Saturday, August 15, 2020

Jejak Kyushu DAY 02 - 04 SAKURAI FUTAMIGAURA 01

Salah satu tempat yang sememangnya dalam list aku nak kunjungi bilamana first sekali aku beli tiket ke Fukuoka ni adalah Sakurai Futamigaura.


Jangan tanya aku kenapa aku nak sangat datang ke tempat ni, aku pun tak tau jawapan solid. Tapi dalam hati kuat berkata, tempat ni wajib datang !!



Sakurai Futamigaura, more popularly known as "Couple Rock" or "Married Couple Rock," is located north of Itoshima City which is next to Fukuoka City. 

They are two huge rocks standing in the middle of the sea about 150 meters from the beachfront, joined together by a shimenawa. The shimenawa is a Shinto rope used for cordoning off sacred areas or as talisman against evil. It is 30 meters long and weighs 1 ton. Viewing the sun as it sets between the two rocks during summer solstice leaves a deep impression. This view has also been selected as one of Japan's top spots to view the sunset.


Jadi aku memang bersiap sedia dan study cara nak sampai ke sini. Tapi memang agak mencabar kalau tak de kenderaan sendiri dan kalau nak harapkan public transport bukan tak boleh tapi timing kena betul dan perancangan kena betul betul supaya niat suci murni aku ni berjaya terlaksana. Lagipun tempat ni agak jauh dari city dan kalau tersilap perhitungan mau sesat barat dan tak lepas balik semula ke hotel.

Dari Ohori Park subway station aku ambik train menuju ke station Menoihama. Dari situ ambik train lain menuju ke station Kyudai Gakkentoshi. Dan dari situ pulak aku kena ambik bas terus ke lokasi terakhir di mana terletaknya tori gate tersebut.

Masalahnya info yang aku jumpa semua kabur kabur je. Dan yang paling aku tak yakin, bas tu kena naik yang certain waktu je yang akan melintasi kawasan tu.

Tapi Malaysia Boleh ! Tak cuba mana nak tau. Kan?



Sampai di station Meinohama perut rasa lapar pulak. Usha usha cari apa yang boleh di makan tapi macam tak jumpa.








Pasrah dan buntu, aku ambik je train menuju ke station Kyudai Gakkentoshi.





Sampai ke station Kudai Gakkentosihi tu aku tuju ke area bas kat luar kawasan train station tapi platform yang aku baca sepatutnya ada bas membawa aku ke sana macam kosong.

Nak tanya orang pun macam tak de rupa manusia pun berkeliaran.

Sudah !

Kegusaran aku memuncak. Apa yang aku risaukan macam benar benar bakal terjadi.

Dah jauh aku merayap nih. Dekat sejam jugak naik train tadi. Cuaca pun dah start renyai renyai. Harus ke aku patah balik? 



Dekat station tu ada Family Mart. Aku gi usha kat dalam dan tanya staff kat situ. Mamat tu tak reti English pulak tapi dia macam tau apa yang aku tau dan tujuan aku.

Bersusah payah dia cari info dan tanya sana sini. Last sekali dia bawak tunjuk aku bus tu sebenarnya kat platform lain. Tapi timing agak berbeza dari info yang aku ada.


Since aku ada masa dekat sejam sebelum bas muncul, aku usha kawasan berdekatan tu ada Aeon Mall. So aku decided ke sana dulu dan tengok apa yang ada. Mana tau boleh isi perut yang berkeroncong ni.






Dalam mall tu macam ada acara budak budak, so agak ramai orang. Aku usha cari tempat makan tapi macam tak menarik. Aku lapar nasi !

Sambil sambil tu aku dok berwassap dengan OR aku. 

Sembang dengan dia, dia suggest aku try makan kat kedai ni. Tapi Japanese food ! Aku mana lah boleh nak hadam makanan makanan Jepun ni especially yang mentah mentah sushi mushi, jadi ambik gambar menu dan bagitau OR aku so dia ajar aku apa nak order dan cemana nak order.

Aku boleh try yang goreng goreng !




Time ni macam redha je lah nak mencuba. Masalahnya makcik kat kedai tu tak pandai pulak English. Jadi OR aku tulis dan dengan riaknya aku kecek Jepun dengan pekerja situ.

Tetiba terasa macam diri ku lebih berharga dan di sayangi. Rasa lebih dekat jer padahal aku pun tak tau apa aku tanya. Sebut pun mengeja eja je. Bunyi Jepun campur bunyi Jawa pun ada.

Tu yang sekali keluar kudasai pastu jadi kusadai. 

Yang penting akhirnya aku kenyang tersadai !!!

Tapi makcik tu macam faham je. Ke dia buat buat faham? Yang penting aku di layan selayaknya....



Dan kenyang ! 

Seriouslah betapa aku rasa macam sedap gila hidangan aku hari tu walaupun makan ubi, sotong dan udang goreng saje. Janji ada nasi !

Perut pun dah kenyang buat aku jadi lebih bertenaga.

Sampai masa aku kembali ke platform bus tadi dan tunggu bas di situ.



Sebaik saja naik bas aku confirmkan dengan driver tu tujuan aku dan dia angguk. Baru lah aku rasa lega.

Dan perjalanan memakan masa lebih kurang sejam lagi untuk aku betul betul sampai ke destinasi tu.

Apa yang boleh aku buat cuma layan view je lah sepanjang jalan.















Dari bas tu berpenumpang sampai akhirnya hanya tinggal aku dengan driver tu jer !

Cuak seh. Tapi aku masih yakin aku di jalan yang benar. Jalan yang diredhai !

Sampai akhirnya aku nampak bayangan tempat tu dan benar, driver tu berhenti di bahu jalan. Di tepi pantai tak jauh dari situ berdiri teguh di gigi air, Sakurai Futamigaura.

Hoyeah !















 

Finally, my wish comes thru ! 

Gambaran yang sebelum ni hanya dapat aku bayangkan kini benar benar ada di depan mata aku.

Alhamdulillah.

bersambung...................

4 comments :

  1. Bestnya tercapai jugak impian, syok baca entry banyak gambar ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. trip tahun lepas.. tak de cerita banyak mana so tempek gambar la kasi panjang berjela.. haks

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...