Wednesday, October 21, 2015

Taiwan : Budget & Itinerary - Part 1

Bismillah Ar Rahman. Ar Rahim.

Cemana nak mula ni? 

Ini adalah perihal budget dan itinerary trip aku ke Taiwan tempoh hari.

Taiwan - The Heart of Asia

Aku sebenarnya memang dah lama aim nak ke Taiwan ni tapi susah jugak nak dapat tiket yang murah sebab dah kira established route. Tapi keinginan memang memuncak selalu untuk ke pulau bekas jajahan Jepun ni walaupun sebenarnya aku sendiri tak tau nak expect apa.

Mungkin atas sebab keinginan yang memuncak tu lah maka akhirnya trip ni menjadi trip yang tak akan aku lupakan sampai bila bila !

Highlight trip ni dah keluar kat sini : Taiwan - The Highlights

Taiwan atau Republik of China (ROC) juga dikenali sebagai Formosa sewaktu awal awal dulu merupakan sebuah pulau berhampiran Tanah Besar China.

Taipei


Jiufen, Taiwan


Sun Moon Lake

Alishan National Scenic Area. 


Ini foggy bukan jerebu ya Nak !

Grand Hotel, Taipei

10 Fakta mengenai Taiwan yang anda perlu tahu.

Fakta 01 : Taiwan bersempadan dengan Selat Luzon di selatan, Laut China Timur di utara dan Laut Filipina di sebelah timur. Pulau utamanya meliputi 36,193 km persegi ( hampir menyamai saiz negeri Pahang ) dengan kedudukan memanjang ke selatan dan terdiri daripada 21 pulau-pulau kecil dengan populasi seramai 23 juta orang. 

Fakta 02 : Nama rasminya ialah Republik of China (ROC) dan mendapat kemerdekaan daripada Jepun pada tahun 1945.

Fakta 03 : Taiwan adalah pemegang ketiga terbesar rizab pertukaran asing. New Taiwan Dollar (TWD) adalah mata wang rasmi negaranya.

Fakta 04 : Taiwan Hokkien adalah bahasa yang dituturkan oleh sebahagian besar penduduknya manakala Mandarin adalah bahasa rasmi pulau ini. 

Fakta 05 : Buddha adalah agama yang paling popular di Taiwan dan mempunyai penganut hampir 4.9 juta orang. Amalan-amalan agama yang lain adalah agama Islam, Taoisme, Bahaisma, Katolik dan Protestan. 

Fakta 06 : Antara industri utama ialah penapisan petroleum, besi dan keluli, tekstil, pemprosesan makanan, barangan pengguna, kenderaan dan farmaseutikal. Pulau ini kaya dengan sumber asli seperti gas asli, arang batu, marmar, asbestos serta batu kapur. 

Fakta 07 : Baseball adalah sukan kebangsaan Taiwan dan sukan popular yang lain adalah bola keranjang, bola sepak, berbasikal, golf dan tenis. Seni mempertahankan diri, Taekwondo, juga diamalkan secara meluas di Taiwan. 

Fakta 08 : Wanita Taiwan adalah wanita pertama di dunia yang memenangi Nobel Peace Prize iaitu Lu Hsui-Lein.

Fakta 09 :  Jade Mountain atau Gunung Yu adalah puncak tertinggi di Taiwan yang terletak di 3950 m di atas paras laut. 

Fakta 10 : Taiwan mempunyai kadar kemiskinan yang paling rendah dan kadar kitar semula yang tertinggi di dunia.

Kedudukan Taiwan dalam peta

Sebelum aku ada masa nak kongsi pengalaman secara details elok kiranya aku share budget dan itinerary selama 7 hari 6 malam aku di Taiwan ni. Manalah tau boleh beri panduan dan idea kepada yang berkeinginan ke sana pulak nanti.

1. VISA

Tiada visa diperlukan oleh warga Malaysia dan kita boleh tinggal di Taiwan tidak melebihi 30 hari pada satu satu masa.

Malaysian boleh lepak di Taiwan selama 30 hari tanpa visa

Tapi jangan terkejut kalau nanti sampai kat airport, dalam arrival card tu ada tanya jenis Visa. Macam aku hari tu, aku biarkan je kosong. Kalau gatal tangan jugak nak tenyeh, tick je kotak 'pre-exempt'.

