Friday, January 25, 2019

RT2018 : 01 | OMAN

Oman ialah sebuah negara yang terletak di Semenanjung Arab atau Jazirah Arab di bahagian tenggara, Asia bahagian barat daya. Oman bersempadan dengan Emiriah Arab Bersatu yang terletak di sebelah barat laut, Arab Saudi di barat, dan Yaman di barat daya. Ibu negaranya adalah Muscat, Oman.

Penduduk kawasan Oman telah lama makmur dari perdagangan Lautan India. Pada akhir abad ke-18, kesultanan bernama di Muscat menandatangani perjanjian pertama dengan siri persahabatan dengan Britain. Lama kelamaan, pergantungan Oman terhadap penasihat politik dan tentera British meningkat, walaupun kesultanan tidak pernah menjadi koloni British. Pada tahun 1970, QABOOS bin Said Al-Said menggulingkan bapanya, dan sejak itu telah memerintah sebagai sultan, tetapi dia tidak menetapkan pengganti. Program pemodenan yang luasnya telah membuka negara ini ke dunia luar, sambil mengekalkan hubungan dekat dengan UK dan AS. Dasar asing yang sederhana dan bebas Oman telah berusaha untuk mengekalkan hubungan baik dengan jiran-jirannya dan untuk mengelakkan rintangan luar.

Sekitar 98,8% penduduk Oman adalah beragama Islam. Sultannya sekarang ialah Qaboos bin Said Al Said yang menggulingkan ayahandanya sendiri, Said bin Taimur, yang berkuasa pada 1932 hingga 23 Julai 1970. Luas wilayah Oman adalah lebih kurang separuh keluasan Pulau Sumatera, Indonesia.



MUSCAT

Muscat ('Masqaá¹­') merupakan ibu negara sekaligus bandar terbesar Oman.

Muscat, ibukota pelabuhan Oman, terletak di Teluk Oman yang dikelilingi oleh gunung dan padang pasir. Dengan sejarah sejak zaman purba, kotanya mempunyai campuran pusat membeli-belah kelas atas dengan mercu tanda seperti kubu-kubu Portugis abad ke-16, Al Jalali dan Mirani, yang menjangkau ke Pelabuhan Muscat. Masjid Besar Sultan Qaboos yang bermarmar, dengan kubah 50m dan permaidani Parsi yang luar biasa, boleh menampung 20,000 orang dan merupakan antara tarikan utama di ibukota negara Oman ini.

Layan gambar sekitar Muscat, Oman.

























10 Fakta menarik mengenai negara Oman.

01. Nama rasmi negara adalah Sultanate of Oman. Ia bersempadan dengan Emiriah Arab Bersatu di barat laut, Arab Saudi di barat, dan Yaman di barat daya.

02. Bahasa rasmi adalah Bahasa Arab dan jumlah penduduk Oman dianggarkan 5,119,745 orang. (2007)

03. Oman adalah adalah negara ke - 70 terbesar di dunia dengan kawasan dengan 309,500 kilometer persegi (119,500 batu persegi). Muscat adalah ibu kota dan kota metropolitan terbesar Oman .

04. Kawasan tanah terdiri daripada pelbagai ciri-ciri topografi: lembah dan gurun menyumbang 82 peratus daripada jisim tanah; julat gunung, 15 peratus; dan dataran pantai, 3 peratus . Jebel Shams pada ketinggian kira-kira 3,000 meter (sekitar 9,800 kaki) dari atas paras laut , adalah titik tertinggi di Oman.

05. Oman mempunyai 4 tapak warisan dunia UNESCO antaranya adalah Bahla Fort salah satu daripada empat kubu bersejarah yang terletak di kaki dataran tinggi Djebel Akhdar, The Archaeological Sites of Bat, Al-Khutm and Al-Ayn adalah sebuah tapak yang penting dalam necropolises dari 3rd Millennium BC serta Nakhal Fort yang merupakan kubu besar di Wilayah Al Batinah Oman.

06. The Grand Masjid Sultan Qaboos ialah Masjid utama di Kesultanan Oman. Ia terletak di ibukota Muscat. Masjid ini telah siap pada tahun 2001 dan mengambil masa enam tahun untuk dibina. Ia meliputi kawasan besar 416,000 meter persegi, dan boleh menampung sehingga 20,000 jemaah. Bangunan itu sendiri terdiri daripada 300,000 tan batu pasir.

07. Oman adalah Negara bebas tertua di dunia Arab dan Hari Kebangsaan Oman dirayakan pada 18 November. Cuti umum ini meraikan kemerdekaan dari kawalan Portugal pada tahun 1650.

08. Oman memiliki rezab Petroleum sebanyak 5.5 bilion tong minyak, yang ke-25 terbesar di dunia.

09. Haiwan kebangsaan Oman adalah Arabian Oryx dan burung kebangsaan adalah Falcon.

10. Oman adalah salah satu negara paling selamat di dunia.

extra : Mountain Dew adalah minuman paling di gemari di Oman di ikuti oleh Pepsi dan Coca Cola.

TRIP SUMMARY.

Kiranya aku belum berjaya menjejakkan kaki di negara Oman ni lagi sebab masa hari tu cuma transit je kat airport. Airport dia agak baru dan besar jugak. Tapi Oman memang dalam bucketlist aku, dan Insha Allah aku akan jejak ke sana satu hari nanti.

Kalau sesiapa transit lama sikit boleh ambik City Tour tapi kena bayar VOA OMR5. Matawang Oman agak mahal berbanding RM. Tapi aku rasa for first timer, worth it jugak nak singgah dan explore kota Muscat ni.

4 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...