Wednesday, August 8, 2012

01 - Melengkor Di Angkor - Siem Reap - Departure

Pstttt !

Hah. Pernah terfikir tak nak pegi Siem Reap?

Excited tak nak riki apa ada di sana? Tak ! Tak ! Riki Martin tak de kat sana. Riki lain mungkin ada.

Aku excited bila sampai masa nak bergerak ke Siem Reap sebab aku bosan dengan Phnom Penh. Tidak menjanjikan sebarang kehebatan yang meriangkan jiwa. Jadi bila nak pegi Siem Reap aku rasa tak sabar sabar.

Nasib baik tak berlama lama di Phnom Penh tu, kalau tak, mati la semua kutu kutu kebosanan.

Dari Phnon Penh nak ke Siem Reap ada banyak cara.

1. Boleh naik Mini Van. 

Tapi yang ni aku tak sure cemana, kena cari tempat yang beli tiket lah nanti naik ramai ramai dalam 12 orang dan transport ke Siem Riep. Harga dia lebih kurang belas belas USD. Orang kata perjalananya lebih pantas.

2. Naik bot.

Bot ni macam hovercraft dia akan lalu sungai dan tasik sampai la ke Siem Reap. Harga dia agak mahal. Dalam USD35 sehala kot. Tapi lebih cool la sebab nampak kawasan yang lebih scenic. Ramai je Mat Salleh yang pilih cara ni sebab rasa cool lagi. Cuma harga boleh tahan mahal dan jarak perjalanan lebih kurang jugak dalam masa 6 jam.

3. Naik bas !

Ni la medium yang biasa orang guna sama jugak seperti aku dengan BW sewaktu ke Siem Riep ini. Harga tiket USD7 seorang. Jarak perjalanan 7 jam !

* pengsan.

Tapi ada banyak bus company di sana. So kena pandai pandai memilih. Ada few yang boleh di percayai dan ada jugak yang ntah hapa hapa. Silap silap naik je bas boleh roboh. Ada bas yang ada toilet kat dalam. Disediakan kudapan juga. Ada bas yang tak de toilet so nanti dia berhenti mana mana kencing la di tempat yang disediakan.

Jadi pilihlah bus company yang bagus sepertimana kita memilih busana yang selesa semasa naik bas. Bukan apa, takut lepas 7 jam perjalanan, sampai Siem Reap, turun bas rupa dah jadi rupa singa yang huru hara !

Aku naik bas dari Surya company. Dah suruh hostel book kan. Senang la balik balik merayap dia orang dah pass 2 tiket ke Siem Reap. Cuma menanti waktu je sebab kami pilih pukul 7 pagi naik bas ni.

Pagi pagi tu bangkit awal sebab dah janji dengan Uun, dia akan ambik dan hantar kami ke station bas Surya yang terletak di tengah bandar dekat dengan Central Market tu.

Tambang tak termasuk harga semalam so kena fork up harga lain. Aku bagi Uun USD2. Dah ! Jangan banyak tanya.

Hahaha walhal pagi pagi lagi dia dah tercongok di depan hostel.

Uun memandu dengan riang tanpa mengutamakan keselamatan

Kota Phnom Penh di awal pagi. Abaikan gambar blur sebab lens macam tahik

Orang beratur nak beli tiket.

Ni yang menunggu

Pejalanan dari hostel ke Station Bus Surya lebih kurang 20 minit. Pagi tak jem lagi walaupun kereta banyak dan orang semua siap sedia nak pegi keje.

Lain bas, lain station dia so kena hati hati dan check dulu kat mana. 

Sampai je aku tanya kat kaunter, mamat tu sangat baik hati bagitau aku nombor bas. Siap sembang sembang lagi.

"You know it is gonna be 6 hours?"
"It is gonna be a long journey, I dont know how I can sit in the bus for so long"

Dia gelak gelak.

Dia cakap 6 jam aku dah seram sejuk. Tapi nak buat cemana, dah tak de choice. Bertahan lah selagi mampu duduk dalam bas nanti.

