Friday, November 15, 2013

Mega Trip 2013 : Highlight & Itinerary - Part II

Sebenarnya aku mati mati ingat trip aku ni cuma seminggu. Sampai la 3 hari sebelum berangkat, aku nak web check in then realized, trip aku adalah 10 hari !

* rebah atas riba OR

Oleh sebab itu, datang terus idea gila menebus kekecewaan tak dapat buat Trans Siberian, so aku nak try Trans Mongolian !

2 hari sebelum bertolak baru aku try nak cari tiket dan aku cuma dapat confirmation train tiket ni masa aku dah kat LCCT nak berlepas ke Shanghai. Lega. Alhamdulillah, yang lain lainnya semuanya dipermudahkan.  

2 hari di Beijing, then aku embarked on the adventure of a lifetime.

Trans Mongolian : Beijing to Ulaanbaatar !

K3 - Train yang sama Trans Siberian to Moscow

View di Northern China

Inner Mongolia

Ntah kat mana mana aku pun tak tau. Train last for 30 hours !

Dalam train

Trans Mongolian

Trans Mongolian

Trans Mongolian

Trans Mongolian

Trans Mongolian 

Trans Mongolian 

Trans Mongolian 

Trans Mongolian 

Trans Mongolian 

Ulaanbaatar, Mongolia

Sukhbataar Square

Ulaanbaatar Skyline

Gorkhi - Terelj National Park. Mongolia

Night at Ger Camp

Gorkhi - Terelj National Park. Mongolia

Gorkhi - Terelj National Park. Mongolia

Gorkhi - Terelj National Park. Mongolia

Gorkhi - Terelj National Park. Mongolia

Gorkhi - Terelj National Park. Mongolia

Back to Beijing - Olympic National Stadium

Summer Palace, Beijing

Suzhou Street, Beijing

Fuh !

Jenuh jugak berjalan. Yang pasti, kaki sakit gila. Aku rasa banyak gila aku berjalan kaki especially turun naik subway di Shanghai dan Beijing. 

Trans Mongolian is must do ! Just to get preview of Trans Siberian.

Apa apa pun, Mongolia is a beautiful country. Cuma ada benda benda yang aku rasa tak berapa best. Contohnya banyak pencopet, traffic macam harem kat Ulaanbaatar, very high polluted city, barang barang untuk tourist agak mahal ( semua in USD ), tapi countryside memang cun dan orang orang nya memang typical Altantuya look alike. Cantik tapi kurang ayu nya... Makanan halal pun tak jumpa.

Too bad, it was so cold and the whether too extreme dan aku sleepless in Mongolia dek kerana kesejukan yang teramat sangat. Siang di UB minus 12, malam di Terelj minus 20 ! Dah la aku tak prepare dengan baju baju berbulu Gibbon.

So basically, ini trip perjalanan aku untuk 10 hari 10 malam ...


A : Route 

KL - Shanghai ( flight - 3741 km, 6 hr ). Shanghai - Beijing ( Hi Speed train - 1318 km, 5 hr). Beijing - Ulaanbaatar ( Trans Mongolian - 1356 km, 30 hr). Ulaanbaatar - Beijing ( Flight - 1165 km, 2 hr). Beijing - KL ( Flight - 3680 km, 6 hr).

B : Itinerary.

Day 01 : Flight to Shanghai. ( East Nanjing Road, The Bund )
Day 02 : Tongli - Suzhou
Day 03 : Shanghai (Yuyuan Garden, Pudong)
Day 04 : Train to Beijing (Temple of Heaven, Tiananment Square)
Day 05 : Great Wall of China
Day 06 : Trans Mongolian 
Day 07 : Ulaanbaatar
Day 08 : Terelj National Park, Mongolia
Day 09 : Back to Beijing (Summer Palace )
Day 10 : Fly back to KL

C : Budget.

Hmmmph. As of now belum abis kira lagi. Tapi roughly, ini indicative cost. ( bukan bermaksud nak tunjuk aku banyak duit !)

Transportation.
1. Flight ticket : KL - Shanghai, Beijing - KL : Beli awal dapat la murah. Aku dapat RM700 return.
2. Flight tiket UB - Beijing : RM600
3. Trans Mongolian : Beijing - UB : RM1200 (kena beli thru agent, agent mark up 30%)
4. Hi Speed train Shanghai - Beijing : 733 Yuan. Aku beli online. Kalau beli over the counter dapat 533 Yuan. Tapi tiket dia cepat sold out.
5. Hi Speed train Shanghai to Suzhou : 80 Yuan return trip.  ( Train Shanghai -Suzhou aku beli kat kaunter tapi beli last minit memang tak dapat seat. Nasib la kena berdiri 30 minit jer),

Nak kira Yuan ke RM, bahagi 2 jer.

