boleh tahan la. Tapi kalau sejuk snow ni, time snow tu sejuk dia kurang sikit daripada sejuk sebelum snow.

Tapi tetap la sejuk.

Sebab makin lebat, aku pun turun la nak balik ke camp aku.

Lembah dan lurah ku lewati............

Snow melebat

Salah satu resort 

Sign....

Aku berjalan sorang sorang dalam snow yang lebat

Jalan patah balik ke Ger camp aku

Haaa. rasa macam dekat tapi sejuk sejuk ni nak jalan balik pun rasa jauh gila

Ini Ger Camp milik Bakhda. Siap ada tulis karaoke tu....

Masa aku balik dari merayap tu, Bakhda nampak aku. Dia panggil aku ke rumah dia.

Rupa rupanya lunch sudah siap.

So mari makan.

Lunch aku hari tu. Sebab aku cakap vegetarian dia kasik nasik, kentang goreng dengan coleslaw. Nasik dia tu macam dia tanak dengan santan... tapi tak de la macam nasik lemak sangat

Ni Martha dok kutil makanan aku. Tadi masa aku sampai dia tengah tidur. Anak yang besar tadi, Sara dah pegi sekolah.

Masa aku makan tu, Bakhda tengah dok lapah kepala lembu. Kasik tengok boob makcik ni.. ada goyang tak? * mari la bergoyang......................

Ergh.. Tak selera aku nak tengok (tengok kepala lembu tu, tetek dia tu half hearted aku usha usha jugak la. Hahahah). Aku tanya dia.. dia makan ke. Dia cakap apa ntah aku tak faham tapi macam memang dia orang makan lah. 

Nasib la aku tak makan daging ke apa kalau tak mau dia sediakan aku hidung lembu ke apa ker..

* pengsan

So aku settle down dengan makan nasik dan sayuran je. Punya la hambar rasa. Tapi lapar belasah jugak lah.

Dia siap gosok gosok muka lembu ni dengan berus time nak bersihkan....

Masa aku tengah makan tu, tetiba Martha tu nangis nangis. Nak susu agaknya. Makcik Bakhda ni dengan selamba je ambik anak dia, selak baju..

Haah !!!!!!!!!!!!

Igauanku terlaksana. Memang betul nampak tetek dia. Sekilo setengah sebelah.. how? Hahahah.

Nak tersedak aku time suap nasik. Tapi aku tak sengaja. Dia yang selamba macam tu. So aku buat buat la pusing tengok belah lain. Maybe benda macam tu biasa je la kot bagi dia, cuma bagi aku agak igauan ngeri.

Dalam rumah dia orang ni ada electricity apa semua. TV LCD okeh siap ada karaoke set. Ada washing machine, peti sejuk dan lain lain. Cuma toilet je kat luar.

Sempat aku gi toilet sebab nak terkencing lepas makan tu

Tapi !

Nasib baik la aku pegi lepas makan. Tu pun tetiba rasa kembang.

Kalau aku pegi sebelum makan memang aku dah tak makan lah hari ni. Air memang tak de. Dan toilet dia orang ni, dia cuma gali lobang macam lubang kubur tu memanjang. Pastu ada papan 2 keping dia letak atas lubang tu dan melabur lah sesuka hati.

Memang boleh nampak emas gemerlapan di bawah tu. Dan aci alih alih papan tu je ke depan ke belakang. Aku tak tau la cemana system dia orang ni, tapi bau agak kurang la, mungkin sebab cuaca sejuk.

Tapi...............

Tak lalu uols !!!!!!

Hahaha. OK. Too much information. Stop visualizing.

Terbantut jugak lah aku nak kencing. 

Then aku balik lepak kat tent aku.

Snow lebat di luar

Kopi yang aku beli tadi. 1 tin tu harga dia RM4

Ini penyapu. Sebab aku hisap rokok dan snow masuk, so aku jadi Cinderella menyapu tent sendiri....... bila lagi kan nak menyapu ? Skill menyapu dah lama tak dipraktikkan.

Dan snow semakin menggila. Lebat dan sejuknya kian menikam sukma...........

Cuaca makin sejuk dan snow makin lebat turun di luar. Buat aku makin nak kencing tak menahan.

* pandang kiri kanan.. kencing depan khemah basuh pakai air mineral

Aku lepak lepak menikmati saat saat macam ni sorang sorang. 

Aku suka je sebenarnya, alone tapi tak pernah terasa lonely.......... Kesunyian ini terlalu indah... na na na ....

Tapi dinginnya betul betul mencengkam perasaan ! Adoyai......



Dingin malam yang menyelubungi
Hening sayu dalam hati
Berbicara bersendirian

Ku rasa resah
Selama dibuai rindu
Pada cinta yang terlalu
Terpendam di dalam hayalan

Kan ku leraikan impian indah
Kepadanya ku berserah
Mungkin tak daya
Ku tawan cinta yang sama

Dinginnya getaran asmara
Sentuhan mula bermadah
Ku tak bisa juarai
Jiwa yang ku tak punya

Dinginnya bila kau berkata
Ruang buat ujiannya
Memoriku gengamilah
Biarkan aku beralah

Dalam hatiku tiada dendam
Walau impian semalam
Masih mekar dalam ingatan

Kan ku leraikan impian indah
Kepadanya ku berserah
Mungkin tak daya
Tawan cinta yang sama

Mungkin tak daya
Tawan cinta yang sama

Lepak lepak sambil mengadap kayu api cuba cuba panaskan badan dan suhu dalam Ger Camp sendiri.


