Saturday, March 22, 2014

17 - Berkelana Merentas Sempadan : Trans Mongolian - Part 1

Hari ke enam untuk trip ini dan aku memang set jam awal pagi.

Hari ini adalah sejarah, aku akan merentasi China ke Mongolia dengan menggunakan keretapi Trans Mongolian.

Excited ni !

Siap siap packing dan keluar dari hostel jalan kaki ke Metro Subway. Ambik train Line 5 dan tukar di Line 2 untuk ke Beijing Railway Station. Pagi pagi orang tak ramai lagi.

Beijing Railway Station

Train aku akan bertolak jam 8 pagi. Pukul 7.30 aku dah sampai kat station keretapi. Semua urusan mudah dan senang. Just tengok board nak tau kat platform mana dan nanti terus je ke sana.

Tapi station ni, kalau nak masuk dalam bangunan ni memang kena ada tiket.

Dalam railway station

Beijing Railway Station ni boleh tahan besar gedabak. Masuk ke main lobby tu pastu tercari cari platform untuk train. Sempat aku tanya pekerja kat situ sebab tak pasti.

Tapi ada sekali tu aku silap laluan turun ke platform. Tetiba je ada orang tiup wisel dan dia macam tau je aku salah turun platform.

Dari jauh je dia bagi arahan kat aku untuk ke platform sebelahnya, di sana menanti keretapi Trans Mongolian yang bakal memberi pengalaman epic dalam hidup aku.

Beijing Railway St Platform

Pastikan gerabaknya betul, nanti tuju jer. Setiap pintu nanti ada pakcik jaga dan collect ticket

Pakcik bertugas aka Pakcik Garang !

Jangan risau kalau tak sempat nak beli makanan ke apa, kat platform ni ada jual juga. 

Aku sempat beli kopi sebab aku nak bekas tu. Aku tak de bawak cawan, cemana Ali Cafe nak beraksi nanti?

Ali Ali Cafe....

* menari macam Fahrin Ahmad tepi platform

Jadi nak bancuh kopi kat mana kalau tak de cawan?. Aku beli kopi segera siap dengan cawan tu dan cawan tu aku recycle guna beberapa kali nanti.

Bersiap sedia...........

Ini tiket train nya... Ada few helai sebenarnya, ada tiket dari Beijing ke Erlian dalam bahasa Cina dan tiket Erlian ke Ulaanbaatar dalam bahasa Mongolian.

Aku cuak sebenarnya sebab pakcik tu ambik terus tiket tu. Pastu dia diam je buat bodow.

Masa nak masuk tu, dia tunjukkan aku cabin aku pastu dia blah dengan tiket tiket tu sekali. Dah kena kat Shanghai kan jadi semua benda aku jadi alert. 

Aku duduk dalam cabin aku diam diam. Tunggu dia datang hantar tiket tu balik semula tapi tak de pun. Aku cuma risau tiket dari Erlian ke UB tu jer sebab yang leg Beijing ke Erlian tu memang patut kalau dia nak ambik pun.

Waktu aku masuk kabin aku tu, tak de orang. Aku sorang je dalam tu. Ambik port baik baik. Suka hati sebab aku memang dapat lower berth. Senang aku nak duduk dan melayan perasaan sebab kalau duduk tingkat atas tak dapat tengok luar tingkap.

First impression sebaik saja aku tengok cabin dia aku rasa agak selesa. Bersih dan semuanya dah siap sedia. Ada bantal, selimut, kain alas. Atas meja ada flask air panas. Dah siapa da air dalam tu pakcik tu baru letak.

Meh aku bawak tour dalam keretapi ni.

Ini dalam Car. Belah kiri tu semua cabin cabin bernombor. Belah kanan memang tingkap la. Ini laluan dari depan ke belakang. Kerusi kerusi biru tu kalau nak duduk melepak kat sini.

