Thursday, August 29, 2013

Trip Mabuhay 13 : Angeles City - SM Mall Clark

Untuk journey dari Boracay balik ke Kalibo refer SINI.

Perjalanan dari Kalibo menuju ke Clark Airport semuanya lancar. Sepanjang penerbangan aku dok ralit tengok ribuan pulau pulau di sekitar perairan yang membentuk negara Filipina ni.

Bayangkan ada lebih 7000 ribu pulau semuanya sudah tentu la salah satunya perlu jadi yang terbaik. Jadi sah lah Boracay memang terpilih di antara ribuan pulau pulau di sini.

Flight pun tak de la penuh so aku pose pose menawan je kat belakang. Sedar sedar pesawat sudah mula berlegar legar di ruang udara Angeles City.

Layan beberapa view yang sempat di ambik.

Angeles City

Approaching Clark Airport

Sebaik saja keluar dari terminal ketibaan, aku terus je berjalan menuju ke tempat Jeepney. Kalau kat Clark Airport ni, tempat jeepney ni biasanya hujung sekali. Kena jalan kaki ikut gajah menyusu tu sampai hujung hujung nanti nampak la jeepney bertenggek kat situ.

Tunggu dah naik !

Jeepyney menanti

Barang di ingat, Jeepney ni hanya akan membawa ke main gate saja, tapi sebelum sampai main gate Clark Airport tu, boleh la singgah di SM City Mall Clark.

Aku tak de benda nak rush, hari pun masih siang lagi, so aku bercadang nak pegi usha dulu apa ada di SM Mall Clark ni.

Naik jeepney dengan bayaran 150 peso, nanti bagitau je then driver akan stop dekat SM Mall. Yang haru nya kalau naik jeepyney ni kalau kita naik dengan beg beg dan dia orang ni selagi boleh muat dia orang akan paksa orang orang naik. Mula la rasa berhimpit himpit dalam ni.

Nasib lah tak berapa lama. Sedar sedar dah sampai.

Ini lah dia, SM City Clark !

SM Mall, Clark

Pemandangan bahagian depan Mall

SM Mall Clark ni terletak betul betul berhadapan dengan main road. Kalau ke depan sikit akan sampai ke Main Gate. Clark Airport ni kan macam dalam satu kawasan tersendiri dan merupakan bekas kawasan ketenteraan Amerika suatu ketika dulu. Jadi dalam kawasan Clark Field tu memang dia reserved untuk kawasan airport dan kem kem tentera jer. Maka, tiada bangunan bangunan commercial di bina di dalam kawasan tu.

Yang ada semua di kawasan luar pada Clark Field ini sendiri.

Masuk ke SM Mall, macam biasalah kalau mall dia Filipina ni kena check apa semua siap scan scan. Macam nak naik flight je. Tapi tu semua security purposes so tak perlu nak complain banyak. Buat biasa biasa jer.

Aku merayau satu mall nak cari makanan sebab aku lapar !!

Jenuh aku jalan. Agak besar dalam mall ni. Satu persatu kedai aku masuk especially restaurant restaurant yang ada. Tengok menu, kot kot yang ada boleh di makan. Darurat ni sebab dah lapar gila.

Tengok tengok mostly ada babi babi, buat aku rasa macam turn off terus.

Pusing punya pusing, last sekali jumpa Pizza Hut. Padahal Pizza Hut tu awal awal masuk dekat entrance tu jer, tapi konon nak cari kedai lain dulu. Dah last resort, ni je aku rasa yang OK, so aku pun duduk lalu order makanan.

Sesi makan dengan lahap sebab lapar tahap dewa !

Cheese apa benda ntah

Olio Carbonara with Shrimp

Jadi lah. Janji kenyang.

Dah kenyang tu hari pun dah nak senja. Aku fikir nak tuju ke Tune Hotel je sebab memang aku dah book penginapan malam terakhir kat situ.

Hari tu sampai duduk situ, nak balik pun duduk situ jugak. Masalahnya aku tak pasti kat mana letaknya Tune Hotel tu sebab hari tu sampai dah subuh subuh, pastu dari Pinatubo tu terus ke airport, tak sempat nak usha.

Ingat nak jalan kaki jer, tapi tak nampak pulak sign Tune Hotel tu. Tanya orang orang semua macam tak tau.

Motip tak tau Tune Hotel? Tony Fernandez kenal? Toni Braxton?

