Wednesday, June 14, 2017

Jejak Bumi Parsi : 14 - ISFAHAN : Hakim Mosque | Chehel Sotoun | Naqsh-e Jahan Square

Good morning Isfahan !

Isfahan, Iran

Agak awal jugak aku terjaga dari lena.

* jemput Ella masuk...........

Terjaga ku dari tidur yang lena
Melangkah malas menuju jendela.

Ops.... Bilik aku tak de jendela.

* iring Ella ke pintu keluar..... 

Hari ni aku tak de rangka yang khusus tapi aku akan cuba habiskan Isfahan dan lawati tempat tempat tarikan pelancongan di sini.

Sememangnya Isfahan adalah destinasi wajib sekiranya berkunjung ke bumi Iran ni.

Bangkit dan bersiap mandi apa semua then aku pegi sarapan.

Courtyard hotel Amir Kabir di Isfahan. Masih tak ramai orang.

Duduk dan tunggu makanan di hidangkan. Sini makanan satu set sorang, bukan buffet. Janji kenyang lah.

Hari ni aku ingat nak keluar awal so ada banyak masa sikit nak explore Isfahan ni. Kalau abis by petang or malam aku akan ke Kashan pulak. Hari ni dah hari ke 4, ada few places lagi yang aku rasa nak pegi. Harap harap berkesempatan.

Lepas makan dan siap siap aku check out dulu. Tinggal luggage kat front desk sebab rasanya aku kalau balik sini pun maybe arah ke petang.

Keluar dapatkan angin segar Isfahan. Cuaca terang benderang. Buat mood nak merayap rasa OK sikit.

Di persimpangan jalan utama berdekatan hotel penginapan.

Sedikit intro mengenai kota Isfahan ini.

Isfahan (or Es·fa·han (ĕs'fə-hän', Persian: اصفهان) is a city in central Iran, south of Tehran and is the capital of Esfahan Province. The Persians call it "Nesf-e-Jahan", meaning "Half The World". Due to its beautiful hand-painted tiling and magnificent public square, it is considered to be one of the most beautiful cities in the world. An ancient town and capital of Persia from 1598 to 1722, it was long noted for its fine carpets and silver filigree. Today, textile and steel mills take their place. Its architecture, tree-lined boulevards and relaxed pace make it one of the highlights of Iran.

The city is 430km south of Tehran at the foothills of the Zagros mountain range. The city enjoys a temperate climate and regular seasons. Isfahan is located on the main north-south and east-west routes crossing Iran. It is similar to Denver in the United States in terms of altitude and precipitation. It is the twin city of Freiburg and Freiburg street in Isfahan is famous.

Tak pasti siapa empunya diri. Rasanya tokoh terkenal jugak la kot kalau tak, tak de dia terpacak kat jalan besar.

Isfahan adalah sister city of Kuala Lumpur. Jika di KL ada Jalan Esfahan, di Isfahan ni pun ada  Kovalalampor Avenue ( ejaan tu macam nak kena penampor je rasa)

Aku jalan ikut kaki berpandukan offline map yang aku ada

Kedai masih belum di buka. Memula aku ingat sebab masih awal pagi. Tapi sebenarnya hari tu adalah hari jumaat ! Memang banyak kedai tutup.

Tujuan pertama ku pagi ni adalah untuk ke Hakim Mosque.

Hakim Mosque ni letaknya tak jauh pun dari hotel aku stay tu, so jalan kaki sambil hisap rokok sebatang akhirnya sampai.

Tapi............

Tutup ! Kalau ikutkan apa yang aku baca, masjid ni di buka waktu pagi. 

Masjid ni berkepung so nak intai kat dalam pun tak nampak. Nak tanya orang pun tak de sesapa yang lalu. Senyap dan sunyi je kawasan tu.

Tapi dari luar boleh nampak binaan masjid ni unik sekali.

Baca ni

Hakim Mosque is one of the oldest mosques in Isfahan, Iran. It is one of the officially recognized monuments of Iran.

Built by Shah Abbas II between 1656 and 1662. Located on the site of a 10th century mosque. The portal was covered in mud until it was discovered in 1956.

Lama gak aku lepak situ mencari idea. Pastu macam tak de sebarang petunjuk aku pusing satu kawasan masjid kot maybe ada entrance lain boleh masuk ke area dalam.

Ternyata aku gagal. Ada jumpa 4 entrance tapi semua berkunci

So sempat usha dari kawasan luar jer

Dan akhirnya aku pasrah, memang bukan rezeki aku nak masuk ke dalam Hakim Mosque ni.

Hakim Mosque Isfahan dari arah belakang

Tak mau membuang masa aku bergerak ke destinasi seterusnya. Sambung balik jalan kaki.

Kawasan bazaar pun tak di buka.

Tapi berjalan di Isfahan ni rasa relaks sikit. Jalan tak busy dan banyak pokok pokok. Macam damai sikit pekan dia. Tak berdebu macam Shiraz dan Yazd.

Jalan punya jalan membawa aku ke ...

Tiba tiba aku terserempak dengan Dinosaur ! Ha.... takut tak? takut tak?

Memula aku tak takut. So aku buat biasa je. Tapi tiba tiba dinosaur tu hidup. Dia kejar aku, aku lari. Pastu aku nak kejar dia balik, eh tak jadi.

So aku lari lagi dan dia kejar. Kami saling kejar mengejar. Berkejar kejaran. Berlari larian.

Pastu aku penat. Aku toleh tengok dinosaur tu pun mengah. Dia berenti mintak air. Pastu terus aku kena penampor sebab mengarut. 

