Thursday, August 15, 2013

Trip Mabuhay 03 : Mount Pinatubo - Part 2

4x4 tu stuck ! Tak leh bergerak dah. Tetiba drebar aku berhenti.

"Here?"
"I think we cant go any further Sir"
"Huh? Kenapa???"

* wah cakap Melayu ni.

Sebelum aku ambik pakej ke Pinatubo ni, dia ada siap bagitau, ada 3 trekking yang boleh di pilih.

1. 2 jam trekking.
2. 1 jam setengah trekking.
3. 30 minit trekking.

Hah !

Mestilah abang yang gagah gajah perkasa dan sangat rajin mendaki ni memilih yang paling senang. Tak de nya aku nak trekking berjam jam jauh tu.

Tapi !

Apakan daya. Langit tidak selalunya cerah.

"So I need to walk from here?"

Drebar tu angguk. Dia turun pastu pegi mendapatkan geng geng drebar dia yang lain. Aku nampak mereka berborak kejap sebelum dia kembali datang dekat aku.

"Yesterday, heavy rain Sir, so the falling rocks close the road"

Aku pandang dia dengan wajah bengis. Angkatkan kening Ziana Zain 14 kali. Dia pandang aku. Sepi.

"Kisah duka ulaN berulaN.... hati luka cinta kecundaN....... "

Dalam hati menjerit dan meronta.

Dalam keadaan panas macam ni kau nak suruh aku berjalan? Aku ni mengantuk ! Lapar juga. Why? Why Kenapa mesti begini? Oh Tuhan ku......................

Tak de cara lain. Aku nampak yang lain lain pun sudah mula turun dan memulakan perjalanan.  

* nanges tepi batu sambil korek pusat.

"You follow him Sir"

Drebar tu suruh aku ikut guide aku yang dari tadi mendiamkan diri kat belakang. Budak lagi dia. Kurus kering lak tu, tapi kalau dia jadi guide mesti la dia dah biasa. Tapi dia pakai selipar jer pun.

Kami terpaksa menapak dengan yang lain lain menyusuri sungai yang dipenuhi air dan batu batu. Memang jalan telah tertutup. 

"How far do we need to walk?"

Aku tanya Guide. Drebar aku tinggal kat situ.

"2 hours Sir"
"Aiya"
"Sir. Are you Filipino?"
"Hmmmmph"

Dalam keadaan macam ni kau nak berkenalan dengan aku? Kau dah kenapa?

Malas layan !

"No. I am not"
"Oh. I thought you Filipino. You look like Filipino"

Ya lah. Aku ni muka USB. Pegi Indon orang cakap aku Indon. Pegi Thailand orang cakap aku Thai. Pegi India je orang cakap aku Bangla ! Kenapa tak de orang cakap aku macam orang Italy????

Kenapa?????

Dia siap boleh cas aku Pinoy yang berlagak sebab cakap omputih.

"You see there Sir. The middle one. That is Pinatubo"


Aku merenung penuh keinsafan

Jubo !!!!

Jauh tu !

Mampu ke aku nak menapak sejauh tu. Dah la mengantuk. Perut lak lapar. Tetiba baru teringat chocolate apa semua yang aku bawak tadi semua dah bagi kat anak anak orang asli. 

Jadi apa yang tinggal?

Pasrah dan redha. Tu je la yang tersisa. 

Dengan keazaman yang tipis. Keikhlasan yang tak berapa nak ada. Kemalasan berganda. Kepenatan memuncak aku terpaksa redah jugak. Aku fikir, kalau aku tak jalan memang tak akan sampai la aku ke Puncak Gunung Pinatubo tu.

7km lagi.

Seawal kami berjalan, ada papan tanda tulis 7 kilometer. Nampak macam dekat je, tapi bila nak berjalan dengan kawasan masuk sungai nya, batu batu, kawasan turun naik bukit, panas !! 

Argh.....

Slow slow aku jalan. Mamat Guide aku tu jalan ke depan. Tapi dia bagus jugak. Selalu je dia perhatikan aku especially kalau nak melintas sungai ke apa, tapi aku OK je. Lama lama dia dah bosan dan tak nak tunggu aku.

Sebab aku bad mood aku malas nak melayan dia berborak.

"Hello ! Aku ni penat, jangan interview banyak banyak boleh tak? Karang aku makan orang di sini !!!"

Dalam panas terik sang mentari, aku menapak lagi. Yang lain lain pun sama. Ada dekat 20 orang semuanya tapi masing masing dalam kumpulan bersamaa Guide mereka sendiri.

No shouting? Abis tu cemana aku nak melepaskan keresahan hati?

* menjerit dalam hati kuat kuat

Penat jugak la. Akhirnya aku suruh dia berhenti kejap sebab aku nak berehat. Nak hisap rokok pun tak daya. Perut berbunyi dengan girang.

Aku kelaparan.

Duduk perhatikan orang lain. Biar semangat mereka yang beri motivasi pada aku untuk terus mendaki !

Potter yang bawak khemah dan makanan. Perlu ke aku rampas makanan dan makan dengan lahap di sini?

