Thursday, November 14, 2013

Mega Trip 2013 : Highlight & Itinerary - Part I

Ni Hao??

* mati lah balik balik cakap Cina.

Anyway, ini lah Mega Trip aku tahun 2013.

Aku memang ke China. Tapi flight tiket hari tu memang beli KL - Shanghai dan dari Shanghai aku nak terus ke Beijing dan dari Beijing balik ke KL.

Ini la highlight Shanghai dan Beijing....

Layanz...

Skyline Pudong

The Bund

Tongli - Ancient watertown

Tongli

Sex Museum - Tengok betul betul. Hahaha

Chinese Classical Garden Suzhou

Suzhou Museum

Suzhou

Yuyuan Garden, Shanghai

The Lujiazui Pedestrian Bridge Hovers Over Pudong Traffic

Skycrappers, Pudong

The famous East Nanjing Road, Shanghai

Oriental Pearl TV Tower, Shanghai

Hi Speed Train Shanghai - Beijing

Temple of Heaven, Beijing

CCTV Tower, Beijing

Tiananmen, Beijing

Bird Nest, Olympic Park

Water Cube, Olympic Park

Autumn in China

The Great Wall, Mutianyu

Autumn Foliage

Great Wall of China

Forbidden City

Wangfujing Street

Siput babi.................. !

Ini kali ke tiga aku ke China.

Banyak betul benda berlaku trip kali ni. Alhamdulillah, kaki tak cramp tapi aku sakit gigi !

Sakit gigi tahap nak makan sampah !! Argh.. Then kena scammed lagi. Sadis betul perasaan. Dalam pada berhati hati, tapi terkena jugak. Betul betul buat aku patah hati. Aku tak salahkan orang yang scammed aku, tapi salahkan diri sendiri sebab tak cukup berhati hati.

Apa apa pun, kadang kadang, apa yang kita ada tu bukan hak kita. Dah ditentukan pegi pada orang lain. Redha dan pasrah. Tapi every time aku ingat balik aku rasa tawar hati nak ke China lagi.

Rasanya... cukup dah kali ni.

Kalau hari tu aku cakap, aku ke China sebab Masih Aku Cinta, tapi sekarang ni, semuanya berhenti di sini.



Tiap aku mendengar suara kamu
Rasanya mau bilang iya
Maafkan kamu, terima kamu kembali

Aku tahu kamu sangat menyesal
Akupun juga tak sempurna
Cerita kita tiada yang bisa gantikan

Namun ada satu yang terjadi
Hatiku cinta kamu
Tapi tak bisa mau kembali lagi, ulang semua
Aku tak mau lukai kamu

Tubuhku butuh kamu
Tapi tak bisa rasa seperti dulu
Rusak sudah aku

Kalau ku ingat-ingat lagi sayang
Hatiku berhenti di kamu
Cerita kita tiada yang bisa gantikan

Namun ada satu yang terjadi
Hatiku cinta kamu tak bisa mau kembali lagi, ulang semua
Aku tak mau lukai kamu

Tubuhku butuh kamu
Tapi tak bisa rasa seperti dulu
Usai sudah aku

bersambung part II

28 comments :

  1. Sekali lagi saya nak comment walaupun pernah comment benda yang sama - cantek betul semua gambar awak. Macam postcard!

    Shanghai - one of my current travel wishlist. Betul-betul desperate nak pergi lepas tengok gambar awak. Beijing - no thanks cause I'd been there before. Satu kali dah cukup lah.

    Saya pun sama. Paling benci betul kalau bab-bab sakit gigi. Saya kena satu hari sebelum pergi Jepun. Hish Hish! Share sikit lah pasal case kena scammed sebagai tips untuk pembaca anda. Cheers =)

    ReplyDelete
  2. Cantik sungguh foto2 tu Meng! gorgeous! Tak sabar nak baca cerita tentang kena scam tu... sian Meng... anyway, its part n parcel of being a traveller.. hope you dah recover from the trip... Bila nak sambung ceta pasa Sa Pa tu? haish.. susah bila dah jadi pengikut tegar u Meng! hahhahaha hari hari tertunggu cerita terbaru.. :D

    ReplyDelete
  3. Aku suka Shanghai, tapi belum pernah sampai Beijing....

    ReplyDelete
  4. Siput bari!!..eeeeeeee...masaka apa tu.. Jatuh cinta ngan gambar yg cantik2 tu...hah..dah tawar hati..maybe semua town di china dan habis jelajah atau ada kisah di sebaliknya..hrmmm

    part kena scammend tu tak sabar nk tahu

    ReplyDelete
  5. dah lama tak singgah blog ni ...tup tup Meng dah sampai Great Wall...so, kali ni memg dah 'putus cinta' ngan China ke... org baru niat nak gi Beijing winter ni, dah takut la pulak bila ada part kena scam ni....

    ReplyDelete
  6. meng, cantik gambar2 ko meng...tak tau plak ko ke china...cis! kalo ku tahu, aku suh ko singgah CCTV tu amik hadiah aku blog pasal china dulu hahahaha...

    sakit gigi nak makan sampah? ok, berat dah tu...berat...

