Wednesday, August 28, 2013

Trip Mabuhay 12 : Boracay - Island Hopping

Satu satunya aktiviti yang aku buat semasa di Boracay tak termasuk jalan jalan tanpa tujuan dan ambik gambar adalah island hopping !

* bunyi cengkerik sahut sahutan.

Hahaha.

Tu pun, aku rasa aku join island hopping ni by accident. Bukan accident apa pun. Malam tu aku merayap dekat area Boat Station 2 tu tengok suasana malam di Boracay then ada la mamat ni tegur.

"Island hopping Sir?"

Ntah cemana. Selalu aku buat bodo je kalau orang tegur tegur ni. Lagi lagi kalau tegur aku pastu cakap tagalog. Sah sah la aku buat tak reti je. Tapi mamat dekat mamat berdua ni, aku terberhenti. Maybe saja la aku nak usha usha kot. Tup tup aku tanya dia.

"How much?"
"3000 Peso"
"Too expensive"
"How much you want Sir?"
"I dont know. 1000 Peso?"

Aku suka suki je main belasah. Pastu dia setuju dengan 1000. Terus aku terjerat percintaan.

* letak kepala atas bahu Siti Nurhaliza

Then borak borak sikit, pastu aku tanya dia.

"But I have to leave by 10 o clock tomorrow"
"No problem sir. We can go as early as 5 am. It will take 3 hours"

Bla bla bla dia cakap lagi, pastu aku terus terkesima rama. Sebab aku fikir, duit ada balance dan aku tak de apa nak buat dah plus OK jugak kalau aku pegi island hopping kalau betul betul sempat.

"Where do you stay? Which hotel?"
"Calypso"
"OK. I will wait for you at 6 am tomorrow"
"OK"

Dah.

Tu jer. Pastu aku terus blah. Dua tiga langkah tu aku realized, 1000 Peso? Mak aiii. Mahal tu ! Dekat RM 80 !

Terus datang penyesalan. Nak pegi cancel dah segan. Duit memang cukup tapi tu lah. Worth it ke aku nak bayar banyak tu for island hopping?

Aku di serang rasa bersalah mencurah curah. Apa benda la aku fikir sampai aku boleh agree tadi? Hmmmm. Aku jalan jalan lagi ronda ronda waktu malam di kawasan Boat Station 2 tu tapi otak aku dok menimbal balik.

Perlu? Atau tak perlu?

Seperti yang di bagitau, harga tu adalah untuk 1 boat. Makanya sebab aku nak pegi awal pagi, tak de la orang lain yang nak join pun sebab biasanya dia start around 8 am !

Berperang dengan perasaan sendiri. Puas aku pujuk diri sendiri. Akhirnya, tawakkal je lah. Aku bukan datang sini hari hari. ( tapi dalam hati tetap ada rasa menyesal jugak lah sikit sikit )

Sampai balik ke bilik hotel aku masih belum boleh menerima hakikat, cemana aku boleh setuju. Isk. Tapi malam tu aku tidur dengan lena atas tilam empuk.

Pagi pagi aku bangkit dan bersiap. Mengalahkan nelayan nak pegi ke laut ni !

Keluar ke depan hotel tengok mamat tu dah siap sedia menunggu !

Hening pagi

Bangka menanti

Suasana di White Beach masih lengang di pagi hari

Selamat pagi Boracay

Seawal 6 pagi dah ada yang mandi

Memula aku tak tau nak expect apa pun. Ingat macam pegi island hopping biasa biasa je. Tapi bila mamat tu tanya nak snorkelling ke tak? Then aku fikir.

Why not? Since aku pun berpakaian ala ala boleh je nak basah. Jadi aku pun bersetuju.

Pegi sewa kelengkapan snorkelling dengan harga 100 Peso. Siap beli roti lagi nak bagi ikan ikan makan. Kau mampu subuh subuh sapie turun ke laut nak bagi ikan makan?

Aku mampu ! Tapi dengan taik mata masih berkeledek lagi la...

Untung la ikan ikan hari ni.

Roti macam ni aku pun boleh makan sama

Mamat yang datang ambik aku kat depan hotel tu sibuk la check bot dia sebelum berlepas. OK jugak mamat tu. Boleh la cakap English sepatah dua. Tapi aku tak expect aku sorang je yang nak gi snorkelling pagi ni. Tapi rupa rupanya, memang harga dia charge aku tu adalah harga 1 bot !