Masa kat station bas ni aku baru teringat nak call hostel di Siem Riep sebab, bas ni akan berhenti di station jauh dari bandar. Hostel kami memang ada sediakan pick up cuma nak confirmkan pukul berapa sampai dan dia orang akan ambik. Masa IH booking dia dah bagitau suruh ambik, tapi aku kena call pagi tu untuk confirm.

Cari public phone tak jumpa. Melilau aku di buatnya. Last sekali aku call je guna hp sendiri. Dapat !

"We are taking 7 o clock bus from Phnom Penh"
"OK. We will pick you up at the station"

Lega.

Sempat aku melilau rayau di kawasan sekitar station bas tu.

Central Market Phnom Penh di pagi hari

Bas bas sedia untuk mengambil menumpang

Kawasan sekitar station bus Surya

Gatal kaki ya bang?

Bunga bunga

Lorong memisahkan station bas Surya dengan station bas lain pulak. So kena tahu kat mana bus yang kita naik sebenarnya sebab station ada yang berdekatan

Aku teringin nak laichee ni tapi sampai sudah tak terbeli

"Abang beli la spec mata hitam saya ni, kalau abang pakai mesti orang Siem Reap kata abang 'Brad Pit'"

Akhirnya setelah hampir setengah jam menunggu. BW pun dah ketar lutut sebab orang dok pandang dia, akhirnya kami naik bas yang dah sedia menunggu.

Bas penuh. Tapi dekat tiket dah ada seat number, kena duduk ikut number tiket, kalau tak kena marah.

Ramai pelancong dan ramai jugak locals so kena bertabah la naik bas macam ni duduk dengan orang orang lain.

Suasana dalam bas agak selesa. Ada TV. Kerusi pun boleh tahan lah.  

Bas menunggu penumpang 

Seawal perjalanan meninggalkan kota Phnom Penh, kami melalui sebuah kawasan perkampungan yang dipenuhi dengan orang orang Islam.

Ada masjid. Ada kanak kanak sekolah. Pemandangan yang tak asing. Bangga kejap mereka bertahan dalam keadaan dan suasana yang agak kekurangan dia negara seperti ini dan mampu hidup seperti orang Islam lain.

"Ustaz hari ni kita nak gi rombongan ke mana???"

Ada masjid yang besar dan gah

Rumah rumah di perkampungan. Rata rata rumah mereka tinggi. Mungkin kawasan ni banjir kot

Rumah lagi

Sebuah kedai runcit

Seawal jam pertama perjalanan, aku dah mula tak senang duduk.

Bas tu bergerak macam siput ! Patut lah lama. Jarak perjalanan kalau nak di kira cuma 300KM je. Kalau kat Malaysia tak sampai la 3 jam kot. Tapi kat sini sampai berjam jam.

Tau kenapa?

Kondisi jalan adalah macam tahik !

Berlubang sana sini. Then jalan kecik. Bukan highway. Nak memotong tak boleh. Duduk ikut la kereta depan depan yang slow macam rombongan je rasanya berduyun duyun.

Nasib malang kami duduk kat atas tayar belakang. So nak tidur pun tak boleh. Kejap kejap bas melambung masuk lubang. Mula la pipi rasa bergegar. Hidung pun rasa gatal. Jap jap ... terhentak.

Boleh rosak peranakan macam ni !!!!

Stress aku.

Pulak tu. Dalam bas tu ada TV. Ingat pasang apa...

Karaoke uols................ !

Lagu lagu Kemboja.

Menyanyi la kau situh !

Kejap lagu lagu ethnic macam Noraniza Idris. Pastu macam Pak Ngah pun ada. Siti Nurhaliza Cambodia pun ada masuk sekali.

Pening aku di buatnya.

Sudahnya sumbat telinga dengan iPod dan pose pose nak tidur.

Tapi tak leh tidur sebab asyik terkejut bas langgar lobang.

Aku pelik cemana BW boleh relaks je tidur. Nasib baik jugak la BW banyak bawak jajan dan kudapan, so aku keje dok makan je la....