Hostel/Hostel : Aku cari bilik single. Average RM50 per nite.

Ground arrangement cost lain :

China

1. Place of interest entrance fees 20 - 60 Yuan satu tempat. Depends on places jugak. Winter ni murah murah skit, kalau summer entrance fees agak mahal
2. Subway : Shanghai - 3-6 Yuan per trip. Beijing : 2 Yuan ( flat rate mana mana destination )
3. Shopping ikut budget. Aku beli FM dapat 3 Yuan seketul. Beli t shirt 20 Yuan each.
4. Makan minum, ikut suka hati. Nak jimat, bawak la makanan sendiri.

Mongolia.

1. Terelj National Park trip. 2d 1n : USD 90. Time winter bas kurang ke sana so tak de choice kena ambik pakej ni siap transport, makan minum dan Ger Camp stay.
2. Entrance fees National Park 6000 MNT ( RM 11 )
3. Cost FM : RM8 each. T Shirt dalam RM25 each.

Tu je lah kot.

Untuk ground arrangement tak masuk hotel dan train aku tukar RM 1500 termasuk RM 200 ke Mongolian Tughriks ( MNT ). Ada balance sikit je lagi. ( ni termasuk cost kena scammed 500 Yuan ).

Ya. Aku kena scam 500 Yuan (RM250) ! Banyak tu mengenangkan aku cuma ada limited Yuan.

Makanya..

After, more than 8,000 km dalam flight, more than 2700 km dalam train ( tak termasuk subway ke sana ke sini ) dan beratus ribu langkah kaki yang aku tak boleh nak kira ( kaki sakit adalah di tahap max ), so aku close Mega Trip 2013 dengan satu kepuasan di hati, kesakitan di kaki dan aku officially rongak 1 gigi !

Masa dekat Ulaanbaatar (UB) ada hati lagi aku nak try dapatkan visa transit Russia untuk naik Trans Siberian tapi memang leceh nak dapat. Kena pegi consulate apa semua. Plus cuaca adalah sejuk gila babi plus budget dah lari (Tak dan nak kejar dah). Gigi pun sakit. Hari hari aku makan pain killer !  

Insya Allah. Kalau nanti ada jodoh ada budget nanti, Trans Siberian pasti akan ku jejaki.....................



Andai engkau tahu betapa ku mencinta
Selalu menjadikanmu isi dalam doaku

Ku tahu tak mudah menjadi yang kau pinta
Ku pasrahkan hatiku, takdir kan menjawabnya

Jika aku bukan jalanmu
Ku berhenti mengharapkanmu
Jika aku memang tercipta untukmu
Ku kan memilikimu, jodoh pasti bertemu

Andai engkau tahu betapa ku mencinta
Ku pasrahkan hatiku, takdir kan menjawabnya

Jika aku bukan jalanmu
Ku berhenti mengharapkanmu
Jika aku memang tercipta untukmu
Ku kan memilikimu, jodoh pasti bertemu

Jika aku (jika aku) bukan jalanmu
Ku berhenti mengharapkanmu
Jika aku memang tercipta untukmu
Ku kan memilikimu

(jika aku bukan jalanmu)
Ku berhenti mengharapkanmu
Jika aku memang tercipta untukmu
Ku kan memilikimu, jodoh pasti bertemu

Tunggu update details 3-4 bulan lagi..

TAMAT

22 comments :

  1. Wah..lopong kejap..mmg MEGA trip ni...trip ni mmg sesuai dgn org yg bernama Super Meng..SALUTE!!! Dgr naik train 30 jam pun dh seram

    ReplyDelete
  2. wow! trans mongolia eh..menarek neh!
    china aku nye target next year.

    ReplyDelete
  3. hebakk seyyyyy! *thumbs up* kira ko tdo dalam train jela yg trans mongolia tu?

    ReplyDelete
  4. wahh dah dapat feel tu naik trans mongolian...sikit je lagi langkah nak ke trans siberian....best giler lah!dah ler pergi sensorg kan...tabik spring la!!