Setiap gerabak ada 2 toilet. 1 depan dan 1 belakang. Toilet dia kecik je. Aku terfikir jugak, " cemana nak mandi cam ni? ". Lagi haru sebab tak de hot water !!!... Sejokkkkk !

Ini dalam cabin. Yang biru dengan putih tu lower berth. Yang atas kaler merah tu upper berth. Tu terangkat sikit tu, so kalau ada orang, space akan jadi berkurang la in between lower and upper berth.

Kalau nak kata besar ke tidak cabin dan katil ni, aku rasa just enough lah. Agak panjang, so boleh letak barang di hujung kaki dan kalau baring pun still ada space kat bawah. Lower berth tu pun ada space lagi kat bawah so boleh sumbat barang bawah tu.

Lain lain kira OK lah.

Aku tambah excited. 

"Bila train ni nak jalan ni???? I is tak sabar....."

* mula terkinja kinja macam kera mendapat bunga ! Excited.

Haaa tu kopi segera yang aku beli kat platform tadi. Harga CNY 8 (RM 4). Yang penting aku nak bekas tu.

Asyik dok tengok jam je aku ni. Tertanya tanya bila la train ni nak bergerak sebab dah nak pukul 8. Tepat pukul 8, hon keretapi di bunyikan beberapa kali dan...... train mula bergerak !!

Masa tu la aku pasti memang takde orang dalam cabin dengan aku ni.

Dalam 1 gerabak tu adalah dalam 8 cabin macam tu. Setiap cabin ada 4 katil. Tapi dalam gerabak aku time tu aku perasan cuma cabin depan pakcik attendant train tadi melepak, pastu sebelah aku ada couple Mat Salleh dan cabin aku, ada aku sorang.

Tu jer...

Yahooooooo !!!

So aku buleh melantun lantun macam plastik man dalam cabin aku ni.

Tengah aku melayan perasaan tu tetiba minah Mat Salleh cabin sebelah jenguk kat cabin aku.

"Did he take your ticket too?"
"Aaaa.. Yeah. I am about to ask the same question"
"Oh OK. I think he is keeping our ticket"
"Hmmmm. Probably"

Aku tak boleh nak melayan dia sangat sebab aku sebenarnya tengah makan !!!!!

Makan pagi... 

Haaaa..

Sebaik saja train bergerak, aku terus makan. Tu nasik goreng lebihan semalam. Memang kalau makan tak abis aku simpan so boleh dua tiga kali makan. 

Janji kenyang !!!

Gelabah jap tengah suap makanan Minah Salleh tu tegur. Dah la aku makan pakai tangan.. Hiks. Sopan tauuu...

Start perjalanan sambil makan tu, dok layan view di luar.

Train bergerak perlahan membelah kotaraya Beijing dan mula melewati kawasan kawasan perkampungan dan pergunungan.....

Gunung ganang dan perumahan

Tengah lepak tu, pakcik tadik datang bagi voucher ni. Dapat free Lunch dengan Dinner untuk hari tu.

Layan pemandangan indah

Perkampungan di pinggir laluan keretapi di China

Seawal perjalanan tu aku agak terpaku sebab dok layan view kat luar.

Best je rasa. Duduk dalam cabin ni sorang sorang. Aku boleh makan minum ikut suka aku. Duduk berguling pun tak de orang nak ambik pot.

Indah !

Tapi nak hisap rokok kena pegi keluar. Ada satu section in between gerabak tu boleh merokok kat situ.

Dan tempat tu la jadi port aku untuk hisap rokok.

Dalam setiap train ada disediakan hot water ni. 

Ni untuk di minum la. Boleh ambik ikut suka kita, buh dalam flask tadi tu pun OK. Senang nak buat kopi atau nak masak maggie cup.

Maggie cup?

Ergh.. Aku dengar nama tu je pun aku dah jemu. Travel kali ni selalu sangat aku makan maggie tu. Selagi tak abis !!

