Thursday, February 7, 2019

RT2018 : 10 | SLOVENIA

Tanah Slovenia juga adalah sebahagian daripada Empayar Austro-Hungary sehingga pembubaran terakhir pada akhir Perang Dunia I. Pada tahun 1918, Slovenia bergabung dengan Serbia dan Croatia dalam membentuk sebuah negara multinasional baru, yang dinamakan Yugoslavia. Selepas Perang Dunia II, Slovenia menjadi republik Yugoslavia. Tidak puas hati dengan pelaksanaan kuasa oleh majoriti Serb, Serbia berjaya mendirikan kemerdekaan mereka pada tahun 1991 selepas perang 10 hari yang pendek. Hubungan sejarah dengan Eropah Barat, ekonomi yang kuat, dan demokrasi yang stabil telah membantu transformasi Slovenia ke sebuah negara moden. 

Slovenia menyetujui kedua-dua NATO dan EU pada tahun 2004; ia menyertai zon Euro dan zon Schengen pada tahun 2007.









LAKE BLED

Lake Bled adalah sebuah tasik di Julian Alps di rantau Carniolan di Utara Slovenia berdekatan dengan pekan Bled.

Kawasan ini merupakan destinasi pelancongan yang terkenal. Tasik ini berjarak 35 km dari Lapangan Terbang Antarabangsa Ljubljana dan 55 km dari ibu kota, Ljubljana.

















LJUBLJANA

Ljubljana adalah ibukota Slovenia dan bandar terbesar. Terkenal dengan populasi banyak universiti  dan memiliki banyak taman taman menghijau, termasuk Taman Tivoli yang luas. Sungai Ljubljanica yang mengalir di tengah bandarnya kini dihiasi banyak kafe-kafe terbuka yang turut membahagikan kawasan bandar lama di bandar itu dari hab komersialnya.

Ljubljana mempunyai banyak muzium, termasuk Muzium Negara Slovenia yang memaparkan banyak pameran bersejarah, dan Muzium Seni Moden, tempat banyak lukisan dan ukiran Slovene dari abad ke-20.


















10 Fakta menarik mengenai Slovenia

01. Slovenia tengah selatan Slovenia mengunjur di antara Laut Adriatik dan Alpen . Slovenia secara rasmi dikenali sebagai Republik Slovenia. Bahasa rasmi ialah bahasa Slovenia .

02. Ia bersempadan dengan Itali di barat, Austria di utara, Hungary di timur laut, Croatia di selatan dan tenggara, dan Laut Adriatik di barat daya.

03. Sehingga 1 Januari 2016, penduduk Slovenia dianggarkan 2,043,779 orang .

04. Ljubljana adalah ibukota Slovenia dan bandar terbesar . Ia terkenal dengan penduduk universiti dan ruang hijau, termasuk Taman Bandar Tivoli yang luas.

05. Walaupun jumlah kawasan permukaan Slovenia hanya 20,273 kilometer persegi (7,827 batu persegi), ia mempunyai lebih daripada 11,500 kilometer persegi (4440 batu persegi) hutan , yang menjadikan Slovenia sebagai negara paling berharga ke-3 oleh peratusan di Eropah, selepas Finland dan Sweden .

06. Triglav , dengan ketinggian 2,864 meter (9,396 kaki), adalah gunung tertinggi di Slovenia dan puncak tertinggi di Julian Alps. Gunung ini adalah simbol utama dari Negara Slovene.Ia adalah pusat Triglav National Park, satu-satunya taman negara Slovenia dan salah satu taman tertua di Eropah.

07. Slovenia mempunyai lebih dari 7,000 kilometer (4350 batu) denai gunung , termasuk 165 pondok gunung dan tempat perlindungan . 216 kilometer persegi (83 batu persegi) Slovenia dilindungi oleh ladang anggur . Maribor, bandar terbesar ke-2 di Slovenia, adalah rumah anggur tertua di dunia . Ia adalah spesies hidup tertua di planet kita anggur anggur mulia yang masih menuai anggur! Dengan usia lebih 400 tahun ia didaftarkan dalam Buku Rekod Guinness sebagai anggur tertua di dunia.

08. Slovenia hanya mempunyai 46.6 kilometer (28.9 batu) garis pantai tetapi ia adalah surga tulen. Tiga bandar pinggir pantai - Koper, Izola dan Piran yang mulia - penuh dengan seni bina Venetian Gothic yang penting.

09. Sebagai tempat yang paling banyak dikunjungi dan paling terkenal di Slovenia, Lake Bled dengan sebuah pulau di tengah-tengah dikelilingi oleh gunung adalah salah satu simbol Slovenia.

10. Slovenia adalah sebuah negara dengan jumlah bangunan keagamaan per kapita terbesar di Eropah. Terdapat lebih daripada 3,000 gereja , chapel dan monumen agama.

Extra.

11. Beberapa adegan dari filem Chronicles of Narnia : Prince Caspian difilemkan di Lembah Soca di Slovenia.

TRIP SUMMARY.

Slovenia memang plan nak singgah kejap je dan Lake Bled memang ada dalam list. Ljubljana plan nak singgah kejap jugak tapi end up aku sangat suka dengan bandar dia. Plan awal nak merentas Slovenia ni masuk ke Austria balik semula sebelum balik ke Zurich tapi ada orang nak singgah Italy jadi kami rework our plan dan balik ikut laluan lain.

Lake Bled memang lawa dan wajib pergi. Ljubljana pun tak kurang menariknya dan boleh masuk dalam list untuk dilawati.

4 comments :

  1. Rindu Ljublana.. Satu2 nya tempat yg rasa nak repeat.. Pergi time winter maka putih salju macam dlm Narnia la semua foto2 kami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah. lawa tempatnya dan agak laid back.. santai2 syok

      Delete
  2. arca tu buat dr kayu ke? berurat semacam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dok eh. rasanya dr tembaga kot.. tapi bukan kayu laa

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...