Saturday, June 18, 2011

Backpacking Surabaya Ke Jogjakarta - Episode 6

Ola !

Mati lah travel 3 hari je, entry berhari hari. Muak kah? Kalau muak sila abaikan saja.

Aku ni nak bawak korang semua berjalan. Share sama kamu semua sebab bukan semua sudah ke sana kan? Dan ini juga mungkin menjadi panduan pada kamu kamu yang berada di sini yang bakal melawat ke Jogjakarta sanah.

Dah abang sambung.

Pagi pagi tu aku bangkit dengan segar ! Bangkit awal. Dah janji dengan Pak Uthir untuk dia bawak aku melawat tempat tempat menarik di sekitar Jogja ni !

Sebenarnya aku booking van milik Pak Uthir ni masa kat hotel ni je. Aku tanya bell boy tu dan dia yang bagi aku nombor Pak Uthir. Aku dah called dia semalam nya tu masa aku memula check in hotel. Kalau nak kira kat Jogja ni memang ada travel agent yang buat perkhidmatan untuk ke tempat tempat pelancongan tu. Harga sekitar 150,000 hingga 250,000 untuk melawat beberapa kawasan.

Masalahnya, aku nak pegi banyak tempat dan aku tak de banyak masa. Kalau ikut agent tu mesti la aku kena follow orang lain jugak. Jadi aku memang tamak dan aku book van untuk aku sorang je !

Keji tak? Harga satu van tu untuk satu hari adalah Rp450,000 lebih kurang RM150 lah.

"Pak. Saya mahu ke ..................."

Aku sebut banyak tempat.

"Nggak cukupin kalau 1 hari"
"Kita cuba?"
"Ya.. sewanya itu untuk 12 jam. Kalau berkesempatan bisa aja. Biasanya, 2 atau 3 tempat cukup untuk satu hari. Kayaknya kalau udah malam ngga bisa lagi entry"

Frust !

Ini tak boleh jadi.

"Kita cuba ya Pak?"
"Bisa"

Best ! Pak Uthir ni senang nak buat cerita. Memula dia letak harga Rp500 ribu tapi aku yang tawar jadi Rp450.

Dan aku janji dengan Pak Uthir. Aku akan siap jam 6 pagi ! Dia akan ambik aku pukul 6 pagi !

Seawal tu aku bangkit pagi tu dan bersiap siap. Seperti biasa. Bawak beg camera dan aku turun bersarapan dulu di hotel. Sarapan di hotel tu agak best jugak lah. Makanannya inzal inzal belaka dan aku makan puas puas sebab aku lapar. Lagipun aku dah plan, hari ni aku kena buat amazing race, tak de masa nak berpoya poya.

Masa aku makan, aku dapat panggilan.

"Pak. Saya sudah nunggu di hotel Bapak"
"Bentar ya. Saya lagi sarapan ni"
"Ngga apa apa. Saya di luar saja ya Pak"
"OK"

Dan aku makan dengan lahap. Tak lama pun. Kiranya aku lah orang paling awal breakfast kat hotel pagi tu. 

Tapi di sana pukul 6 pagi tu cuaca dah cerah. Macam pukul 7 di Malaysia kita ni.

Keluar dari hotel aku telefon nombor yang call aku tadi. Belum sempat aku telefon di angkat, aku nampak seorang pakcik tengah melambai lambai aku sambil tersenyum. Aku syak tu la dia.

Aku senyum. Dan bergerak menghampiri dia. 

"Salam Pak"

Tiba tiba ada jawapan di talian telefon. Tadi aku call ingat deringan je nasib aku tak putuskan lagi. Aku jadi pelik.

Siapa yang angkat phone? Abis pakcik depan aku ni tersenyum riang sorang sorang apa kes?

"Kamu yang mana"
"Bapak saya di belakang Bapak ni"
"Huh?"

Aku pusing.

Ada seorang lelaki di belakang aku tengah pegang telefon. Dia sengeh.

Habis tu sapa pakcik yang mengukir senyuman penuh manja di seberang jalan sana? Pelik. Aku toleh, rupanya Pakcik tu yang silap. Dia konfiden aku ni yang menyewa van dia rupanya bukan.

"Bentar ya, saya habiskan rokok ini dulu"
"Bisa Pak. Kok Bapak sendirian?"
"Iya"
"Temannya ngga mau ikutin?"
"Ngga ada temannya. Emang sendirian"
"Lor"

Pelik dia. Aku senyum senyum je. Dia panaskan engine dan abis rokok, aku masuk van dan duduk sebelah dia. Van besar Innova tu dan aku dengan dia je. Hiks.