Power point

Jangan risau. Dalam setiap gerabak tepi kat laluan tu ada few power point. Tapi memang bukan dalam cabijn la. Cuma kalau nasib baik, depan pintu tu je so kalau charge boleh tengok la device kita dari cabin. Tak pun letak je ada kerusi flip kaler biru tu. Cuma kena ada adaptor la kalau yang 3 pin punya.

Kalau cabin tak penuh rasanya OK jer.. cuma kena berhati hati jugak sebab ada je orang dari gerabak lain lalu ke depan ke belakang. Takut ada yang panjang tangan.  Tapi apa apa pun, Insya Allah selamat.

Layan view lagi

Mari menyusun duit dan kemas wallet.

Sebab banyak resit resit yang jadi sampah so ada masa ni aku dok berkemas wallet sendiri. Tu duit Yuan yang tinggal. Teringat pulak CNY 500 yang dah burn begitu saja hari tu. Tapi tak pe lah, tak de rezeki. Aku dah redha dah. 

Cuma aku belum tukar duit Mongolia lagi. Tak tau nak prepare apa pun pasal Mongolia dan Ulaanbaatar ni sebab semuanya last minit. Nasib baik aku dapat cari hostel kat UB dan aku dah book kelmarin masa kat hostel di Beijing tu. So esok aku sampai boleh la terus tuju ke sana.

Pihak hostel tu baik hati siap email aku dan bagitau aku sampai dengan apa dan naik apa. Kalau naik train dia orang ada sediakan free pick up di station Ulaanbaatar nanti. 

Nasib jugak la aku check email aku hari hari. So sampai di UB nanti dah tak risau sangat lah. Insya Allah ada orang tunggu. 

Train melepasi station lain. Train kaler merah macam tu biasanya local train antara bandar di China

Cuba teka !!!

Haaa. Tu kat tempat aku hisap rokok dan ni tempat pakcik jaga train dalam gerabak aku tu dok panaskan air. Aku nampak dia masuk masukkan arang dalam tu. Later aku find out dia siap memasak kat situ, rebus air dan macam macam lagi dia buat. 

Tapi walaupun cuaca kat luar sejuk, dalam gerabak ni well heated. Tak de la rasa sejuk dan tak jugak panas. Kira OK lah, boleh pakai t shirt, short dan selipar jer dan berjalan ke hulu ke hilir.

Keje aku adalah ambik gambar dan mengelamun. Minah Salleh kat cabin sebelah keje dia makan je kot. Kejap dia datang cabin aku tanya ada pisau ke tidak. Pastu tanya ada tisu ke tidak. 

Aku suruh dia ambik tisu dalam toilet !

Pisau tu aku suruh dia mintak dengan pakcik jaga train tu, minah tu cakap.

"You know his face look so fierce, when I was talking to him, I felt like he was going to eat me out..."

Hahaha. Bodow. Dia tak tengok ke aku ni lagi bermuka serious? Lagi muka garang ! Tapi pakcik attendant tu memang lah muka ketat gelemat. Dah la tak pandai cakap English. Pastu masam je muka. 

Hantar voucher tadi macam nak paksa makan ubat kat hospital. Mencuka je. Aku tanya dia, tiket tu dia memang simpan ke.

Dia cuma bagi isyarat tangan.

Aku tak pasti maksud dia.

"Blah la kau"

atau pun ....

"Nanti aku bagi balik ! Kalu jangan kecoh kecoh. Duduk diam diam"

Aku translate sendiri je isyarat tu tanpa kepastian yang nyata.

Aku sempat jumpa tadi masa kat tempat rokok tu, dia dok masukkan arang. Dia tak tegur aku, so aku pun buat bodo je lah. Aku cuma confirmkan boleh merokok kat situ ke tidak jer. Aku cuba cuba la nak berbaik baik dengan dia tapi memang dia bolayan. Siol la kerek.

