Saturday, September 8, 2018

KEMBARA BALKAN - BOSNIA HERZEGOVINA | 03 MOSTAR : Blagaj | Pocitelj

Seperti yang di janjikan, jam 10 pagi anak Dada akan datang jemput aku dan bawak aku ikut serta tour ke beberapa tempat menarik sekitar Mostar ni.

Tour makan masa dari jam 10 pagi sampai ke petang, harga USD 30.. pegi 4 tempat. Tour include sekali lunch.

Aku ikut je lah. Mana mana pun OK. Tapi aku dah berbincang dengan Dada, kalau boleh abis tour ni aku akan terus ke Sarajevo. Dada advise aku naik train tapi train akan bergerak jam 8 malam so dia akan mintak anak dia hantar aku balik awal sikit supaya aku tak terlepas train or worse case scenario, aku akan naik bas !

Pekan Mostar

Minah tu muncul lewat dari waktu yang di janjikan. Dia muncul jumpa mak dia jap dan ajak aku turun ikut dia ke kereta. 

Seperti yang Dada bagitau, ada 2 orang akan sama sama join trip aku ni tapi yang mengejutkan masa aku sampai kat kereta selain 2 orang tu ada lagi tetamu ikut sama. Anjing dia !

Adush.. Aku dah tak selesa...

"He is a good dog. Don't worry"

Aku bukan risau takut ke apa, cuma tak selesa takut dia meleser. Tapi kereta dia tu macam wagon so anjing tu duduk part belakang. Yang 2 orang lagi tu couple duduk seat belakang so aku duduk depan.

Perjalanan kami bermula meninggalkan kota Mostar

Membelah laluan lebih kurang 12 KM... kami menuju ke Blagaj 

Blagaj adalah salah satu destinasi pelancongan di Mostar ni.

Terletak di arah Tenggara bandar Mostar, Blagaj adalah pusat ahli ahli sufi Derwish yang dibina pada zaman kerajaan Uthmaniyyah kira-kira 500 tahun lalu. dan diiktiraf sebagai binaan warisan kebangsaan negara Bosnia, bangunan dua tingkat dengan seni bina Utmaniyyah dan Mediterranean ini menempatkan surau, makam dan ruang kuliah. Air sungai yang mengalir juga di katakan berpunca dari bawah batu kapur yang membentuk sungai Buna yang jerneh dan mendamaikan.

Menurut cerita penduduk tempatan ketika Perang Bosnia, penduduk berlindung di bangunan itu dan dengan kuasa Allah tiada satu peluru pun hinggap di dinding pusat itu walaupun bedilan peluru tanpa henti daripada pihak musuh.

Di zaman Uthmaniyyah, pusat ini digunakan sebagai pusat ibadah oleh para sufi. Siang hari para sufi bekerja sebagai petani atau penggembala kambing dan malam pula dipenuhi dengan majlis zikir.

Parking area. 

Baju biru tu anak si Dada dengan anjing dia. Aku lupa nama mereka berdua. Kasi nama samaran.. Sarah dan Parker.

Sungai Buna mengalir lesu

Banyak gerai makan dibina di pinggir sungai

Kawasan batu kapur dan air sungai yang jernih

Arah laluan

Kedai kedai cenderamata

Suasana di Blagaj. Boleh try makan ikan trout di sini.

Punca air Sungai Buna

Blagaj

Blagaj - a village 12km southeast of Mostar. It is reachable by public bus 10 in 15 minutes (2.25 KM, stops in Spanski TRG in front of the gymnazija). The bus may leave from the road opposite the main station, not the bus station itself. At Blagaj, a karst river flows out of a mountain. It's very beautiful, with deep blue water. A historic mosque is built into the cliff. Women must wear headscarves to enter the mosque. Trout are farmed in the river, and several excellent restaurants serve trout with seating on the riverbank. 

There is an impressive ancient fort with amazing views on top of the mountain. Follow the road past the village's "old town" and then ask where the trail starts, or just follow the road (keep right) to where the road swerves left (you'll see several ancient gravestones) and you'll find the path on your right. The trail is about 2 km. 

