Tuesday, October 14, 2014

Kore Ga Nippon Desu : 12 - Fujikawaguchiko : Tokyo to Kawaguchiko

Pagi hari ke 4.

Ting ting ting !!

* bunyi macam nak ajak bergusti

Pagi pagi buta aku dah bangkit. Memang tak leh membuang masa. Tidur pun sekadar yang perlu. Nasib baik lah aku dah tidur banyak dalam Shinkansen semalam jadi tidur semalam buat syarat jer.

Konon la buat syarat, tapi kalau berdengkur mahunya macam Tokyo ni di landa gempabumi. Tak per. Tak de orang heran.

Bangkit dengan satu misi..... hari ni aku bakal bertentang mata dengan si Fuji !

No. Bukan Fuji Xerox tapi Gunung Fuji.............

Ikebukuro

Lepas siap siap kemas kemas apa yang patut aku terus check out. Pening orang hotel tu tengok. Check in lewat malam. Awal awal pagi dah berambus.  Dia tak tau aku tengah amazing race dengan diri sendiri ni !!!

"Sorry uols tak dapat beramas mesra.. Iols ada date hari nih !"

Tapi aku sempat la minum kopi dan makan maggie cup. Mengalas perut !

Suasana pagi di Ikebukuro. Gambar dari bilik hotel. Sempat hisap rokok. Sejuk weh time ni

Awal pagi aku menapak ke station Ikebukuro

Persimpangan di station Ikebukuro

Nasib jugak la pagi tu orang tak berapa ramai lagi. Masih pagi pun dalam kol 7 dan hari ni hari minggu !

Aku ambik Yamanote Line ( covered by JR Pass ) dan kali ni melawan arus dan aku turun di station Shinjuku.

Dari sini la aku akan ambik train ke Lake Kawaguchiko.

Sebab train Yamanote Line tu sampai ngam ngam dengan jadual train yang aku bakal naik, so aku tak sempat nak reserve seat.

Terus je ke platform, tengok train dan terus aku masuk dan train pun dah nak bergerak.

Sudahnya apa jadi?

Full house !!!!!

Tu pun sebelum naik teragak agak sebab aku pun tak pasti aku naik betul ke tak. Bila dalam train tanya mat salleh ni semua dia orang pun nak pegi ke Fujikawaguchiko. So kira aku berada di landasan yang betul. Jalan yang benar dan di redhoi.

Terpaksa jadi gelandangan

Ni la bahana kalau tak reserved seat. Coach yang unreserved tu penuh melimpah limpah. Coach reserved ada je kosong tapi sebab tak reserve tak leh la duduk.

Nak tak nak terpaksa la duduk depan toilet !

Untuk sampai ke Lake Fujikawaguhciko, train akan bergerak dari station Shinjuku ( JR Chuo Line ) - covered by JR Pass. Tapi train ni akan bergerak sampai ke Otsuki Station sahaja dengan jarak perjalanan selama 70 minit.

70 minit la aku rengsa duduk di kaki jalan. Duduk depan toilet. Orang keluar masuk toilet pun tak senang. Sudahnya aku bergerak in between coach yang reserved. Memang tak de seat, tapi at least tak de la kacau orang.

Layan view sepanjang perjalanan !

View

Scenic

Ladang dan perkampungan

Sampai di Otsuki Station kena turun dan ambik train Fujikyu Railway Line to Kawaguchiko Station.

Train ni tak covered by JR Pass. So kena bayar lain. Harga dia 1140 Yen dan perjalanan selama 55 minit.

Train dia agak kokak sikit la, tapi view memang lawa...

Dalam train

Pokok sakura di perjalanan

Sebab waktu aku tukar train tu, train nak bergerak tak sempat nak beli tiket kat kaunter so terus je aku berlari masuk train ke Fujikawaguchiko tu. Kat dalam train konduktor train tu tak mintak pun tiket, tapi aku pegi serah tengkok cakap aku belum bayar.

Wajib bayar tau..!!! Nanti Tuhan tak redho.. apa apa jadi kang !

* mood baik sikit time tu.

Sewaktu dalam train tu aku tercari cari jugak la kot kot nampak Mt Fuji.

Aku sangat excited sebab dalam trip dulu memang aku dah nampak Fuji dengan mata kepala sewaktu dalam perjalanan dari Osaka ke Tokyo dan trip kali ni aku tak akan melepaskan peluang untuk bersua muka dengan dia.

Dan masa aku merancang, timbal balik jugak samaada mahu ke Hakone atau pun Fujikawaguchiko ni. Terima kasih kepada blog Puan Zubaidah eh Puan Chawanna di atas review beliau itu jadi.. atas sebab itu lah membawa kepada di mana aku berada sekarang ni.

