Monday, April 22, 2013

# 13 - Merentas Kota Khayalan - Yangshuo : Cycling In Yangshuo

Aku bangkit hari ke 4 di Yangshuo dan bersiap siap untuk keluar merentas desa.

Aci ke nak pakai head band supaya nampak lebih ranggi?



Desa Yangshuo

Mengikut plan dan info aku dapat dari Hamson, dia kata elok la keluar pagi pagi. Pukul 8 macam tu so aku boleh kayuh basikal merentas desa Yangshuo ni then aku boleh la balik dalam pukul 4 sebelum ambik bus balik ke Guilin dalam pukul 7 malam.

Aku setuju dengan plan tu.

Aku cuma tak setuju dengan sewa basikal dia yang mahal nak mampus tu.

Sebab aku nak keluar, so aku check out terus siap siap tapi aku bagitau Hamson aku akan tinggal beg kat sini, nanti abis merentas desa aku datang ambik beg aku semula sebelum ke bus station.

Dia setuju dengan plan aku.

Pagi tu waktu aku turun ke lobby rupanya bukan Hamson yang jaga. Ada sorang mamat ni, so aku cakap dengan dia nak check out semua. Dia settlekan refund aku sebab kena bagi deposit kunci semalam dalam CNY150.

"How much your bicycle rental"

Aku mencuba nasib sekali lagi.

"CNY 10"
"For 1 day?"
"Yes"

Shit ! Shit ! Busit kau Hamson ! Penipu . Kaki auta. Dasar kafirun !!

* luku kepala Hamson 40 kali

Ni aku nak marah ni. Memang sah. Dia nak kencing aku. Dan dan tu lak tu nak charge mahal mahal. Nasib baik la mamat ni jujur skit. So aku malas nak fikir banyak since aku pun tinggal beg kat sini lagi, so aku cakap kat dia aku nak sewa satu basikal.

Lobby hostel

Dia selesaikan urusan refund aku dulu, then dia simpan beg aku then kami keluar untuk memilih basikal !

Ewah. Macam nak memilih pasangan ni.

Tengok tengok ada motosikal berjenama Dayang !

Kaya nya Dayanggggggggggggggggggggggggggggg. Diam diam ada kilang motosikal kat China ni.

Motosikal berjenama Dayang

Lepas tu dia suruh aku pilih basikal yang ada.

Basikal dah la tak berapa nak lawa. Macam ni nak charge aku mahal mahal? Sekali lagi aku sakit hati dengan Hamson tongong tu ! Mesti dia tengah membuta lagi ni, kalau tak aku dah amuk korek korek mata dia bagi kucing makan.

Dia tak tau ke berdosa menipu orang? Tak masuk syurga tau tak????

* mute *

Seleksi basikal yang ada ( basikal handle sejuk)

Mamat tu suruh aku pilih basikal. Aku pun ambik la yang konon konon mountain bike skit. Maklum la nak merentas desa.

Check check tengok handle dia tak de getah kat pemegang.

"Hello ! Benda alah tu besi. Cuaca ni sejuk. Kau nak suruh aku bawak basikal sambil menggigil??? Huh?? Kau dah kenapa? Kau tu hanyir !!!"

Hahaha.

Serious aku rasa macam bangang gila nak bawak basikal tu. Dah la cuaca sejuk, pegang besi macam tu. Kejap kejap boleh la, kang tangan aku beku sekali.

Basikal lain semua haprak jugak. Yang ada cuma satu.

Oooooo tau basikal apa?

Basikal tua !!!!

Kau berani nak merentas desa naik basikal tua??? Basikal yang ala ala macam basikal 7 up tu??? Jawab ! Jawab ! Kau berani???

Tapi aku tak de choice. Kalau boleh aku bawak je si Dayang tu, lagi senang. Tapi tak boleh lak nak sewa. Nak tak nak, basikal tua pun basikal tua lah. Janji aku boleh bergerak.

Check apa yang patut, brake, rantai, kunci then aku pun mula bergerak !

Kat hostel ada peta untuk route basikal di Yangshuo ni. 


Actually ada banyak route tapi aku dah decide nak pegi ke Dragon Bridge so aku pilih route ni.

Yangshuo - Jima - Jinxian - Dragon Bridge. Boleh je nak kayuh basikal terus je dari Yangshuo ke Baisha tu, tapi jalan tu highway. Cuak jugak la aku nak bawak basikal kat highway. Lagipun aku tak nak miss view countryside Yangshuo ni.

Balik tu aku ingat nak menyusuri Yulong River sampai ke Gong Nong Bridge then kayuh balik sampai ke Yangshuo. Hopefully sempat la keluar kol 8 pagi dan balik semula pukul 4 petang.

Berpandukan peta tu, aku mula la kayuh basikal.

