Monday, January 28, 2019

RT2018 : 03 | LIECHTENSTEIN

Liechtenstein adalah sebuah negara di Eropah Barat . Ia adalah negara keenam terkecil di dunia dan salah satu daripada dua negara terkandas darat ( landlocked).  Liechtenstein terletak di antara Austria dan Switzerland . Luas negara ini hanya sedikit melebihi 160 km² (kira-kira 61.7 batu persegi) dan jumlah penduduknya dianggarkan seramai 35,000. Ibu negaranya ialah Vaduz, manakala bandar terbesarnya pula ialah Schaan.

Liechtenstein juga merupakan negara berbahasa Jerman yang tidak berkongsi sempadan dengan Jerman. Sebuah negara Raja Berperlembagaan yang dibahagikan kepada 11 perbandaran. Kebanyakan kawasan permukaan bumi Liechtenstein bergunung-ganang, menjadikannya destinasi sukan musim sejuk yang terkenal. Sektor kewangan negara yang kukuh terletak di ibu negara Vaduz, dan turut dikenali sebagai syurga bagi mengelakkan cukai.

Liechtenstein ialah ahli Perjanjian Perdagangan Bebas Eropah. Walau bagaimanapun, Liechtenstein bukan sebahagian daripada Kesatuan Eropah.










VADUZ

Vaduz ialah ibu negara Liechtenstein. Bandar berstatus daerah ini memiliki penduduk sekitar 5,200 orang. Bandar ini dikhabarkan telah wujud sejak tahun 1150.

Terletak di Sungai Rhine berhampiran sempadan Switzerland. Di lereng bukit yang menghadap bandar, Vaduz Castle dibina pada abad ke-12 dan merupakan kediaman keluarga diraja. Di Städtle, di kawasan pusat bandar, Kunstmuseum Liechtenstein memaparkan karya seni moden disamping Muzium Negara yang menempatkan artifak arkeologi dan budaya di bangunan zaman medieval.

Koleksi gambar sekitar Vaduz dan negara Liechtenstein





























10 fakta menarik mengenai negara Liechtenstein.

01. Liechtenstein adalah sebuah negara kecil di Eropah Tengah dengan jarak 25 km (15.5 batu) berbentuk panjang di antara Austria dan Switzerland. Ia mempunyai keluasan lebih dari 160 kilometer persegi (62 batu persegi).

02. Nama rasmi adalah Principality of Liechtenstein dan Bahasa Jerman adalah bahasa rasmi negaranya.

03.  Penduduk Liechtenstein dianggarkan 37,622 orang .

04. Vaduz adalah ibu kota Liechtenstein, tetapi bukan bandar terbesar: Schaan adalah bandar terbesar. Namun, Vaduz adalah lokasi istana Putera dan muzium-muziumnya, dan dengan itu menjadi tempat menarik bagi pelawat ke negara kecil ini.

05. Terdapat lima istana utama tetapi hanya dua yang terselamat yang dipelihara sehingga hari ini Gutenberg Castle dan Vaduz Castle. Istana Vaduz adalah istana dan kediaman rasmi Pangeran Liechtenstein. Ia terletak di lereng bukit 120 meter (394 kaki) di atas Vaduz. Ia biasanya dipercayai telah diasaskan sekitar 1322 oleh Counts of Werdenberg. Istana Gutenberg adalah sebuah istana yang terpelihara di bandar Balzers, Liechtenstein, pusat perbandaran Balzers. Kastil ini terletak kira-kira 70 meter (230 kaki) di atas kampung berdekatan, di atas bukit yang telah didiami sejak zaman Neolitik. Vaduz Castle hanya di buka pada hari kebangsaan di mana Putera Liechtenstein akan mengundang rakyatnya untuk minum petang di taman istana.

06. The Kunstmuseum Liechtenstein adalah muzium negeri seni moden dan kontemporari di Vaduz, Liechtenstein. Dibina oleh arkitek Switzerland, Meinrad Morger, Heinrich Degelo dan Christian Kerez telah siap pada November 2000. Koleksi muzium seni moden dan kontemporari antarabangsa juga merupakan koleksi seni kebangsaan dari Princeton Liechtenstein.

07. The Grauspitz adalah gunung dalam julat Rätikon daripada Alps , yang terletak di sempadan antara Liechtenstein dan Switzerland. Dengan ketinggian 2,599 meter (8,527 kaki) di atas paras laut, Grauspitz adalah gunung tertinggi di Liechtenstein. Liechtenstein terutamanya kawasan pergunungannya, menjadikannya destinasi sukan musim sejuk.

08. Walaupun saiznya kecil, Liechtenstein adalah habitat kepada pelbagai haiwan yang sangat pelbagai. Sekitar 55 mamalia berasal dari Liechtenstein (Switzerland mempunyai 83), termasuk 17 spesies kelawar , 140 spesies burung, 7 spesies reptilia, 10 spesies amfibia dan 24 spesies ikan .

09.  Perwujudan Liechtenstein sejak Empayar Rom Suci pada tahun 1719 . Pada tahun 1815 Liechtenstein menjadi ahli Konfederasi Jerman sehingga 1866 . Pada tahun 1866 Liechtenstein menjadi bebas sepenuhnya .

10. Liechtenstein adalah pengeluar seramik yang besar dan merupakan pengeluar terbesar gigi palsu di dunia. Kekayaan negaranya sebagai tempat perlindungan cukai dan pusat kewangan yang gah.

Extra :  Kadar pengangguran adalah salah satu yang paling rendah di dunia pada 1.5% . Liechtenstein mempunyai salah satu daripada kadar jenayah yang paling rendah di dunia, dengan pembunuhan terakhirnya yang berlaku pada tahun 1997. 

TRIP SUMMARY.

Liechtenstein ni kalau nak pegi saja saja memang tak de apa. Kalau roadtrip boleh la singgah dan tengok suasana negaranya yang masih laid back dan terpelihara.  Bandar Vaduz tak busy mana dan macam damai sentosa. Boleh singgah tapi jangan letak expectation yang tinggi. Dan tak perlu spent lama lama kat sini, half day pun dah cukup untuk cover apa yang ada kat sini.

2 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...