Friday, August 30, 2013

Trip Mabuhay 14 : Angeles City - Leaving

OK. Ni part last trip ini.

Lepas balik dari bershoppingan tanpa batasan di SM Mall. Kocoh kocoh balik ke hotel, packing dan menyumbat segala yang boleh dalam beg dengan harapan dapat mengaburi mata orang kat airport nanti, maka aku pun check out terus.

Beg nampak je kecik tapi berat macam bawak sekoyan emas.

Plan aku memula nak ambik je tricycle ke Main Gate pastu dari sana naik Jeepney ke airport. Tapi kalau kira kira agak mahal di situ sebab naik tricycle tu sekali naik dah PHP200 pastu Jeepney lagi PHP150. Nasib baik la minah receptionist tu kira OK, dia cakap.

"Kenapa uols nak naik tricycle? Mahal okeh. Naik je la jeepney dari depan ni. Dia one way terus sampai ke Main Gate"

* macam tu konon konon dia cakap Melayu.

"Eh. Boleh ke??"

* macam tu jugak konon konon aku jawab dalam bahasa Ibunda.

Hahahaha.

So lepas dia bagitau macam tu, aku pun turun dan tunggu Jeepney depan Tune Hotel. Tak lama menanti lepas tu ada la Jeepney lalu.

Memang Jeepney ni one way jer dan harganya cuma PHP10 setiap orang.

Haaa. Jimat tu.

Sekitar jalanan di Angeles City. Siang siang memang sepi, tapi malam terus meriah carey

Papan tanda dan arah tuju

Tapi !

Sebenarnya jeepney tu tak de la sampai kat bas stop Main Gate tu, tapi stop yang lain. Memang banyak jeepney bertenggek kat situ. Sebab mamat driver tu pun berhenti, maka semua orang pun turun termasuk lah aku.

Abis tu cemana nak naik jeepney ke airport?

* macam tu ada suara suara garau bertanya menusuk ke telinga capang ku ini.

Station jeepney

Jangan risau !

Sebenarnya station jeepeny dengan Main Gate punya bus stop tu cuma accross jalan besar tu je. Jadi kena la menapak sikit. Kalau tengok memang boleh nampak Main Gate punya station tu seberang jalan je sebelah dengan SM Mall yang aku pegi tadi. Kalau tengok pun boleh nampak, cuma nak kena cross jalan je lah.

Jadi. Angkut la semua harta benda anda dan lap peluh jantan yang sudah mula menitis membasahi dahi dan pipi dek kerana cuaca yang panas dan pegi la ke Main Gate station tu.

Di sana ada jeepeny ke airport !

By the way, Main Gate adalah kawasan di mana di luar Clark Field yang banyak commercial building macam mall, hotel, bus station dan sebagainya. Bangunan bangunan ini hanya boleh di bina di luar kawasan airport saja jadi sebab tu la Main Gate ni menjadi tempat tumpuan utama.

"Bang ! Kasi lagu Aku Yang Tersakiti satuh ! Goreng kasik lebih"

Tak jauh pun. Tak de la sampai sakit kaki.

Nanti nampak ada station besar dan banyak jeepney jeepney menanti menunggu penumpang.

Then aku tanya tanya orang cemana nak gi airport, ada la tempat khas yang mana jeepney dari situ semua pegi ke airport. Tapi dia orang ni kadang kadang menyakitkan hati. Bila tanya je, semua macam tak tau. Endah tak endah parade je.

Tak kesian ke kat aku yang berpeluh bawak beg berat ni?

* muka mohon simpati

Jeepney ke airport

Lagi haru kalau ada ulat ulat yang sibuk la nak buat deal.

"You pay 700 Peso, driver can bring you to the airport now !"

Ek eleh. Motip la nak charge aku mahal mahal. Pastu sibuk la dia memujuk rayu. Kononnya, kalau aku bayar that much, jeepney tu tak de la tunggu orang lain. Jadi limo bawak aku sorang sorang.

"Kau ingat benda alah ni Hummer?????"

* malas nak layan.

Sakit hati kalau kita buat tak tau tapi di paksa paksa jugak. Aku cakap, aku still ada masa so aku boleh je tunggu orang lain. Tak perlu risau !