SM Mall di kala senja

Keluar dari mall tu, aku nak cari tricycle. Last resort la sebab dah tak de idea cemana nak pegi.

Tak lama aku berdiri, ada je yang tanya. Kiranya macam teksi lah, ada penjaga dan cakap je nak ke mana nanti dia orang akan carikan tricycle yang berlambak lambak tunggu kat tepi tu.

Cakap je nak pegi mana !

Deretan tricycle menunggu giliran

Lagi hampeh, tambang tricycle ni agak mahal jugak la. Sekali naik 200 Peso. Memang dia hantar sampai ke Tune Hotel tapi macam mahal ler.

Apa apa pun, aku memang tak de choice lain. Nak naik jeepney nak kena menapak dulu sampai ke main gate pastu tukar jeepney lain pulak sebab jeepney ni biasanya one way je dia bergerak.

Rupa rupanya Tune Hotel tu tak de la jauh mana pun, cuma ianya terletak di jalan lain along this main road jugak. Kalau memang tau tempat aku rela je nak berjalan kaki, tapi tak pe lah. Redha je lah.

Sampai sampai kat Tune Hotel dah gelap pun.

Proses yang sama. Check in dan terus dapat bilik.

Depan Tune Hotel. Punya la berselirat

Buleh kena radiasi kalau duduk lama lama kat sini

Sampai bilik aku konon konon nak baring kejap.

Tup tup, terlena terus.

Fuh. Sedap nya. Masa tu dalam pukul 7 petang kot. Bila aku sedar tu, dah pukul 3 pagi !!!!

Alamak !

Tengok kat luar, nampak signage ni.

Hotel Savannah

Hotel Savannah ni kat sebelah Tune Hotel. Ada banyak hotel jugak along this road tapi kawasan ni memang tak de la commercial mana sebab jalan dia kecik jer. Untuk pengetahuan, kebanyakkan nama nama hotel, nama jalan dan nama tempat  di Angeles City ini banyak menggunakan nama nama tempat yang berasal dari US. Sebabnya, dulu kan kem askar US sini, so dia orang suka suka ler bubuh nama. Macam Hotel Savannah tu, Savvanah adalah nama tempat di Georgia. Tak rasa pulak ni Savannah di Bromo. Kot kan?

Nasib baik la masa aku check in tu, ada borak dengan minah kat reception dia kata, dekat bawah Savannah Hotel tu ada 7 eleven. Tu yang aku teringat masa terjaga tu, rasa dahaga kasih dan sayang, terus aku turun dan jalan kaki ke sana. Beli air.

Minum air dengan lahap.

Balik bilik, mandi manda kejap then baru la sambung tidur semula sampai ke subuh.

Subuh subuh aku terjaga lagi. Tengok kat luar dah cerah. Rasa macam nak tengok sunrise since aku rasa Tune Hotel ni antara bangunan agak tinggi di Angeles City ni. So aku pun usha cemana nak tengok. Masa tu bilik aku di tingkat 5. Aku naik lif sampai tingkat atas sekali. Tingkat 10.

Tapi agak ngeri la sebab floor atas atas tu semua tak de orang duduk. Gelap semacam je. Lif pulak berbunyi bunyi macam hapa jer.

Kental kan jiwa jugak la. Cari tingkap yang nampak view sunrise, akhirnya aku melepak kat situ sambil layan hisap rokok.

Subuh hari

Ini main road dari Clark Airport menuju ke Main Gate

Bangunan bangunan sebelah Tune Hotel Angeles City

Kiri tu main road. Ke depan sikit akan jumpa SM Mall Clark dengan Main Gate. Jalan Tune Hotel ni memang yang kanan bersebelahan dengan main road tapi tak boleh cross macam tu je.

Mentari muncul lagi

Mount Arayat

Mentari makin meninggi

OK. Dah. Cukup !

Bunyi lif tu serius menjadi satu igauan ngeri.

Dengan gelapnya, buat aku tak boleh nak stay lama lama. Macam macam gambaran menusuk di minda.  Terbayang hantu Juon. Penanggal atau Pontianak bercakap Tagalog ker.

* mati la kalau dia buat buat tanya, aku tak layan sebab tak faham.

Cepat cepat aku turun ke bilik dan sambung tidur.

Pastu pagi tak pagi aku terjaga lagi. Dah tak tau nak buat apa. Kebosanan melanda diri. Nak pegi airport memang lama lagi sebab flight balik ke KL pukul 4.30 petang. Masih banyak masa. Nak merayau tak tau nak gi mana.

