Monday, March 31, 2014

26 - Berkelana Merentas Sempadan : Beijing - Autumn in Beijing | Silk Market | Leaving Beijing

Selepas melawat Seventeen Arch Bridge di Summer Palace tu aku patah balik untuk ambik subway ke Central Beijing. Aku tak de tujuan nak ke mana mana dah. Cuma nak pastikan aku cukup masa nak balik ke hotel ambik beg dan naik Airport Express train ke Beijing Capital International Airport. Flight aku pukul 2 pagi ke Kuala Lumpur.

Jalan laju laju aku lalu ikut jalan ntah ke mana mana aku pun tak tau. Tapi aku pasti akan bawa aku keluar ke entrance aku memula sampai di Summer Palace ni tadi.

Tetiba nampak view yang agak lawa.

Kawasan belakang bukit Summer Palace

Ada tasik dan pavilion juga di sini. Area ni memang tak ramai orang

Dan rezeki aku, tak payah ke Fragrant Hills boleh nampak autumn leaves jugak di kawasan ni.

Nampak la daun daun berwarna walaupun tak merecik recik

Teratai layu di tasik madu....

Tasik dan autumn foliage

Ada jambatan

Tenang dan damai

Hari hampir senja tapi bukit melindungi cahaya matahari

Dedaunan

Sebenarnya laluan ni akan bawa aku ke Suzhou Market Street tadi semula. Tapi sebab jalan tu tak boleh masuk, kena panjat bukit sikit dan turun semula ikut laluan yang betul

Suzhou Market Street

Suzhou Market Street - Kedai kedai hampir tutup

Boleh tahan la lawa juga kawasan ni

Tasik...

Aku ambik subway Line 4 dan tukar Line 1 dan turun di Yong'anli.

Sebenarnya aku nak pegi ke pasar malam. Aku ingat pasar malam biasa tapi rupa rupanya ini la Silk Market yang famous tu.

Dari station subway tu jalan kaki boleh masuk ke dalam bangunan ni. Aku nak cari sweater jer. Jalan jalan dalam kawasan ni memang banyak baju baju di jual. T shirt pun banyak. Ada jugak yang pandai cakap Melayu.

"Murah Murah"

Aku buat bodo jer. Tapi sempat la aku sambar baju lengan panjang. Dia letak 150 Yuan. Aku tawar tawar dia tak bagi jugak. Aku mintak 30 Yuan. dia kasik 80 Yuan. Last sekali macam biasa la buat jual mahal. Akhirnya dapat jugak.

Hiks.

Sebab sejuk. Aku pakai terus baju tu. Hahaahaha.

Silk Market

Kedai kedai kat dalam

Then pusing pusing lagi dalam bangunan ni tapi dah tak tau nak beli apa.

Tak de apa yang berkenan. Sudahnya aku blah je. Sebab macam ada masa lagi, aku malas nak ambik subway, aku jalan kaki je dari Yong'anli sampai ke Guomao.

Tak de la jauh mana cuma cuaca la agak sejuk. Sempat la layan tengok bangunan bangunan tinggi di CBD Beijing.

Park Hyatt dan Bejing World Trade Center

Christmas Tree

Salah satu upscale mall di CBD.

Sempat aku sampai di CCTV Tower semula tapi belah malam cahaya bangunan tu tak menarik.

Dari station Guomao, aku ambik subway sampai ke Liangmaqiao semula. Jalan kaki ke hotel, ambik beg dan lepak kejap sebelum aku jalan kaki semula ke subway, ambik train ke Sanyuanqiao untuk ambik Airport Express Train.

Dalam train. Kalau flight malam kena pastikan ambik train ni awal awal sebab last train bergerak pukul 10.30 malam dari Sanyuanqiao

Harga tiket 25 Yuan sehala. Train akan ke Terminal 3 dulu sebelum ke Terminal 2. Pastikan terminal mana kita berlepas. AAX berlepas dari Terminal 2.

Sampai di Terminal 2

Flight malam tu. AAX Flight last dari Beijing Airport

Lain lain urusan semua macam biasa lah. Dari check in beg apa semua. Dan tak de apa pun aku nak kejarkan. Ada banyak masa. Cuma time aku kat airport ni, aku lepak dok makan roti.

Tetiba ada pakcik ni lalu dia tegur.

"Oh.. sedakknya makeeee"

Hahaha. Kecek Klate pakcik tu. Tersedak aku kejap. Aku lapar. Makan roti bersungguh sungguh.

Airport Beijing Terminal 2 ni pun boleh tahan besar. Immigration OK tapi Kastam macam biasalah, aku punya lighter kena rampas. Cis.

Nasib baik dalam bangunan terminal kat tempat smoking tu ada lighter. Tapi smoking room 1 je lak tu, dan jauh. Terpaksa aku berkampung kat situ jer. Paling best wifi free so boleh la nak hilangkan kebosanan menunggu. Kedai duty free pun tutup awal, tapi sebab aku nak abiskan duit Yuan dan aku tak rasa aku akan ada trip ke China dalam masa terdekat ni so aku abiskan semua Yuan aku tu.

