Tuesday, August 18, 2020

Jejak Kyushu DAY 02 - 06 HRC | CANAL CITY MALL

Sampai di Hakata Station aku tak terus balik ke hotel penginapan. 

Alang alang kat kawasan situ aku memang dah plan nak singgah ke Hard Rock Cafe, Fukuoka dulu dan usha Canal City Mall sebelum tamatkan pengembaraan untuk hari ini.

Hari dah pun menjengah malam tapi area Hakata Station ni memang tak pernah sunyi.

Terletak di dalam bangunan yang sama adalah Hard Rock Cafe yang sebelum ni dibuka di area Yahoo Dome.

Ingat lagi dulu masa aku datang ke Fukuoka, jenuh datang semata mata nak ke sana. Kali ni HRC dah relocated dekat mall Hakata City area.

Sebelah JR Hakata Station tu jer. Ada laluan khusus untuk sampai ke restoran di tingkat 2.

Usha usha kejap HRC Fukuoka ni dulu. 

Time tu macam ramai pelanggan sebab dinner time.

Dah usha lebih kurang kawasan then aku menapak ke Canal City Mall yang terletak tak jauh dari situ.

Canal City Hakata is a large shopping and entertainment complex in Fukuoka, Japan. Called the "city within the city," it boasts numerous attractions including shops; cafes; restaurants; a theater; game center; cinemas; two hotels; and a canal, which runs through the complex. 

Located adjacent to Fukuoka's entertainment district and between the commercial and retail core of the city, Canal City has become a tourist attraction and commercial success for Fukuoka. It is the largest private development in the history of Japan ($1.4 billion for 234,460 m2 (2.5-million sq. ft.)). It is built with a distinctive fanciful style, with many curving sculptures and fountains and city of Fukuoka hardly visible, to create an atmosphere like an oasis away from the rest of the town.

Canal City Hakata is within a 10- to 15-minute walk from either Hakata Station or Tenjin Station.

Time ni hujan dah start turun renyai renyai so aku plan nak merentas ikut mall dan keluar di laluan lain sebelum menuju pulang ke hotel.

Boleh tahan besar mall ni. Banyak lah kedai kedai tapi aku tak berapa nak usha mana pun.

Plan aku nak cari jalan exit yang berdekatan dengan hotel penginapan tapi macam aku sesat barat dalam mall tu tak jumpa hala nak tuju.

Sempat gak usha fountains dan light show dalam mall tu. Bunyi muzik kuat sangat bingit telinga.

Boleh tahan gak lah ramai orang menengok. Nak cari port selesa nak menonton sama pun payah.

Sudahnya aku blah je lah. Serabut jugak ramai ramai orang macam tu.






Akhirnya bertemu jugak laluan keluar tapi hujan turun lebat pulak.

Terpaksa lah berlari lari, nak cross jalan lagi satu hal. Sampai hotel aku dah basah kuyup.


Sampai bilik, rehat jap, mandi dan qada semua solat yang tertinggal untuk hari ni. Staff hotel dah siap siap taruk beg aku dalam bilik.

Bilik punya lah kecik, nak solat pun atas katil je, nak berdiri pun asyik nak tumbang. Tapi itu lah penginapan aku selama 4 malam di Fukuoka nih.

Tapi kelengkapan dalam bilik memang mencukupi, tilan dan bantal empuk je, siap boleh smoking lagi dan ada balcony.

Hari ni saja aku menapak lebih 16 KM jalan kaki bersamaan dengan 24,000 langkah ! 

Kenapa? Tak percaya? Aku pun tak percaya. Tapi sejauh tu lah aku berjalan hari ni. Sure Kate Moss makan hati kalau tau aku dah kurus nanti.

Sebagai hadiah untuk diri sendiri pastu hidangkan nasi tomato panas panas siap sedia untuk di jamahi. Bekalan yang aku siap siap bawak dah sekali dengan Nasi Padang, flight meals yang aku tapau tadi.

Nyum nyum nyum.


Makan dan dah kenyang, study sikit perancangan aku untuk hari esok sampai mata pun mula mengantuk.

Di luar hujan masih turun lebat.

Dari jendela bilik aku menghitung detik waktu menjelang pagi. Tak sedar, aku akhirnya hanyut di buai mimpi.

bersambung.........

2 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...