Kira kira pukul 10.30 pagi macam tu, aku nak pegi lunch. Sebab free voucher tu kan ada dan lunch dia serve dari 10.30 hingga 11.00 pagi macam tu. Tak de la lapar mana cuma nak tengok apa yang ada.

So aku siap siap dan bergerak gi makan kat cabin yang ada tempat makan tu.

Ni laluan ke gerabak makan. Ini first class punya cabin. Beza first class? 1 cabin cuma ada 2 orang jerr salam 1 bilik. Sesuai nak honeymoon.

Haaa dalam gerabak makan. Tu depan tu couple cabin sebelah aku. Baju biru tu la minah yang dok mintak tisu, pinjam pisau apa semua... Bf dia relaks jer..tapi macam banyak membuta jer 

Makanan di sediakan.................. !!!

Ya. Ada nasik, sayur batang celeri dan jugak ayam masak kicap..

Nyum Nyum Nyum... Nampak macam sedap walaupun tak berapa sedap kot. Dan aku tak sentuh pun ayam tu. Aku cuma makan nasik sikit dan abiskan sayur tu. Lagipun masih kenyang lagi makan nasik goreng tadi.

Kau ada makan nasik dengan batang celeri je?? 

* tunjuk kulit yang halus dan mulus selepas memakan sayuran

Oh. Air kena bayar sendiri. Tapi aku dah bawak air mineral siap siap.

Time table perjalanan Beijing - Moscow

Dalam cabin tu ada dipaparkan info macam ni. Ini masa bertolak, masa singgah, berapa lama singgah bermula dari station Beijing sampai la ke Moscow.

Train yang aku naik ni adalah International Train yang akan terus ke Moscow. Aku rasa gerabak aku duduk ni gerabak International sebab tu tak ramai orang dan memang khas untuk orang yang nak ke Ulaanbaatar sahaja !

Dan lepas tengok time table tu baru aku realized yang aku akan sampai di Ulaanbaatar pukul 1 tengahari esoknya !!

Hahaha. Masalahnya, aku sendiri pun tak tau. Sebab last minit dan tak sempat nak tengok apa. Cuma ada sekali terpandang masa aku tempat tiket tu, dia kata aku akan tiba di UB pukul 8 pagi esok. So waktu orang hostel tu email tanya pukul berapa aku sampai, aku jawab pukul 8 pagi !!

Mati la kalau dia orang tunggu aku tak sampai sampai. Tapi aku siap bagitau nombor train aku iaitu K3.

Ni restaurant dalam gerabak keretapi tadi.

Dan makan. Kenyang. Balik ke cabin dan layan perasaan. Btw, aku rasa yang dapat free lunch tu yang ambik international leg je kot sebab tak nampak ramai pun kat dalam cafe tu.

Cabin tempat tido tu tak leh kunci dari luar tapi boleh lock rapat la. So kalau nak keluar kena pastikan barang barang berharga tu jangan tinggal. 

Perut kenyang. Hati girang. Mata agak mengantuk tapi aku sayang nak tidur. 

So aku hanya menikmati suasana perjalanan di Trans Mongolian ni ajer....

Kepala keretapi

Salah satu bandar di China

Dari Beijing, Trans Mongolian train ini menuju ke utara melalui Inner Mongolia ( China )  sebelum ke sempadan Mongolia

Ada satu section tu boleh nampak Tembok Besar China dari dalam train... tapi yang unrestored lah 

Musim sejuk dah tiba. Aku pun kena bersiap sedia dengan perubahan cuaca yang aku bakal berdepan di Mongolia nanti. Kat Beijing 4 darjah.. kat Mongolia kena expect less lah.

Kering tapi sejuk

Ada nampak pokok sikit

Ada empangan...

Inner Mongolia

Lembah dan lurah,..

Tandus

Tak banyak aktiviti yang boleh di buat dalam train. Dan aku sangat gembira sebab aku board train tu dan duduk sorang sorang dalam cabin. Kalau ada orang lain mesti semuanya jadi agak terbatas.