There are numerous campsites in Blagaj directly adjacent to the Buna river. Elagicevina (the Velagic family House) was built in XVII century and is a beautiful example of the Ottoman residential architecture, a one-story structure with typically extended porches.

wiki : Blagaj

Sungai yang mengalir

Bangunan 2 tingkat yang merupakan tempat ibadah ahli ahli sufi

Di bina di pinggir punca air sungai

Dongak ke atas

Bangunan tu boleh masuk tapi kami tak pegi sebab Sarah kata selalu ramai orang, faktor keselamatan tak berapa diambil kira

Pelancong bersidai..

Sarah jugak kata kalau minum air ni atau basuh muka, kita akan menjadi..........................

Aku lupa jadi apa... Jadi anjing kot? Hahaha. Macam sedap je anjing tu minum

Sungai yang jernih

Kawasan persekitaran Blagaj

Jernih dan mendamaikan

Kami tak spent lama. Lepas tu kami bersiap sedia untuk bergerak ke destinasi berikutnya.

Bagi aku Blagaj ni cantik dan menenangkan. Kawasannya indah dengan view bukit bukit dan sungai memang cun dan sememangnya wajib di lawati kalau berada di Mostar ni.

Lepas tu kami nak ke mana?

Cuaca agak panas... Nasib baik walau kereta Sarah ni nampak buruk tapi ekon memang sejuk. Dia blast gegila...

Sepanjang jalan Sarah dok bercerita. Kisah kawasan kawasan di Mostar ni. Kisah diri beliau. Kisah perang dan pengalaman dia.. Aku layan je la dengar dia bercerita sambil driving.

Boleh tahan gak laju makcik ni bawak kereta !

Sedar sedar kami dah sampai ke Pocitelj.

Pocitelj merupakan sebuah desa Bosnia yang masih terpelihara dengan baik sejak 1383 yang terletak 35 KM arah selatan Mostar.

Dianggap sebagai pusat pentadbiran Dubrava Zupa, pekan ini masih memiliki tapak sejarahnya yang tersendiri dengan tembok besar dan binaan kubu tinggalan empayar Turki Uthmaniyyah di Zaman Pertengahan. Pemandangan sungai Neretva yang sangat indah menambahkan tarikan kawasan Pocitelj ini untuk di kunjungi.

Pocitelj Tower

Laluan mendaki

Peta laluan

Pintu kayu

2 orang yang join sekali dengan aku. Couple ni dari Prague.

Sarah relax je panjat bukit pakai dress. Kau mampu?

Aku je lah terpongeh nak naik ke atas

Hoyeh hoyeh

Počitelj is a village in the Čapljina municipality in Bosnia and Herzegovina. It is located in the Herzegovina-Neretva Canton in the Federation of Bosnia and Herzegovina. The historic site of Počitelj is located on the left bank of the river Neretva, on the main Mostar to Metković road, and it is about 30 km. to the south of Mostar.

The village is built in a natural karst amphiteatre along the Neretva river. 

The walled town of Počitelj evolved in the period from the 16th to the 18th centuries. Architecturally, the stone-constructed parts of the town are a fortified complex, in which two stages of evolution are evident: medieval, and Ottoman.

wiki : Pocitelj

Pemandangan sungai Neretva

View ke bawah

Sampai ke puncak. Memasuki ruang Citadel

Tower atau The Kula - a silo-shaped fort overlooking the village from the top of the hill. It used to house watchmen and military as a guard against possible intrusions from the Neretva valley.

View yang lawa dari atas bukit

Sungai Neretva

Indah

The Šišman Ibrahim-pašina džamija or Hajji Alija 

Di bina pada tahun 1563 by Hajji-Alija, son of Musa. It was repaired in the 17th century by Šišman Ibrahim pasha.

The locals gave the mosque afterwards his name. The domed mosque is notable for its special acoustics. The mosque was restored in the 1970s, but badly damaged during the Bosnian War in 1993. It was restored again in 2002.