    ReplyDelete
  5. Canteknye Mongolia nih.. secantek Altantuya ehh.. abe meng, for girls only trip, recommended tak naik Trans Mongolian ni? Bab2 ramai pencopek tu yg kurang best sket tu...

    ReplyDelete
  6. meng, aku tak sabar nak baca yang part kene scam tu huhu

    ReplyDelete
  7. tak sabar nak baca entry utk trans mongolian sebab ada perancangan nak ke sana...

    ReplyDelete
  8. ko memang gile!!! hahahaha kagum aku...naik ttrain 30 jam...aku paling lama naik train pon 15 jam tp nasib baik naik waktu malam xde la rasa lama sgt hehehe....
    kalau tgk bajet mmg mcm tu la kan...sbb tu nama mega... tp kena scam 500 yuan mmg syahdu...aku pernah kena RM150 kalau ikutkan RM300 tp sebab berdua kira bg dua la...hahahahaha tp lepas tu terus insaf jap....

    ReplyDelete
  9. naik ketapi trans mongolian tu boleh hop on hop off tak? ke terus direct ke UB? brapa banyak stop dia ada? ko ada MANDI tak hehe? *matilah tak sabo entry trans mongolian

    ReplyDelete
  10. daebak!!!!! serious jeles

    gila la awak...hihihi

    30 jam dlm train mcm dari kajang ke wakaf bharu pastu patah balik ke kajang...fuhhhhhh.

    dpt sleepers ok jugak, kalo seat mau kematu bontot...tp ini dinamakan the beauty of travel..harus susah utk dpt byk pengalaman...tabik lg sekali..

    tak sabar nak baca seterusnya....

    ReplyDelete
  11. bertabah je la tunggu 3-4bulan...
    tak sabar nk baca :)

    ReplyDelete
  12. *menitis air mata sambil mengocak2 air di dalam perigi*

    bagi aku sedut gambar2 ko ni dulu before ko blog about it.

    ReplyDelete
  13. MKL : x payah nak jeles sgt.. ur time will come.'

    JM : 30 jam tak terasa sgt.. rasa seronok lagi ada.. heheh JM kena cuba jugak ni...

    AR : sila sila.. pegi la china tu. explore habis habisan.

    aku berpatah arang dah ni..

    HF : tido bila mengantuk jer ler..

    ReplyDelete
  14. DJ : kalau ada member pun syok jugak. ada member nak berkongsi keindahan alam..

    TSiberia tu. insya allah..

    Azra : insya allah selamat.. girls only maupun solo... kalau solo pun buleh request women only cabin....

    kat UB tu yang tak berapa selamat sgt... kena lebih berhati2...

    Farikh : OK.. nanti aku bersila dan bercerita...

    kau tunggu je lah.

    Zila : Insya allah.. bila nak pi tu??? kalau dekat sgt tanya je la.. insya allah aku jawab

    ReplyDelete
  15. SM aka HB : TM ni lain skit.. train dia memang for view. so kalau malam memang x nampak apa..

    30 jam tu kalau layan perasaan kejap jer...

    500 yuan tu memang banyak lagi lagi time baru start travel.. susah nak budget..

    NanaT : x leh hop and off la.. nak on off kena naik train biasa la.. train ni international .. Beijing - UB - terus ke moscow.. along the way dia berenti kejap kejap je kat few station...

    mandi?

    hahaha.. x moh jawab.

    ReplyDelete
  16. Liza : ni sleepers la.. siap mcm cabin dah.. x de la lenguh punggung.. cuma letih nak tengok kiri kana sebab view berubah2..

    ETK : sila bertabah lah. kejap je tu.. kerajinan nak dtg payah jugak ni.

    NanaD : makasey. semoga menjadi inspirasi utk ko pulak pegi.

    Biq : sabar.. kau nanti pegi tau. ajak skupang !!

    ada couple sebelah cabin aku mengingatkan aku pada korang berdua sebab dia org ala ala sewel gak.. hahaha

    ReplyDelete
  17. meng, pagi tadi aku cite kat skupang pasal ko buat benda ni...uihhhh menggigil mak jemah! hahahaha!

    eh, kitorang la tuuuuuuu...pakai mask muka org lain (pfft!) weh, the ghan weh :) kalo ko buat tu, aku bunuh diri aku! aaaaaaaaaaaaaaaa!

    ReplyDelete
  18. Biq : hahaha.. yo la tuh.

    JJ : put this in your travel list..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...