Menuju Lake Kawaguchiko !

Tunggu aku Mount Fuji... pasti kita ketemu lagi........ !

Kau tau sejak pertama bertemu
Terbayang senyum indah di matamu
Kau berikan tatapan cinta untukku
Jatuh cinta, ku jatuh cinta

Rindu terasa mengancam dadaku
Saat kau selalu hadir di mimpiku
Hati jiwaku selalu memanggilmu kasihku

Ku cinta kau, ku cinta kau

Hanya kamu di hatiku
Takkan pernah kan terganti

Kaulah cinta sejatiku

Hal itu mungkin takkan mudah
Tapi ku takkan menyerah
Karena jiwa ini, raga ini memanggil namamu

Kau tau sejak pertama bertemu
Ku jatuh cinta

Kaulah cinta sejatiku

Dan akhirnya... semua persoalan terjawab bila mana aku nampak puncak Gunung Fuji yang terkenal ni dengan salji yang masih menyaluti puncaknya................ !

Tada................

Train bergerak melewati kawasan perkampungan

Gunung Fuji semakin jelas kelihatan

Aku pasti, kejap lagi aku bakal sampai di Kawaguchiko

Semakin mendekati

Yehaaaaaaaaaaa

Berlatar belakangkan perkampungan pedalaman Jepun

Ohsem !

Train ni pulak bergerak nya slow je. So aku boleh menikmati keindahan alam dengan tenang dan damai.

Best !

Train bergerak ke station Fuji dahulu sebelum ke station terakhir di Kawaguchiko.

Dalam train

Fuji Q Highland Theme Park

Station terakhir. Kawaguhciko

Dah sampai ! Yey !!!

Keluar dari train cover muka blur. Cari cari Mt Fuji dah tak jumpa ! Hahahaa

Kawaguchiko Station

Peta dan bas depan station

Kawaguchiko Station. Tempat beli tiket train dan bus. Belakang tu adalah Gunung Fuji !

Aku melilau lilau dulu di kawasan station. Cari tempat nak hisap rokok

Masa tu aku tak pasti kat mana penginapan aku terletak.

Aku dah book siap siap hotel sebelum ke Jepun lagi di Fujikawaguchiko ni. Tapi sebab last minit hotel memang mostly fully booked. Hotel apa tah lagi. Siap aku merayu domba kat K Hostel tu suruh dia selit kan aku tapi dia kata tak de kekosongan.

"Sorry Meng... please plan properly. Plan in advance ! Semua orang nak gi Fuji... kau ingat kau sorang je ker?"

* cakap pada diri sendiri sambil berjurai airmata...

Last resort. Yang ada cuma Ryokan !!

So aku bakal menginap di Ryokan di Fujikawaguchiko ni. Memang tak plan pun, tapi ni je la yang tinggal. Nak tak nak terpaksa la aku terima. Dah la harga agak mahal. Satu malam je dah dekat RM 300 harganya.

Tapi nak mencari tempat tu tak tau kat mana.

Dekat sebelah train station tu, ada Tourist Info Center. Aku tanya makcik dalam tu, beriya riya dia cuba nak explain kat aku cemana nak bergerak sekitar Lake Kawaguchiko ni.

Actually untuk bergerak di Lake Kawaguchiko dan area Fuji Five Lakes ni, ada bas khas untuk tourist pilih. Dan setiap satu nya cover separuh area ni dan juga hampir keseluruhan area kesemuanya. Tiket valid untuk 2 hari jadi terpulanglah kalau nak beli tiket ni kena tengok bajet time yang ada.

Baca ni.

The retro buses are generally the easiest way for tourists to get around. There are two lines starting from Kawaguchiko Station: the Kawaguchiko Line runs along the eastern and northern shores of Lake Kawaguchiko, while the Saiko-Aokigahara Line runs along the southern shore of Lake Kawaguchiko and around Lake Saiko. A 2-day pass for unlimited use of the Kawaguchiko Line on two consecutive calendar days costs 1030 yen, while a 2-day pass for both retro bus lines costs 1340 yen.

For transportation between Fujiyoshida, Oshino Village and around Lake Yamanakako the Fujikko Bus can be useful, although buses run only once every one or two hours. A 2-day pass for unlimited use of the Fujikko bus on two consecutive calendar days costs 1340 yen, while a cheaper version for 1030 yen covers just the area between Oshino and Yamanakako, not including Fujiyoshida.