Feeling feeling mewah !

"Jadi ke mana kita ni Pak?"
"Seperti yang kita bicara semalam Pak, saya mahu ke sini, sini, sini dah ini"
"Aduh Pak ! Semalam itu, bapak bicara sama Pak Uthir, saya ni drivernya aja. Nama saya Sumanto"
"Owh. Gitu"

Terdiam kejap aku. Rupanya baru la aku faham. Pak Uthir tu tokey dan Sumanto ni driver dia je. Macam Miko dan Dungdung di Bali tu lah.

Muda lagi Sumanto ni. Masih cergas. Baik jugak dia.

"Kita cuba secepat mungkin bisa?"
"Bisa Pak. Terserah bapak. Saya cuma memandu aja"
"Good. Jadi kita ke mana dulu ni?"
"Kita langsung ke Borobudur Pak?"
"Bisa !"

Yes. Dan van bergerak meninggalkan perkarangan hotel aku tu menuju ke belah utara. Masih pagi dan jalan tak berapa jem lagi.

Perjalanan dari kota hotel penginapan aku ke Borobudur memakan masa lebih kurang 45 minit. Memang nampak jelas Gunung Merapi dengan asap kepul kepul di awal pagi.

"Saya mau motret"
"Bisa. Nanti langsung kita ke Merapi bapak bisa motret lebih jelas"

Ya lah. Aku ni gatal langsung tak ambik gambar pagi tu. Duduk je dalam van dan Sumanto drive sambil kami borak borak. Cerita itu ini lah sampai la kami akhirnya tiba di Borobudur.

"Saya di sini saja"
"Berapa lama?"
"Ya terpulang Pak. Saya tunggu bapak di sini"
"OK"

Dan !

Bermula lah episode lari lari ku lari, jangan lama lama !

Melangkah keluar van je dah ada orang nak menjual. Hish ! Rimas aku.

"Kasihan Pak. Pak.. Kasihan"

Kasihan ! Kasihan ! Aku ni nak pegi Borobudur, dia sibuk nak menjual. Aku buat bodo je. Jalan laju laju dan terus ke pintu masuk untuk beli tiket.

Yang peliknya, pintu masuk ada dua !

Hah.



"Bapak ke sana saja Pak !"

Tiba tiba ada pakcik sapu sampah ni bersuara. Aku senyum. Tapi bila aku mendekati gerbang kaler hijau tu, katanya untuk warga Indonesia saja. So aku terus ke gerbang biru yang terletak tak jauh dari situ.

Tak de orang dari luar. Aku terhendap hendap.

"Loh. Bapak di sana saja"

Tiba tiba ada orang menyapa aku dari belakang pokok. Pakcik sapu sampah tadi ! Cepatnya dia menyapu?

"Saya dari Malaysia !"

"Owh. Sini aja kalau gitu"

Aku senyum.

Masuk dalam tu, then ada kaunter jual tiket.

"Pagi Pak. Bapak dari mana?"

Gadis manis di kaunter tiket.

"Malaysia"
"Oh. Rp115 ribu Pak"

Aku hulurkan dia duit. Kalau warga Indon, harga dia tau berapa?

Rp20 ribu sajork !!!! RM6 ! 

* koma.

Tapi tak pe lah, hak warisan dia. 

Boleh je kalau berani nak cas cas Indon dan pegi beli kat yang murah tu, tapi kadang kadang ada orang check jugak. Dan Sumanto pernah cerita kat aku, ada dia bawak mamat dari Malaysia ni, dia konon konon pegi beli tiket kat yang warga Indon tu, tapi sepuak tu tak semua lepas lah. Dan dia ni punya la kemut, tak mahu gi beli kat pelawat antarabangsa ni sebab kawan kawan dia dah dapat murah. Terus dia tak masuk. Tunggu kat luar je.

Tapi bila bab pegi shopping ! Dia lah paling banyak yang beli barang. Langsir la cadar la apa lah.

So orang Malaysia ni ada jugak suka buat malu kaum kan?

OK. Dah tu iklan kejap je. Sambung.

Lepas beli tiket tu, dia bagi kain batik untuk sarungkan ke pinggang. Aku pakai short je, ingat dia suruh tutup aurat tapi tak kisah lah. Aku buat bodoh je lah. Lagi lagi awek yang tolong pakaikan. 

"Pak ! Silakan Pak. Kopinya dulu"

Eh Eh Eh ! Aku ni nak datang melawat ! Bukan nak minum kopi !!

