Friday, August 19, 2016

Trip Palembang 3H2M - 09 : Sekitar Kota Palembang

Entry kali ni kita lepak lepak usha gambar jer.

Gambar gambar yang di ambil di sekitar Palembang !

Kota Palembang. Kota terbesar di Sumatera Selatan

Arah tuju

Bangunan di Palembang

Kantor Kerajaan agaknya

Pintu masuk ke Benteng Kuto Besak Palembang yang kini menjadi markas tentera

Masjid Agung Palembang

Kanak kanak main air banjir

Pemuda Palembang bersantai petang

Senja kelabu

Sungai Musi

Jembatan Ampera

Kapung Kapitan. Perkampungan kaum Cina di Palembang yang kini menjadi tempat makan untuk yang gemarkan makanan seafood

Menjelang malam

Muzium Sultan Mahmud Badaruddin II

MONPERA di waktu malam

Bulatan alun alun dengan air pancur di Palembang

Masjid Agung Palembang di waktu malam

Ada sesuatu terjadi waktu malam pertama aku di Palembang.

Malam tu aku nak balik ke hotel so aku tunggu angkutan. Sebab masa tu aku berada di kawasan Masjid Agung dan aku nampak banyak angkut kat area tu so aku tunggu la angkut yang boleh hantar aku balik ke hotel aku.

Tanya satu persatu, semuanya macam tak lalu.

Angkut di Palembang

Ada mamat mamat Ojek kat situ jenuh memujuk tapi aku buat keras je lah.

Lama jugak menunggu, sudahnya ada la satu angkut ni berhenti. Dia cakap dia tak lalu line aku tu, so aku kena turun dan naik angkut lain pulak. So aku keluar semula !

Then datang angkut yang lain. Macam biasa dia orang bertanya dan aku bagitau la masalah aku. 

"Bisa Kak... bisa di hantarin"
"Laluan yang sama?"
"Iya..."

Geng Geng Ojek

Dalam angkut

Sebab hari pun dah makin lewat so aku setuju je lah. Lega jugak rasanya sebab dah lama benar aku tunggu. Ojek tu pun nak 50 ribu. Punya la mahal !

So angkut ni mula bergerak. Aku ni kalau jalan Insya Allah cepat ingat walaupun lalu sekali je, tapi kali ni aku perasan dia lalu dia laluan yang berbeza dari aku datang siang tadi. Sampai di satu traffic light kelendan dia turun dan tanya aku.

"Kak.... langsung aja ya?"

Aku angguk je la tanpa fikir banyak. Tapi aku tau persimpangan jalan tu kalau ke kanan memang balik ke hotel aku.

Dia bergerak bawak semua manusia dalam angkut tu dan hantar aku sampai depan Favehotel.

Dah turun tu aku bagi dia 5 ribu ! Sepatutnya tambang cuma 4 ribu je.

"Loh... gi mana ni. Ngga cukup ni Kak"
"Ngapain?"

Dan bermula lah bertelingkahan aku dengan mamat tu malam malam buta tepi jalan.

Dia kata dia saja pusing hantar aku dan dia demand 50 ribu !

Aku tak nak bayar sebab dia bagitau aku dia berada di laluan aku dan aku tak tau pun yang dia belok tadi semata mata nak hantar aku. Bukan jauh benor pun dari simpang tadi.

"Ngga bisa Kak... minta lebih"

Oh. Berani kau kakak kakak kan aku. Kau tak tengok lagi kakak naik hantu !

"Ngga. Kayaknya kamu udah menipu saya. Kamu nggak bagus kayak gini. Seharusnya kamu kasi tahu sama saya, dan kalau perlu saya bayar lebih harusnya dipersetujui dulu"

Aku pun dah tak reti nak bertekak dalam bahasa dia. Asyik keluar ayat yang sama je. Kayak Kayak Kayak.. kang berkayak pulak aku ni kang.

"Kak kasi aja 30 ribu"

Kakak fire kau dengan bola bola api nanti !

"Mana bisa? Kayaknya saya udah di tipu sama kamu ! Nggak bagus"

Memang aku menyirap jugak tapi sebab fikir dalam angkut tu masih ramai orang lagi. Kalau aku bertekak dan berkeras sampai pagi kang tak sudah sudah. Yang lain lain dalam angkut tu pun langsung diam membisu. Seronok agaknya tengok drama tepi jalan macam ni.

Last sekali aku bagi je dia 30 ribu Rupiah.

