Saturday, November 15, 2014

Kawah Ijen, Banyuwangi

Adakah anda sanggup mencabar adrenalin untuk berkunjung ke kawasan yang terkenal dengan fenomena 'api biru' di Indonesia ini?

Jika ya, kena lah kumpul duit. Beli tiket dan mulakan penjelajahan.

Anda sememangnya mempunyai keberanian sama seperti kami yang sanggup menggadai nyawa mereka semata-mata untuk menyaksikan sendiri keindahan sekitar kawasan kawah beracun Gunung Ijen pada waktu malam.

* ayat the poyost

Api biru setinggi lima meter yang memukau pandangan mata dan menjadi tarikan utama pelancong dipercayai terhasil daripada pembebasan sulfur bertoksik dari kawah terbabit.

Penduduk tempatan pula menjadikan kawah gunung berapi tersebut sebagai punca pendapatan mereka menerusi aktiviti perlombongan belerang.

Gunung Ijen adalah sebuah gunung berapi aktif yang terletak di daerah Kabupaten Banyuwangi, Jawa Timur, Indonesia. Gunung ini mempunyai ketinggian 2.443 m dan telah empat kali meletus (1796, 1817, 1913, dan 1936). Untuk mendaki ke gunung ini boleh melalui Bondowoso ataupun dari Banyuwangi.

Kawah Ijen adalah sebuah danau kawah yang bersifat asidic yang berada di puncak Gunung Ijen dengan ketinggian 2368 meter di atas permukaan laut dengan kedalaman danau 200 meter dan luas kawah mencapai 5466 Hektar. Kawah Ijen berada dalam wilayah Cagar Alam Taman Wisata Ijen, Kabupaten Bondowoso, Jawa Timur.

Nak naik confirm terpongeh. Boleh membawa kepada penyesalan. Tapi pengalaman melihat Blue Fire adalah kenangan yang tak bisa dilucutkan......

"Ayo... ikut ke Ijen.... asikkkkkkk"














Tips:-

1. Suhu di Ijen adalah 2 kali ganda sejuknya dari Bromo. Dan menurut guide kitaorang, suhu di sini boleh mencecah sehingga 0 darjah. Jadi sila bersiap siaga untuk gigi berantakan dan sengal sengal tulang.

2. Pendakian mengambil masa selama 4 jam mendaki dan  4 jam turun bergantung kepada stamina dan ke-sado-an. Walaupun penat dan pancit serta tubuh menjadi busuk kohong tetapi pengalaman dan pemandangan di sini adalah sangat indah dan mengasyikkan yang mungkin tidak dapat dinikmati di tempat tempat lain seperti di rumat urut, pasaraya atau pasar pasar ikan. Barang diingat pakaian dan badan akan berbau sulfur yang sangat kuat dan busuk kalau korang menghampiri blue fire tersebut. dan bau belerang itu akan kekal di pakaian.

Nak tahu rahsia baju berbau wangi dan tahan lama ..? Gunakan lah sabun pencuci Top !

* mati la promo

3. Pendakian selalunya bemula pada jam 1 atau 2 pagi. Ini adalah disebabkan kerana nak kejar blue fire yang hanya akan memunculkan dirinya dari jam 4 - 5 pagi. Biasanya selepas subuh, blue fire sukar untuk terjadi dek kerana cahaya matahari.

Memang tabiat mereka mal mal kuch sebegitu agaknya....

4. Sewaktu pendakian, cuaca sejuk akan berkurangan, Di tambah dengan mengah dan penat yang datang. Jadi, tak perlu bawak banyak barang semasa mendaki. Cukuplah air mineral, lampu suluh dan pakai baju yang secukupnya. Mendaki ke kawah Ijen di malam hari ini agak mencabar jadi minimizekan barang yang di bawa. Pakailah kasut yang selesa sebab trekking turun naik ni boleh menyebabkan kesakitan kaki, sakit lutut. Jadi kemaskan kuda kuda dan melangkah lah dengan yakin demi agama.. bangsa... dan tanahair. Chances untuk mengelungsur juga akan berlaku. Jadi.. hati hati.

5. Berjalan lah dengan tenang dan jangan membuat bising serta mulut jangan puaka tak tentu pasal. Macam-macam makhluk ada di persektiaran dalam suasana yang gelap tu.  Kami terserempak dengan sepasang mata bersinar yang tidak diketahui jenis makluknya.... nasib baik lah ada guide yang kental dan berani. Jika tidak.. pasti kami semua patah balik dan bertempiaran lari sambil tinggal tahik bersepah sepanjang jalan dek ketakutan.

6. Di perjalanan semasa mendaki dan pulang, kalau terserempak duit yang banya, jangan sesekali cuba nak ambik. Duit itu bukan korang yang punya.. Bukan jugak Ahmad Albab yang punya.. Duit duit itu di buat untuk tujuan kepercayaan tertentu atau untuk membayar hajat. Jangan berniat jahat nak mencuri walaupun jumlahnya agak jutaria.

