Friday, August 21, 2020

Jejak Kyushu DAY 03 - 01 FUKUOKA TOWER

Bangkit pagi pagi di hari ke 3 untuk trip ni. Kalau ikutkan nafsu kembara aku hari ni aku plan nak pegi ke Mount Aso National Park yang terletak di Aso-Kuju National Park di kawasan tengah pulau Kyushu ni. 

Mount_Aso

Teringin sekali aku nak tengok gunung berapi yang active tu di sana. 

Rancangan aku nak ambik Shinkansen dari Hakata ke Kumamoto dengan melacurkan JR Pass aku. Eh dah ada pass kan? Buat apa nak buat pekasam? 

Dah plan jugak nak naik keretapi yang bertema yang melintasi kawasan Taman Negara tu nanti. 

Tapi kata orang, rancang bagai nak rak sekalipun, kalau takde rezeki, memang tak sampai nyer lah.

Pagi tu masa bangkit pagi aku rasa tak sedap badan pulak. Rasa macam nak demam. Lagi pulak cuaca kat luar hujan renyai renyai, buat aku jadi tak pasti. Dah lah nak sampai ke sana tu jauh perjalanannya. Aku kena pastikan aku dapat naik train dan tukar bas yang sepatutnya on time. Kalau tak, jenuh tak sempat nak balik. Silap silap memang tak dan nak sampai pun ! Nak ke sana pun naik train naik bas makan lebih 2-3 jam jugak tu.

Kepala berdenyut denyut rasanya mau pecah. Ni mungkin bahana kena hujan semalam.

Tiba tiba pintu bilik aku di ketuk beberapa kali. Aku bangkit.

"Hmmm. Can you come back. by 11?"

Makcik housekeeping ala ala Cinderella pencen berdiri depan pintu siap dengan peralatan nak bersihkan bilik. Dia angguk dan berlalu pergi. Tak tau la bebetul dia faham atau dia terkejut tengok pagi tu aku masih di bilik.

Aku kembali ke ranjang dan sambung terbongkang. Lemah sungguh tubuh badan. Terus plan yang aku rancang hilang dari fikiran. Lantak lah. Tak daya aku nak keluar dalam keadaan macam nih.

Terlelap seketika sebelum aku tersedar bunyi ketukan di pintu lagi. Isk... 

"I am sorry. No need to do the housekeeping. I dont feel like going out today"

Apa benda ntah makcik tu cakap. Aku malas ambik tau. Tak faham pun.

Betul betul rasa tak bermaya karin. Di luar hujan masih renyai renyai turun. Gloomy semacam jer. Nasib baik aku ada bawak bekalan panadol. Telan panadol terus tumbang semula.

Tiba tiba terjaga lagi !

Arghhhhh.. Ni mesti makcik Cinderella pencen tu datang lagi ! Gigih jugak la dia nak kemas bilik aku ni. Bukan aku berparti pun, aku tidur elok macam Sleeping Beauty, apa benda dia sibuk sibuk nak masuk berkemas.

Dia cakap Jepun dengan aku buat aku tarik nafas menahan sabar.

"U come back at 1 o'clock. Please"

Aku tunjuk 1 jari tunjuk pukul 1. Dia angguk lagi. Aku sumpah jugak la makcik ni jadi labu sayong. Gigih betul lah dia.

Masa tu aku rasa demam aku kebah sikit tapi masih tak larat nak keluar. Nak gi mana pun tak pasti. Plan nak ke Mt Aso memang tak sempat dah. Kat Fukuoka ni sendiri aku rasa tak de port yang menarik dah aku nak pegi. Memang aku rasa aku dah khatam semalam mana mana yang aku teringin nak pegi.

Melangut tak lena tidur dah sampai jam menjelang jam 1 tengahari. Makcik nih tak datang datang pulak. Time aku tidur, time tu la dia sibuk nak masuk !

Sudahnya aku mandi dan bersiap siap. Aku plan nak gi area dekat dekat je lah. At least ada lah something terisi untuk aku hari ni pada aku melangut je dalam bilik.

Pukul 2 lebih aku melangkah keluar. Fikir fikir, aku rasa nak pegi ke Fukuoka Tower.

 

Memang tak de rasa nak ke sana dalam plan awal aku tapi ni je tempat yang aku rasa paling dekat yang aku boleh pegi. 

Study sikit sambil jalan kaki ke subway station, aku ambik subway dari station Gion dan turun di Nishijin Station. Jalan kaki 20 minit sampai di area Fukuoka Tower tu.

Elok aku sampai di area bawah Fukuoka Tower tu hujan turun pulak. Nak tak nak aku terpaksa masuk dalam bangunan.

Usha usha lebih kurang, then aku decided nak naik je la tower ni. Lagipun dah alang alang sampai kan dan time tu macam tak ramai orang so tak payah nak beratur lama lama.

Info pasal Fukuoka Tower : Fukuoka_Tower

Sebaik je masuk ke area bangunan tower, di belah bawah ada kedai kedai, pusat information dan kedai 7e. 

Di situ juga ada ruang menunggu dan tempat jualan tiket serta lif lobby untuk ke observation decks.

Harga tiket untuk dewasa adalah 800 Yen = RM 31. Dapat ambik gambar sekeping sebelum naik lif. Boleh print saiz besar tapi tu kena bayar, if not dapat la gambar tu saiz poskad. Boleh la buat kenang kenangan.

Then dia bawa ke lif dan lif akan membawa ke observation deck di atas menara setinggi 234 meter ni.

Boleh tahan menarik gak la design menara ni dari dalam, penuh berkaca kaca.

Berdesup lif membawa ke puncak ! Di temani gadis lif yang comey comey. Kalau macam ni yang datang nak kemas bilik aku tadi, confirm aku bangun terus cas cas bersenam. 

Ini makcik Cinderella pencen tu, buat aku makin tak bermaya jer.

Fukuoka Tower ni ada 3 observation decks. Paling atas terletak kira kira 123 meter dari paras laut, dan lif akan berhenti terus di deck paling atas sekali.

Dan dari lantai deck pemerhatian tu dapat lah melihat sekitar kawasan Fukuoka City, Momochama area dan Hakata Bay.

Nampak area Yahoo Dome yang aku datang masa kunjungan aku ke Fukuoka sebelum ni. Situ lah Hard Rock Cafe Fukuoka lama terletak.

Boleh tahan cantik view dia walaupun cuaca memang nampak murung je. Kalau dapat time sunset sure lagi cun, tapi bersyukur lah, nak sampai sini tadi pun aku macam separuh nyawa bertarung dengan tenaga dan rasa.

Since tower ni ada 3 tingkat deck, meh la turun ke observation deck yang lain pulak.

bersambung.............

2 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...