Guide aku bertopi biru tengah bersembang dengan Guide lain. Sabar dia tunggu aku 

Ahli rombongan yang lain sama sama mendaki menuju puncak.

Nampak budak kecik tu?

Hah ! Dia lah pemangkin semangat aku sebenarnya. Sebab aku fikir, budak kecik tu OK je berjalan dengan mak dia. 2 beradik lak tu. So aku kena lawan mereka.

"Kau mesti lawan Meng ! Kau mesti lawan !!!"

Macam tu ruh menyelinap masuk ke tubuh dan membakar semangat di jiwa.

Tapi budak kecik tak de lemak. Aku ni lemak dah sebesar khutub khanah ! Ada few times jugak guide dia kendung budak budak tu, guide aku nak kendung aku? Patah dulu tulang temulang dia sebelum aku sempat angkat naik dua dua kaki !

Baru abis 2km. Lagi 5 km?

Kami mendaki jalan jalan yang kering dalam panas pagi.

Memang boleh cair otak. Air pun aku tak de. Ada anak sungai, tapi takkan aku nak minum. Silap silap kan beracun, aku pulak yang susah nanti.

Bertahan !

Tapi view sepanjang trekking tu agak menarik. Ada bukit dan gunung ganang yang telah berubah wajah dek kerana hakisan.

On the way tu terjumpa pulak anak anak orang Asli ni lagi.

"Cant get my eyes of you............"

Berbogel adalah biasa

Orang Asli sibuk basuh kain di sungai

Nasib jugak ada orang orang asli ni. Ralit aku dok fikir.

Cemana mereka boleh hidup di tempat macam ni? Jauh dari bandar dan kampung. Aku tanya Guide dia cakap dia orang ni duduk dalam hutan atas bukit. Memang tak nampak rumah mereka. Kerja dia orang ni tanam pokok pisang dan jual pisang.

Dia orang adalah satu satu nya kaum Asli yang masih menghuni di kawasan Pinatubo ni. Tak nak lari walaupun lepas letusan yang berlaku dulu.

Tapi pelik. Masa aku tengok dia orang basuh kain tu, siap basuh karpet !

Apakah ada Bangla naik ke gunung ni jual karpet? Bayar bulan? Pastu tiap tiap bulan datang kutip hutang. Hahahaha.

Setelah berpenat lelah mendaki. Dalam malas malas dan tak de mood, akhirnya kami sampai jugak di kaki sebelum puncak Gunung Pinatubo ini.

Sedar tak sedar sudah dekat 1 jam setengah aku mendaki. Tak kira berhenti lagi tu.

Port terakhir

Actually bangsal bangsal tu adalah tempat rehat. Sebenarnya tempat ni la kalau nak mendaki untuk 30 minit tu.

Sepatutnya aku naik ke sini dengan 4X4 dan sampai kat situ baru aku start mendaki.

Tapi apakan daya. Orang kata, apa yang di rancang tak semunya dapat di tunaikan.

Ada toilet jugak di situ. Masing masing berhenti rehat sementara sebelum meneruskan perjalanan. Guide aku tu bagus. Dia tunggu kalau aku stop. Sabar je. Tak de cakap apa apa pun. Bila aku bagi sign aku OK untuk jalan, then baru dia jalan.

Welcome to Mt Pinatubo

Nampak tak masa masa yang di bagi tu? Jangan tertipu. Itu semua dusta semata !!!

Aku ni kategori apa pun tak tu? Warga Emas agaknya. Tapi kelakar dia eja Citizen jadi Citize. Dah macam kat Kelantan lak aku rasa.

Eh. Ke aku sebenarnya berada di Kelantan ni?

Macam mengimbau kenangan mendaki Gunung Stong je. Tapi tu dulu. Zaman aku masih muda dan fit !

Ini Guide aku. Nama dia Dex

Dex ni budak lagi. Umur 19 tahun.

Dia masih belajar di salah satu U di Talac tu. Dia ambik Sc Computer. Tapi aku tanya banyak banyak macam dia banyak tak tau je.

Weekend dia ambik upah jadi guide untuk sara hidup dan kos study dia. 

Macam tu la kehidupan dia orang ni. Ada la borak borak dengan dia. OK jugak dia.

Dari kawasan bangsal tadi kami masuk ke kawasan hutan dan menyusuri jalan jalan kecik. Ada anak sungai dan hutan hutan kecil di kiri kanan. Dex tu bagus. Dia dok tengok je aku takut aku hilang or aku lambat. 

Tapi bila sampai di sini semangat aku dah membara. Sebab aku tahu, dah nak sampai !

Anak sungai

Pokok

Macam buah Tin

Hah ! Lagi 10 minit !

Anak tangga menuju puncak

Berkobar kobar !

Berkobar kobar !

Dari kawasan hutan macam tu, tetiba jumpa anak anak tangga menghala ke puncak. Aku yakin dah nak sampai.

"Percaya pada diri, dengan harapan dan keyakinan......"

Muzik !

* buat somersault berputar 4 round, pastu aksi pukul bola tanggung 3 kali sebelum mendarat ke tanah semula lalu menjerit sekuat hati.