Scenery awal awal. Masih pagi dan berkabus

Di bahagian timur cuaca sudah sedikit cerah

Tanaman yang masih kontang

Laluan dia adalah laluan berturap lah. Tak de la berbukit sangat, kiri kanan agak lawa tapi kabus dan masih sejuk sebab masih pagi.

Aku just follow je route tu tup tup ada nampak simpang 2. Aku confuse. Kat tepi tu macam ada warung, aku tanya lah orang orang kat situ.

"Dragon Bridge?"

Pastu tetiba ada pakcik ni dia terus ambik basikal dia dan suruh aku ikut dia. Aku pun follow je lah. Siap masuk jalan kecik kecik lecak tanah lagi. Mula aku cuak. Pakcik ni biar betul. Dia nak bawak aku ke mana???

Aku siap berhenti tak nak follow dia. Aku ingat nak patah balik je.  

 Sempat jugak aku snap gambar. Actually aku nak snap gambar orang tua yang tengah berjalan tu. Tu pakcik tu siap berhenti sebab aku tak nak follow dia.


Cuaca yang akhirnya menyebelahi walaupun masih ada kabus pagi

"Where are you going?"

Aku tanya dia. Dia tak cakap apa. Sibuk dok lambai lambai suruh aku ikut jugak. Aku follow je la then last sekali sampai kat tepi sungai. 

Itu la sungai Yulong River yang aku maksudkan tu.

Tengok Yulong River tu terus aku rasa terkesima rama.

Lawa !

Kedamaian yang ku cari

Terus hati aku tertawan

Rupanya dia bawak aku ke port naik rakit ni. Dah la dia tak reti cakap English. Dia cakap Cina, tapi dari apa yang dia cakap dengan cara dia tunjuk peta yang aku pegang tu, macam dia ajak aku naik rakit sampai ke Gong Nong Bridge tu.

"No. I want to go to Dragon Bridge"
"Chong cheng chong cheng"

Dia bersuara.

Dia tunjuk tunjuk tapi aku tak faham apa dia cakap. Tapi kononnya dia cakap jauh la nak pegi Dragon Bridge tu.

Last sekali aku lepak je kat port tu tengok orang mula menyusuri sungai Yulong di pagi hari. Masalahnya dia orang mudik ke hilir, aku nak ke hulu sebab di sana terletaknya Dragon Bridge tu.

Lepak lepak hisap rokok. Puas pakcik ni pujuk aku naik rakit dia. Jawapan aku tetap sama. Aku nak pegi Dragon Bridge.

Aku offer dia rokok Dunhill Malaysia. Dia ambik. Pastu kita orang layan borak. Borak yang tak di fahami oleh mana mana pihak. Banyak pakai sign language je. Dia tunjuk rokok dia. Rokok berasal dari Guilin. Siap kat kotak rokok tu gambar keindahan Guilin ni jugak.

Rokok pakcik tu. Abaikan kuku dia yang macam jin tu

Sebenarnya best lepak kat port tu sebab nampak orang mudik dengan rakit. Tapi sebab air mengalir ke hilir, so dia pegi one way je. 

Daripada sign pakcik ni, dia cakap nak pegi ke Dragon Bridge tu jauh. Dalam 2 jam ! Tapi aku fikir, alang alang dah sampai. Puas jugak dia pujuk aku naik rakit dia pegi ke Gong Nong Bridge. Dia cakap tambang CNY 120. Aku cakap later lah, aku tetap nak pegi Dragon Bridge jugak !

* orang degil kan memang macam ni.

Masalahnya nak pegi ke Dragon Bridge tu kena menyeberang sungai ni ! Laluan dia ikut belah sana. Dia kata dia boleh la bawak aku dengan bayaran CNY15.

Menyeberang sungai Yulong

Tenang dan damai

Nak cross tak sungai tu je nak bayar CNY 15? Mahal jugak la tu. So aku macam tak berapa nak layan sangat dia. Kalau ikut peta, boleh je ikut belah sini tapi aku kena patah balik ikut simpang aku jumpa pakcik ni dan follow jalan lain.

Tengah aku borak borak dengan pakcik ni, tetiba aku nampak satu mamat ni. Muda lagi lah. Dia pun nak menyeberang ke sebelah sana dengan basikal. Sebab dia dekat dengan aku, terus je aku tanya.

"How much is he charging you?"
"CNY 15"

Argh ! Dia paham English ! Very good. Itu la gunanya English Education...

* pusing pusing tangan macam Abang Usop Penari Kebudayaan.

Maknanya pakcik ni tak de la tipu aku. Mamat tu Chinese, dia pun kena harga yang sama.

"You wanna cross over to the other side?"
"Yeah. I am going to Dragon Bridge"
"Me too !"

Hah. Elok sangat la. Terus aku dapat geng. 

