Friday, April 6, 2012

Misi Mencari Maria Ozawa 2012 - Day 2 - Osaka - Part 2

Dari Shin Kobe aku balik semula ke Osaka Station.

Time tu dalam pukul 7 lebih tapi dah gelap gulita. Sampai di Osaka Station terpening kejap !

Aku ada agenda nak buat, tempat nak pegi tapi melilau dalam station tu buat aku pening. Besar gila Osaka Station ni. Kalau nak banding dengan KL Central pun belum tentu 2 kali ganda. Mungkin lebih. Mana taknya, belah bawah ada train, belah tepi ada subway, belah kiri train pegi tempat lain. Dan semua tu kita kena exit di tempat yang betul dan masuk di tempat yang betul jugak.

Kalau tak berpusing pusing la dalam bangunan besar ni.


Nasib baik la signage dia bagus. So tak de la aku pening lalat sorang sorang kat sini.

Dari exit JR aku masuk pulak ke entrance Midosuji Line. Subway yang akan membawa aku ke tempat yang aku nak pegi ni. Fakta menarik mengenai Midosuji Line ni, ia merupakan subway pertama di Osaka dan terowong bawah tanah itu di gali mengunakan tangan !

Kau mampu?

Tu tahun 1930 an tu. Time tu Malaysia pun belum fikir nak ada subway. No way !

Oh. Mana aku nak pegi tadi?

Mana? 

Harus lah.. Sebagai bekas peminat Hard Rock Cafe, aku tak melepaskan peluang nak pegi HRC Osaka !

Sebelum pegi, aku dah usha alamat dan kat mana HRC Osaka ni. So cemana nak pegi uols?

Moh !

Dari Osaka Station, kena tukar train, naik subway Midosuji Line tu. Masalah jugak, bila sampai kat situ since JR pass tak boleh guna, aku kena beli tiket sendiri.

Termangu mangu gak la depan machine tu, cemana nak beli tiket. Tak faham especially map dia. Nasib baik la ada minah kat sebelah aku tu dan aku tanya dia.

"I want to go there"

Aku tunjuk kat peta tu. Minah tu tak pandai cakap English kot, tapi dia tolong la tekan tekan dan aku masukkan duit je. Tara !!!

Settle. Harga tiket 200 Yen. Hanya untuk 2 station je dan aku bakal turun di Hommachi !

Hard Rock Cafe ni terletak di Hommachi station lah. Kalau ikut exit yang betul terus boleh keluar kat pintu sebelah HRC ni.

Sampai sampai je tengok tempat tu macam tak de apa.

Apa ke hal HRC bukak kat kawasan cam ni?

Begitu aku berdialog busuk sorang sorang. Tapi kat dalam tu ada lah orang. Memang tempat tu mati malam malam macam ni. Ada la bangunan bank dan pejabat kalau siang mungkin la busy, tapi malam malam macam ni macam tak hidup je kawasan ni.

Sampai sampai je usha !







Tengok bukan main ni.

End up?

Aku tak beli apa apa pun. Macam tak de apa yang menarik. Aku dah berhenti collect short glass. Dah tak kumpul City T Shirt. So aku tak tau nak beli apa lagi. Ada la macam T Shirt yang menarik padangan tapi mahal weh.

Tengok je terus otak congak terus rasa macam nak tercongok kat situ.

Mahal gila !

Jadi, kuburkan harapan dan semangat. Ambik gambar je lah. Janji, Hard Rock Cafe Osaka sudah pernah ku jelajahi.

Satu kerja yang agak sia sia, tapi tak pe lah. Aku patah balik naik subway ke Umeda Station di sebelah Osaka Station tadi.

Lepak lepak tengok orang ramai di situ. Ada persembahan mamat ni menyanyi riang. Tak tau lagu apa. Artis yang mempopularkan album sendiri. Kesian dia. Sejuk sejuk menyanyi. Tapi ramai je yang tengok.


Dan aku melilau jugak di kawasan sekitar Osaka Station.

Kawasan ni memang tak mati. Ada banyak hotel dan bangunan bangunan tinggi. Hilton pun di kawasan ni. Ada Yodaibashi, tempat nak beli barang barang elektronik di Osaka ni dan ada la bangunan bangunan lain yang agak significant dengan bandar Osaka ni.



Dah agak bosan dan tak tau nak buat apa, aku pun fikir balik je la ke hostel !

Lagipun aku plan esok nak ke Hiroshima so aku kena tidur awal dan bangkit awal. Hari ni banyak betul berjalan so perlukan rehat la. Cuaca pun sejuk gila macam ni. Rasa nak tidur je.

So aku naik train semula dari Osaka Station menuju ke Fukushima Station dan menapak balik ke hostel aku.

Ni dia, gambar gambar dari Fukushima Station nak sampai ke hostel




Banyak kedai kedai makan.

Hari pun dah jauh malam banyak yang dah nak tutup.

Sampai kat hostel aku terus terpengsan tengok bilik tu. Macam kargo !

Kalau semalam aku tidur sini tapi tak sempat nak ambik gambar. Ni aku balik tak de orang. Semua pegi mana ntah. Maka aku pun menyenap la gambar keadaan hostel yang aku diami ni.

Ni barang barang budak yang duduk atas katil aku tu !

Stokin dia sampai boleh nak masuk dalam beg aku. Gila betul lah.




Dan ini pandangan dari bilik aku ke luar tingkap.

Cuaca sejuk gila ni. Aku sempat gi turun nak hisap rokok sambil beli kopi kat vending machine. Sejuk menggigil gigil.


Lepas tu aku pun study skit pasal trip aku ke Hiroshima esok.

Aku main redah ikut rentak kaki je. Aku cuma tau tempat aku nak tuju, nak naik apa dan sedikit info. Makcik Mayumi ada bekal kan aku peta tapi peta bahasa Jepun !

* nanges


Masa aku dok baca membaca tu, ada la sorang mamat ni balik. Dia dari Shanghai. Datang ke Osaka semata mata nak shopping !

* pengsan

Sebab dia kata di China susah nak cari barang barang original. Banyak jugak la dia shopping. Semua branded branded. Mak dia kirim selendang Burberry lah. Ayah dia nak baju PRL lah. Semua dia tunjuk kat aku. Paling tak tahan, kawan dia nak monitor komputer !!

Dan dia beli !!

* pengsan lagi.

Borak borak dengan dia lama gak. Dia baru abis cover Kyoto so kita orang share info la sebab besoknya dia pulak nak pegi Nara. Abis borak terus terbongkang !

Dan malam tu aku tidur lena.

Sah! Aku rasa aku berdengkur ria tapi buat tak pedulik. Lantak la. Penat gila. 

Sedar sedar jam dah bunyi pukul 6 pagi. Aku kena bangkit awal. Kena gerak awal sebab aku tak tau apa nak expect untuk hari ini.

Bangun mandi dan bersiap siap time semua orang masih tidur lena.

Masalahnya dia orang tidur sorang pun tak berdengkur. How eh?

Hahahahahaha.

bersambung..........

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...