"Yahooooo !!"

Gembira. Baru rasa nak menyanyi nyanyi sikit.

Lepas daki anak tangga tu, then sampai la ke permukaan Gunung Pinatubo yang satu ketika dulu meletus dan memuntahkan laharnya ini.

Kepenatan aku hilang bila saja sampai di sini. Aku rasa lega. Aku rasa riang dan gembira !

Welcome !!!!

Pinatubo Crater Lake

Hah.

Sebaik je aku nampak crater tu terus kepuasan berganda rasanya. Hilang penat lelah. Yang ada hanya la excitement.

Gunung Pinatubo !

Kali ini, kau ku jejaki !!!! Piece of cake bebeh. Piece of cake !!!

* mati laaaa

Cuaca separa mendung

Crater kelihatan dari permukaan Gunung Pinatubo

"Yahoooooooooooooooooooooo !!! Opss"

Tak boleh menjerit di sini.

Jeritan akan menyebabkan soil erosian !!! Ning Baizura. Jaclyn Victor. Mariah Carey adalah di larang datang ke mari !

Dari permukaan crater tu tadi, nanti kena turun ke bawah sampai ke tasik.

Aku ambik masa lepak lepak dengan Guide Guide yang ada kat atas tadi. Borak borak. Dia orang cerita masa letusan berlaku dulu Tun Mahathir ada datang !

Pastu dok borak dengan Minah Salleh emak kepada budak budak kecik tadi. Dia dari USA tapi keje di Manila.

Then kami sama sama turun dengan berhati hati sebab anak tangga agak kecik dan curam !

Akhirnya kami sampai di permukaan tasik !

No Lifeguard. Swimming is not allowed sebab kedalaman crater ni tak dapat di pastikan

Ah........... Nampak tu dah runtuh sikit, mesti ada orang terpekik terlolong di sini

Akhirnya.

Macam nak sujud syukur je kan? Sebabnya aku tak expect kena mendaki sejauh tadi. Otak aku dah set paling jauh nak mendaki cuma 30 minit tapi kena 2 jam lebih.

Tapi tak pe lah.

Nampak view yang lawa ni, semuanya seperti sudah di lupakan.

Apa yang penting, nikmati keindahan yang jarang jarang di perolehi seperti ini............

bersambung.............

11 comments :

  1. berbaloi menapak...view sgt cantik...

    ReplyDelete
  2. ya Allah gigih! kalo aku, dah nangis2 sambil merangkak nak sampai tempat ni hahaha! tapi cantek ek...ko tak celup2 kaki ke kat air tu?

    tak dpt bygkan kalo dah sampai tetiba hujan! ya Allah apa la nasib kan...

    jap, jap...ada pacat tak??

    ReplyDelete
  3. Apa class filipino..i'm supermeng tau hahaah

    MasyaAllah berbaloi byk dugaan tu..cantiknya view2 kat sini..terutama last pic tu..oh MG

    ReplyDelete
  4. akhirrnyaaa...Ah Meng sampai gak setelah 2 jam lebih berjalan ekk..adoiii kalau aku dh semput dah..mau lencun basah baju aku dek peluh heheh...maklum la lemak banyak sangat hehehe....

    ReplyDelete
  5. AM : dah sampai boleh la cakap best, sebelum sampai... rasa terdera jiwa raga...

    Zila : OK la.. nak try mayon dan legazpi lak ler... ntah bila

    Biq : ko memang terror la.. kau tau.. sampai sampai je..

    HUJAN !!!!!!!!

    terus kena paksa turun. tunggu sambungan dramanya...

    pacat tak der lah...

    ReplyDelete
  6. JM : tu la.. italy kan?? kan??

    eh congrats dpt tiket ke osaka.. jangan lupa redah abis abisan.. 10 hari.. lama tu...

    HB : kalau ikutkan lemak memang tak lepas golongan golongan kita ni... tapi tu la...

    percaya pada diri... dengan keyakinan dan apa ntah..

    * nyanyi lagu AF sambil berdiri tegak dan tarik beg dora....

    ReplyDelete
  7. lmbt aku baca hr ni...boss2 dh masuk ofis, line not so clear..

    aku yg baca ni dpt rasa penderitaan ko mase tu...sbb perasaan yg sama jgk aku rasa mase naik gng kinabalu...mcm2 rase ade, nak patah balik, nak pengsan semua ade..

    tp bile dh smp kt atas nun, xterkata sbb tgk view yg cantik gile..


    siap tulis no shouting tu yg plg xthn..agknya klu aku pergi, kene tebat mulut ketat2 dgn towel sbb suara aku agak2 besar n nyaring jugak...kang tetibe runtuh pulak tanah2 kat situ..hbs terpaksa jd org asli pinatubolah aku...hehe

    ape2 pun gmbr owesome...xsbr nunggu esok..

    ReplyDelete
  8. DATT : Memang derita..

    cuak weh kalau tanah runtuh, silap silap tak leh balik....

    ReplyDelete
  9. Tolong view blog saya. http://mybeautifuljourneydream86.blogspot.com/

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...