Thursday, January 1, 2015

Hello 2015 - Adakah Kita Bakal Sibuk?


Ada yang ketawa keriangan. Ada yang menangis kesedihan. Ada yang senang hidup penuh kemewahan. Ada yang derita hidup penuh kesempitan. Ada yang teruja nikmati bahagia. Ada yang resah ditimpa masalah. Ada yang tabah hadapi musibah.

Ada yang miskin dan terus menjadi miskin. Ada yang kaya dan semakin bertambah kaya. Ada yang pernah jatuh, hari ini bangkit semula. Ada yang dahulu tiada apa-apa, hari ini dihormati dan disanjung manusia. Ada yang dahulu dipandang mulia, hari ini menjadi hina. Ada yang dahulu megah ditampuk kuasa, hari ini menjadi rakyat biasa. Ada yang dahulu bicaranya sombong dan bongkak, hari ini bagaikan pengemis menagih simpati merangkak-rangkak.

Ada pelbagai cerita dan warna. Selagi adanya kehidupan selagi itulah cerita-cerita sebegini akan terus berjalan. Ahli sukan bercakap mengenai sukan. Tukang masak bercakap soal masakan. Usahawan bercakap perihal perniagaan. Guru-guru bercakap soal pendidikan. Artis bercakap soal seni lagu dan lakonan. Ahli politik bercakap soal pemerintahan. Tidak kurang juga yang asyik berbincang bagaimana lagi mahu mengumpul kekayaan.

Selama nyawa masih dipanjangkan, selama itulah kita semua akan sibuk dengan kehidupan. Meneruskan kehidupan yang entah sampai bila. Anak-anak pergi ke sekolah bagi meneruskan kehidupan menimba ilmu dan membentuk diri. Ibu bapa terus bekerja membanting tulang mencari rezeki bagi menyara anak-anak dan isteri. Graduan universiti sibuk mencari peluang pekerjaan. Anak muda bujang sibuk pula mencari pasangan. Masing-masing sibuk mengatur kehidupan diri sendiri.

Dunia hari ini seakan-akan tiada bezanya antara siang dan malam. Kesibukan manusia seperti tiada henti. Siang dan malam penuh dengan aktiviti. Ada kesibukan yang menjemput pahala.

Ada juga kesibukan yang mengundang dosa. Dalam kesibukan itu, ambil sedikit masa untuk bertanya diri, berbaloikah aku sibuk selama ini? Ada orang yang kesibukannya bukan setakat fikir mengenai diri sendiri, bahkan memikirkan juga hal orang lain.

Tidak boleh melihat orang lain dalam kesusahan. Ringan tulangnya membantu. Kebaikan yang dihulur tidak hanya berlegar di kawasan setempat, malah merentasi sempadan negeri ke peringkat antarabangsa.

Ada orang yang resah hatinya melihat orang lain jauh dari hidayah, lalu digerakkan usaha dakwah. Kehidupannya sibuk dengan dakwah. Menyeru orang lain ke arah kebaikan dan jika ada kemungkaran dicegahnya mengikut kemampuan. Segala ruang dan kudrat digunakan untuk dakwah, mengajak manusia kepada sunnah Rasulullah SAW. Dakwah menyebabkan dirinya sibuk.

Ada orang yang tidak sanggup membiarkan kebenaran dan keadilan dicabul dan dinodai. Hidupnya sibuk dengan perjuangan menegakkan keadilan dan membanteras kezaliman. Biar dirinya diseksa dan di penjara, namun semangat perjuangan tetap membara bebas merdeka.

Berjuang bukan untuk dirinya, namun demi kesejahteraan umat dan generasi berikutnya. Ada orang hidupnya penuh kesibukan sehingga menjadikan dirinya lupa Tuhan. Kewajipan diabaikan. Agama dan dirinya berjauhan. Tidak sempat untuk hadir solat jemaah dan kelas pengajian. Baginya setiap minit adalah duit. Semakin dicari semakin rasa hendak lagi.

Sibuknya mengumpul harta dengan apa sahaja cara. Halal dan haram tiada beza baginya. Kesibukan menyebabkan dia terlupa adanya soal pahala dan dosa. Kesibukan ini tidak akan berakhir sehinggalah berakhirnya kehidupan. Pengakhiran sebuah kehidupan yang hakikatnya menjadi permulaan kepada sebuah kehidupan. Telah sampai ke destinasi. Kehidupan akhirat yang kekal abadi. Di sana kesibukan kita di dunia akan dinilai.

Tidak ada yang akan diabai. Satu demi satu. Beruntunglah bagi mereka yang kesibukannya di dunia membawa ke syurga. Rugi dan rugilah mereka yang kesibukannya tidak membawa apa-apa makna bahkan lebih rugi jika kesibukan itu menghumbannya ke lembah neraka. Tiada lagi erti penyesalan. Akhirat tempat menerima balasan.