Okhda datang tambah kayu api.

Bakhda ni kat sini di bantu oleh sorang budak pompuan nama dia Okhda..

Aku tak pasti Okhda tu sapa tapi budak tu lah yang tolong angkut air, buat itu ini, jaga anak dia termasuk la dok hantar kayu api kat aku, so aku assume pekerja dia lah.

Aku tanya Bakhda tadi masa dalam Ger Camp dia tu, Bakhda cakap.

"Martha... (sambil tunjuk anak dia yang kecik).... my baby............. Okhda.. my baby.. No !!"

Hahahaa. Boleh pulak NO tu ada kat belakang.

bersambung..............

12 comments :

  1. betolll ke igauan ngeri Meng?? hahaha... ke mata x lepas memandang? kekekekeke....

    ko berani ye jalan2 sensorang kat luar tu? xde binatang liar ke? cam serigala ke? mana tau ada serigala jadian ke kat luar tu hehehe..

    Mcm best jek kan dok lam tent tu... tp tgk ko punya nasi tu xde kuah kering jek adoiiii...kalau dh lapar belasah jekk.. hahaha...

    ReplyDelete
  2. ko x tanya kat makcik tu...'altantuya my baby..No?' hahaha..

    ReplyDelete
  3. aah berani kau jalan sorang2 naik bukit tu meng?
    aku pun dok bayangkan serigala kan banyak kat tempat2 ceni.
    anyway budak martha tu comelnya.. pipi macam pau!

    ReplyDelete
  4. aku rasa ko lupe strikethrough igauan terlaksana kepada impian terlaksana. kikikih.

    adoi fries makan dengan nasik? sangat tak kena tapi apa bleh buat..

    anak muka tetembam suma..comel.





    ReplyDelete
  5. hahaha...demi kelangsingan berganda katanya..JM yg kuat tdo ni pun tak langsing2..apa cer..jom masuk kelas aerobic kasi mantop!!!

    Bobby..bobby...dalam kedekut2 tu bole hulur US10 kalau murah hati?...ahaha..kalau JM USD1 je

    Bakhda?..melantun2..camna rupanya ek..untungla abg boleh tgk..

    Mmg ohsem view kat sini di tambah plak org yg snap pic tu pro...waduh terus jatuh centa lah

    ReplyDelete
  6. aduhai giler lah nak kena imagine citer bankhda nih!hahahaha sakit perut tahan gelak!hahahaha

    tp view sini mmg superb la...gigih btol jln sejuk2 tu sorg2...bape suhu masa ni?check tak?tak cukup ke kayu api tu nak panas kan kita duk dlm tent tu?

    ReplyDelete
  7. HB : memula igauan gak la. pastu menjadi impian., pasti menjadi nightmaree !!

    hahahahah.

    aku anggap itu rezeki musim sejuk. hahahaha.

    Ada anjing berkeliaran.. malam malam ada serigala.. ngeri seh...

    nasi tu memang kering. nasib la coleslaw dia tu sedap.. kentang tak sedap sgt.

    Aku x berani sebut pun pasal altantuya kat sana. takut kena belasah

    ReplyDelete
  8. Mya : anjing banyak !!!

    NanaT : pasal boobs Bakhda tu hahahaa... no komen. hahahaa

    Makan tu memang x sedap la. tapi redha je. aku bab makan kureng komplain skit. mana ada belasah jer.

    JM : kesian tgk muka mamat tu. dok imagine kalau la kita yang ilang duit, tak de org nak tolong?? how?

    haru la kot.. terus kata dunia ni jahat. semua org tak baik.. tak pe la maybe sikit2 banyak jugak la dia kumpul kot

    ReplyDelete
  9. DJ : suhu rasanya below -12. tapi rasanya sejuk lagi la kot.

    malam nya terus sejuk gila sampai tak leh tidoqqqqq.....

    ReplyDelete
  10. Adoiii... Shanghai aritu muzium boobs, ini Mongolia citer sal boobs lg... Doh guane mu ni Meng?

    ReplyDelete
  11. View adalah superb. Sila abaikan kesejukan melampau tu. Also benda yang sebelah je dah berat sekilo setengah tu!! Imigren aku duk ketawa di awal pagi. Sib baik lah aku baru pas breakfast then baca part toilet tu. Sebiji macam kat kampung bapa aku dulu. Sistem ke laut sungguh!

    ReplyDelete
  12. Amir : standardlah.

    aku kdg kdg lemah bila tengok view bergunung ganang ni..

    rasa mcm nak mendaki jer...

    aci gitu?

    hahahahaha...



    BK : tu la. nasib la cuaca sejuk. menda tu tak berbau sgt.

    kalau tak.. bau busuk melenyapkan segala mala view yang indah indah tu....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...