Sebab aku buat muka keras, pastu ramai pulak yang dah start masuk jeepney ni, kira dah penuh so jeepney boleh la jalan. Tapi tetap la mamat ulat tu nak ketuk aku suruh bayar 300 Peso. Aku buat bodo je. Aku bayar macam orang lain, 150 Peso. Bayar terus kat drebar. Kalau bayar kat dia, nanti dia songlap duit tu dan bayar harga yang sama je pada drebar tu.

Bongok !

Sampai di airport terus ada scene. Ada sapa ntah sakit. Turun turun flight then ambulance menunggu. 

Terus macam drama sikit. Tapi aku malas nak usha. Tengok dari jauh jer.

Mungkinkah ada orang terberanak dalam flight?

Puas menunggu, aku konon konon nak pegi la beli mango shake lagi.

* kemaruk tak abis.

Duit pun ada lagi saki baki dengan duit yang aku tinggal untuk bayar airport tax, so aku pun pegi usha kat kedai kedai tu. Beli mango shake, pastu nampak sedap pulak biskut.

Aku memang spare ngam ngam 600 Peso untuk airport tax. So yang balance tak banyak tu la aku buat beli mango shake tu.

"How much this one?"

Cuba cuba bertanya. Tengok cookies tu menarik la pulak. 

"200 peso"

Aku kira kira duit baki.

"Oh.. nevermind.. I dont have enough"
"How much you have?"
"70 peso"
"Ok. Nevernind, You can have it. I pay for you"

Hahahaha.

Nak tergelak lak aku. Baik betul minah tu. Then dia bagi aku cookies tu satu beg kecik dan top up the rest. 

"Salamat Po'"

Aku blah dengan senyuman di wajah. Hahaha. Boleh la makan cookies sambil minum mango shake.

Tunggu punya tunggu, then flight pun dah ready. Masuk boarding room.

Panggilan terakhir

Masa aku gi kaunter check in, dia kata sebab aku dah web check in, so tak payah beratur. Masuk je terus boarding room.

Dia tak de lak timbang beg aku. So terselamat ! Kalau kena bayar memang aku kena pakai USD lah. Sebab tu je yang aku ada untuk spare in case apa apa berlaku.

Sebelum nak boarding, bayar airport tax. Ntah kenapa, instead of 600 Peso, dia cuma mintak 450 Peso je. Hah ! Jadi aku ada lagi berbaki 150 peso !

150 peso lebih kurang RM10.

Ada lagi duit spare. 

Pastu memunggu panggilan masuk ke flight, aku lepak lepak jap. Bila di panggil dan orang mula beratur, terasa teringin pulak nak beli donut. At least boleh makan dalam flight nanti.

Aku pegi kedai donut tu. Kira kira dengan duit yang ada, aku order 3 ketul donut. Pastu aku bagi duit kat dia dan dia bagi balance. 

"How much this one?'

Aku tanya dia harga sebotol air mineral yang banyak banyak dia letak atas kaunter cashier tu. Then dia sebut harga, aku kira kira duit aku, alamak ! Tak cukup pulak.

"How much you have?"

Aku bagi semua duit aku, tapi memang tak cukup la dalam 50 peso macam tu.

"Take it, It is OK"

Haaaaaaaaaaaaa?

Sekali lagi. Dah macam pengemis lak aku ni jadi nya. Hidup dengan belas ehsan orang. Hahaha. Tapi aku tak sengaja dan tak de niat pun. Dah time tu tengok duit tak cukup dan budak kedai donut tu baik hati pulak belanja aku air mineral satu botol.

Maka.. begitu la. Dengan beg berat, donut 3 ketul, air mineral 1 botol aku masuk ke flight. Ambik seat dan lepak lepak menunggu nak take off.

Majalah 3sixty. Shanghai... next? Hmmmm

Take off. Bye bye Angeles City

Melayan perasaan sendiri

Flight agak penuh tapi kat belakang tu ada few seat kosong, jadi aku pun memang ambik seat belakang dan tak de orang kat sebelah. Pastu ramai la yang datang duduk kat seat seat kosong tu.

* regangkan kaki tak bagi orang duduk, kalau boleh nak tabur donut kat seat ujung supaya tak de orang datang duduk.