2. ACCOMMODATION

Penginapan di Taiwan ni varies from hostel, B&B ataupun jenis hotel dari yang murah ke yang mahal. Tapi bear in mind, pada pendapat aku lah harga penginapan di Taiwan ni rata ratanya agak mahal kalau di bandar. Lebih kurang macam harga penginapan di Jepun. Tapi kalau booking awal awal murah sikit kot.

Aku hari tu, esok nak bertolak hari ni baru terhegeh hegeh nak cari hostel. Time tu jugak la nak buat itinerary dah macam macam lagi. Mendapat la kan?

Di Taipei City, ada few areas yang menjadi tumpuan penginapan golongan backpackers. Boleh pilih area mana yang di sukai. Tapi jangan risau, Taipei punya bus dan Metro connection sangat padu dan murah so boleh bergerak ke mana mana dengan kadar tambang yang minima.

Extensive MRT Line

Area paling popular untuk penginapan di Taipei adalah di Ximending, Taipei Main Station dan area Xinyi Anhe. 

Initially aku plan to stay 5 malam di Taipei dan 1 malam di Chaiyi.

Oleh sebab taufan yang berlaku tu, aku terpaksa tambah bermalam 1 malam di Hualien dan sebab kena tinggal kapal terbang kena tambah 1 malam lagi accommodation di Taipei.

Masa kat Chiayi, aku stay kat hotel cikai ala ala rumah pelacuran ! Gila kau subuh subuh hari ada gadis ketuk pintu bilik aku !.............. Jeng Jeng Jeng.


Hostel di area Xinyi Anlie dekat dengan MRT Station dan Taipei 101

Ni hostel paling mewah aku duduk sepanjang berada di Taiwan. Terpaksa duduk sebab dia je accept card. Hostel lain semua nak cash.

Hostel di Hualien

3. CURRENCY

Currency untuk Taiwan adalah New Taiwan Dollar (NTD) atau TWD.

Aku tukar siap siap di Malaysia lagi. Kadar tukaran RM dengan TWD. adalah TWD.10 = RM 1.30.

Kiranya duit TWD.ni mahal sikit la pada duit RM.


Duit kertas TWD.

4. WHEN TO GO

Ini part paling menarik.

Taiwan adalah negara marine tropical. Suhu biasanya dalam 30 darjah time summer ( June - September). 

Tapi pengalaman aku semasa 4 hari pertama dengan cuaca di Taiwan ni aku rasa macam asyik kena tipu manjang.

Pagi cerah. Pastu tengahari mendung macam nak hujan pastu tak hujan. Tetiba elok panas balik semula. Cuaca kejap kejap berubah. 

Jadi kalau perlu, sediakan payung sebelum hujan !

Atas sebab dasar cuaca yang tak berapa menentu tu, aku abaikan amaran taufan ni !

Penyudahnya?

Merasalah tersadai dalam taufan yang menganas di bumi Taiwan ni !

Abang sado meraung kesedihan

Jadi hati hati lah Cik Salmah. Check dulu ramalan cuaca. Kalau perlu elak maka elak lah tempat tempat yang jauh dari Taipei kalau cuaca tak berapa elok macam ni.

Aku hari tu memula tergerak hati nak batalkan trip keluar dari Taipei tu sebab pagi tu hujan. Tapi tu la bila fikir fikir balik... nak jugak pegi.

Degil ! 

So mendapatlah !

Apa apa pun elakkan pergi pada bulan Jun hingga Ogos sebab cuaca yang panas dan waktu prone typhoon. Masa terbaik untuk melawat Taiwan adalah dalam Autumn / Fall dari Oktober hingga November atau April hingga Mei. Spring boleh kerap hujan. Winter di Taiwan agak sejuk tapi jangan expect snow ! Tak der.

5. MY ITINERARY

Sebab entry ni panjang, aku separatekan itinerary Taiwan ni ke bahagian 2.


6. FOOD

Makanan di Taiwan memang kena di beri perhatian serious ! Bukan tak de kedai halal tapi tak banyak dan susah nak cari. Lagi lagi kalau keluar pagi balik malam, bila masa nak cari time nak cari kedai kedai makan halal ni ?

Nasib baik la convenience store di Taipei ni memang merata rata.


Happy Taiwan Chiken, tapi tak leh nak makan so tak berapa nak happy !

Tapi sebenarnya memang ada. 

