Thursday, May 22, 2014

Mingalabar Myanmar ! - Highlight & Itinerary

Myanmar............. akhirnya !

Setelah bertangguh beberapa kali, akhirnya sampai jugak masa dan ketika untuk aku jejakkan kaki di bumi Myanmar.

Sedut dulu.


































Too many pagodas and temples tapi tu lah antara sebab orang ke Myanmar.

Ini bukan kali pertama aku beli tiket ke Myanmar ni. Sebelum ni, bukan sekali malah dah 2 kali. Kali ke 3 ni, pastikan jadi !!

Banyak sebab sebelum ni aku tak jadi pegi. Malas nak gi buat visa plus masa yang aku rasa sangat suntuk untuk cover tempat tempat di Myanmar, buat aku selalu fikir dua tiga kali sebelum pegi. Aku memang nak cover Yangon, Bagan dan Inle Lake sekaligus, tapi bila fikir balik, aku tak de apa nak buktikan pun, kalau dah tak sempat nak cover semua, sebaiknya aku pegi je mana yang ada.

* hantuk kepala kat dinding sebab haloba kadang kadang

Jadi kali ni untuk 5H 4M ( 3 full days ) ke Yangon dan Bagan.

Berikut adalah itinerary yang telah aku tempuh.

Day 01 - Flight KL to Yangon. Arrived Yangon 8 pm ( flight delayed ) - Sule Pagoda at night.
Day 02 - Sule Pagoda and Sule Area, Circular Train Yangon, Sakura Tower, Bogyoke Market, Shwedagon Pagoda - Overnight Bus to Bagan 
Day 03 - Arrive Bagan. Explore Bagan. Overnight Bagan.
Day 04 - Explore Bagan. Overnight bus to Yangon
Day 05 - Arrive Yangon. Taxi to airport. Back to KL.

Masa kat Yangon aku realized sebenarnya boleh je nak include Inle Lake sekali dalam itinerary, tapi aku malas nak push plus sakit bontot naik bas lama lama. Jadi, aku spare more time di Bagan which aku rasa much better that way.

Inle Lake maybe simpan untuk trip akan datang bersama sama dengan Mandalay.

Untuk costing, aku tukar USD 200 dollar kat KLIA2 ( RM 690) - Mahal rate dia. Make sure bawak dollar yang baru dan keras untuk di tukar di airport Yangon. Nanti dapat duit berkepuk kepuk (198,000 Kyat)

Sebelum apa apa belajar dulu sebut matawang Myanmar Kyat (MMK) dan sebutannya adalah CHET ! 1,000 Kyat = 1 USD = RM 3.30. ( lebih kurang )

Ini belanja aku sewaktu di Myanmar.

Flight ticket Air Asia RM 170.

Hostel di Yangon (Single room RM70) dan Boutique hotel di Bagan 1 nite RM 123. Kalau Yangon better cari di area Sule Pagoda so everything kiranya walking distance except Shwedagon Paya. Kalau di Bagan mana mana pun boleh sebab pagodas and temples semua scattered around Bagan. Sebaiknya book in advance sebab kalau naik bas sampai subuh, biasanya dia orang bagi check in awal. Hotel aku book siap siap dari Malaysia.

Tambang taxi dari airport to Yangon 8,000 Kyat, kalau boleh shared taxi ( aku dapat 4,000 Kyat). Around Yangon jalan kaki jer. Circular Train 300 Kyat. Makan minum dalam 3,000 2,000 Kyat per meals.

Bus to Yangon biasanya overnight so dah save 1 malam accommodation. Harga bas 15,000 Kyat kalau bas biasa. Aku book on that day je. Insya allah ada. Cuma kalau nak book JJ Express ( lebih selesa ) harga 18.000 Kyat tapi cepat abis. Aku cuma book JJ Express in advance from Bagan back to Yangon.

Taxi Yangon ke Shwedagon Pagoda 1500 Kyat. Taxi Yangon to Aung Minglabar Bus Stn ( bus untuk ke Bagan ) 7,000 Kyat ( allow 1 hr dari Yangon ke sini ). Taxi dari Aung Minglabar Bus station ke airport 4000 Kyat ( aku rasa mahal tapi sebab subuh subuh dan takut kena tinggal flight )

Di Bagan sebaiknya sewa e-bike 7.000 Kyat sehari. Basikal lebih murah 1500 Kyat sehari tapi penat !!!! Tolong lah jangan kedekut. Alternative lain, kereta kuda atau teksi tapi macam tak menarik.

Entrance Fee di Bagan adalah USD 15 per pax. Tapi aku terlepas bayar ( tak di sengajakan !! ). Tapi kalau tak bayar pun, polis dia orang kadang kadang buat random check dan kena tunjuk tiket yang telah di bayar tu. Jadi la responsible traveler !!