Apart from the retro buses and the Fujikko Bus, there is a network of regular buses, which can be useful for access to the more remote Lake Shojiko and Motosuko, as well as in direction of Oshino, Lake Yamanakako and Gotemba. Another bus line of interest connects Kawaguchiko Station with Fuji Subaru Line 5th Station halfway up the mountain.

Aim high !

Konon aku nak cover Five Lakes la so aku beli tiket yang cover sepenuhnya area ni. Tapi nak kasi tau awal awal, aku tak cover semua pun sebab area Fujikawaguchiko tu dah memadai setakat aku nak stay sini lebih kurang 2 hari.

Dah tak rajin nak pegi ke area lake lain lain. Cukup sekadar di Fujikawaguchiko jer.

Jadi.. sebelum beli, fikir masak masak. Sekali lagi.. planning betul betul ! Jangan ikut aku.

Route bas Retro Fujikyu ini di bezakan dengan 2 kaler. Merah dan Hijau. Ada tanda tanda di tepi jalan tempat biasanya bas berhenti dan mengambil penumpang. Pendek kata, tak susah nak berjalan sekitar area Lake Kawaguchiko ni. Yang penting, kena ada pass bas tu.

Kalau nak jalan kaki pun boleh jugak la, tapi aku tak rasa kaki boleh bertahan nak cover keliling kawasan tasik Kawaguchiko tu saja sebab agak luas jugak tempatnya. Jauh sekali nak cover ke lima lima lakes yang ada di kawasan ni.

Dapat beli pass tu then berpandukan map, aku naik bas. Dari station Kawaguchiko tu adalah la dekat 10 minit, bas berhenti sebab aku dah sound pakcik tu suruh dia drop aku dekat area ryokan yang aku duduk tu.

Turun dan jalan kaki sikit.

Tapi area ni memang kalau mana mana pun, gunung Fuji akan jelas kelihatan. Cuaca masih baik pagi tu.

Mt Fuji yang kelihatan dari depan Ryokan

Ha... akhirnya jumpa ryokan aku. Tapi masa aku sampai dia tak bagi check in lagi sebab masih pagi. So aku tinggal beg je dulu dan start merayau

Nak gi mana?

Nasib baik jugak la ryokan tu dekat sangat dengan area tasik Kawaguchiko tu. So aku jalan kaki tanpa arah tujuan.

Boleh je nak naik bas Retro Fujikyu tapi malas nak tunggu. Plus aku tak nampak pun bas lalu. Aku rasa bas ni ada timing dia. Atau bus tu saja tak nak ambik aku? Atau dia lari bila nampak aku?

Ah.. aku jalan kaki je la senang. Merayap tanpa arah tuju.

Tak pe la. Since cuaca masih baik. Cerah tapi dingin, so aku jalan kaki jer lah.

Jalan utama

Lake Kawaguchiko

Area tasik di sebelah sana. Gigih aku berjalan kaki pusing tasik sampai ke sana

Sakura yang masih belum mekar sepenuhnya

Ketenangan tasik Kawaguchiko

Pastu dah penat. Rasa macam nak naik bas. Masalahnya bas tak der.................

Pastu Mt Fuji pun dah hilang dari depan mata.

dan....................

Tetiba perut aku berkeriok keriok mintak di isi................ !!

How meh? Cuaca sejuk sejuk ni selalu buat aku cepat lapar... Perlu ke aku makan rumah?

* tunjuk taring mamee......

bersambung.....

12 comments :

1. smiling in thrilling *suspense mode

2. gambar Mount Fuji yang awesome...cantik..cuaca pun ok..

3. tangkap ikang kat sungai tu ha buat sashimi. kalau nak dessert, kaut snow-snow tu buat kepal ais tuang sirap. paling malas pun, kau pose-pose gelandangan. pasti diberi sup miso. *tibee ngidam miso sup

4. Gunung Fuji, aku suka tengok. Aku suka baca blog-blog lain yang ada entri Gunung Fuji ni. Sejuk je mata memandang. Cantik, segar dan memukau!

5. JJ : hahaha drama je lebih..

Nohas : thanks. cuaca ok biasanya pagi je.. bila tengahari dah mula berawan..

IG : terima kasih. alhamdulillah

6. NanaT : takut tak lalu nak makan tu semua. aku not so into japanese food ni. benda benda mentah ni.. tak lalu...

Ali : simpan la hajat satu hari nanti kau dpt bertentang mata dgn encik fujiyama...

7. aku mmg takde luck dgn mt.fuji...dua kali pi dua kali nampak sipi...pfft!

8. Kat kawaguchi tu stay mana meng??

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...