Monday, February 2, 2015

Jom Main : Kinetic Sand

Anak gadis aku tu memang suka main pasir. Kalau ajak bercuti je mesti nak gi hotel yang ada pasir. Masalahnya mana tempat nak gi main pasir ni kalau kat KL.

Nak gi pantai semua jauh jauh.

Pantai Dalam?

Pasir tak berapa menarik situ. Apa solusi untuk Princess aku ni supaya dia still boleh main pasir?

Memperkenalkan.... 

Pull it. Shape it.

So ada lah sekali tu dia pegi rumah sepupu dia dan dia orang kat sana adalah permainan ni.

Biasalah kalau dah tengok, dah main.. nanti dia orang akan mintak.

"Papa... adik nak pasir macam ni"

Jadi?

Takkan aku nak gi merompak yang orang. So slow slow aku riki riki dalam internet dan terjumpa jugak lah. Namanya Kinetik Sand.

So dia pasir dan tapi tak relai macam pasir biasa. Dia melekat tapi bukan plasticine. Bak kata nya 99 % sand, 1 % magic !

Magic apa kebenda?

So aku beli online dengan harga RM 53. Dah dia nak sangat. Lagipun aku rasa elok je dia main benda alah ni pada tengok TV cerita katun tak sudah sudah. 

Dah tiba. Duduk dalam botol. Di jual tak sampai sekilo pun

Kinetik Sand.  

Tapi nak main ni tak leh sembarangan jugak. So make sure beli bekas dia then baru bagi dia orang main.

So tersorok jugak la benda alah ni tanpa pengetahuan dia orang sampai la OR beli bekas tu.

Dah boleh main

First of all. Budak budak memang seronok. At least anak anak aku lah. Excited gila especially Princess. Dah dia dok mengadap benda alah ni siang malam pagi petang dalam masa 2 hari pertama tu.

Lain lain semua tak nak.

Kejap buat kuih. Kejap uli lagi dan lagi dan lagi.

Bagusnya.. tengok TV kurang !  Hero pun main jugak, tapi asal dia pose pose nak uli buat kuih aku jerkah.

"Ini bukan Masterchef ! Abang tak payah main lah"

Tapi dia main jugak lah. So agak kurang main game !

Main pasir ni je lah

Tapi tak bagi main tengah rumah. Main kat belakang atau depan bilik air. 

Purple Velvet untuk di jual ! Makan je mulut berbuih !

Good thing macam aku cakap tu lah. Dia orang ralit main benda alah ni so no games.. no tv. At least not too much. 

Tapi benda macam ni seasonal jugak lah. Dua tiga hari lepas tu dia orang bosan dah tak layan.

Dan katanya benda ni tak melekat. Tapi sebenarnya melekat jugak lah. Kalau Princess yang main pastu aku tengok TV adalah cerita hantu. Then dia datang.

"Papa ni cerita hantu betul ker?"

Dia nak cakap cerita betul atau iklan...

"Haah. cerita betul"

Pastu dia start ketakutan tapi nak tengok cerita hantu. Pastu bertenggek atas perut aku. Sudahnya dengan aku aku terlekat dengan pasir ni !

Jadi.. agak boleh membawa kepada rumah bersepah.

Anyway.. boleh try lah. Bagi aku mainan yang bagus jugak ni. Meningkatkan daya creativity budak budak di samping keseronokkan yang mereka dapat. 

Boleh cari kat pasaran. Dah berlambak orang jual dan aku agak recommend untuk yang beranak pinak 3 tahun ke atas lah. Kang budak budak ada dia suap dalam mulut karang.

Cuma seingat aku masa aku kecik kecik suka gak la main pasir. Seronok bukan main. Tapi bila petang asal balik rumah mesti mak aku mandikan dan berus kaki tangan dengan berus kawat. Punya la sakit pedih.. Now.. ada pasir tiruan ni, berus kawat boleh letak tepi !

* campak berus kawat pada Cinderella suruh cuci lantai

7 comments :

  1. Dulu Loom tuh, nih kinetik sands ... macam macam idea dia orang kaaann ...

    Rasanya kat ToyRus banyak kinetik sands nih (Kat sini memang tengah top, so mana mana pun ada)

    Tapi tuh ler ... jap jer ... lepas tuh dah tak main lagi ...

    ReplyDelete
  2. bgs jugak...anak2 leka dengan kinetik sands nie...:)

    ReplyDelete
  3. Haha.. bab berus kawat tu sama lah kita. Macam terpikir nak beli kat budak sorang kat rumah ni tapi bila pikir sepah, malas lah pulak.

    ReplyDelete
  4. tak memasal hero kene jerkah hahaha, baru nak feel Dr fazley coklat kek coklat kek

    ReplyDelete
  5. kena lembabkan dengan air dulu tak?

    pwincess aku pun gilepasir.

    ReplyDelete
  6. Ghaz : betul.. skrg ni pun ntah ke mana.

    dari sekilo dah jadi secotet je tinggal baki nya....


    Amiza : yezza..

    tapi kejap je la....



    Budak Kamp : boleh je try. kasi main. seronok gak la memula... cuma lama lama mungkin hilang minat dah laaa

    ReplyDelete
  7. Farikh : tak payah nak mengada nak buat buat kek

    aku beli kat luar jer sudah..



    Nana : then kau kena beli... ok je la bagi dia main. tak payah campur air.. main macam tu jer..

    tapi bau ada kureng skit bagi aku la...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...