* tazkirah diri sendiri

Lain lain belanja runcit je lah. Souvenir pun aku tak sempat beli sebab ingat boleh beli di Bagan tapi tak jumpa. Kalau sesapa ke Yangon aku nak kirim Fridge Magnet !! USD2 seketul kat Scott Market. Kat airport USD3. Aku kedekut malas nak beli.

OK. Tu je lah perbelanjaannya. Balik balik pun aku masih tersisa dalam 72,000 Kyat (RM 200 lebih) so kiranya Myanmar ni affordable.

Overall, aku rasa Myanmar sangat menarik. Cuma cuaca agak panas melampau sampai sakit kepala jadinya. Dan di Bagan aku tak dapat sunset mahupun sunrise yang bagus ( berawan ) jadi aku agak kecewa. Belum campur drama cherry berry terjelepuk hina sepanjang masa di Bagan etc.

* peluk toilet bowl sambil nyanyi lagu Kau Ilhamku.

Apa apa pun, Myanmar selamat untuk solo traveler, pompuan pun aku rasa selamat. Insya Allah. Orang orang Myanmar baik baik dan jujur walaupun dia orang hidup macam dalam suasana kita di zaman early 80s.

Kesimpulannya, if you've already bought ticket to Myanmar and have second thoughts. STOP. Just go !

And, if you haven't, Myanmar is your NEXT travel destination !!! 



Once in a lifetime
An angel sweeps you off your feet
And everything I’m about
Dissapears before my eyes

You’re taking me higher when I hear you speak to me
It feels so familiar but I’m caught up in this fantasy

Now I can’t seem to find myself
Oh I can’t seem to ease my mind
Oh I think I’m falling I’m falling and I can’t stop falling
I’m falling in love with you

When I look into your eyes
I see your love that comforts me
Even now when I go to sleep
I wait to see you in my dreams

You’re taking me higher when I hear you say my name
I’m trying to tell you that I never want to let you go

Over and over again
It plays out in my mind
I can see it clearly
You give me something new to believe in
Come take me away

Baca ni untuk general view sebelum ke Myanmar : Backpackstory Me

22 comments :

  1. Saya ni tak suka sgt temples... Takut termuntah... Moga2 ada yg menarik kelak dlm entri akan dtg.

    ReplyDelete
  2. leh tahan jugak sekali makan dia dekat RM11 kita. Oklah kan trip ke Myanmar... mcm nak p jer... ahaks...

    drama cherry berry tu yang x tahan... nape p peluk benda tu... duduk atas dia sudah la :p

    ReplyDelete
  3. Gambar2,cantik tangkap .. Awesome terutama kat sunset. Saya suka tu..,

    ReplyDelete
  4. ciiss cisss ko dh pergi dulu myanmar...hahahahaha... aku tinggal Myanmar dalam list aku...tah bila nak gi. tp mmg akan pergi weeeeee

    oiii...ko suruh org jgn kedekut...tp ko sendiri kedekuttt....cisssss

    Ko naik circular train tu bape hinggit Meng? aku tgk lam youtube mcm best jek naik train tu, campur ngan ayam segala hehehehhe

    ReplyDelete
  5. Cun arrr! Dah keluar dah entry Myanmar dia! InsyaAllah, will be going there next year. Jangan la ada agenda lain time tue!

    ReplyDelete
  6. teringat dolu2 pnah baca abg meng punya entry gak psl nakpi myanmar susah sikit sbb kena thru agent kalo nak beli tiket smua pastu mahal...sbb tu dah set dlm kepala mmg nak thru agent kalo ke myanmar...tp now dah mudah dan murah eh?

    mmg nak pi myanmar ni, tp mmber takdo yng berani...semua takut kes rohingya tu...pikir sbb org pompuan islam ni senang nak dicam sbb pkai tudung kan...lain la abg meng muka itali..eh?hahaha so smpai skng cita2 nak bersunset di Bagan tinggal kenangan dan impian je...

    ReplyDelete
  7. mesti bangga org2 Myammar kt M'sia kalau baca entry ni..huhu..

    simple je matawang mereka..chet..

    ReplyDelete
  8. Awesome pictures, looks like i've stumbled upon a professional traveler's blog... naise~ ;3

    ReplyDelete
  9. myanmar syiok eh.....
    kalo dapat tiket murah, akan dipertimbangkan utk next destination :)

    ReplyDelete
  10. abg menggggggggggggg...bonda mak esah kembaliiiiiiiiiiii...hahahaha!

    aku tatau dah kemana ko pegi alih2 sampai myanmar ko ha! curlast gambar pagoda dari atas uols!

    bonda dah selamat branak ni ha 31 mac tu hari...csec ko! masa doc korek2 perut aku tak rasa...lps tu hanya Allah yg tau lukaku itu bagai dihiris2 ngilu bertalu! haahaha!

    baby girl nama ixora feyrouza...kelas tak nama anak mak esah? tanak kasi hadiah keeewww? hew hew hew...(cam harom gelak)

    ReplyDelete
  11. haaa sesenyap kau pegi myanmar meng?

    kau pegi bulan april kah?
    aku pegi bulan april hari tu memang bab panas tu memang panas betul.

    tapi aku cover yangon je.
    cepat update weh. tak sabar nak baca persepsi berbeza dari kau.

    currency tu CHET eh?
    aku dok sebut CIAK! ahaha..