Nasib baik la wi fi Tune Hotel ni agak OK. So boleh la aku online. Tapi online dengan phone bosan jugak. Tu yang aku download Candy Crush dan bermula la aku jadi gila main game tu.

* gelak besar

Aku salahkan kebosanan di Angeles City ni sebagai pemangkin aku main game tu. Nasib lah sekarang dah stop main.

Erk.

Tak cukup dengan kebosanan tu, aku tidur bangun tidur bangun membuang masa. Penat jugak sebenarnya. Sakit sakit badan baru terasa.

Bosan tak? Susun duit syiling

Haru nya jugak, Tune Hotel ni, check out dia awal. Pukul 11. So pukul 11 dah nak kena halau keluar. Tapi kalau nak extend boleh je, kena bayar 200 Peso setiap 1 jam tambahan.

Sebab cuaca panas, dan aku pun tak tau nak ke mana, dengan duit Peso pun macam ada lagi, so aku stay je lah sejam dua lagi.

Pun bosan jugak !

Tup tup dalam pukul 12 macam tu, aku terfikir, baik la aku pegi SM Mall tu semula dan jalan jalan di sana.

Tanpa berfikir panjang, aku turun dan naik tricycle terus ke SM Mall lagi.

Tricycle membawa ku pergi

Dalam mall

Mall ni boleh tahan la besar.

Kalau semalam aku datang aku cuma aim nak cari tempat makan je so aku tak de la merayau mana. Kali ni merayau tanpa arah tujuan. Nampak yang menarik then usha. Tapi aku tau aku tak de banyak masa sebab nak check out dari Tune Hotel pukul 2 petang nanti.

Tup tup aku masuk SM Mall tu tengok ada sales !

Fuh. Dari tak de plan nak beli apa, aku terus jadi gila sekejap. Dari tak suka shopping, tetiba shopping masuk dalam list yang buat aku jadi mental tetiba.

Murah siak.

Dekat SM Mall ni, kalau tengok baju baju especially t shirt memang murah. Rata rata harga dalam 200 Peso ( RM14 ) Kain memang elok elok. So apa lagi, aku borong la beli untuk orang tu, orang ni, daripada tak beli apa apa terus beli macam orang gila. Paling best beli underwear. Kain lawa lawa, design macam aussiebum, harga murah giler !

Kau mampu pegi Filipina borong seluar dalam?

Sudahnya memang penuh tangan. Nampak pulak ada Kultura Philippines, siap ada FM apa semua, bertambah mental la aku kejap. Cari baju budak budak, beli kan barang untuk OR, pastu lagi terkesima bila tengok bahagian perfume.

2 brand kegilaan aku di kala remaja dulu ! Tetiba rasa kembali ke alam remajah !

Terus sambar. Lagipun perfume aku guna untuk travel dah abis. So aku beli la yang 50ml ni untuk bekalan travel kelak. Boleh tahan la murah. 1 botol tu cuma RM60 jer.

Pastu terus di serang gila bershopping bertubi tubi.

Sempat lagi aku ambik tu ambik ni bayar then memang dah tak berapa nak ada masa, aku terus ambik tricycle balik ke Tune Hotel dan packing. Nasib la dekat je pun.

Daripada beg aku ringan, now dah macam bawak batu bata. Selagi ada ruang aku sumbat. Mati la kalau kena excess luggage ni karang.

Tawakal dan berdoa, tapi aku gembira tetiba sebab kali ni aku travel dan bawak cenderamata untuk semua orang. Selalunya jangan harap la... aku pegi dan balik lenggang kangkung semata mata. Abis abis pun ada FM tapi kali ni, dah macam shopping raya...

Fuh. ! Kalau tak de duit jangan masuk mall ni. Tapi kalau nak cari barang, YES ! Sediakan je wang secukupnya....

bersambung...............

6 comments :

1. kelakar..susun duit syiling..spirit of the coins..

shopping tu satu terapi..

2. kalau aku kaya.. hari hari hari raya...

3. wahhh...ko memborong sakan...aku pon kadang2 gile gak bershopping..hehehe lelagik kalau rege mmg murah gile2

4. klu btl2 murah, dh kebetulan plk ko pergi...berbaloi2 beli...tu rejeki namanya...

5. borong suar dlm yg tak tahan tu! hahahahahahaha!

6. serious murah cakap korang ! kalau berkesempatan sila la ke sana dan borong seluar dalam !

hahahahah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...