Dalam kesibukan mengatur kehidupan, berhenti sejenak untuk bertanya diri.

Berbaloikah apa yang aku lakukan hari ini?

Berbaloikah kesibukan dan kepenatan yang aku tanggung selama ini?

Selagi ada peluang untuk hidup, lakukan muhasabah. Buat penambahbaikan. Aturkan kehidupan selari dengan matlamat penciptaan. Berperanan sebagai seorang hamba dan khalifah. Suburkan bumi dengan benih kebaikan. Hulurkan jasa kepada manusia. Biar kita sibuk kerana ALLAH. Biar kita letih kerana agama. Biar semua kesibukan dan keletihan menjadi penyebab untuk kita nikmati kerehatan dan kenikmatan syurga.

Jika kita ditanya.

"Apa yang kau sibuk sangat?!"

Jawablah.

"Aku sibuk kerana aku masih hidup. Hidup untuk kumpul pahala kerana mati boleh datang bila-bila."

Semoga tahun baru ini bakal menjadikan hidup kita lebih teratur. Di kurniakan kebahagiaan, ketenangan dan keselesaan yang berpanjangan. Dipermudahkan segala urusan dan dijauhkan dari bala bencana.

Amin.

Selamat Tahun Baru 2015. 



Hidup ini bermula
Tanpa adanya apa-apa
Begitu juga penghujungnya
Harus pulang cara serupa

Seketika di sini
Persinggahan mencari erti
Sebelum waktu ku terhenti

Setinggi manapun mendaki
Sejauh manapun
Berlari dan mengejar duniawi
Pasti tiba suatu hari nantiku di uji
Jauh terpinggir sepi

Sungguh aku yang tak bisa
Menghalang suratan yang sudah diarah
Hanya mampu bersabar dan sujud padanya
Sebelum dihitung sebelum dihukum
Hanya mampu lafazkan bisik-bisik taubat
Moga diputihkan segalanya

Sering kali terlupa
Dan memilih jalan yang salah
Leka dan hanyut dalam dosa
Sehingga kabur mata jiwa
Seketika di dini
Persinggahan mencari erti
Sebelum waktu terhenti

Sungguh aku yang tak bisa
Menghalang suratan yang sudah diarah
Hanya mampu bersabar dan sujud padanya
Sebelum dihitung sebelum dihukum
Hanya mampu lafazkan bisik-bisik taubat
Moga diputihkan segalanya

Sungguh aku yang tak bisa
Menghalang suratan yang sudah diarah
Hanya mampu bersabar dan sujud padanya
Sebelum dihitung sebelum dihukum
Hanya mampu lafazkan bisik-bisik taubat
Moga diputihkan segalanya

10 comments :

  1. Happy New Year 2015 bro, it's great to be alive ^^

    ReplyDelete
  2. salam tahun baru.

    SM, Moga muncul kisah travel lebih menarik tahun ni!

    ReplyDelete
  3. Semoga 2015 lebih baik...moga bertambah pahala....moga travel ke tempat yang menarik. Moga Meng ada masa melawat blog picisan saya....apa-apa bersyukur selalu.

    ReplyDelete
  4. Selamat tahun baru AM..ye betul.. sentiasa sibuk selagi masih bernyawa cuma pastikan apa yg di sibuk kan itu adakah hal dunia atau hal akhirat..x nk cakap org lain terus pandang ke diri sendiri

    ReplyDelete
  5. Selamat tahun baru 2015 bro... semoge terus sukses.. =)

    ReplyDelete
  6. insya allah.. nak juga sibukkan diri dengan menda-menda yang.. ehem.. berfaedah le.. ^_^

    ReplyDelete
  7. Happy New Year SM. May 2015 brings happiness, good health, a lot of (extra)wealth and more awesome photos..

    ReplyDelete
  8. "Hidup untuk kumpul pahala kerana mati boleh datang bila-bila" --- aaa deep deep...bagus buat pedoman aku ni. rasa macam blur sesangat diri nih tatkala masuk tahun baru... @@

    ReplyDelete
  9. Plain : betul. thank u !


    ZZ : insya allah.. x de menarik mana. pegi balik and share.

    moga di beri kesihatan dan rezeki lagi utk lebih travel insya allah


    MKl : terima kasih.

    semua blog yang ada tu aku lawat.. ada masa aku baca semuanya..

    ReplyDelete
  10. JM : insya allah JM.. doakan yang terbaik utk kita semua.. amin.


    Luna : thanks !


    Anil : ya.. sekali sekala cilok. ok gak kan. hahhaa


    Eita : thank you. happy new yr to u too... thanks for reading.


    Nana : deep fried... garing terus. hahaha

    happy new year nana !

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...