Thursday, January 31, 2019

RT2018 : 06 | CZECH REPUBLIC

Republik Czech adalah sebuah negara yang terletak di bahagian Eropah Tengah. Negara yang secara astronomis terletak di antara 48°-51°LU dan 12°-19°E ini berbatasan dengan Jerman disebelah barat dan utara, Czech juga bersempadan dengan Poland di sebelah Utara dan Slovakia di sebelah Tenggara. Di sebelah selatannya dengan Austria. Czech yang merupakan negara terkurung daratan ini adalah sebuah negara baru yang terbentuk setelah terbubarnya negara Czechoslovakia.

Menggunakan nama pendek Czech sejak 2016, dan nama lengkapnya, Republic Czech, negara ini berjaya menghapuskan kuasa Parti Komunis pada akhir tahun 1989 dan mewujudkan kembali pemerintahan demokratik. Pada 1 Januari 1993, negara itu menjalani revolusi tanpa kekerasan dalam memisahkan dua komponen utamanya iaitu Republik Czech dan Slovakia.

Republik Czech menyertai NATO pada tahun 1999 dan Kesatuan Eropah pada tahun 2004.  








CESKY KRUMLOV

Český Krumlov adalah sebuah bandar di rantau Bohemia Selatan Republik Czech. Ia dibahagikan oleh Sungai Vltava, dan didominasi oleh istana abad ke-13. Istana ini mempunyai kesan Gothic, Renaissance dan elemen baroque dengan taman seluas 11 hektar dan teater baroque abad ke-17 yang asal.

Pemandangan panorama indah seluruh bandar lama Cesky Krumlov dapat dilihat dari bahagian atas menaranya.




















CESKE BUDEJOVICE

České Budějovice adalah ibu kota Bohemia di Republik Czech selatan. Dikelilingi dengan rumah-rumah penduduk sekitar dataran Přemysl Otakar II yang turut menempatkan Air Pancur Samson serta Dewan Perbandaran.

Black Tower dari zaman Gothic-Renaissance menawarkan pemandangan bandar lama dan Klet Mountain di arah barat daya. Dibina semula berkali-kali, Gereja St. Nicholas berhampiran adalah salah satu gereja dari seni baroque yang masih tinggal.













10 Fakta menarik mengenai Republik Czech

01. The Czech Republic adalah sebuah negara daratan yang terletak di Eropah Tengah dengan nama rasminya Republik Czech. Ia bersempadan dengan Jerman di utara dan barat, Poland di timur lautnya, Slovakia di timurnya dan Austria di selatannya.

02. Yang bahasa rasmi Republik Czech adalah Czech . Sehingga 1 Januari 2016, penduduk Republik Czech dianggarkan 10,460,843 orang . Republik Czech adalah negara terkaya kedua di Eropah Timur selepas Slovenia. Pelancongan merupakan sumber pendapatan utama bagi ekonomi Czech.

03. Prague , ibukota, adalah lokasi kepada istana abad ke-9, Bandar Lama zaman pertengahan yang dipelihara dan Charles Bridge yang dibarisi patung. Lain bandar-bandar utama adalah: Brno, Ostrava, Pilsen, Olomou. 

04. Republik Czech hampir seluruhnya dikelilingi oleh gunung . Kira-kira satu pertiga daripada kawasan luar bandar adalah hutan , dan terdapat lebih daripada 400 tasik .

05. The Titik tertinggi di Republik Czech adalah Sněžka di 1,602 meter (5256 kaki). Terdapat empat taman negara di Republik Czech: Krkonoše, Podyjí, Šumava, České Švýcarsko.

06. Negara ini terkenal dengan banyak bandar-bandar spa , terutamanya di sepanjang sempadan dengan Saxony (Jerman). Karlovy Vary atau Carlsbad adalah bandar spa yang paling banyak dikunjungi di Republik Czech. Skoda Auto , pengeluar kereta Europian yang besar, berasal dari Republik Czech.

07. Terdapat lebih daripada 2,000 istana , menyimpan , dan runtuhan istana di Republik Czech, salah satu ketumpatan tertinggi di dunia (terutamanya selepas Belgium dan Perancis ).

08. Istana Prague disenaraikan dalam Buku Rekod Guinness sebagai istana kuno terbesar di dunia. Ia adalah kompleks istana yang menduduki kawasan hampir 70,000 meter persegi (753,473 kaki persegi)

 09. The Charles University di Prague , yang diasaskan pada 1348, merupakan universiti tertua di Eropah Timur, dan salah satu yang tertua di dunia dalam operasi yang berterusan. 90% dari Czech telah menyelesaikan sekurang-kurangnya pendidikan menengah - skor tertinggi di EU (bersama dengan Poland, Slovaks, dan Slovenia).

10. Salah seorang ahli sukan Czech paling terkenal ialah juara tenis Ivan Lendl . (8 Grand Slams). Manakala seorang pemain sukan paling terkenal di Czech ialah juara tenis Martina Navratilova (18 Grand Slams)

extra.

11. Republik Czech adalah salah satu daripada 10 negara teratas di seluruh dunia dari segi kelajuan internet purata terpantas .

TRIP SUMMARY.

Republic Czech tak termasuk dalam plan asal yang kami nak jejaki sebab nak ke Prague tu memang jauh dari route yang kami pilih. Tapi masa di sana, terbaca pasal Český Krumlov dan kami rasa macam menarik nak detour ke sana since tak jauh dari boarder Austria. Gigih drive sampai jauh malam dan esoknya kami spent half day di sini. Memang tak menyesal sebab pekannya lawa dan menarik sekali. On the way ke Vienna kami singgah pulak di České Budějovice. Tak sehebat Cezky Kurmlov tapi not bad untuk singgah on the way tu.

Dan Český Krumlov adalah tempat favourite aku dalam road trip ni yang kami singgah dan memang syok sebab dapat jejakkan kaki ke sini.

2 comments :

  1. Replies
    1. tu lah. dok au.. maybe kedai cat color. tapi tepi bangunan tu ada dua tiga jari tetiba muncul dari bawah tanah. Simbolik support dinding bangunan kot.

      Ke suruh selalu check kuku kot jangan biar panjang. heheh

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...