Kira bayar mahal mahal dapat cabin sorang sorang tu OK lah !.

Dan bila train mula berhenti kat station mana mana aku mula risau.

Berdoa pada Tuhan. Jangan la ada orang lain naik dan duduk se-kabin dengan aku.

Hahahah. Aci tak cam tu?

Ada sekali tu, train berhenti kat satu station ni. So aku pun keluar la dari cabin ingat nak keluar ke platform dan ambik udara segar di luar.

Sebaik saja nak keluar tu pakcik bermuka garang tu ada kat pintu.

"No !!!"

Terkejut aku. Garang betul pakcik ni. Memang dia marah aku keluar. Dia siap tahan kat pintu tu. Tapi sebab aku bawak kamera dan dia mungkin ingat aku nak ambik gambar kot. Dia bagi isyarat.

"Uh... Uh....Uu.....":

Apa tu? Hahhahahaah..

Aku je faham. Dia cakap. Kalau nak ambik gambar, jangan keluar. Tapi boleh berdiri kat tepi pintu tu jer.

Hahahahaha. OK. Baik jugak la pakcik ni sebenarnya. Muka je garang tapi still aku rasa dia ada perasaan dan kasih sayang.

Gambar di muka pintu gerabak jer

Memang bila train berhenti, orang orang dari gerabak belakang je turun dan naik. Gerabak aku dan yang ke depan semua attendent jaga. Tak de orang naik mau pun turun. Memang khas untuk international passengers kot.

Masa kat pintu tu la Pakcik tu cuba cuba berbual dengan aku.

"Ulanbator?"
"Yes..."
"Moscow?"
"No..."
"Irkutsk?"
"No.. Just Ulanbator"
"Ooo.... Ulanbator"

Masa dia sebut Ulaanbaatar dan tunjuk isyarat tangan macam kapal terbang. So aku rasa dia tanya dari UB nanti balik ke Beijing aku naik kapal terbang ker, dan aku angguk.

"At what time we will be arriving at Ulaanbaatar?"

Aku tunjuk tunjuk jam. Macam dia faham. Dia siap tulis dengan jari kat dinding.

Nombor 1 pastu gaya tangan bermaksud 'esoknya..........'

Masa tu confirm la aku dah silap bagi salah info kat orang hostel tu.

Macam tu la komunikasi aku dengan dia. Aku tak rasa pakcik ni ada phone dan translator so tak payah nak expect lebih lebih. Janji dia faham apa aku cakap sudah.

Tapi muka pakcik tu serious banget !! Cuma mungkin sebab dia tak tau nak cakap English so dia diam je. Tapi since dia dah cuba cuba dok borak dengan aku ni, kira OK la ni.

Hari dah pun petang

Mega berarak

Ada banyak lembu lembu

Hari semakin menjelang senja..

Aku masih dok melepek dalam cabin melayan perasaan. Seronok !! Tu lah perasaan aku ketika tu.

Buat aku makin excited untuk mencuba Trans Siberian pulak.

"Ya Allah kalau ada rezeki aku, kau permudahkan la segala urusan"

* macam tu berdoa dalam train.

Tapi bersyukurlah, sekurang kurangnya dapat naik Trans Mongolian ni pun dah kira rezeki untuk sebuah impian yang terindah !



