Thursday, November 22, 2018

KEMBARA BALKAN - TURKEY | 02 ISTANBUL : Istiklal Street | Taksim Square | Dolmabahce

Selesai melawat Galata Tower aku menapak ke Istiklal Street dan Taksim Square.

Istiklal Street yang merupakan tempat shopping di Istanbul

Masa aku datang before this aku tak sempat ke Taksim Square. Plus aku nak singgah di Hard Rock Cafe Istanbul sebab ada orang mengirim.

Aku jalan kaki lebih kurang 15 minit dari Galata Tower untuk sampai di Istiklal Street.

İstiklal Avenue or Istiklal Street (Turkish: İstiklal Caddesi;  English: "Independence Avenue") is one of the most famous avenues in Istanbul, Turkey, visited by nearly 3 million people in a single day over the course of weekends.

Located in the historic Beyoğlu (Pera) district, it is an elegant pedestrian street, 1.4 kilometers long, which houses boutiques, music stores, bookstores, art galleries, cinemas, theatres, libraries, cafés, pubs, nightclubs with live music, historical patisseries, chocolateries and restaurants.

Istiklal_Avenue

Laluan dia agak familiar since aku pernah datang


Kawasan tumpuan kaki shopping

Monumen


Building

Dan aku memang ingat jalan nak tuju ke Hard Rock Cafe Istanbul ni. Memang itu aku aim dulu nak pegi.

Tapi bila sampai area yang aku rasa memang dah betul, tapi aku cari cari tak jumpa ! Mana pegi Hard Rock Cafe ni?

Aku yakin ni lah bangunannya dulu...

Masih segar dalam ingatan : HRC Istanbul

Tapi tak de kesan dan tanda pun. So aku jadi buntu. Aku tanya mamat cafe depan tu dan dia bagitau Hard Rock Cafe Istanbul dah tutup.

Owh. Aku kecewa ! Tapi tak kecewa mana sangat sebab bukan barang sendiri yang aku nak cari. Orang yang mengirim. Dan mamat tu bagitau jugak, ada Rock Shop di buka sementara tak jauh dari situ !

Oh. Ada harapan baru !

Tanpa buang masa aku terus bergegas ke situ..............

Hah ! Jumpa pun.

Actually ni Rock Shop di buka sementara untuk habiskan jualan merchandise. Betul betul dekat Istiklal Street tu jugak. Masa aku masuk, banyak barang yang di lelong dengan harga agak murah tapi stock merchandise pun dah tak banyak.








Since murah aku borong barang skit untuk souvenir. Kata minah cashier tu, maybe dah tak de HRC di Istanbul ni. Tutup terus. Tapi akan datang tak pasti lah, maybe berpindah lokasi.

Agak sedih dan kecewa ( tapi dah borong jugak kat HRC ni) jadi aku meneruskan langkah merentas Istiklal Street ini menuju ke Taksim Square.






Ternampak Abang Bruce dari jauh. Tapi dia buat buat tak kenal. Sombong lah sekarang ! 






Laluan yang penuh dengan manusia. Jualan makanan. Pakaian. Gedung gedung besar yang sememangnya menjadi tumpuan sesiapa saja yang datang ke Istanbul ni.

Cuaca agak panas, tapi gigih jugak aku menapak melewati Istiklal Avenue ni sampai ke hujung yang mana terletaknya Taksim Square.

Republic Monumen

Taksim Square 

Di kenali sebagai center of Istanbul modern, Taksim Square merupakan kawasan hiburan malam, membeli-belah dan cafe serta restoran tempat makan yang sibuk. Ia   dipenuhi dengan bangunan abad ke-19 dengan rantaian pusat membeli-belah antarabangsa, pawagam dan kafe. 

Di sini juga acara acara kenegaraan dan juga demonstrasi diadakan.  

Taksim Square, situated in Beyoğlu in the European part of Istanbul, Turkey, is a major tourist and leisure district famed for its restaurants, shops, and hotels. It is considered the heart of modern Istanbul, with the central station of the Istanbul Metro network. 

Taksim Square is also the location of the Republic Monument (Turkish: Cumhuriyet Anıtı) which was crafted by Pietro Canonica and inaugurated in 1928. The monument commemorates the 5th anniversary of the foundation of the Republic of Turkey in 1923, following the Turkish War of Independence.











Cuaca memang panas. Aku macam hilang punca sekejap. Dah la rasa dehydrated tak cukup air. Rasa nak menggelegak kepala otak.

Then slow slow aku menapak dari kawasan Taksim Square tu tepi Selat Bosphorus. Kena angin laut rasa nyaman sikit....

Laluan ikut kedai kedai kecik

Dan terserempak dengan Encik Meow yang bersepah sepah merayap sekitar Istanbul ni...

Jalan ikut kaki jer suka suka hati

Jumpa tokong Cina

Stadium

Dolmabahce Clock Tower

Selat Bosphorus

Cafe

Area Port of Istanbul. Nampak banyak kapal kapal cruise bawak pelancong bersiar....

Uskudar, kawasan di seberang selat

Dolmabache Palace. 

Museum. Grand, domed sultan's palace, now a museum, including collections of art, calligraphy and carpets.

Memula aku pun tak tau apa tempat tu, tapi tengok macam ramai tourist masuk. Banyak bas parking dan berbondong bondong pelancong turun. 

Aku malas nak usha. Panas sangat sakit kepala. 

Dolmabahçe Palace located in the Beşiktaş district of Istanbul, Turkey, on the European coast of the Bosphorus, served as the main administrative center of the Ottoman Empire from 1856 to 1887 and 1909 to 1922 (Yıldız Palace was used in the interim).


Sebenarnya aku nampak masjid tak jauh dari situ, so aku plan nak berehat dan tunggu nak solat Zuhur.

Dolmabache Mosque..

Arah sisi

Baca

Elegant, 19th-century, Ottoman-style mosque with Baroque & rococo-influenced decorative features.

Ruang solat utama

Interior masjid

Aku masuk kejap. Selesai solat aku terus ke metro station tak jauh dari situ.

Station Kabatas. 

Ambik tram dari sini..

Dan destinasi aku seterusnya, Sultanahmet. 

Excited. Last time aku datang Grand Bazaar tutup. Dan kali ni, Istana Topkapi pasti akan aku jejaki !!!

"Merah membara semangat waja ........................... !"

* tarik key 7 octave dalam tram

Orang tak perasan sebab bunyi suara macam ensel pintu berkarat. 

bersambung.................

6 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...