"Saya nggak halal kan. Nah. Ambil aja"
"Loh.. Jangan gitu Kak...."
"Iya.. kayaknya kamu udah nipuin saya !"

Aku terus je blah lintas jalan balik hotel.

Kakak pasrah !

Memang rasa bengang dan bengkek semacam tapi bertabahlah. Tak lama lepas tu aku redha je la dengan harga RM 10 yang hilang tu. Kalau tak mungkin aku masih di tepi jalan mencari arah dan cara untuk pulang !

So partly pun memang salah aku so aku pasrah je lah. Nasib la tak jadi apa apa dan elok jugak aku mengalah dan meletakkan dinding pemisah kalau tak berlarutan lagi tak sudah sudah.

Jangan ditangisi barang yang hilang, tetapi syukurilah apa yang masih ada. Kelak jika yang masih ada itu hilang, ditangisi pula 
- Hamka -


Airmataku kasih, menetes di pangkuanmu
Saat terakhir kita bertemu
Di senja yang kelabu
Kata isi hatiku padamu disaat itu
Sebagai bukti tanda kasih sayangku

Kita telah berjumpa
Namun akhirnya kan berpisah
Semua kusadari kau takkan kumiliki
Antara kita berdua terhalang dinding pemisah
Yang tak mungkin dilalui
Walaupun sampai di akhir nanti

Di malam dingin ini ku duduk seorang diri
Terdengar sayup alunan lembut
Nada sebuah melodi
Teringat aku akan suatu memori indah
Yang akan selalu kuingat sampai mati

Kalau kutahu begini, tak ingin bercinta lagi
Yang membuatku hidup di dalam illusi
Biarlah semua berlalu dalam bayangan kelabu
Hanyalah satu yang pasti
Cintaku akan tetap abadi

Dan ini gambar gambar secara random di hari ke dua di Palembang.

Tunggu angkut tepi jalan

Ni angkut yang aku naik. Hari ni aku pastikan aku nak balik nanti aku naik di tempat yang sama aku turun. Rupanya memang angkut aku tak lalu pun kat depan Masjid Agung semalam tu sebab tu la aku tak jumpa jumpa angkut laluan tu. Dan tak de pun orang yang aku tanya semalam tu bagitau.... 

Benteng Kuto Besak

Kawasan Benteng

Kota Palembang di kawasar Pasar 16 Ilir

Sungai Musi. Hajat aku nak ke Pulau Kemaro tapi cuaca mendung dan tak de bot yang aku boleh share. Sebaiknya awal awal pagi dah pegi ke Pulau Kemaro tu

Jembatan Ampera

Menuju Palembang EMAS 2018. Asean Games

Jambatan Ampera

Bulatan Alun Alun

Salah satu Angkutan Kota di Palembang

Sungai Musi

Petang di Benteng Kuto Besak

Untuk kanak kanak

Perahu di Sungai Musi

Jualan di Benteng Kuto Besak

Rojak

Gorengan

Tebing Sg Musi

Warung terapung

Meniti petang

Mendung Cuaca

Gelap nak hujan

Sebab cuaca gelap, aku decided balik awal ke hotel dan berehat jer.

2 hari dan 2 petang cuaca di Palembang memang tak memberahikan.

Tapi tak pe lah. Sekurang kurangnya... itu lah hukum alam. Kadang kadang nasib tak seperti apa yang kita rancangkan.

Kita harus yakin bahawa apa yang ditentukan oleh Allah buat kita, itulah yang terbaik 
- Hamka -

Redha !

bersambung................

4 comments :

  1. Assalamualaikum SM,

    Lama tak jenguk blog SM, tetiba sampai Palembang..
    Kalau baca blog SM mesti gelak sendiri, kali ni tergelak dengan 'kayak..kayak..kayak..' hahaha

    Overall cantik pemandangan tepi laut dan persekitaran Pelambang.. Bersih jugak Palembang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam....

      lama ya tak singgah... busy la tu.

      palembang tepi sungai je.. jauh dari laut.... bersih memang bersih. kayaknya macam sentiasa di jaga gitu....

      Delete
  2. eeieiei paling tak suka kalau kena bongak kat indonesia ni.
    awal2 nampak baikkk je, cakap harga lain. pastu pusing harga lain.
    integriti mana? integriti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.... kalau ikut kan panas hati... memang kakak keluarkan kungfu panda kakak ni. tapi fikir di tempat org dan malas nak berkira sgt... redha je lah.

      * kakak tarik selimut tetangga buat jadi jubah burkini.

      #bahanawatakmasihbelumdimatikan
      #mainandalamankuat

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...