Apa lagi, pose pose kacak la kat 3 kerusi.

Tak de apa nak di buat. Layan perasaan dan layan sunset dari atas flight.

Keemas emasan

I believe I can fly

Awan gemawan membentuk 3 patung budha mengadap matahari jatuh

Silau mata

Mentari mula menghilang

Flight aku selamat sampai dan mendarat dengan jaya nya.

"Terima kasih abang pilot ! Jangan berSMS, bertwitter dan berfacebook ketika memandu"

Keluar dari airport, then macam biasa, beli rokok pastu keluar.

OR dah menunggu. Siap dah beli air kopi tongkat Ali Cafe bagi memudahkan proses pencernaan. Standard la aku kalau travel berak sure tak puas, balik rumah baru boleh berak dengan inzal !


Selamat la sampai di rumah. Alhamdulillah, maka berakhir lah trip ke Pinatubo dan Boracay ini.

Budget aku untuk trip ni, abis jugak la RM1000 tak termasuk flight dengan hotel. Banyak aku abis sebab bayar trip ke Pinatubo tu. Yang lain lain belanja belanja biasa je. Shopping kat SM Mall tu pun pakai Debit Card jer. Rasanya RM1000 tu cukup kot or may be banyak lebih jugak tu kalau sesapa nak buat budgetary ke Boracay/Pinatubo ni. Apa apa pun, depends la, belanja ikut kemampuan dan kepentingan.

Secara pukul rata, aku rasa Boracay memang WAJIB lah pegi bagi yang cintakan pantai dan lautan. Pinatubo pun OK bagi yang suka kan adventure dan gunung ganang.

At least aku berpuas hati dapat jejak di kedua dua tempat ni walaupun separa kojol nak mendaki hari tu. Apa apa pun, mental kena kuat walaupun physical memang out dan tak berapa nak fit. Kadang kadang kita fikir je tak boleh, tapi actually, boleh lagi. Sekali sekala kena push diri kita to the max.

Hidup hanya sekali, penuhi la dengan benda benda yang boleh di kenang dan buat kita tersenyum riang !

Maraming salamat po.

Tamat !

6 comments :

  1. wahhh...apsal dorang ni baik hati sgt kat airport tu sampai 2x ko dpt mende free?? hehehe..

    aku benornya x paham main gate bagai ni, hehehhe..ko kejap kat luar, kejap kat dalam main gate... konpiussss...

    ReplyDelete
  2. wah...

    murah rejeki ko abg meng...dpt biskut free, air free..mgkn dorg igt ko pinoy kot...hahahaha...

    klu kt epot lain, harems xde org nak amek port pun ko xcukup duit waktu nk byr tu..mase aku pg vietnam, org yg jual air kt epot tu tgk aku mcm aku ni curi air die pulak...pasal aku lmbt bg duit, dok kira satu2..

    pilot boleh jek bertwit2, sms or berFB mase tgh driving kt atas nun...autopilot kekdahnya...haha..

    ReplyDelete
  3. dorang buat derk bila ditanya tu, tak paham english kot ek? nak kaver malu buat buat tak tau. lol

    ReplyDelete
  4. HB : ntah. sebab dia tengok muka aku kesian kot.. comot dan compang camping mcm pengemis.. hahahah

    Main Gate tu adalah pintu masuk ke Clark Field ( airport ).. semua bangunan commercial hanya boleh di bina dekat luar kawasan airport ni je lah ( main gate ) termasuk mall. hotel dan kedai kedai etc...

    DATT : btol la DATT tu namanya rezeki.. hahaha

    F : kdg kdg dia org memang mcm cibai ( mostly cover malu kot ) hahaha

    ReplyDelete
  5. wah sume benda ko dpt diskaun, ini sudah cukup bagus! hahaha!

    aah, dlm tak sangka, abih duit gak la utk trip ni tau...kitorang nyer mahal kat transport la. tapi mmg berbaloi pegi boracay :)

    ReplyDelete
  6. Biq : Rasanya memang x boleh nak elak kot sebab kena naik banyak kali transport etc.. nak cut cost pun payah. tapi benar bagai di kata..

    berbaloy baloyyyyyy !!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...