Terjaga dari mimpiku
Bayanganmu seakan di sisiku
Mungkinkah ku masih dalam khayalan
Bisakah jadi kenyataan
Tahukah kau ku di sini
Menyimpan sgala rasa di hati
Mungkinkah kau akan mengerti
Andai ku luahkan semuanya

Kau impian terindah
Ingin ku jadikan ia nyata
Dan kau ilhamkan cinta
Di dalam hatiku
Hanyalah dirimu
Tahukah kau ku di sini
Menyimpan sgala rasa di hati
Mungkinkah kau akan mengerti
Andai ku luahkan semuanya

Kau impian terindah
Ingin ku jadikan ia nyata
Dan kau ilhamkan cinta
Di dalam hatiku
Hanyalah dirimu
Tlah ku katakan semua
Ku serahkan kepadaNya

Cuma bila ingat balik gigi masih sakit... hmmmmm tak berani nak jalan jauh jauh dah. Tapi tak pe. Nanti fikir balik semula. Lepas scene di Shanghai hari tu, hari hari aku dok makan pain killer ni so kurang sikit la denyut nya...Dan berapa hari dah aku tak minum air manis. Hari ni baru berani nak start semula minum kopi.

Nasib la tak terasa nak berak dalam train ni. Kalau tak haru jugak jadi nya. Takut tersepit tak leh keluar selepas meneran !

Sambung layan perasaan dan view.

Bunyi keretapi berderu deru memecah kesunyian senja yang hampir berganti malam.............

bersambung...........

14 comments :

  1. pengalaman yg menarik..dapur arang tu yg unik..

    ReplyDelete
  2. seyes tringin nak naik keretapi mcm tu..sblom ni dpt tgok dlm anime je

    ReplyDelete
  3. Trans Siberian? Dr Beijing jugok?

    Syabas, Meng berjaya 'menjinakkan' Pokcik Garang tu... Hehe

    ReplyDelete
  4. Motif sungguh kan gelabah suap makanan bila Minah Salleh tegur. Memang bertabah sungguh naik tren ni. Pagi esoknya baru sampai. Pacik Garang dah berjaya buat ko suka kat dia guna kaedah soal jawab je, tanpa secangkir teko pun. Hihi.

    ReplyDelete
  5. Hahahha...lama nyer naik train...ai yg balik kelate dari kajang ke wakaf bharu 12 jam...tu pun dah kematu bontot...

    ReplyDelete
  6. Meng, if I we're given a chance to board a Trans Siberia train, confirm tue mmg personally satu 'IMPIAN TERINDAH' for me!

    ReplyDelete
  7. Hadoi epic la bro... experience tu... tabik... x sabar nak tunggu update :D cantik sangat.

    ReplyDelete
  8. Belum mampu nk buat trip cenngini x berani u oulsss, bukan tu je pitih pun kurang. Jm klau sakit perut dh x boleh nk menahan dh belasah ye

    ReplyDelete
  9. Nohas : tu la terkejut gak aku ada dapur arang.. tapi pakcik tu dok keep letak arang dlm tu. sambil2 tu dia masak air, nasik la dah mcm mcm.

    azlol : insya allah.

    nanti masanya sampai lah tu

    Amir : aku x jinakkan dia. dia jinak sendiri.

    hehehe.

    ya. TM dari beijing sampai ke Ulan Ude ( Russia ), singgah sebentar di Ulaanbaatar ( Mongolia ).. kalau tuan orang yang pandai,
    buah apa bijinya di luar?

    hahahaha.

    teki teki tu

    ReplyDelete
  10. Agip : nanti kau buat Trans siberian terus lah.

    BK : ni tak payah kopi. tapi dengan teh china. hahaha..

    gelabah tu sebab tengah menyuap nasi dgn tangan. segan org nampak..

    Liza : lama ! 30 jam..

    tapi view lawa so tak de la rasa bosan sgt

    ReplyDelete
  11. Zara : Insya Allah. Zara. Dah bawak ur mom pegi melaka tu nanti turn ur own impian ler pulok

    amin.

    Hafiz : insya allah. dah schedule sampai ujung bulan entry entry ni. hehehe

    JM : kalau nak pegi JM kena ajak member la sorang. berteman..

    tak de la takut sgt nanti. ye dok? tapi train ni boleh mintak yang ladies only cabin. x de la bercampur dgn lelaki..



    ReplyDelete
  12. JJ : chomel tu tak la. tapi... sweet.. ahahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...