Wednesday, November 21, 2018

KEMBARA BALKAN - TURKEY | 01 ISTANBUL : Good Morning Istanbul | Galata Tower

Ini bahagian terakhir trip Balkan 2017.

Kisah bersambung dari entry : Belgrade to Istanbul

Bahagian terakhir ini aku menjejaki kota Istanbul sebelum penerbangan pulang ke tanahair !

Uish. Serious rasa tak sabar nak balik Malaysia................Maybe sebab rasa dah lama tak makan belacan !

Good morning Istanbul

View dari penginapan hotel di area Galata

Aku bangkit awal. Usha usha kawasan di luar tengok view. Aku tak de apa plan tapi rasa nak bangun awal dan pegi ke Galata Bridge dan usha sunrise dari sana !

Nak breakfast pun masih awal lagi.

Baik aku usha Galata di waktu pagi..................

Keluar dari hotel menapak tak sampai 5 minit akhirnya aku sampai di Galata Bridge. 

Hari masih pagi

Mentari merah di ufuk Timur

Aku tunggu momen momen matahari mula menyinari kota Istanbul ni.

Dan timing aku adalah tepat. Mentari muncul lagi !






Aktiviti di atas Galata Bridge di pagi hari.

Galata Bridge ni adalah laluan merentasi Golden Horn yang menghubungi area Galata dan juga Eminonu. Ia bukan sekadar jambatan yang menjadi laluan kereta dan keretapi tetapi di bahagian bawahnya terdapat banyak kedai kedai makan, cafe dan laluan pejalan kaki.

Aku just lepak lepak usha orang orang yang sibuk memancing. Sampai tertidur tidur dia orang kat sini. Gigih sungguh. Siap ada yang masak air buat kopi dah macam berkampung dah.

Tapi bila tengok hasil tangkapan tak de lah meriah mana. Maybe memang jadi budaya dia orang melepak kat sini sampai pagi.

Memang ramai dan meriah di sini.

Kawasan Eminonu di seberang

Sekitar kawasan Golden Horn di Istanbul ni

Sebelah Galata

Aku memang sengaja ambik penginapan di area Galata ni sebab bagi aku, ni area paling tengah tengah di Istanbul ni. Senang aku nak bergerak ke Sultanahmet dan jugak ke area Taksim nanti. 

Plus aku memang suka area tepi air sebab angin dia lain macam. Rasa best !

Abis usha usha aktiviti pagi di Galata Bridge aku balik ke hotel untuk breakfast.

Hotel penginapan....

Jemput makan...........

Sambil usha view dan kawasan

Dari penginapan dah nampak Istana Topkapi. Aku memang aim kali ni nak masuk ke sana sebab last aku datang dulu tu tak sempat masuk.

Kali ni merah membara semangat waja !
Putih mu bersih budi pekerti..........

Eh. Salah lak.... 

Tapi memang semangat hari ni nak explore Istanbul dan aku ada sehari setengah di sini untuk terjah tempat yang aku belum jejak sebelum ni.

Abis siap breakfast aku dah ready nak bergerak.

Destinasi pertama adalah Galata Tower.

Tak jauh mana dari hotel aku tu.

Cuma jalan agak mencanak sikit...

Bangun untuk pembentukkan bontot...... bakal jadi lebih mantap or lebih pada jadi bontot negro ; membesar tak tentu pasal?

Pelik kan tak de orang? Hahahaha...

Ada pun makhluk 

Aku yang awal atau dia orang ni masih belum bangun tidur?

Yang ni banyak lah berkeliaran

Bangun ISTANBUL........... aku datang neh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bangkit !!!

 Lebih kurang 15 minit tak sampai jalan kaki, akhirnya aku tiba di Galata Kulesi aka Galata Tower.

Aku pun agak lesu.

Galata Kulesi

Kat bawah tu baru nampak banyak kedai dan cafe cafe di buka

Ada yang jual FM juga di sini. Tapi aku tak usha pun nak beli

Cafe

Galata Tower

Menara gaya Romawi dibina sebagai Christea Turris (Menara Kristus) pada tahun 1348 semasa pengembangan koloni Genoa di Constantinople.

Menara Galata adalah bangunan tertinggi di Istanbul pada 219.5 kaki (66.9 m) apabila ia dibina pada tahun 1348. Ia dibina untuk menggantikan menara lama Galata, menara Byzantine asal bernama Megalos Pyrgos (Great Tower) yang menguasai hujung utara rantai laut besar yang menutup pintu masuk ke Golden Horn.

Menara itu berada di tapak yang berbeza dan sebahagian besarnya musnah pada tahun 1203, semasa Perang Salib Keempat 1202-1204.



The Galata Tower (Galata Kulesi in Turkish) — called Christea Turris (the Tower of Christ in Latin) by the Genoese — is a medieval stone tower in the Galata/Karaköy quarter of Istanbul, Turkey, just to the north of the Golden Horn's junction with the Bosphorus. It is a high, cone-capped cylinder that dominates the skyline and offers a panoramic vista of Istanbul's historic peninsula and its environs.

The nine-story tower is 66.90 m (219.5 ft) (62.59 m (205.3 ft) without the ornament on top, 51.65 m (169.5 ft) at the observation deck), and was the city's tallest structure when it was built. 

The elevation at ground level is 35 m (115 ft) above sea-level. The tower has an external diameter of 16.45 m (54.0 ft) at the base, an inside diameter of 8.95 m (29.4 ft), and walls that are 3.75 m (12.3 ft) thick.


Puncak menara yang juga merupakan viewing deck


Tower

Memula aku tak de pun rasa nak naik, tapi tengok macam menarik je plus masih pagi orang pun tak berapa ramai, so......... bayar 25 TL then queue lif untuk naik ke puncak.

Masuk ke lobby menara

Dalam bangunan

Sejarah

Beli tiket

Tiket

Lobby. Naik lif terus ke atas....

Ada restaurant dan cafe

Ada tangga

Restaurant

Cafe

Anda viewing deck...

View ke bawah

Dan view dari sini memang cantik !

Selat Bosphorus

Topkapi

Hagia Sephia dan Blue Mosque

Galata Bridge

Panorama sekitar Istanbul

Golden Horn

Kawasan atas ni agak sempit, kalau ramai orang memang mencabar gak nak berjalan. Lagi lagi kalau jenis berhenti lama nak berselfie. Nak je aku tolak, humban ke bawah !

Ataturk Bridge

Istanbul sememangnya cantik.

Terkesima jugak tengok view dari atas Galata Tower tu. Nampak Istanbul 360 darjah. Memang tak sia sia aku naik. Cuaca pun elok dan orang tak berapa ramai. 

Layan view skit lagi...








Dah sampai masa aku turun. Sesak jugak nafas nak berlama lama.

Lepas ni misi aku nak ke sana... !

Nak rocking rocking sama warga Istanbul....

"Apa ni Meng.. datang tempat orang janganlah  membuat onar !"

Yepp. Okey. Baik pakcik. Saya sedar diri. Terima kasih. 

Tapi kaki melecet ni cemana????

bersambung......................

4 comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...