Rujuk sini : Halal Food Taipei

Dan sepanjang 7 hari kat Taiwan, Aku cuma jumpa nasi di hari yang terakhir di Taipei. Hari hari lain makan maggie dan roti jer. Memang boleh kurus jugak la tubuh badan rasanya.


Maggie cup


Kedai cake dan bakery yang selalu buat aku rambang mata


Last day jumpa nasi dan kedai halal. Makan rasa naik juling bijik mata sebab nikmat jumpa nasi setelah sekian lama tu tak boleh nak digambarkan. Anyway restaurant ni berdepan dengan Grand Hyatt Hotel Taipei. Grand Hyatt ni sebelah dengan Taipei 101 so senang nak cari.

7. WHAT TO BUY

Taiwan memang terkenal dengan Night Market yang berlambak lambak tu. So memang banyak benda boleh di beli. Aku memang tak beli apa apa cenderamata kat Taiwan ni. Satunya sebab cash habis dan aku terpaksa berjaga jaga takut overspending.

Apa pun, di Taiwan aku sempat pegi 3 Night Market. Just usha usha tengok orang jer. Beli buah mangga secawan pun TWD 200 / RM 26. Mahal gila kan?

So aku tak rasa barang barang kat night market dia orang ni murah. Unless memang kalau pandai bargain la. Tapi aku pun tak tau apa yang menarik untuk di beli.


Jualan di Night Market

Murah meriah? Kedai Indo ni


FM pun mahal. TWD 100 seketul / RM 10.


Baju baju memang banyak pilihan. Aku sempat sambar 2 helai sebab memang plan. Baju yang bawak pun memang tak cukup


Air pun aku rasa macam mahal dia orang jual. Air ceduk ceduk macam ni pun TWD 60 secawan / RM 8. Baik beli air kat 7E je.. murah pun murah. 

Tak faham apasal barang barang kat night market ni mahal sangat. Siot jer.. Nak cas mahal mahal macam la kaya buleh gi haji. Kan? 

Tapi kalau yang minat shopping, boleh cuba la usha usha kat Night Market di sana.

8. BUDGET & EXPENSES

Ni part paling ngeri nak cerita.

1. Tiket flight.

Aku beli separate masa memula sebab lebih murah.

KLIA 2 - TPE  = RM 303 
TPE - KLIA 2 = RM 202 
Pre departure : RM 200. ( Luggage, Seats ). Aku siap ambik seat Quiet Zone lagi masa balik konon nak tidur sebab esoknya keje. Walhal... kena tinggal dengan kapal terbang ! Burn semua tu.

2. Accommodation.

Aku stay hostel and aku ambik single room. Mostly harga satu malam dalam lingkungan RM 100 di Taipei. Murah skit kalau time weekday. Kat Chiaye tu je aku dapat hotel murah RM 76. Tapi macam rumah pelacuran la pulak.

3. Transport.

Belanja transport di Taiwan ni memang murah. Tapi kalau sikit sikit lama lama mencanak jugak. Macam aku, hari hari ada day trip keluar dari Taipei, so transport train, bus, pegi balik apa semua abis jugak la RM 200 sehari.

Train di Taiwan

4. Makan Minum.

Aku memang tak jumpa proper meal. So banyak kali beli air dan roti jer. Kira bajet aku save jugak la sebab tak jumpa kedai makan. Bedal maggie cup hari hari, sampai tengok cup dia pun aku dah mual mual !

5. Entrance Fee.

Mostly free tapi ada jugak yang kena bayar macam Yehliu dan Alishan NP. Tapi tak mahal mana lah. Dalam range TWD 80 - 150 / RM 10.

Secara totalnya, tak masuk flight tiket, aku tukar sebelum pegi RM 1,500 dapat TWD 10,800. Dan duit ni memang abis semuanya. So kira harga hotel/hostel/makan/transport di Taiwan semua tercover dalam duit RM 1500 ni. So tu la bajet awal aku plus tiket flight 

TOTAL 1 : RM 700 + RM 1,500 = RM 2,200.

Tapi. 

Tu tak termasuk belanja belanja yang aku kena guna pakai kad sebab terdesak tak cukup cash.