Apa lagi aku nak beli kalau bukan perfume.

Current Fav. Dior Homme Intense EDP. Aku pernah chreet pakai masa kat Airport Gimpo Seoul dulu.

Time dah sampai, aku terus masuk flight la. Orang agak ramai dan masing masing pun memang dah tak sabar nak balik.

Dah mengantuk kot.

Seat aku belakang sekali tapi nasib tak baik, memang flight penuh. Tak de seat kosong pun even sebelah aku

Beijing

Layan mata je la dalam flight. Sempat terjaga time nak subuh.

Pagi dalam flight

Akhirnya pukul 8.30 pagi flight bersiap sedia untuk landing di LCCT.

Sampai je cuaca mendung. Lepas beli rokok tunggu OR kat luar. Dok hisap rokok, ada pakcik tu tegur dia kata tak leh hisap rokok kat situ. Semalamnya ramai yang kena kompaun. Angkut beg pegi hisap rokok kat tempat hisap rokok yang disediakan tu.

Tunggu dekat 10 minit then baru OR sampai. Dia lewat sebab jalan jem maklum la pagi pagi orang nak gi sekolah dan keje.

Bestnya dapat balik ke pangkuan yang tercinta. Paling best dapat makan dengan mudah dan berak dengan nyaman ! Tapi kenangan untuk trip Mega 2013 ni akan aku simpan dan semat di hati dan jadikan sebagai pengalaman berguna untuk trip trip yang akan datang.. Insya Allah..

Walaupun ada benda yang tak best, tapi tu semua pengajaran untuk dipelajari. Lebih banyak yang manis rasanya untuk dikenang. Kata orang, 'dont look back in anger'... then things are gonna get better.. always !

Bye Bye China.... aku sudah tak obsesi dan kita sudah tak relevan lagi !

Dah ! Layan lagu best ni !

Sudah, jangan hubungi aku
Nyata ku ini bukan di alam mu

Sungguh, jangan simpan di hati
Kita berdua tak relevan lagi
Perlukah dihujani hari ku
Dengan sangkaan emosi kelabu
Semalam biar saja berlalu
Mungkin aku pejam namun ku tak rabun

Kini ku sudah tak obsesi lagi
Aku dah penat, terasa berat dengar ayat mu
Bagaikan sengat, anggap saja mimpi ngeri yang berlaku
Menjadi igauan hidup mu

Dah Jangan dinanti aku
kau harus ada teman baru
Dan bila tak saling memahami
Apa untungnya saling menyakiti
Kini ku sudah tak obsesi lagi
Aku dah penat, terasa berat
Kemahuan mu, agar selamat

Ku tak mahu membohongi diri ku
Kini semuanya sudah tiada lagi
Dalam hidup ku, dalam hari ku
Aku dah penat mengejar bayang mimpi
Yang telah berlalu sekian waktu
Kini semuanya sudah terlewat
Jangan diharap, tak mungkin dapat
Kini ku sudah tak obsesi lagi

bersambung untuk entry terakhir ....................

10 comments :

1. Pakcik Greece tu dpt hidu bau Hitaly Meng... Hehe

2. Aha...habis sudah tapi tiada lagi drama utk last episod ni...jatuh cinta lah dgn semua pic tu...isshh..bila nk ajar JM ambil gambar cantik cenggitu

3. Amir : Hahahah.. Biar betik..... tapi aku rasa ya jugok la kot..

haks..

Kalau muka makan belacan tu memang gagal berselindung di sebalik wajah ke mediterranean.

JM : abis dah JM. Banyak lagi yang x di tulis.

kerajinan tu tak selalunya datang... !!

nak gambo lawo, kena selalu ambik gambo... ambik byk byk.. lama lama kang kita pandai sendiri la...

insya allah la tu...

4. Ala bang!!!..JM guna camera lumix jeww

5. pandai gak ko tawar dari 150 jadi 30 yuan!! gila dari rm80 jadi rm15...phewww!!!

6. JM : tak kisah la kamera apa pung....

janji ada....

HB : dia jual mahal, kita kena buat buat jual mahal jugak...

tu rule of thumb.. dan kalau kat china. tu biasanya berjaya !!!

7. wahh selesai dah cerita Mega trip nih...memang mega abes la...mongolia trip mmg terbaiklah!tp lum ada keberanian nakpi sana....hehehe baca cerita org pun dah best dah...hehehe okey next trip please!hehehe

8. ntah kenapa aku slalu rasa autumn ni menyedihkan. mendtgkan mood melankolika...

9. Tak dapat eprgi dapat tengok pun syukur la alhamdulillah :D

10. DJ : masukkan dlm list. jgn lupa pegi. naik TM dan pegi mongilia dgn kawan kawan syok jugak....

next trip? hahaha byk lagi yg tak tulis. kemalasan memuncak...

NanaT : heh? sedey ka??

kdg kdg melankolik jugak.

TT : insya allah satu hari nanti sampai la tu. aku doakan !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...