Erkk.

Patut la aku rasa macam mahal. Kalau pegi ramai ramai mungkin la murah kot. Tapi tak pe lah. Nak menyesal pun tak guna. Aku tak de banyak masa so tak boleh nak join dengan orang lain ramai ramai. Bot pun dah nak bergerak. At least, ada la aktiviti yang aku sempat buat sebelum aku blah dari Boracay nanti.

Bot bangka tu bergerak meninggalkan Boat Station 3 dan mula menuju ke selatan. Itu arah kami bermula untuk keliling Pulau Boracay ini.

Bot mula bergerak

Yang lagi aku rasa ntah hapa hapa, mamat tu siap bawak kawan kawan dia lagi. Maybe untuk meramaikan majlis.

Jadi.........

Aku ada bodyguard !! Mamat yang ambik kat hotel tu pakai baju putih ni. Lupa nak tanya nama

So tak kisah lah. Dia orang buat hal dia orang, aku pun sibuk melayan perasaan.

Taik mata pun masih melekat lagi, dah siap siap turun ke laut ni.

Boleh dapat anugerah cemerlang ni !

Haa ini baru bot betul nak gi ke laut kot

Batu batu membentuk pulau pulau kecil di sekitar Boracay

Crocodile Island

Sampai dekat Crocodile Island ni, bot ni pun berhenti.

Aku pun relaks je lah. Tak de lah expect apa, rupa rupanya mamat tu cakap.

"You can snorkel here"
"Here?"

Dia angguk.

Wah.. Memang betul dapat anugerah. Pagi pagi aku rela hati turun ke laut. Tapi bukan untuk tangkap ikan, cuma nak menengok ikan.

Dia orang lepak kat atas bot. Perhatikan aku. Aku pose pose sorang sorang snorkelling kat area tu. Memula ada 1 bot bawak penumpang snorkel sama. Tapi lepas tu dah tak de. Maybe dia orang lagi awal pada aku lah tu kot.

Turun ke laut tak de la sejuk mana walaupun pukul 6 lebih. Cuaca dah terang benderang. Tapi OK lah, tak de la panas sebab masih pagi.

Mula mula turun, aku dok usha usha lah. Mamat tu dok baling baling roti tu supaya ikan datang kat aku. Tengok tengok ikan belang yang biasa biasa tu je. So aku agak hampa.

Mana ikan ikan lain?

Tidak kah mereka gembira menantikan kehadhirOn aku di pagi ini?


Agak bosan jugak lah memula. Lebih lebih lagi bila aku tengok banyak karang karangan yang mati. Ikan ikan pun jenis biasa biasa je. Tak de yang special mana.

Lagi haru aku cari nemo tak jumpa.

Motip kalau tak de nemo, tak gah okeh !

Selama lama ni aku snorkel, tak pernah tak jumpa nemo. Takkan kat Boracay ni tak de nemo?

"Nemo............  Hoi, di mana kau berada?????"

Pusing pusing keliling bot, aku dengar la suara dia orang kat atas tu berborak borak, aku cuba lari jauh sikit, tetiba aku nampak segerombolan nemo yang besar besar.

Serious besar !

Tak pernah aku jumpa nemo sebesar tu. Memula fikir jugak, betul ke tu Nemo. Nemo ke badak air ni???Ada la sebesar tapak tangan. Selalu kan nampak yang kecik kecik tu je? Aku jadi excited. Mungkin  di situ la lubuk nya, bukan sekor dua, tapi bila aku kira ada more than 14 ekor nemo sedang melepak dan bergossip riang sesama mereka celah celah coral coral dia tu.

Fuh.

Baru aku rasa excited terlebih. Now baru aku rasa best. Terus aku pose pose Dora.

"Hello Nemos... big Dora is coming !!!!"

Then lepas lepas tu banyak jugak lah ikan ikan lain yang aku nampak. Ada jugak yang pelik pelik, tapi sebab nemo tu banyak dan besar, dia orang lah yang lebih mencuit hati aku ni.

Mencuit hati? Ya ke?