1. Beli baju t shirt 2 helai = TWD.400 / RM 53
2. Charger IPhone dengan adapter = TWD. 599 / RM 80.
3. Last day hostel di Taipei = TWD 1200 / RM 161
4. Flight ticket One way TPE - KLIA = TWD 4890 / RM 659

TOTAL 2 : RM 953

GRAND TOTAL : RM 3,153

Aku sempat jugak tukar 5000 Yen Jepun ke TWD.masa last day untuk tambahan cash = TWD 1360 / RM 184, Tapi tak abis pun belanja, dan balance yang aku dapat bawak balik adalah TWD 1000 / RM 130. Tu la baki dari trip ni.

9. MY VERDICT 

Banyak pengalaman yang aku kutip dan pelajari dari trip Taiwan ni. Yang baik. Yang menarik. Yang mencabar dan sebagainya. Banyak perasaan bercampur baur kalau nak dirumuskan.

At the end of the day, keselamatan diri jugak lah yang penting.

Taiwan ni agak Japan wannabe, jadi expect macam pegi Jepun tapi kos yang agak berpatutan. Aku rasa Taiwan sangat sesuai bagi yang ingin memulakan langkah travel secara solo. Kemudahan semua tahap Jepun tapi harga masih murah lagi. Orang orangnya pun baik. Walau tak pandai cakap English pun mereka sedaya upaya cuba membantu.


Cuma sekali sekala macam cakap dengan burung, faham tak faham je.

Aku recommend untuk orang lain pegi Taiwan ni walaupun I ada bad experience di sana. 

Tak adil kalau aku nak benci Taiwan sebab terperangkap dalam taufan yang melanda tu.

Part of it, salah aku jugak sebab tak layan amaran taufan tu. Tapi kalau difikirkan balik, peristiwa yang berlaku tu banyak mengajar aku erti kesabaran, bertawakal dan berusaha mencari kekuatan diri dalam situasi yang tidak diingini seperti tu.

Dah selamat balik ni bila ingat ingat semula boleh buat aku berpeluh peluh dan tersenyum sendiri. Alhamdulillah walaupun mencabar tapi aku berjaya meredah tanpa titisan airmata :-)

Apa apa pun, Taiwan, one of Asia's must-see destinations ! Aku rasa Taiwan ni ada tarikannya tersendiri and I personally love Taiwan though rasanya cukup lah sekali ni je aku pegi kot. Tak nak repeat unless ada special reason..

Terima kasih Taiwan. Seriously, tak de rasa benci atau menyesal aku jejakkan kaki ke sana. Kalau ada benci pun dah lama aku bunuh rasa tu supaya tak bermaharajalela dalam jiwa atau merosakkan keinginan aku untuk terus mengembara di masa akan datang.

Kill kill you hate.. you go die die ..........!



Bunuhlah bencimu
Dalam dakapku
Hancur lenyap segala amarah

Kau tikamlah kesumat
Malam keramat
Binasakan nawaitu angkuhmu

Hiruplah cangkir kenangan
Walau panas pahit rawan
Itu yang termanis
Terindah

Ada rindu yang tertangguh
Tika hati luka luluh
Tersembunyi nazakmu
Dalam khilafku

Ada kasih tak terselam
Laut dendam terdalam
Cukuplah sekali
Belum masa cintaku ke bumi

Hiruplah cangkir kenangan
Walau panas pahit rawan
Itu yang termanis
Terindah

Ada rindu yang tertangguh
Tika hati luka luluh
Tersembunyi nazakmu
Dalam khilafku

Ada kasih tak terselam
Laut dendam terdalam
Cukuplah sekali
Belum masa cintaku ke bumi

Ada rindu yang tertangguh
Tika hati luka luluh
Tersembunyi nazakmu
Dalam khilafku

Ada kasih tak terselam
Laut dendam terdalam
Cukuplah sekali
Belum masa cintaku ke bumi
Cukuplah sekali
Belum masa cintaku ke bumi

10. TIPS AND RECOMMENDATIONS

Aku kasi 10 tips yang aku rasa boleh membantu sesiapa yang nak ke Taiwan.

01 -  Sila ambil maklum Tayoan International Airport ada 2 terminals, AAX mendarat dan berlepas di Terminal 1 (T1). Dan airport berdekatan Taipei pun ada 2. Jangan salah pegi Songshan Airport pulak.

02 - Dalam memilih destinasi, Taiwan banyak National Park.. boleh pilih mana yang di sukai. Favourite aku adalah Taroko National Park walaupun aku tak puas singgah. Tapi aku imagine kalau cuaca lawa tempat tu memang magnificent !

