Thursday, June 30, 2011

Wajah Wajah Surabaya

Cerita pasal melihat dunia, ni aku share wajah wajah yang aku spot masa di Surabaya hari tu. Aku ni kan tak suka ambik gambar orang. Bukan tak suka, tak reti !

Plus aku malu. Kang orang tengok semacam je kalau aku suka suka dok fokus gambar dia orang. Macam paparazzi pulak.

So, enjoice !


Terkemut kemut aku nak ambik gambar pakcik ni. Aku suka sebab aku nampak dia gigih gila berniaga walaupun macam tak larat. So aku nak ambik dekat, aku takut. Berkat ada lense buleh zoom. Yah !

Berjaya jugak ambik. 

Apa aku dapat? 

Tak de apa. Hiks. Nampak tauhu tu jer semua. Agak agak korang nak beli tak?


Aku suka gambar ni sebab masa aku jalan tu dan aku tengok macam sweet je pakcik dengan makcik ni. Actually datuk dengan nenek dah. Lelaki pakai kopiah. Yang pompuan bertudung labuh. Duduk tepi sungai mengadap jambatan Suramadu ni sambil melihat matahari terbenam.

Tak ke romantika di amor namanya tu?


Susah payah aku nak ambik gambar budak ni sebab dia tak duduk diam. Kejap pusing kiri, kejap pusing kanan. Tapi aku ambik dari jauh lah. Dia duduk dengan ayah dia. 

Comel aku tengok muka dia berbedak putih macam tu. Masa tu cuaca dah petang. Memang ramai orang keluar duduk bersidai tepi jambatan yang menghubungkan Surabaya dan Pulau Madura tu. Dan aku rasa budak ni tak terkecuali.

May be macam mak mak kita, dah petang, mandi mandi kan siap siap pastu bedakkan muka.

Terus jadi macam tepung gomak.

Hiks.

Dan !

Percaya atau tidak. Bukan budak ni sorang je yang di tepung gomakkan oleh ayah dia tu.

Ni ada lagi !


See?

Gomak pun gomak lah. Janji aku naik keretapi ! Kau ado??

Kat tepi jambatan tu, selain orang jual jual ada lah pulak ride ride untuk bebudak ni. Macam pesta pulak jadinya. So aku main curi curi je la ambik gambar yang aku rasa menarik.

Banyak sebenarnya yang aku nampak, tapi kadang kadang tak sempat nak angkat camera. Sepintas lalu macam tu je, tapi momen momen macam tu memang cepat je masuk otak aku dan aku fikir, kalau lah aku sempat snap tadi !

Aku ni gila ambik gambar ke apa heh?


Tutup mata semua !!!!!!!

Hahaha. Dah aku tak nak cerita banyak. Cuma aku rasa cute je bebudak ni berbogel tepi sungai tanpa kisah orang memandang. Sebenarnya dia orang ni teman ayah dia orang kot. Ayah dia semua dok jahit pukat kat bot dan budak budak ni, main lopak air tu terus berbogel bogel tanpa segan dan silu.

Hahahaha. 

Aku dok fikir, ada tak masa kecik kecik aku mandi macam ni secara bogel?

Tak ingat ! Kau orang?

Ni lagi satu.

Masa ni aku di Muzium Sempoerna House di Surabaya tu. Aku nampak la minah ni. Aku ingat dia keje kat situ sebab kat muzium tu memang ada display baju kebaya macam dia pakai ni. So aku tanpa segan silu, suruh dia pose !

Dan dia pose.

Rupa rupanya, dia bukan keje situ. Tapi dia pengantin yang datang ke muzium tu nak shot photography pre wedding mereka.


Hahah. Keji. Photographer dia belum sampai masa tu, mesti dia ingat aku ni photorapher dia walhal lepas aku ambik gambar dia aku pegi ambik gambar gambar kat dinding. Mesti dalam hati dia berkata.

"Aku bayar budak ni ambik gambar aku ke ambik gambar dinding?"

Hahaha. Serious aku tak tau. Tapi comel gak awek ni, macam Tiz Zaqiyah skit skit kan?

Sikit je lah !


Tau tak apa yang menarik pasal gambar ni?

Ya. Selain pakcik ni kepenatan sebab bawak becak dan tak de orang nak naik becak dia sebenarnya, tapi ada penemuan yang lebih tragis daripada tu.

Masa aku keluar dari hotel aku, aku nampak pakcik ni tido atas becak dia ni, so aku snap. Masa tu pagi !

Malam tu, aku lalu tempat yang sama, pakcik ni masih tidur ! Posisi yang sama. Tapi aku tak sempat nak ambik sebab ramai abang becak lain berkumpul tepi dia, tapi tak de lah macam berlaku apa apa pun kat pakcik ni sebab port ni memang port mereka semua berehat.

Aku sebenarnya rasa sedih tengok gambar macam ni, tapi aku nak jugak ambik.


Gambar ni pun aku saja snap.

Memula aku rasa menarik sebab aku nampak Gado Gado tu. Buat aku teringat kat cerita Gado Gado dulu dulu yang lawak tu.

Pastu aku fikir balik, aku rasa kesian. Sebab pakcik ni tak de pelanggan. Kat keliling keliling tepi jalan tu, ramai penjual lain dan ramai pelanggan.

Ada yang tak kena ke dengan pakcik ni?

Ntah. Aku pun tak tau. Yang penting, aku capap gambar dia. So pakcik Gado Gado !

"U are exclusively featured in my blog now !!"

Hiks.

Dah. Tu je. Sebenarnya gambar gambar macam ni je la yang aku suka ambik kalau gambar orang sebab aku rasa di raut wajah macam ni ada cerita. Dan mostly bila aku pandang then aku terfikir, macam ada sesuatu di sebalik raut wajah mereka.

Memang aku akan ambik gambar sesuatu yang nampak pelik di mata aku, tapi lebih daripada tu, sesuatu yang aku terfikir, kesiannya mereka ni. Dan aku rasa beruntung sebab aku dibesarkan dan membesar di Malaysia, dalam suasana yang berbeza dengan cara kehidupan mereka.

4 comments :

  1. emak suka gambar nih uollsss... lot of story from one single picture.

    BTW, tengok orang bersusah payah mencari rezeki rasa kesian.. Tak sedar diri sendiri pon cukup2 makan jah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la namanya kehidupan kan.. nasib dan bahagian kita tak sama. bersyukur la atas nikmat yang kita peroleh.

      Delete
  2. ok entry ni buat mata aku masuk habuk..
    tengok pakcik2 tu terus teringat abah kat kg yang dah tak berapa sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Motip kau korek entry lama utk di komen.

      Aku doakan Abah kau kembali kuat dan bertenaga..

      Dah try Pamoga? Hehehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...