Showing posts with label Pantai Klebang. Show all posts
Showing posts with label Pantai Klebang. Show all posts

Wednesday, May 18, 2016

2016 | Ke Melaka Kita : 09 - Muzium Kapal Selam & Pantai Klebang

Dari bandaraya Melaka, kami menuju ke arah Pantai Klebang.

Nak usha usha di kawasan sana.

Pangsapuri

Tujuan kami adalah untuk melawat ke Muzium Kapal Selam, Melaka di sana dan beberapa tempat lain yang sebelum ni aku baca dalam social media jer.

Ikut arahan dan laluan yang ditetapkan

Maka berjumpalah Muzium Kapal Selam di Pantai Klebang Melaka ni

Macam kat oversea jer

Kawasan ni agak tandus dan panas. Jadi bersedialah dengan payung atau topi bagi mengelakkan kehangatan sang mentari

Kapal Selam FS Ouessant Agosta 70 merupakan kapal selam latihan krew-krew Kelas Perdana Menteri Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). Perolehan kapal selam FS Ouessant Agosta 70 milik bekas Tentera Laut Perancis. Kapal selam ini telah dibawa pulang ke tanahair oleh Kementerian Pertahanan Malaysia dan diserahkan kepada Kerajaan Negeri Melaka untuk diabadikan sebagai muzium di Kompleks Muzium Maritim, Pantai Berlian, Klebang, Melaka.

Kerja-kerja untuk membawa pulang kapal selam FS Ouessant Agosta 70 ini dari pengkalannya di Brest, Perancis telah dimulakan pada 9 Oktober 2011 dan tiba di perairan Melaka pada 12 November 2011. Fokus utama pameran Muzium Kapal Selam FD Ouessant Agosta 70 ini ialah sejarah kapal selam dan perkembangan terutamanya di negara kita.

Ada kawasan parking di luar kawasan muzium ni

Tempat jualan tiket.

Harga tiket yang di kenakan. Murah dan mampu beli

Makluman

Makluman tentang waktu operasi. Waktu lawatan adalah 9-5 petang

Kapal selam

Cuaca memang panas time aku pegi tu. So jalan sekali harung macam tu je.

Usha gambar di sekitar Muzium Kapal Selam ni.

Pandangan depan

Ada informasi dan tayangan video di bahagian bawah kapal selam

Pengunjung berkesempatan untuk masuk ke dalam dan melihat sendiri ruang sebenar dalam kapal selam ni

Bahagian torpedo

Torpedo

Laluan di bahagian dalam. Princess takut sebab cahaya suram

Di dalam kapal selam ni kita boleh tengok sendiri setiap ruang yang ada untuk digunakan dan bagi keselesaan anak kapal.

Ada ruang dapur, ruang mesyuarat, tempat tidur, tandas dan sebagainya. Tapi boleh tengok macam tu je la tak leh cilok masuk sampai ke dalam dalam.

"Ya Bang.. nak makan apa?"

Ruang kawalan ke abang main COC?

Sejarah kapal selam ni

Bahagian belakang kapal selam

Cuma aku dengan budak budak je yang masuk dalam muzium kapal selam ni. OR tunggu dalam kereta sebab tak tahan panas.

Kami pun tak spent lama lama kat sini. Sekadar tengok macam tu je tapi dapatlah memberi sedikit sebanyak paparan sebenar sebuah kapal selam dan bagaimana ruang di dalamnya.

Kalau kebetulan berada di kawasan ni, aku recommend untuk singgah dan melihat sendiri.

Dari area Muzium Kapal Selam ni, kami bergerak lagi ke arah pantai Klebang. Ada laluan menuju ke kawasan pasir yang di tambak untuk di jadikan dataran buatan. Konon konon nak gi usha tempat sand boarding yang sekejap menjadi viral tu kat sini.

Pandangan di tepi tepi. Follow je kereta yang ada

Dua tiga kali berhenti sebab tak pasti nak teruskan atau nak patah balik

Tengok kawasan macam menarik tapi tengok cuaca panas terik !

Jalan berpasir. Nampak dua tiga kereta patah balik, tapi ada jugak yang gigih terus. Sampai la kat kawasan lapang ni semua kereta park sini.

Dan nampak semua menuju ke pasir tambak di bahagian satu lagi. 

Sebab cuaca panas berdeting,, tak jadi la kami turun dan pegi tengok. Tak pe lah. Tak sanggup aku. Cair otak kang. Kalau petang petang sikit boleh la kot.

So kami patah balik ke jalan keluar.

Masa nak keluar tu ada kereta depan tenggelam dalam pasir.

Kami follow je laluan tadi slow slow dan membawa ke kawasan Pantai Klebang asal yang sebenar.

Pantai Klebang

Ada tempat istirehat

Dan gerai gerai jualan

Kuda untuk di tunggangi

Jualan makanan dan minuman. Yang menariknya di Pantai Klebang ni, bas bas tinggal yang lama di jadikan tempat berniaga dan restoran. Agak menarik dan unik.