The sahat Kula - a bell tower

Citadel dan The Kula... lebih besar saiznya

Senibina dalam Citadel

Bumbung tower

Laluan ke atas

Perkampungan sekitar kawasan

View

Bumbung The Kula dari dalam

Pemandangan ke bawah 

Laluan nak naik tu sempit, sorang boleh naik atau turun at one time. Adalah tinggi 5 tingkat bangunan. Tapi view dari atas memang awesome !

View

Tembok dan tembok kubu lama

View kawasan masjid

Kawasan atas bukit

Turun lah

Panas kat atas ni so aku cepat cepat turun

Laluan ke bawah.

Kawasan bawah

Dongak balik ke atas

Jauh jugak perjalanan

Sarah relaks je... Aku bagitau dia aku nak solat dulu kat masjid. Dia kata dia tunggu kat kedai jual buah. Peramah minah ni.. macam mak dia Dada.

Jual cenderamata

Hai meowww !

First time aku nampak pokok Kiwi....

Lepas turun dari bukit tu aku nak pegi masjid. Nak solat. Boleh pulak ada sorang mamat ni jaga kat gate tu dia kata nak masuk masjid kena bayar kalau nak ambik gambar unless kalau aku nak solat.

"I am a Muslim and I want to pray"
"Are you a Muslim?"
"Yes I am"

Dia macam tak caya. 

"You can pray, but no photo"

Hek eleh.... Berapi pulak aku dengan mamat ni. Sudahnya aku tak ambik gambar pun dalam masjid tu. Lepas solat terus aku blah.

Sarah dok borak dengan penjual buah. Aku cakap aku nak gi minum dulu.

Ketagih kopi Bosnia

Sedap. Sungguh sedap !

Dari Pocitelj, Sarah kata kami akan ke waterfall. Tapi sebelum tu dia singgah di pekan Capijina di mana kami akan singgah untuk makan tengahari.

Dia bagi kami pilihan makanan. Makanan tradisi Bosnian iaitu Burek. Dalam dia ada daging, ayam dan pork ! Makan dengan yogurt.

Konon aku ambik chicken, couple 2 orang tu ambik pork ! 

Sarah tak makan, tapi dia order satu set daging kot then bagi anjing dia makan. Then dia orang pastu konon nak main rasa rasa aku punya. Bila dia ambik pisau dia pastu potong aku punya Burek tu, terus aku rasa loya...

Terpaksa buat buat kenyang... then aku stop makan.

Cake sebagai pencuci mulut...

Lepak makan sambil sembang sembang.. Aku sense couple yang lelaki tu anti Islam. Ada je benda tak kena. Islam itu, Muslim ini.....

"Well I am a Muslim"

Banyak kali aku counter pemikiran dan hujah hujah dia yang ntah hapa hapa tu. 

"I am a Muslim too"

Sarah mengaku.

Terus mamat tu macam tone down sikit. Kalau tak, nak cari salah orang Islam jer. Rasa aku nak baling dengan kerusi je biar berdarah kepala dia.

Tapi aku muskil jugak dengan Sarah ni... dia ngaku Islam tapi... banyak jugak yang aku rasa bertentangan. Tapi dia kata Muslim kat Bosnia memang ramai macam dia. Nama je Muslim tapi ...tak practice.

Hak masing masing. Aku OK jer... Tapi tak bermakna aku bersetuju dengan cara kehidupan seperti itu.

bersambung...................

6 comments :

  1. semuanya jernih... subhanallah...

    ibarat suci dalam debu gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. jernih tapi banyak rumpai air tu... tu yg kaler hijau semacam

      Delete
  2. Replies
    1. bukan sebab rumpai kot.. tapi bertambah hijau disebabkan rumpai...

      hahahaha

      Delete
  3. Haaa..tue lah aku pun muskil si sarah td sbb hang kata dada muslim..apakah??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia org sekular sangat di sana.... lantak pi depa lah...

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...