Saturday, November 24, 2018

KEMBARA BALKAN - TURKEY | 04 ISTANBUL : Bosphorus Cruise

Baris !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siap sedia. Cepat jalan..

Adeh. Kaki melecet nih.. Cemana nak berkawad?

Bersiap siap dan keluar dari hotel menuju ke area Galata Bridge

Hari dah petang. Ferry nampak meriah di Golden Horn belayar ke Selat Bosphorus

Dan itu lah misi aku petang ni di Istanbul ni.

Berjalan dari area Galata

Cross bawah Galata bridge ikut laluan yang ada

Menuju ke belah Eminonu

Ada ferry terminal di situ untuk Bosphorus Tour

Petang petang area ni memang meriah !

Berkumpul di kawasan dataran. Ada yang melepak

Dan ada yang bercadang untuk join Bosphorus Tour

Dan aku pun sama.

Ada kaunter tiket di sini dan aku beli harga 15TL.. Awas ulat ulat memang ramai berkeliaran di sini. Baik beli kat kaunter je.

The best way to see the Bosphorus in all its beauty is to take a boat trip. This is the strategic waterway connecting the Black Sea to the Mediterranean, and dividing Istanbul into two continents. As the boat zigzags between Asia and Europe, you can admire the old Ottoman wooden houses, 6 Ottoman palaces, 2 suspended bridges, and 2 medieval castles.

Bosphorus Tour dan Cruise ni ada jadual jadual dia. Menjelang petang memang ramai orang. Seeloknya beli tiket awal. Tapi time aku tu since aku sorang, boleh ke opted join the nest tour.

Sambil menunggu. Boleh beli beli dulu

Air ni nampak menarik tapi macam tak lalu nak minum. Mesti manis.

Ferry dah ready...

Boleh duduk belah dalam

Dan memang ramai yang akan duduk belah luar. Open air. Open view. Tapi memang silap silap berebut rebut nak nak dapat belah tepi. Memang kena berdiri

Atas ferry ada jual jual. Kalau dapat port cun boleh lah santai santai...

Around the city you will see various touts for private companies offering Bosporus cruises for €30 or more, often disappointingly short in duration and on rickety boats. A safer, cheaper and more reliable option is to take the official Bosporus cruise from the state-run company Sehir Hatlari which offers a three hour cruise for TRY25 (90 minutes each way with a break of several hours at Anadoli Kavagi) or a shorter non-stop 2 hour cruise for TRY10.

From the EminönĂ¼ terminal immediately east of the Galata Bridge starts the large ferry cruising to Anadolu Kavagi at the northern entrance of Bosporus to the Black Sea via various stops. The fare is TRY25. The departure time is early (there are three daily departures during the high season) and is very popular, so arrive early and queue. 

The open decks are hugely popular, so unless you have an outside seat expect people to be standing all around you constricting the view. The ferry waits some hours in Anadolu Kavagi so as you alight you are confronted by a numerous restaurants and their spruikers. Firstly take the (very steep) walk to the Yoros Kalesi, a strategic castle overlooking and controlling the entry to the Black Sea. This important fortification with a commanding view has been fought over for many years and was last in use in the 19th century. It has fallen into serious disrepair, but Christian engravings are still visible in the stonework. 

There are restaurants actually in the castle surrounds and naturally have spectacular views. There is plenty of time left to wander back to the village for lunch. It is late afternoon before arrival back at Eminonu, but a day well spent. A cheaper and faster Bosphorus cruise alternative is a TRY10 trip on a shorter cruise.

Maka dengan itu, layan lah view sepanjang 3 jam belayar di Selat Bosphorus ni..............

Jangan bergaduh. Korang sedang di perhati.................

Golden Horn

Galata

Ferry bergerak meninggalkan terminal di Eminonu menuju ke Selat Bosphorus

Kawasan Galata di sebelah Selat Bosphorus

Dolmabahce Palace

Istanbul Modern

Shangri La Bosphorus

Four Seasons Bosphorus

Palace Kempinski

Ortakoy Mosque

15 July Martyrs Bridge

Ferry ferry persiar yang lain. Memang banyak kapal belayar membawa penumpang masing masing. Ada yang mewah dan yang macam tongkang yang aku naik ni pun ada.

Ferry bergerak lagi menyusuri kawasan Selat Bosphorus 

Kediaman mewah di pinggir selat

Kubu lama

Rumeli Hisari

Landmark yang boleh di lihat dari atas ferry

Sehingga sampai di Fatih Sultan Mehmet Bridge. Jambatan gantung yang menjadi laluan yang menghubungkan Benua Asia dan Eropah.

Sampai kat jambatan tu, ferry berpatah balik dan kali ni menyusur lalu belah belah Asiaan side.

Kawasan ni memang lebih tenang dan banyak rumah rumah agam di bina di pinggir selat Bosphorus.

Layan view.............















3 jam belayar memang tak terasa sebab di sajikan dengan view yang cantik di sekitar Selat Bosphorus ni. Yang tak bestnya cuma sebab atas ferry tu ramai orang dan ada je jenis yang bertolak tolak nak ambik space.