Ada pasangan kekasih memadu asmara depan kita orang.  Asyik nak bercumbu rayu jer

Naik bas yang macam naik bot di lamun ombak pun ada.

Melambung lambung sepanjang jalan. Ada yang muntah !!! Kesian minah tu. Dah muntah pastu dia malu ler pulak.

Ada sekali tu bas berhenti, aku usha jugak tengok macam orang nak pegi kencing. Ramai yang turun. Aku pun turun. Tapi macam pelik...

"Where is the toilet?"

Aku tanya satu mamat ni.

"There"

Dia tunjuk aku ke depan sikit. Ada kawasan semak semak dan belukar. Aku jalan la ke depan. Pastu tengok, ada 3-4 orang tengah kencing dalam semak. Bukan setakat lelaki, pompuan pun ada !

Alamak !

Macam dah kat India pun ada.

Tahan la tak jadi nak kencing.

Setelah 3 jam perjalanan. Bas akhirnya berhenti singgah di kawasan rehat.

Ada tempat makan, toilet dan tempat rehat.

Ada restoran tapi sah sah la kita orang tak berani nak makan. Ada jual air dan buah. BW beli buah je. Aku just hisap rokok sambil minum air. Lebih kurang setengah jam kot lepas tu bas bergerak semula menuju ke destinasi yeah yeah....

Jual air

Mangga dan nenas

Bas yang membawa kami ke Siem Reap

Kata mamat kat station bas tadi 6 jam !

6 jam ler konon. Selepas mengalami peralihan rahim, kerosakan peranakan, senak telur, sengal sengal ponggong, sakit belakang, lenguh kaki, penderaan telinga dengan lagu lagu karaoke tak boleh blah akhirnya...

Akhirnya........................ !!!!!!!!!!!!!!!!

Kami sampai di Siem Reap selepas 7 jam perjalanan !

7 jam !!!!!

* rebah di tangga bas.

Sampai sampai tu hujan lebat pulak. Potong betul lah.

Turun dari bas lepak kejap usha usha keliling, then nampak seorang lelaki muda memegang sepanduk  nama IH.

Aku lambai lambai tangan kat dia nak kasi dia perasan sebab hujan jadi tempat ni sempit penuh dengan orang.

"Azman?"

Dia tanya aku.

"No. I am Meng...."
"This is Azman?"

Hahahaha tetiba BW bernama jantan !

"No. Azman is not coming. Just two of us"
"OK"

Lepak kejap then hujan reda sikit kami bergerak ke Tuk Tuk.



Hujan lebat yang turun di petang hari di Siem Reap.

Hujan rahmat menyambut kami datang.

Hujan rahmat yang menghancurkan semua harapan.

Sewaktu sampai di hostel, kami di sambut dengan senyuman di sebalik hujan yang turun mencurah curah di Siem Reap ini.

Urusan check in semua berjalan lancar. Tak de masalah.

Rancangan kami petang tu patutnya nak pegi tengok Fisherman Village dan sunset ni Tonle Seap Lake yang terletak kira kira sejam perjalanan dari Siem Reap.

Tapi memandangkan cuaca yang tak menyebelahi jadi kita orang terpaksa la pose pose sendu je kat hostel. 

What to do? Dan bermula la episode melengkor di Angkor !

* meraung tepi jalan tanda kecewa

4 comments :

  1. 6 jam


    supo nok kelik ko koto bharu jah ...

    ReplyDelete
  2. hahahahahaha part karaoke tu yg plg aku tak leh blah! aku ada cite kat blog aku, sumpah aku tak tahan SAMPAI aku pun rasa cam nak layannnnnn je karok skali!

    hahahahahaha lawak, sbb aku teringat journey aku!

    adeh...tapi rumah yg aku nampak lagi daif, mcm reban ayam, patu tadah air ngan plastik je, ko mampu?

    ReplyDelete
  3. x mampu..

    juga x mampu karaoke lagu cambodia.

    KAU MAMPOOO????

    ReplyDelete
  4. nanges kang dgr aku nyanyiiiii hahaha!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...