"We can share together"

Mamat tu yang bagi cadangan. Kononnya nak muat 2 basikal pada 1 rakit. Tapi orang yang bawak rakit dia tu tak kasi. Pakcik tu pun kata tak boleh. Tak pe lah. Sudahnya, dia naik rakit dia dan pakcik tu bawak basikal aku menyeberang ke sebelah sana !

View dari seberang sini pulak. Tangga tu tempat aku melepak dari tadi dengan pakcik tu

Bila dah menyeberang tu, baru la senang aku nak borak dengan Pakcik tu sebab aku dah ada translator !! 

Pakcik tu tak abis abis pujuk aku naik rakit dia, dan aku cakap aku nak gi Dragon Bridge. Macam aku faham la dia kata Dragon Bridge tu jauh. Tapi since mamat tu kata dia pun nak pegi, aku rasa OK skit, at least ada geng, walaupun........... mamat tu naik basikal mountain bike dan aku cuma naik basikal tua !!!!!

* nanges keluar airmata berjela jela

"I am planning to do bamboo rafting when I come back from Dragon Bridge"
"Shong sheng shong sheng shong sheng....... You want him to wait for you?"
"Yeah. Tell him, I'll come back here"
"Shong shong sheng sheng shong.... He said OK"

Pakcik tu angguk angguk.

Masalah lagi. Basikal aku patah stand ! Mungkin terlekat masa atas rakit tu, then bila angkat turun dah tak leh nak tongkat. Spring dia patah terus. Punya la basikal buruk ! Pastu bila aku nak kayuh, stand tu siap terpelanting pelanting naik turun. 

Aku cari tali pastu aku ikat supaya dia stay je tapi aku tak leh nak tongkat lah.

"Hahahaha"

Pakcik tu gelak gelak. Dia nak cakap aku bijak sebab ikat benda alah tu. Padahal dia tak tau aku ni naik basikal dari kecik lagi, tak payah patah stand, handle patah pun aku masih boleh bawak lagi slow slow.

* selam diri sendiri sebab nak berlagak di tempat orang.


Kami berdua akhirnya bersedia untuk merentas kawasan desa di Yangshuo ini, maka lepas tu, bermula lah perjalanan aku dan budak Cina tu merentas desa menuju ke Dragon Bridge !

* buat tarian naga keliling kubur

bersambung............

9 comments :

  1. Naseb baek la jmpa bdk cina tu. Dapat jugak geng n blh faham sket2 apa yg org tua tu cakap. Haih.. Kalau mcm ni mmg kna blajar mandarin before pergi sana.

    ReplyDelete
  2. Adoihaiiiii...basikal tua patah tongkat dan terpelanting2 tongkat nye tu memang lawak kekekeek... Ko pun xbaik berprasangka jahat pada pakci, tu, tanpa dia, xdapt kp tgk scenery cun tu..

    Aku suka tgk rakit2 tu kt sungai..seriuss cun..

    ReplyDelete
  3. Cettt mmg hamsap + hampas betol la si anak lelaki ham ni..gile beza cny100 ngan cny10. Len kali ckp ngan dia nak tipu bior banyak sket letak la cny1000.

    Tu motor Dayang nurfaezah ke dayangku intan? Atau dayang senandung?

    Basikal tua ko tu yg ada palang tgh ke xde? Old skool btol basikal ko ambek.. Hahaha...

    Tp memang cantik gile la pemandangan sana..

    ReplyDelete
  4. Dah nama pun basikal tua kan...ahahaha

    Nasib baik yang naik nya masih muda tapi mmg x sesuai lah..mountain bike lagi cunn...

    ReplyDelete
  5. AA : memang kena la, kalu tak jadi itik dgn ayam

    CNa : Tu la memula aku memang rasa pakcik tu nak kena kan aku ( selepas terkena dgn hamsap tu ) tapi.......

    jeng jeng jeng

    HB : tu je basikal yang ada yang aku rasa mampu berdaya saing... memang sengal peha gak la lepas tu mengayuh

    JM : redha je le..

    ReplyDelete
  6. meng,

    ko ptt nyanyi lagu sudirman basikal tua masa naik basikal ni.
    anyway, mmg best pengalaman ko kali ni..

    gmbr mmg xmengecewakan...terbaek!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DATT, kalau meng nyanyi lagu sudirman tu, kalah jacko ke'international'an si meng ni nnt, kalah justin bieber wakakakakakaka.....

      *baby...baby...baby...oooooh, larikkkkkkkkkkkk

      Delete
  7. aku duk terbayang ko duk atas basikal tu di atas rakit! hahaha! sumpah kelakar. cam sadis gile dgn basikal tua, rakit, tak paham apa2, sungguh penuh dgn hidayah hahaha!

    ReplyDelete
  8. DATT : Tak sempat nak menyanyi. Tak cukup nyawa kayuh basikal.

    * tolak HB masuk gaung

    Biq : Hentikan bayangan tu semua. Hentikan !!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...