Tua muda, sama je perangainya.

Highlight of the cruise trip ni adalah bila sampai di Maiden's Tower

Yang merupakan rumah api di tengah tengah selat Bosphorus.

Sebelum ferry berpatah balik masuk ke laluan Golden Horn untuk kembali ke terminalnya.

Sultanahmet

Emoninu

Galata Bridge

Kembali ke terminal.

Satu pengalaman yang menarik kalau berkunjung ke Istanbul dan mencuba Bosphorus Cruise ni.

Selesai tu, hari dah nak menjelang senja. Jadi aku lepak dekat Galata Tower sambil menunggu senja menghilang dan mengganti malam menyelimuti kota Istanbul ini.

Ramai yang sama sama melepak atas Galata Bridge ni

Suka lak tengok gelagat pakcik makcik ni

Bersungguh sungguh nak selfie berdua

Makcik tu ikutkan ajer...

Dan senja pun menghilang.........................







Tengah aku dok melayan senja tu, tetiba ada sorang mamat ni tegur.

"Did you get to catch the sunset?"
"Hmmm"

Aku layan je la sebab dia macam nak cuba cuba berbual. Pastu dia mintak aku ambikkan gambar dia. Aku ikut kan jer.

Then perbualan lebih rancak. Dia perkenalkan diri dia apa nama ntah, dia baru sampai di Port Istanbul selepas belayar dari Cyprus. Dia cakap dia Muslim dan keje kapal so kapal dia singgah sekejap di Istanbul ni.

Dia yang banyak bercerita, aku buat buat dengar jer.

Ni mamat empunya diri

Then dia berborak borak lagi. Cerita macam macam benda lah. Sesekali dia tanya tanya gak aku so aku jawab je ler. Tak de lah nak melayan mana tapi aku perasan dia macam tak bergerak gerak pun.

Aku buat bust busy ambik gambar je.

Bulan di Istana Topkapi

Senja menghilang

Kawasan Golden Horn menjelang malam

Mamat tu tak abis abis berborak. Pastu tanya macam macam. Aku dah tak sedap hati tapi aku fikir dia cuba cuba nak berbual je ler. 

Then tetiba dia ajak aku gi minum. Katanya nak gi bar ke makan makan ke. Aku macam pelik. Apasal ajak aku? Aku syak dia nak mengorat aku. Hahaha. Mamat ni gay ke apa. Cuba cuba nak ngorat aku? Tapi aku tengok bayang bayang sendiri di air yang tenang. Aku rasa, tak de kot gay yang sudi. So aku husnuzon. Muka macam Hindu tarik kereta mana mungkin dia terpesona? Chewah.

Perasan lebih. So aku malas layan aku tolak baik baik. Dan dia pun memujuk mujuk gak lah tapi aku cakap aku esok flight pagi dan kena tidur awal. Kena jaga kecantikkan la kan?

Last sekali dia give up dan blah.

Aku layan view sikit lagi sebelum aku pun blah balik ke hotel penginapan.





Moralnya aku tak tau dia scammer atau dia memang nak goda aku ajak gi dating. Hahahah. Apa pun tujuan dia aku rasa adalah keputusan yang bijak aku tak melayan benda benda merapek macam ni. 

Kalau kena apa apa, naya badan. Hati hati dengan scammer kat Istanbul ni. Dia orang ajak minum cas cas friendly pastu dia suh kita bayar bil minuman yang mahal tu atau dia berpakat dengan geng geng dia dan rompak kita.

Kalau kena rompak how? Jadi hati hati selalu yach.


Layan tengok sinetron Turkish kat TV lagi baik. Pastu tidur awal demi memastikan tubuh kekal langsing dan bertenaga. 

Kroh Kroh Kroh...........

bersambung........................

8 comments :

  1. kat astro ada rancangan cita ttg world scammer kt istanbul ni.lupa plak apa nama rancangan tu. pengalaman aku kt istanbul ni taxi fare je le yg hawauu.buat frinedly pastu fare harga patuk.masa mu pegi tu RM diaorg terima kt money chnager x? ke kt sesetengah tmpt jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah. setiap city ada scam tersendiri. aku lepas kena kat shanghai tu terus rasa malas nak gi china dah.

      kdg kdg dlm berhati2 pun terkena jugak

      currency masa tu aku pakai TL yang baki lama. so tak tukar pun kat istanbul ni kali kedua ni

      Delete
  2. bahayanya main usha macam tu je
    .
    .
    taste jugak la dia kat supermeng malaya nih...

    (larikkk)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kena terajang kalau berani...

      heheheh

      * silap silap aku yang lari ketakutan

      Delete
  3. Cantiknya! Mentari pagi pun cantik... senja pun menarik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezeki cuaca summer panas selalu so kemungkinan boleh dpt sunset dan sunrise hari hari

      Delete
  4. Sebab badan kekal langsing tu yg mamat tu minat tu...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...