    ReplyDelete
  7. hahahhaa....tu la kan...scam ni kadang kita kaw2 hati2 pon mesti kena gak kalau nak kena...

    dari shanghai ke beijing naik hi speed train bape jam meng?

    Aku tau ko mmg suke muzium bab anu tu! hahahaha...

    ReplyDelete
  8. cun autumn kat great wall tuh...wah nampak sodappp yg last tuh!hehehe

    ReplyDelete
  9. Shanghai nampak mcm sangat best...

    ReplyDelete
  10. Meng, nampaknya ko dh merealisasikan impian aku nk buat trip Shanghai-Beijing..cis..

    terpaksa la aku tiru je itin ko nanti.. tu mcm jerebu tu, adakah jerebu sb asap keta atau memang berkabus gitew??

    ReplyDelete
  11. Cantiknya pemandangan -pemandangan itu.

    ReplyDelete
  12. sume pic santek. yg paling tak ble blah tengok siput babi tu, diorang buat masak asam ke

    ReplyDelete
  13. DDT : thank u.

    Pegi shanghai dan beijing at one time not a good idea la kot.. sebab dua dua bandar besar.. kena jalan jauh jauh ... hopefully one day u make it to shanghai.

    cerita scam tu.. hmmm mesti citer punya.. just wait k..

    Liza Z : recover sakit kaki... sakit jiwa kena scam tu kalau ingat memang boleh mengundang marah. tapi betul la.. part and parcel.. so redha je lah..

    nanti sambung balik entry Sapa.. ni entry mencelah celah jer..

    Mie : aku baru baca blog kau. rupanya kau pun dah ke suzhou.. ( kat china tak leh bukak blog )...

    amacam.. menarik tak ?

    ReplyDelete
  14. JM : siput bari tak de... siput babi je ada.. hahahah..

    tak tau la. maybe kalau pegi china pun not next yr la.. tunggu lain lain tahun bila hati dah terubati..

    chewah....

    PM : oish.. winter bila nak pi tu.. masa aku pi suhu 4 degree.. sejuk sejuk gak la esp malam..

    cuba la gi winter tengok snow di great wall !

    scam tu kena kat shanghai... mana mana pun kena lebih hati hati di tempat org especially kalau travel solo..

    ReplyDelete
  15. Biq : laaa.. ya ke? kalau x aku ada purpose nak pegi CCTV tu. hahaha.. tau tak nak melintas ke bangunan tu kena ikut highway... !!

    terpaksa ikut jalan bawah. lagipun dah petang time tu.. malam pulak lampu x bukak. tak cun.

    HB : muzium tu aku discover masa kat sana.. hahah tak de niat.

    tapi lawak muzium tu. aku gelak sorang2 kat situ. mesti org kata aku gila.

    hi speed trian shanghai to beijing 5 jam 06 minit !

    on the dot.

    DJ : sedap ka? tu baru siput tu. ular, tapak sulaiman, kala jengking pun ada...

    bau tok sah cakap la..

    ReplyDelete
  16. Azra : Best tapi hectic... too big ! tapi ok la. cuma cuaca tak berapa cun..

    CNa : ala... byk jugak tempat aku x sempat cover di shanghai ni.. nanti kau pegi buleh la cover.

    cuaca memang x menarik di shanghai time tu.. kabus.. nak naik tower tower pun fikir dua tiga kali..

    merugikan je.

    JR : terima kasih. cuaca elok lawa la gambo. kalau cuaca tak elok.. gambo pun sedih.

    Nurin : masak kari kot. hahahhaa

    ReplyDelete
  17. gambar macam poskad xpayah cari poskad dah. cantik!

    ReplyDelete
  18. scroll-scroll, sampai part siput babi tu...x.x

    ewwww

    ReplyDelete
  19. HL : terima kasih.

    NanaD : hahahaha... sedap la tu. kalau tak orang tak jual dan tak de org beli..

    ReplyDelete
  20. blog jenjalan paling best!
    blog fotografi paling best!

    lama dah nak cakap.
    baru hari ni berani tegur dan cakap...

    hai Meng.. :)

    ReplyDelete
  21. Tak habis tulis lagi...Bila boleh saya baca scam tu?

    ReplyDelete
  22. Ingat apa tadi..entri shanghai dan Suzhou sama je isi..anyway thanks...mencari entri shanghai Meng yang belum siap lagi...

    ReplyDelete
  23. MKL : alamak.. bila nak pegi tu?

    kalau nak tunggu entry penuh lambat lagi la.. ( hahaha )..

    insya allah isnin ni ada tulis sikit2... dah scheduled dah.

    have fun in china !

    Insya allah tak de kena scam tu kot,

    ReplyDelete
  24. Saya bertolak ke Shanghai 10 Jan 2014. Lebih 6 hari di sana.

    ReplyDelete
  25. OK. Have fun. 6 hari tu banyak tempat boleh pegi....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...