Tuesday, June 21, 2011

Surabaya & Jogjakarta

Banyak tempat yang aku tak sempat pegi di sekitar Surabaya dan Jogja tu.

Tak pe lah. May be next time. Maksudnya kalau aku pegi ke sana, aku akan aim tempat tempat ni.

Antara tempat tempatnya adalah.

1. Bromo


Walaupun rupa dia dah tak lawa macam tu sebab berlaku letusan gunung berapi tempoh hari dan dah jadi macam padang jarak padang tekukur, tapi aku rasa menarik jugak la untuk melihat kesan daripada letusan tersebut.

Aku memang plan nak pegi, tapi dari Surabaya ianya memakan masa 4 jam ke sana. Plus aku tak jumpa tour agent untuk ambik pakej ni since aku kan main redah je dan tak berkesempatan nak book awal awal lagi.

Sudahnya, terkubur harapan aku.

2. Kawah Ijen.


Kawah Ijen ni menjadi destinasi utama pilihan para peminat yang adventure kerana lokasinya. Kawan Ijen terletak di sebelah barat pulau Jawa kira kira 8 jam dari Surabaya !

* koma.

Apa yang menarik di sini adalah kerana air tasik di dalam kawah gunung berapi ini yang berwarna akibat daripada kesan sulfur.

Menarik.

Tapi memang tak de rezeki aku. Mungkin akan datang la kot.

3. Dieng Plateau


Dieng Plateu ni terkenal juga kerana tasiknya yang berwarna.

Terletak di antara jogja dan semarang dan dikelilingi oleh berapa gunung berapi yang masih aktif, kalau nak ke sini memang memakan masa 1 hari pegi dan balik.

Hari tu aku tak de masa. Memang ada nampak pakej ke sini, kalau kongsi dengan pakej adalah dalam 175,000 rupiah.

Tak de la mahal sangat, tapi sebab masa, aku terpaksa kubur kan harapan dan semangat aku nak ke sini.

Tapi tak pe lah. Apa yang aku dapat, tempat yang aku pergi, alhamdulillah, tak kurang cantiknya.

Secara overall, memang aku puas hati.

Now cuba check entry Ep 7 dan 8. Rasanya gambar dah keluar. Yang sebelum tu nanti aku betulkan bila bila mood rajin datang. Sekarang mood sudah lari. Berlari agak kencang............

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...