    ReplyDelete
  12. Love it..
    Cuma rasa mcm my boys gonna hate me sbb Ibu ralit layan belek temple.
    As for my Cik Asben.. sure suka sbb byk subject blh buat bahan menembak.

    ReplyDelete
  13. sempat sampai kat sempadan myammar -Chiangrai je...

    ReplyDelete
  14. mynmar pun dalam list...cuma ntah bila nak terkabul...nak nak skali Bagan tu mmg idaman sgt.

    yang menghalang ialah visa, matwang usd dorang cerewet nak crisp and crispy jee dan takde org nk ikut aku ke sana plus approval yang bertunggak...hahha

    lagi buat aku nk pegi mynmar lepas tengok Anthony Bourdain Parts Unknown dia kaver Mynmar...paling epik kalau dpt pegi karnival funfair dia..ko tau ferris wheel tu dorang gerak guna kose manual !! yakni manusia yang pusingkan wheel tu !! haha...gile kentanggg

    ReplyDelete
  15. Kiranya baru pegi lah nih sbb naik di klia2. Return tiket rm170 je murah betul untunglah
    Apa? Selamat tuk female trsveller? Nanti Jm nk try mcm lsh berani kan
    Abg meng citer Jepun x start lg jgn lupa tau :-)

    ReplyDelete
  16. MKL : tak payah masuk temples2 tu.. pegi tengok view je.. agak menarik.


    HA : silap. bukan 3 dollar.. dlm 2 dollar je la.. tengok la apa kita makan. tapi makanan agak murah. kalau kat yangon senang nak cari yang halal. bagan payah sikit.

    peluk toilet bowl tu adalah metafora untuk tidak mau berpisah dengan nya...

    mind tu twist skit.. ahaks..


    MKL : sunset hari tu tak bagus sangat. frust jugak la...

    tapi tu je rezeki. redha je la

    ReplyDelete
  17. HB : kedekut nak beli FM sebab kat luar lagi murah..

    kedekut naik basikal tapi penat nak kayuh sebab jalan dia berpasir..

    circular train tu harga dia 300 kyatt ( RM 1 ) !!! tapi 3 jam ! keras bontot !.

    view biasanya for the first 1 hr. lepas tu baru ok sikit.. kalau ada masa kau try la nanti..


    Zara : ok.. just go and enjoy myanmar.


    DJ : ya DJ.. dulu sebab nak secure flight tiket tu sebab flight dia org tak online. kena beli thru agent.. agent biasa la quote bulan dan bintang.

    boleh arrange sendiri. janji ada banyak masa.. sila pegi nanti k !

    insya allah selamat.

    ReplyDelete
  18. Nohas : ada kes yang buat aku ckp macam tu. tapi overall tengok org org sana pun mcm ok. tak de la cuak sgt.


    Plain : tq...


    ETK : yup... pegi la kalau berkesempatan... menarik juga.


    Biq : Yo mak bunda !! hahaha. patut la lama senyap rupanya dah menjadi ibu.

    hadiah ek.

    aku doakan semoga kau dan baby ixora sihat sihat adanya.. nanti post gambar baby aku nak tengok....

    tahniah wey..

    cepat cepat kembali berblogging !!!

    peminat merindui mu...


    Mya : aku pegi 9hb may baru ni. last week baru.

    memang panas !!!! menggelegak otak.

    nanti la mood rajin rajin skit aku update la. dah tu ko bila nak update?

    ReplyDelete
  19. SAR : yup.. yangon sedap nak tembak gambar orang. bagan is for view and scenery..


    NR : tak pe. next time buleh masuk.. sila pegi.


    NanaT : masukkan dlm wish list ko tu. kalau myanmar nak travel solo pun ok. insya allah selamat....


    JM : hahaha citer jepun lambat lagi la. belum start tulis pun lagi..

    malas nak pandang. nak baca citer korang je dulu...

    cepat abiskan !!


    AM : of chosssss......

    ReplyDelete
  20. Hai bro....

    Awal bulan 4 nanti saya akan ke yangon selama 6 hari di sana. Backpackers dah siap full payment. Dari airport yangon ke Bandar yangon (centre) berapa kos kyt?

    Mana lebih murah... Pakai package ke mana2 or sendiri? Hehehe

    ReplyDelete
  21. HT : kalau siang dari airport ke yangon naik bas jer. murah.. tapi kalau malam tak de choice. kena naik teksi..

    bagi aku pegi sendiri lebih murah. terpulang la kot masing2

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...