Apa apa pun, aku habiskan sekitar 45 minit je snorkelling kat situ sebelum aku bagi sign, aku dah nak naik.

Lepas tu kami pun bergerak semula.

Actually, nama je island hopping, tapi sebenarnyanya pusing keliling pulau Boracay ni jer.

Apa apa pun, aku rasa interesting jugak, sebab semalam aku dah jalan ikut darat, tapi kali ni pusing satu pulau. So aku boleh tengok dari arah laut pulak dan melihat bentuk muka bumi Boracay ini sendiri.

Yok. Kita bergerak.

Ha.. tak payah pegi Guilin. Sini pun ada gajah menyudu

Melintasi kawasan Bulabog Beach

Ni nama nya monkey rock. Ada rupa monkey jugak tu kan?

Tiba di satu kawasan. Mamat tu tetiba bagitau aku.

"Fruit bad"

Dia tunjuk. Aku dengar dia sebut 'bad as of 'Badrul' so aku macam muskil. Tapi dengar bunyi riuh rendah kat atas bukit tu.

"Fruit? Bad?"
"Yes. Fruit bad"
"You mean fruit bat?"
"Yes. Fruit bad"

OK. Baru aku faham. Dia nak cakap fruit bat. Tu pun sebab bila aku perhatikan betul betul.

Hah.

Aku memula ingat pokok kapas !

Tapi tu la bila perhatikan betul betul baru lah perasan. Rupanya ini la keluang !

Tau Keluang Man tu?? 

Hah ni la. Bukan Kelawar tapi keluang sebab benda ni makan buah ! Tu yang di panggil fruit bat.

Tapi memang kedengaran bunyi riuh rendah. Mamat tu cakap, bunyi tu sebab monyet kacau dia orang ni. ( orang laa ) So dia orang lari lah. Tapi tak de la nampak sangat, mungkin sebab banyak pokok pokok.

Ni satu lagi gambar.

Banyak ni. Sepanjang panjang tebing

Lepas abis kawasan keluang ni, then airnya lebih tenang dan damai.

Masa tu excited tengok air laut yang sangat lawa dan menawan kalbu. Ada macam banyak gua gua kecil kat tepi tepi tu, tapi tak de la dia bawak aku dekat dekat, so just layan je lah.

Air dah macam air tasik je

Lautan sepi

Tak lama lepas tu, boat mula menghampiri pantai yang memutih. Aku ingat pantai tu sebab semalam aku datang sini. Ini la Puka Beach

Mamat tu stop boat dia kat situ, dia kata aku boleh turun dan mandi kat sini.

Since semalam aku datang tapi tak berkesempatan nak berenang renang pose pose dugong. Maka hari ni, apa lagi, hilangkan gian dengan air yang best.

Aku pun mula la berenang renang dengan riang.

Eh. Sebelum tu, mamat tu bawak aku ke gua ni. Nama nya Puka Cave.

Tu lubang masuk ke dalam gua

Pasir memutih dari depan Puka Cave

Di belah dalam.

Ni dalam gua. Tak de lah menarik mana pun. Gelap gulita jer.

Malas nak layan duduk dalam gua tu lama lama. Tak de la besar pun, then aku keluar untuk aksi aksi ikan todak dan cuba bermanja manja di gigi air.

Ya areeeba !

Boleh tahan dalam air dia ni walaupun nampak cetek jer

Ada je orang lain yang mandi sama

Air dia memang terbaik !!!

Adalah dekat setengah jam aku bergodak godak mandi kat sini sebelum aku bagi sign untuk bergerak.

Takut nak mandi lama lama. Kang lagi lama duduk sini, lagi lama aku nak sampai hotel. Takut nanti terlepas nak balik ke Kalibo pulak. Ikutkan hati memang rasa tak puas. Kalau boleh extend memang aku nak extend, tapi mengenangkan tiket nak balik dah mahal. Jadi redha je lah.

At least dah sampai dan dah dapat mengecapi nikmat Ilahi di sini.

Dayung .... dayung sampan...

Kawasan berbatu batu. Bagi yang suka cliff diving, boleh try ke Ariel's Point. Boleh terjun tiruk 

Dan ini la Shangri La. Private resort dengan private beach. Siap ada private boat dari Cataclan

Shangrila Boracay. The world's best resort in the world's most beautiful island. What do you expect?