Siap ada kopi okeh. Ya lah harga mahal untuk yang antarabangsa tu ada lah siap kopi, dan tempat minum kira free sekali la termasuk dalam harga tiket tu.

Tapi aku dah tak de masa untuk itu semua ! Aku harus jelajah sekarang. Jauh tu naik naik bukit ke arah Candi. Aku dah nampak dari jauh macam tarik napas 30 kali, boleh ke aku panjang sampai ke sana?

Tapi tak pe. Demi perjuangan yang belum selesai ! Aku teruskan jua !

Dan ini lah hasil capapan aku selama 2 jam berada di Candi Borobudur tersebut. Enjoice.









Nampak macam tak de orang kan?

Hah lah ! Sebab aku orang pertama yang sampai pagi tu. Memang tak de orang lain so aku ambik kesempatan lah cari shot shot yang cun tanpa perlu pelakon tambahan.

Tapi memang puas hati. Tempat dia lawa. Banyak tempat aku nak snap dan aku main petik je sambil menggunakan skil skil yang tak ada ni.

Memang aku puas hati ambik gambar di sini.

Candi Borobudur ni merupakan antara candi terawal yang di bini sekitar tahun 800 masihi dulu. Dah lama dah tu. Tapi struktur dia masih kekal hingga ke sekarang dan menjadi salah satu UNESCO site dah. Letak dia 40KM dari Jogja.

Kawasan dia memang lawa. Kalau pegi pagi boleh nampak sunrise. Masa aku pegi tu matahari baru nak muncul. Tapi lawa sebab nampak gunung merapi dan gunung apa ntah lagi dari situ. Memang lawa. Semuanya ada 10 tingkat sampai ke Stupa paling atas. Mengah gak la nak naik. Tapi masa aku pegi, kawasan atas sekali tu di tutup untuk renovasi.

Tak boleh lah naik sampai  atas sekali tu.

Tapi tak pe, masih boleh ambik gambar.

Lenguh aku turun naik berpusing pusing kat candi ni. Besar pulak tu. Dan masa tu tak lama pelawat dah ramai. Budak budak sekolah lah, pakcik makcik la gigih ni memanjat sampai ke atas. 

Dan aku ni dalam tak ambik masa lama lebih kurang 2 jam jugak la kat situ mencari posisi menarik untuk ambik gambar.

Seriously memang aku puas hati.






Kalau nak ikutkan penat memang penat. Tapi puas pun ya jugak. 2 jam tu rasa macam tak cukup sebab aku terkesima rama lama sikit kat situ.

Sedar diri aku cepat cepat turun mendapatkan Sumanto. Dia dah tunggu aku. Tapi tak pe lah dia lepak kat situ je. 

"Pak ! Bapak ! Tadi katanya sebelum pulang mahu beli ole ole nya dulu"

Argh !!!

Makcik ni tadi aku datang dia dah nak menjual. Aku cakap balik nanti aku beli lah. Dalam ramai ramai manusia ni dia boleh cari aku balik semula?

* koma

Last sekali aku beli juga stupa tu satu buat paper weight. Dia sungguh sungguh nak suruh aku beli 2 ketul. Seketul Rp15 ribu je. RM5 ! Tapi berat nak bawak !!

Lepas bayar cepat cepat je aku lari. Keji lah makcik tu. Apa ilmu dia pakai ntah.



Sebenarnya di samping Candi Borobudur tu ada lagi candi candi kecil di kawasan sekitar Borobudur seperti Mendut, Puwon dan sebagainya. Aku pegi yang Mendut dan Puwon tu je. Tak de apa pun, biasa je macam kuil seketul yang ada gambar budak budak sekolah tadika aku ambik tu.

Dan tak de ramai pengunjung sangat di sana berbeza dengan Cando Borobudur ni.

Aku tak boleh lama lama di sana.

"Langsung kita ke mana Sumanto?"
"ke Merapi saja Pak"
"Ayuh ! Eh? Mana Merapi tadi? Udah nggak kelihatan?"
"Kayaknya berkabut Pak. Ayuh pantas !"

Dan Sumanto memandu meninggalkan Borobudur ! Kelihatan awan berkabus mula menghampiri Merapi !

Nanti Merapi !!!! Jangan berkabus dulu !!!!!

* airmata bercucuran mengenangkan kesedihan yang bakal menimpa selepas itu.


1 comment :

  1. Nape kt hp nih x dpt tgk gambo? Exceeded bandwith huhuhu x leh jadi nih..best kan borobudur :)....giler ah cikdu seharian je jalan2 jogja u hehee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...