7. Untuk melihat blue fire kena turun ke bawah lembah yang agak curam juga lah so extra hati-hati masa turun. Anda mungkin tak gayat sebab malam tak nampak apa tapi bila mendaki naik balik masa dah cerah nanti akan nampak betapa curam dan ngerinya trek perjalanan sewaktu turun.

8. Biasanya guide akan suruh kita tunggu sampai matahari terbit untuk menyaksikan suasana dan pemandangan kawah Ijen yang kehijauan ini. Tapi awas.. tasik itu beracun dan jangan nak mengada ngada pegi minum air tu.

9. Akan ada orang turun naik ambik belerang jadi bagi lah laluan kepada dia orang. Kesian mereka mengangkut benda tu berat nauzibilah. Insafilah diri. Nilai kan lah kehidupan sendiri. Bersyukurlah apa yang Tuhan dah bagi... Ingatlah. ada insan lain yang lebih sarat perjalanan hidupnya. Jadi.. jangan mudah mengeluh dengan nasib diri ! Bersyukur dan redha. Pasrah dan berserah.

* betul betulkan terompah kopiah.

10. Belerang yang di ambil di kawasan blue fire ada dalam pelbagai bentuk dan rupa dijual di tepi-tepi jalan. Belerang kuning tu boleh buat ubat segala macam penyakit kulit dan gatal-gatal. Boleh juga dijadikan sabun, ubat gigi dan segala macam perawatan. ( wah gila ko ayat Indo....)

So kalau gatal gatal.. tak payah GARU GARA DIRI MU dah.... tonyoh je dengan sulfur. Nescaya busuk pun akan sekata dan seabadi selamanya...



Maafkan
Maafkanlah diri ini
Kerana aku terlanjur
Menyintai engkau

Mencuba
Mencuba untuk membetulkan
Semua yang hampir musnah
Gara diriku

Berikan ku peluang
Menebus dosa ini
Agar aku tak terasa
Bersalah terhadapmu

Jika harus ku bertukar
Menjadi seorang yang terbaik untuk dirimu
Akan ku lakukan
Demi percayakan cinta
Melihat kebahagiaanmu

Jika harus ku berdiam
Menjadi seorang yang tak bisa berbicara
Sanggup ku lakukan semua ini kernamu
Supaya tidak ada ruang
Untuk berpisah
Untuk berpisah

Berikan ku peluang
Menebus dosa ini
Agar aku tak terasa
Bersalah terhadapmu

Jika harus ku bertukar
Menjadi seorang
Yang terbaik untuk dirimu
Akan ku lakukan
Demi percayakan cinta
Melihat kebahagiaanmu

Jika harus ku berdiam
Menjadi seorang yang tak bisa berbicara
Sanggup ku lakukan semua ini kernamu
Supaya tidak ada ruang untuk berpisah
Mencuba untuk membetulkan
Semua yang hampir musnah
Gara diriku
Gara diriku

12 comments :

  1. Teringat waktu pergi zaman muda muda dulu, siap ambik selimut Hotel buat balut badan !!!!!

    ReplyDelete
  2. Hebak mung daki ijen meng...abg sado sungguh...tp nape skit sgt gmbooo nih?haish xpuas nengok nyer...

    ReplyDelete
  3. 1. nampak nya pandai2 lah ye letak caption sendiri pada gambar

    2. sepasang mata bersinar?..itu namanya ultra man

    3. ahaks..bak kata nana..entri dalam point form..orait..jM noted tips yg di kongsi nih

    ReplyDelete
  4. Subhanallah... cantiknyanya suasana. Cuaca sejuk cam gini mesti aku tak boleh tahan. Sakit lutut dong!

    ReplyDelete
  5. Ghaz : pulangkan balik tak? ke best sgt buat buat masuk dlm luggage sendiri?

    hiks..


    DJ : tu la masalahnya. ini la jadi kalau gambar semua hilang. nak buat entry pun dah lupa..

    maklum la banyak sgt makan semut. ni je gambar dalam wassap yang ada..

    sado? nan hado... !


    Amir : kucing je kot

    * bersangka baik...

    ReplyDelete
  6. JM : mati akal nak buh caption. tak pe la nanti JM pegi.. JM rasain sendiri...

    mata bersinar tu adalah mata kucing hutan je rasanya..


    Ali : kena bawak yoko yoko.... sapu banyak banyak..

    kalau tak. bakal kena tinggal...


    Ajlaa : okey. nanti pegi. wajib pegi nih.

    ReplyDelete
  7. kejap nak tanye ni.

    macam mana geganba boleh ilang ? cer cite cer cite kat iolss

    ReplyDelete
  8. NanaT : panjang ceritanya...

    * sigh..

    Arwah dulu... ( SD Card ) baik orangnya.......

    ReplyDelete
  9. Salam nak tanya boleh share pergi Bromo-Ijen guna tour agent mana? Thank you....

    ReplyDelete
  10. Maar : cuba contact FB neh

    Trip Javanesia Travelbuddies

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...