Ni ada resort resort lain di kawasan tepi tepi bukit

Macam ni pun ada

Ni di kawasan atas bukit

Ni dah sampai di kawasan White Beach semula

Dan sampai depan resort balik semula. Orang pun dah mula ramai memenuhi pantai untuk sesi mandi manda

Tu lah apa yang dapat di ikuti sepanjang island hopping di Boracay ni. Nak kata best sangat tu tak de lah, but rasa fun juga. At least aku tengok sendiri dan rasa sendiri dan sempat la beraktiviti di sini.

Kalau ber masa dan suka snorkel, boleh cuba. Tak rugi mana. Lagi pun alang alang dah sampai, redah je lah.

Lepas abis island hopping, aku balik ke resort. Abis pusing pulau Boracay ni. Sempat breakfast pastu siap siap sebelum pick up datang nak hantar balik ke airport Kalibo.

* menangis peluk pokok kelapa tak nak balik................

Nyata, hatiku terjerat percintaan di Boracay............ huhuhuhuh



Dalam pertemuan ini
Kita terperangkap sudah
Dalam jerat percintaan
Yang tidak disangkakan

Aku telah jadi lupa
Siapa diriku ini
Engkau juga dihanyutkan
Oleh arus percintaanmu

Tapi pabila aku sedar diri
Siapakah aku ini
Aku bertanya sendiri
Apakah akan terjadi

Oh apakah kita kan teruskan
Di dalam arus percintaan
Perlukah kita untuk berkorban
Demi pertahankan kebahagian

Dalam persimpangan ini
Ku masih terus menanti
Dalam rasa keharuan
Di manakah akhirnya

Aku telah jadi lupa
Siapa diriku ini
Engkau juga dihanyutkan
Oleh arus percintaanmu

Tapi pabila aku sedar diri
Siapakah aku ini
Aku bertanya sendiri
Apakah akan terjadi

Oh apakah kita kan teruskan
Di dalam arus percintaan
Perlukah kita untuk berkorban
Demi pertahankan kebahagian

Dalam persimpangan ini
Ku masih terus menanti
Dalam rasa keharuan
Di manakah akhirnya

Serious rasa tak puas lagi !

bersambung....

7 comments :

  1. gigih ko kire ikan nemo...

    x bosan ke snorkling sensorang... pastu mamat pinoy tu tgk jek ko..hahaha

    shangrila tu sure mahal nak mamps.. tp teringin gak nak merasa dok tempat2 mcm tu..hehe

    ReplyDelete
  2. memula aku kena riban2 gak la island hopping tu, patu aku mintak kurang gila2 sampai dpt 600peso sorang, so 1200peso satu boat, ok la...maybe sbb aku paksa nak tunggu sunset kan so cam lebih skit la tapi ko nyer sorang 1000peso satu boat kira lagi murah la gitew...

    tempat snorkeling sume sama jer, aku pun ingat kot la ada benti mana2 pulau kecik, skali ha ko terjun je kecebush dlm air tengah laut tu hahahaha!

    kitorang byk kenal marine fish tapi tu la, mcm tak brapa puas la sbb tak nampak yg unique, asik2 sarjan major belang2 tu haha! skali2 ada la trigger, dory, angelfish, dgn parrotfish. cuma nemo 2-3 ekor masa helmet diving. pfft!

    tapi serius, masa nak blk mmg syahdu sbb tempat ni tenang n aman...kalo bleh, TANAK blk! huhuhu...

    ReplyDelete
  3. HB : senang kira sebab dia duduk segroup jer...

    Bosan jugak la tapi nak buat cemana? Nak ajak sapa pun.. anyway OK la. bosan2 ni tak de time travel... itu jalan yang aku pilih !

    Biq : kau kenal ikan, OK la. aku ni tak kenal sangat... hahahaha aku tgk yang lawo lawo jer..

    Yup.. agreed. boracay memang bersih ...tenang dan damai...

    ReplyDelete
  4. Bang meng..sy baru balik dr Boracay..best gilerr..jonah mmg terbaikk 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. yezza.. jangan lupa berblogging.

      nak baca terkini pasal boracay tuh

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...