Friday, March 3, 2017

Jom Makan : Rumah Makan Cibiuk, Kajang

Makan di Restoran Cibiuk, rumah makan khas Sunda yang terletak di Kajang.

Lot kedai bahagian tepi. Boleh nampak dari highway Silk

Aku pernah datang dan pernah buat entry pasal tempat ni.


So dah pernah buat, kenapa nak kena buat lagi?

Aku sebenarnya jarang repeat kedai makan kecuali kalau sedap dan kena dengan selera aku. Dulu masa datang makan kat sini, rasa macam biasa biasa jer makanan dia. Aku lebih suka Wong Solo lagi walaupun Wong Solo tu kalau makan pedas dia menyinga.

Hari tu member aku ajak makan dis ini lagi, aku turutkan saja.  Dan kali ni aku dapat rasakan makanan dia lain dari aku pernah makan dulu.

Sedap dan menepati citarasa aku yang bukan dari Sunda ni.

Menu kali ni. Ayam bakar

Kali ni makan dengan Nasi Liwet. Nasi liwet ni macam nasi minyak. Dan aku rasa nasi ni buat selera aku bangkit menujah nujah ke langit

Ayam pun well cooked. Ada tauhu dan tempe.... ( aku no jawa)

Dengan aneka sambal yang pedas dan ada yang aku mampu-cicah

Dan sambal tomato.... memang menepati citarasa.....

Nom Nom Nom..

Makan sampai kenyang. Siap menambah lagi. Tanda aku lapar?

Tak lama lepas tu kemaruk datang lagi ! Haaaa. macam mengidam pulak. So aku kerah staff aku ke sini lepas abis meeting di Putrajaya dan kami lunch di Cibiuk lagi.

Habuan untuk kesekian kali

Lagi pekena nasi liwet yang di bungkus dalam daun pisang

Kudap kudapan berupa sayuran dengan sambal

Air Alpukat

Pastu makan pulak Goreng Pisang Cheese

Pisang dia memang manis tahap potong kaki....

Tapi sekali sekala pekena.. boleh tahan jugak sedapnya...

So abaikan apa yang aku tulis dalam entry sebelum ni kalau aku kata makanan dia kurang menepati selera aku.

Maybe pilihan yang tak tepat dan jitu. 

Tapi kunjungan kali yang seterusnya ni buat aku rasa, Restoran Cibiuk ni memang menghidangkan makanan yang sangat menyelerakan.

Sila cuba !

Berita baik. Mereka kini berada di Shah Alam. Melaka dan Wangsa Maju. Shah Alam tu dekat sikit aku nak terjah.


Rumah Makan Cibiuk Malaysia  
Indonesian Restaurant · Taman Kajang Putra
1, Jalan Putra 6,
Taman Kajang Putra,
43000 Kajang, Selangor,
Malaysia
Phone: +60 3-8741 5000
Cibiuk
Cibiuk - Branches

Layan la lagu Sunda... walaupun tak faham sepatahareyy...



Bubuy bulan
Bubuy bulan sangray bentang
Panon poe
Panon poe disasate

Unggal bulan, unggal bulan
Unggal bulan abdi teang

Unggal poe,unggal poe
Unggal poe oge hade

Situ Ciburuy
laukna hese dipancing
Nyeredet hate
Ningali ngeplak caina

Duh eta saha nu ngalangkung
unggal enjing
Nyeredet hate
Ningali sorot socana

10 comments :

  1. dulu-dulu selalu sangat datang sini sebab suka nasi liwet tu..rasanya dah 3-4 tahun tak datang sini, nampak presentation makanan pun dah lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih berdaya saing......

      tapi makanan dia sedap so kira oke lah... jemput la datang lagi sis ( ajet ajet kedai aku lak dah )

      Delete
  2. aku penah pegi yang kat wangsa maju.
    aku rasa makanan indonesia asli ni memang sedap la.
    kadang tu tergedik nak pergi indonesia bukan apa, sebab tak sabar nak makan makanan depa. sedap belaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. gi indo... nasi dgn ayam goreng je pun dah sedap... tambah ada tauhu dgn tempe... baru la rasa jawa di jiwa

      ko nak gi mana lak ni?

      Delete
    2. ala Surabaya je pun.. bulan depan insya Allah

      Delete
    3. hebat sungguh ustajah normaya....

      Delete
  3. selalu makan kat sini masa dok Kajang dulu...memang menepati citarasa.. dan tak muak.

    paling best, limau jeruk dia jangan lupa tryyy..hehehe

    ReplyDelete
  4. Wahh.. Nasi liwet tu dah siap dgn cilipadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu artis undangan jer.... sebab sambal sambal lain banyak lagi dan beraneka.

      buleh di cuba mengikut citarasa...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...