Monday, December 2, 2013

Endau

Mukim Padang Endau merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam negeri Johor.

Bersempadan dengan negeri Pahang dan Johor, terdapat sebuah pekan yang dinamakan sebagai Endau (sebelah Johor) dan Tanjung Gemuk ( sebelah negeri Pahang )

Pekan Endau mendapat nama daripada nama seorang peranakan India yang bernama “Endau” yang menetap di situ walaupun kawasan itu pada mulanya dibuka oleh Dato’ Mohd Ali atas perintah Temenggong Ibrahim. Pekan Endau dikatakan maju kerana menjadi tumpuan orang-orang Cina berniaga, menjadi nelayan dan pembalak-pembalak di kawasan hulu Sungai Endau. Rumah-rumah rakit dibina di kawasan pinggir Sungai Endau dan juga di muara sungai pada awal pembukaannya di Mersing. Pada tahun 1902, Encik Awang Ali (Awang Daik) telah dilantik sebagai Timbalan Pesuruhjaya Kerajaan bagi Endau. 

Pada tahun 1915 hingga 1916, beliau telah dilantik menjadi Pesuruhjaya Kerajaan bagi Endau dan bersara pada 1 Februari 1920. Pejabat Kastam juga telah ditubuhkan pada masa itu untuk ditugaskan memungut cukai dari pedagang-pedagang yang menjalankan perniagaan di Pekan Endau.

Jambatan yang menghubungkan negeri Johor dan negeri Pahang

Pekan Endau

Bot nelayan di Endau

Sungai yang mengalir dari hulu ( Taman Negara Endau Rompin)


Satu satunya laluan merentas sempadan negeri Pahang/Johor di sebelah pantai timur

Pekan Endau kurang mempunyai daya tarikannya tetapi Jety Tanjung Gemuk adalah salah satu tempat permulaan bagi mereka yang ingin ke Pulau Tioman.

Kemunduran Endau dipercayai berpunca dari sumpah anak Pahang bernama Damak. Antara bunyinya "bagi orang-orang Endau, masa hadapan bandar ini tidak akan maju seperti apa yang telah saya buat". Hal ini tidak dapat dipastikan kebenarannya namun jika benarlah maksud kata-kata itu, bermakna Endau tidak diberi perhatian dalam usaha-usaha pembangunannya.

Menara di Tanjung Gemuk

Tanjung Gemuk

Selamat Datang ke Rompin

Kira-kira 25 km dari Mersing dan 20 km dari Endau, terdapat sebuah pusat peranginan yang sedang dibangunkan. Kawasan tersebut dinamakan Teluk Sari bersempena dengan cerita-cerita orang dulu yang akan bermalam sehari di teluk itu apabila berulang-alik.

Apa yang menarik di Endau ni adalah Taman Negara Endau Rompin dan jugak port untuk naik ferry ke Pulau Tioman.. Dah lama aku teringin nak ke Taman Negara tu tapi belum berkesempatan lagi.

Dan aku tak nak bawak pegi Pulau Tioman lagi. Sebaliknya menjejak beberapa pantai menarik di sekitar Endau yang mungkin agak asing dan belum dibangunkan sepenuhnya.

Penyabong berasal sempena dengan kebiasaan lanun-lanun yang menetap di situ menjadikan tempat itu sebagai kawasan menyabong ayam. 

Nanti kita jejak pantai pantai sekitar Endau ni..................

info sejarah from : Sejarah Endau

Tidak dapat dipastikan tokoh tokoh terkenal yang berasal dari Endau ini, tapi penyanyi ini berkemungkinan berasal dari Endau.



Gelisah di jiwa
Aduh! Sayang
Resah merindu
Berdodoi lara
Aduh!lara
Hambalah seorang
Dalam sepi
Menanti tuan sayang
Tuanlah seorang

Hendaklah belayar
Aduh! sayang
Ke laut madu
Bahtera cinta
Aduh! Lara
Karamlah di pantai
Belum kembang
Layarnya kembang
Sayang tidaklah berkembang

Rindu-rindu aduh! sayang merindu
Jauh-jauh orang sudah menjauh
Kasih-kasih aduh! sayang berkasih
Bukan-bukan hamba orang terpilih
Kiri duri kanan pun berduri
Arah mana ke mana
Hendak hamba melangkah
Nasib diri begini nasib diri
Rela hamba terima
Walaupun jiwa parah

Gelisah alah resah
Rindu diamuk sakit rindu
Mengenang alah kenang
Junjungan kalbu
Hibur alah tuan
Nak berhibur lagu rindu
Rindu merindu

8 comments :

  1. ko gi ikut muadzam shah ke Meng? aku x pernah gi sini nampak!! ke pernah gi masa kecik2?? hahahah.. tp mcm x menarik jek kat sana hehe..

    ReplyDelete
  2. HB : aku gi orang kawin.. ya.. ikut Muadzam Shah

    ReplyDelete
  3. Lagu nyanyian asal Fauziah Idris (bkn org Endau) tp bkahwin dgn org Endau. Lagu ni femes gak la kat Endau sebab rentak dia best kot.

    ReplyDelete
  4. Miss Za : oh thanks for the info..

    dah tak nyanyi kan org tu?

    ReplyDelete
  5. Maaf mencelah...penyanyi ni Mmg berasal dari endau...kampung nya iaitu Felda Endau...ibu nya masih ade kt situ...lau nak kepastian.. Dtg la sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejap endau kejap tak endau.

      biar la dia nak dtg dari mana pun. yang penting dia penyanyi.. aku yg dari hitaly ni pun... tak mampoo

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...