03 - Avoid Taipei Main Station kalau tak perlu ke sana. Kalau transfer line Metro pun, kalau perlu elak, elak transfer di Taipei Main Station sebab station dia kompleks gila. Besar dan merapek. Tapi kat Taipei Main Station / Airport ada surau !

04 -  Di setiap Main Train station biasanya ada Visitor Infomation Center (VIC). Guna pakai dia orang ni kalau was was pasal jalan atau nak tau jadual perjalanan bas/train. Dekat VIC ni jugak boleh dapat access public free wifi ( kena register ) dan jugak boleh charge hp dan sebagainya. Jangan risau, staff VIC ni mesti ada yang pandai English.

05 - Bawak makanan dari Malaysia. Stock up banyak banyak jika perlu sebab kat Taiwan memang susah nak cari makanan Halal. Ada tapi merata rata. 

06 - Ambil kad hotel/hostel yang ditulis dalam bahasa Cina. Sama jugak, kalau nak ke destinasi mana mana, naik naik bas ke, make sure ada nama tempat tu dalam tulisan Cina. Senang nak tanya tanya orang.

07 -  Sila simpan duit syiling untuk kegunaan naik bas. Kalau guna cash naik bas, balance tambang tidak dipulangkan. Mereput la korang tunggu kebil kebil mata sampai sudahnya tak dapat. Jadi simpan duit syiling untuk naik bas dan bayar ngam ngam or else beli EasyCard.

Macam aku hari tu memang pakai duit coins je naik bas. Berkepuk kepuk dalam seluar. Kalau berjalan macam pakai gelang kaki Hindu jer.

Ka Ching ! Ka Ching !

08 - Train di Taiwan memang selalu penuh. Kalau perlu untuk perjalanan yang jauh, sebaiknya beli tiket awal awal supaya dapat seat. Kalau tak, dapat la No Seat punya ticket dan berdiri la sampai lemau. Belajar belajar la berposing gaya Statue of Liberty nanti kalau terpaksa berdiri !

09 - Wahai perokok perokok budiman ! Taiwan ni agak strict jugak bab merokok di kawasan public area. Jadi jangan merokok sesuka hati. Biasanya ada area area yang digazetkan untuk kita warga perokok ni.

Jangan bersedih hiba. Kita masih boleh menaga ria !

10 - Keep calm and love Taiwan.............


I heart Taiwan !

Taipei City

bersambung..........

45 comments :

  1. Woah... nice review and tips SM, ohsem shots as always ;3

    Hahaha... sounds fishy sikit bab 'love' Taiwan tu... takpe inchik SM, nanti apa2 memory yang tidak enak itu akan berlalu pergi dengan sendirinya, slowly la tapi... hihuu (^^;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank u

      great memory remains... yang tak bagus tu akan slowly fades away...

      Delete
  2. Terbaikkkk.... Tqvm krn berkongsi maklumat yg lengkap.

    ReplyDelete
  3. cepat sambung, tazzabar nak baca :)

    ReplyDelete
  4. ka ching ..hehe..gigih la plak nk tukar syiling n bawak bagai ni. hehe...

    ReplyDelete
  5. cepat update meng .. aku nak amik mood ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak ambik mood kena hantar pengeras.

      2 ketul ayam KFC 1 original dan 1 spicy.. settle

      Delete
  6. Hahahaha Alishan, aku rela ber"jerebu" di sana tiap ari hiks.. Tak sempat pi taroko aritu..tazzabar tunggu entry ko nih..

    ReplyDelete
  7. 7 hari? Banyak lagi balance cuti kan...hehee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak banyak ! 7 hari tu cuti weekend dgn public 4 hari. 3 hari tolak cuti.

      cuti pun dah sengkak neh

      Delete
  8. aku pegi taiwan bulan mac 2011. masa tu peralihan dari musim sejuk ke musim bunga.
    jakun jugak laaa bila cakap asap keluar dari mulut.
    first time tengok bunga sakura. terlopong lopong jugak la mulut dibuatnya hehe.

    masa kat sana aku makan kat 2 kedai halal.
    tu pun sebab member aku kerja kat sana.
    nak cari sendiri2 memang payah pun huhu..

    cepat sambung cerita. tak sabar nak tau apa kisahnya kau terperangkap dalam ribut tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa. aku ada check kat blog kau tu tapi kenapa gambar gambar tak keluar.

      potong stim je nak usha.

      taufan la bukan ribut. kalau ribut boleh jolly jolly lagi, taufan ni gigi pun buleh nak tertanggal sendiri kalau kena

      Delete
    2. Gila la ayat

      peralihan musim bunga....