Hahahaha..

Actually bangunan tu adalah Isfahan Natural History Museum

Aku tak tau apa ada kat dalam. Aku tak masuk pun sebab kena bayar ! 

Aku dah jadi cheapskate gila bab bab nak masuk dan bayar entrance fees ni sebab yang lepas lepas tu bayar tapi macam tak berbaloi.

Tapi di sebelah Natural History Museum tu nampak lagi ramai pengunjung.

Rupanya tempat tu adalah Chehel Sotoun 

Kaunter tiket macam kena masuk ke compound dalam so aku masuk gi usha usha sikit.

Chehel Sotoun (The Palace of forty columns) - 1647: It is called Palace of forty columns, as there are many columns, and in Iranian, 40 means many.

Incidentally, there are twenty columns, and these are reflected in the pool in front, which might also account for its name. The function of this palace was for holding religious-national ceremonies and royal festivals and for receiving royal ambassadors and guests.

Chehel Sotoun 

Aku malas nak masuk so aku intip dari luar je. Nasib ada lubang lubang pagar tu boleh gak snappy dari jauh.

The Palace of forty columns

Chehel Sotoun  is UNESCO World Heritage Site

Columns columns

Macam cantik gak area dia tapi aku memang malas nak masuk.

Baca ni pulak...

The name, meaning "Forty Columns" in Persian, was inspired by the twenty slender wooden columns supporting the entrance pavilion, which, when reflected in the waters of the fountain, are said to appear to be forty.

As with Ali Qapu, the palace contains many frescoes and paintings on ceramic. Many of the ceramic panels have been dispersed and are now in the possession of major museums in the west. They depict specific historical scenes such as the infamous Battle of Chaldiran against the Ottoman Sultan Selim I, the reception of an Uzbek King in 1646, when the palace had just been completed; the welcome extended to the Mughal Emperor, Humayun who took refuge in Iran in 1544; the battle of Taher-Abad in 1510 where the Safavid Shah Ismail I vanquished and killed the Uzbek King. A more recent painting depicts Nader Shah's victory against the Indian Army at Karnal in 1739. There are also less historical, but even more aesthetic compositions in the traditional miniature style which celebrate the joy of life and love.

The Chehel Sotoun Palace is among the 9 Iranian Gardens which are collectively registered as one of the Iran’s 21 registered World Heritage Sites under the name of the Persian Garden.

Dah tak nak masuk buat apa berlama lama kat situ kan? Nanti orang tuduh aku kedekut.

* memang pun

Tapi kalau sesapa berkesempatan ke Isfahan boleh masuk lah dalam ni dan usha sendiri. Kalau UNESCO site tu aku rasa berbaloi jugak masuk tengok.

Tak jauh dari situ aku menapak masuk dalam kawasan taman yang banyak statue statue. 

Dan akhirnya di hujung sana entrance yang membawa aku ke tempat yang memang ada dalam benak fikiran aku untuk di lawati. Tak lain dan tak bukan.......

Masa mula mula masuk tu terus terasa.. Waaaaaaaaaaaaaa. Ini lah tempat nya !

Ini lah Naqsh-e Jahan Square. Lokasi paling terkenal di Isfahan ni. 

Naqsh-e Jahan Square also known as shah square or imam square-1602. 

The square contains two mosques, a palace, and the bazaar. The square is the largest historical public square in the world after Tiananmen Square in Beijing and it is one of UNESCO's World Heritage Sites. The square is surrounded by buildings from the Safavid era. This a very popular place for locals to picnic on Friday and holiday evenings.

Tetiba ada kereta kuda nak lau... "Opocot !!" Eh.. melatah lak aku kat oversea ni. * pekup mulut ketawa kecil

Boleh tahan besar kawasan ni.

Pandang kanan...... Imam Mosque

Belah kiri. Deretan bangunan berbentuk segi empat di kenali sebagai The Imperial Bazaar yang menempatkan lot lot bazaar jualan. 

Pandang depan ....  Sheikh Lotf Allah Mosque dengan kubah yang sungguh ikonik tu

Dan di belah belakang.......... Ali Qapu ( The Royal Palace )

Mana satua ku nak tuju dulu ni?

Isk. Excited ! Excited ! 

Jatuh cinta serta merta. 



Hembusan angin meniup wajah alam
Mataku tak berkedip menatap langit
Terlalu luas tak bertepi pandang
Bisakah aku menyentuh awan

Berwaktu-waktu aku mengasuh rasa
Mendengarkan jiwaku berkata-kata
Tak mungkin aku abaikan kata hati
Ku harus jujur pada hatiku

Kau dan aku tak bisa bersama
Bagai syair lagu tak berirama
Selamat tinggal kenangan denganku
Senyumku melepaskan kau pergi

Engkau bukanlah sebuah kesalahan
Tak pernah aku menyesal mengenalmu
Tapi biarkanlah aku terbang bebas
Mencari cinta sejati

Berwaktu-waktu aku mengasuh rasa
Mendengarkan jiwaku berkata-kata
Tak mungkin aku abaikan kata hati
Ku harus jujur pada hatiku

Kau dan aku tak bisa bersama
Bagai syair lagu tak berirama
Selamat tinggal kenangan denganku
Senyumku melepaskan kau pergi

Kau dan aku tak bisa bersama
Bagai syair lagu tak berirama
Selamat tinggal kenangan denganku
Senyumku melepaskan kau pergi

Kau dan aku tak bisa bersama
Bagai syair lagu tak berirama
Selamat tinggal kenangan denganku
Senyumku melepaskan kau pergi

bersambung...............

6 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...