Dan turut di jadikan hotel untuk penginapan. Tak tau nak imagine cemana. Air? Aircond cukup? Selesa? Kami tak turun pun. Just tengok dari dalam kereta jer. Tapi satu idea yang menarik jugak lah bagi yang tak kisah dan mahukan sesuatu kelainan.

Banyak tarikan di Pantai Klebang ni.

Selain daripada hidangan makanan dan gerai gerai yang menjual pelbagai juadah, di sini juga sesuai untuk beristirehat petang petang bersama keluarga dan rakan taulan. Juga untuk pacar pacaran dan menyemai cinta bersama sama, si teruna dan dara.



Suatu petang
Ku berjalan
Ku lihat bunga
Kembang di taman

Nyamannya
Ku rasa
Buat hatiku
Terasa tenang

Ku lihat di taman
Di sana dan di sini
Teruna dan dara
Bergurau dan bersenda

Mereka berjalan berpasangan
Sambil berpegangan tangan
Mengelilingi taman bunga
Bercerita tentang cinta bersama

Sungguh indah pemandangan
Warna warni bunga di taman
Membuat teruna dan juga dara
Ke sana kerana bunga ditaman
Harum mewangi baunya

Sungguh riang pasangannya
Bergurau senda gelak ketawa
Tetapi jangan lupa
Teruna dan juga dara
Dikala bercinta kadangkala berubah

Ada manis ada pahitnya
Ada suka ada dukanya
Berwaspada teruna dara
Apabila bercinta

bersambung............

Friday, January 8, 2016

Highlight Cuti Sekolah Hujung Tahun 2015 - Part 2

Hah !

Ni highlight cuti sekolah hujung tahun 2015 Part 2. Tapi sebenarnya trip ni awal tahun baru ni bersempena masih cuti sekolah jugak lah.

Kami ke Melaka !

Melawat Melaka World Heritage City

Bandaraya Melaka


Selat Melaka

Kami menginap di The Pines Hotel, Melaka.

The Pines, Melaka

Hotel yang agak baru di bandaraya Melaka

Size bilik memang luas.

Facilities terbaik sebab masih baru

View senja dari kamar beradu

Sebenarnya misi ke Melaka ni selain bercuti beli jiwa sebab budak budak kena tinggal masa Papa pegi Laos. Trip ni juga adalah nak beli peralatan dan kelengkapan sekolah Hero !!

Jauh tak sampai ke Melaka pegi nya?

Tapi di Melaka ada kedai yang cukup lengkap untuk beli kelengkapan sekolah

Gaya tudung selepas sekolah habis. Masing masing redho je.

Dan sambil sambil tu merayap sekitar bandaraya Melaka untuk melihat kawasan.

Bukit Cina, Melaka

Stadthuys

Muzium Samudera

Masjid Selat ( kau mampu bergaya begitu kat masjid?)

Senja di Selat Melaka

Malam di Melaka

Tak lupa mengisi perut dengan makanan makanan enak di Melaka. Enak ke?

Asam Pedas Hajjah Mona. Walaupun aku tak makan ikan

Dan makan di Medan Ikan Bakar Muara Sg Duyung

Kg Morten Melaka

Usha usha kawasan sekitar

Bandaraya Melaka

Dan pulang ke kota ikut laluan tepi pantai. Melaka - Klebang - Pengkalan Balak - Kuala Linggi dan Port Dickson sebelum balik ke KL.

Muzium Kapal Selam

Konon konon nak try sand boarding di Klebang

Singgah di Pengkalan Balak

Tapak warisan Kota Supai, Kuala Linggi

Kuala Linggi

 
Highway Port Dickson

Senja di perjalanan

Trip yang singkat tapi memenuhkan misi yang dirancang.

Nanti story mory dengan details bila berkelapangan dan bermasa nak mengarang. Awal awal tahun ni macam kurang panas lagi. 

Semoga 2016 ni aku dilapangkan masa dan kekal rajin untuk terus berkongsi. Begitu juga kekal kacak dan bergaya, sihat dan jelita... terus gemilang, terbilang dan cemerlang. Lemak bersari, di sukai ramai !



Sayang dengarkan lah syair kau tulis ku lagukan
Moga jadi siulan suatu masa
Dan moga engkau kan tersenyum dengan irama indah
Hanya itu yang mampu ku beri

Di dalam mimpiku syair indah
Yang masih ku baca hangus terbakar
Dengan tak ku sangka yang ku mimpi
Rupanya terjadi punah semuanya

Kesepian kini menyusuli hari
Syair nan di rindu kau bawa bersama
Tinggallah irama terus ku lagukan
Kekal ia bersama serpihan harapan kita yang punah

Kita tak menduga dari kenalan lahir sayang
Hingga ku terlupa kau siapa
Setulus kasih ku kalungkan dan selautan sayang
Kau singkirkan di persada hampa

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...