      Delete
  9. aku mmg dah lama teringin nakpi taiwan pas tgk member aku pi spring lawooo hoih...tp sebabkan tak pnahnya dpt tiket yang memuaskan hati, smpai laaaaa ni tak pi lagik...uncle meng sila cepat hapdet yer...eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. uncle meng seru supaya kau check selalu dan dapatkan tiket murah ke sana.

      tak pun beli tiket ke kaoshiung nanti boleh naik train sampai ke taipei.

      Delete
  10. Meng ...

    Taiwan memang indah .... banyak puisi puisi yang menceritakan akan keindahan Taiwan, bayangan syurga di muka bumi gitu ...

    Tak sabar nak mengikuti siri penceritaan dari one and only - SUPERMENG MALAYA !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Ghaz.

      Nak cerita balik nanti tu kena mainan dalaman yang mantap dan jitu. kena balik semula ke moment tu baru pembaca boleh rasa real perasaannya..

      Delete
  11. emm...Taiwan oh Taiwan...hari tu aku dah semangat study psl Taiwan ni, siap plan nak bermlm kat Sun Moon Lake lagi, travel solo gitu...mmmm...ok, aku nak baca part 2 plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa.. kalau ada masa sila la bermalam di sun moon lake tu. boleh beraktiviti sikit di sana

      Delete
    2. aku nak pegi yangmingshan national park atau sun moon lake?, mmm....tak pasti lg la..

      Delete
    3. aku rasa dua dua pun oke. sebab hari tu aku dah banyak pegi national park. dah terlebih bersatu dgn alam...

      kalau ada masa pegi je dua dua...

      Delete
  12. nk tambah info sikit pasal mknan halal kat taipei tu...kat area taipei main station tu ada restoran makanan halal yg d usahakan oleh rakyat indonesia...reptoran tu berada kat underground taipei city mall...klau xslp kat Y26...klau dri ,taipei main station tu,pergi je underground mall ikut ppan tanda yg dsediakan di situ...kat bwah tu ada byak shoplot kecil2...restoran makanan halal tu ada kat hujung sekali...klau dtg hjg mggu,rmai org indonesia akn berlegar kat kwsn tu...hrp info ni dpt membantu pelancong muslim yg berkeinginan nk melangkah ke taiwan,...thanks SM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih di atas perkomgsian.

      moga org yang nak ke sana nanti boleh take note dan tak susah2 nak cari makanan halal.

      thanks again

      Delete
  13. Salam. Ape nama fb ek... Ade byk nak tye ni.. Nak p sana nulan april. Hehe tq

    ReplyDelete
  14. As Salam
    Banyak nak tanya ni pascal x jadi ahh gi Guangzhou pasal banyak blog bagitau pasal masalah disana, maka apakah tarikan utama disini, cth shooping dan sebagainya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Tak faham soalan.

      Di sini tu maksudnya di Guangzhou atau di Taiwan?

      Delete
  15. Assalamualaikum Mr. Supermeng Malaya

    Ada kenalan ke yang boleh jadi translator sbb nak ke sana dalam bulan 3 ni atas urusan bisnes sambil tu pi jalan2 sket. harap dapat membantu..

    Terima kasih tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusallam.

      Translator tu tak de lah... tapi buleh je ckp english kat sana.. tak de lah susah nak communicate.

      Delete
  16. T.kasih bnyk info dpt.. daap gak bca...tgu waktu sesuai nk g taiwan dlm tahun ni..

    ReplyDelete
  17. Salam..lama tak lepak sini..ingat next year nak p taiwan..mujur supermeng dah pegi. Boleh la study2 dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsallam..

      pegi jangan tak pegi. tapi hati2.....

      Delete
  18. haha lawak giler baca part budget - "ni entry paling ngeri". dari awal baca dh dptr ngeri tu sbb sudden tukar flight. pape pun nice entry!

    ReplyDelete
    Replies
    1. part ngeri tu patut menjerit ketakutan bukan ketawa riang.. Tak elok utk kesihatan.

      anyway thanks for reading

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...