Saturday, February 2, 2019

RT2018 : 08 | HUNGARY

Hungary adalah sebuah negara yang terletak di benua Eropah Tengah. Negara yang tidak memiliki wilayah laut atau terkurung daratan ini berbatasan dengan Austria di sebelah barat, Slovenia di sebelah barat daya, Ukraine di sebelah timur, Slovakia di sebelah utara, Romania di sebelah tenggara, Croatia dan Serbia di sebelah selatan. 

Ibukota Hungary adalah Budapest.

Sejak tahun 1000 M setelah Santo Stephen I memegang tampuk kekuasaan, Hungary berubah bentuk menjadi sebuah Kerajaan Kristian yang berfungsi sebagai benteng kuat dalam melawan kemaraan Kesultanan Uthmaniyah (Ottoman) Turki ke benua Eropah. Pada tahun 1526, sebahagian wilayah Hungary berhasil ditakluki oleh Kerajaan Ottoman hingga tahun 1699. Setelah kemunduran orang-orang Turki, Hungary menjadi sebahagian dari kerajaan Austro-Hungaria hingga Perang Dunia I. Pada Perang Dunia Ke II, Negara ini jatuh di bawah kekuasaan Komunis selama 4 dekad (1947 – 1989). Setelah itu Hungary mula membuka negaranya kepada dunia dunia luar dan menjadi negara republik yang demokratis sejak tahun 1989.





BUDAPEST

Budapest merupakan ibu negara Hungary yang merupakan 2 pinggir daerah iaitu Buda dan Pest yang terletak di pinggir Danube River.

Terdapat beberapa tarikan istimewa di kota penuh seni dan budaya ini termasuk lah Castle Hilll dan Old Town Buda. Muzium Sejarah Budapest yang menyimpan khazanah kehidupan kota dari zaman Rom dan Trinity Square dengan Gereja Matthias dari abad ke-13 serta menara Fisherman Bastion yang menawarkan pemandangan sekitar yang luas dan indah.




































10 Fakta menarik mengenai Hungary

01. Hungary adalah negara yang terkunci di Eropah Tengah dan nama rasmi penuh Hungary berubah dari " Republik Hungary " ke hanya " Hungary " pada tahun 2012. Bahasa rasmi ialah bahasa Hungary .

02. Ia terletak di Lembangan Carpathian dan bersempadan dengan Slovakia di utara, Romania di timur, Serbia di selatan, Croatia di barat daya, Slovenia di barat, Austria di barat laut, dan Ukraine di timur laut.

03. Sehingga 1 Januari 2016, penduduk Hungary dianggarkan 9,853,470 orang .

04. The Forint Hungaria adalah mata wang Hungary.

05. Hungary adalah salah satu negara tertua di Eropah . Ia ditubuhkan pada tahun AD 896 , sebelum Perancis , Jerman , atau England . Secara geografi , Hungary sangat rata dan boleh diakses dengan tanah dan sungai.

06. Hampir 400 spesies burung adalah pembiakan dan bagi banyak burung, Hungary merupakan persinggahan penting semasa penghijrahan musim bunga atau musim luruh . Hungary mempunyai salah satu kawasan Birding terbaik di Eropah.

07. Hungary mempunyai 10 taman negara , 145 rizab alam semula jadi dan 35 kawasan perlindungan landskap .

08. Tasik Balaton yang terkenal terletak di Hungary, yang merupakan yang terbesar di seluruh Eropah Tengah . The Gua Aggtelek Karst dan Slovak Karst adalah laman Warisan Dunia UNESCO yang terdiri daripada 712 gua tersebar di kawasan seluas 138,000 ekar (55,800 ha) di sepanjang sempadan Hungary dan Slovakia a.

09. Hungary adalah pengeluar utama kedua di dunia foie gras (hati angsa), selepas Perancis.

10. The Hungarian Grand Prix adalah satu bangsa motor diadakan setiap tahun di Hungary. Sejak tahun 1986, perlumbaan itu telah menjadi pusingan Kejohanan Dunia FIA Formula Satu.

Extra :

The Budapest Metro adalah sistem kereta api Elektrik bawah tanah tertua di benua Eropah, dan ke-3 kereta api bawah tanah yang tertua di dunia, Hungary mempunyai lebih daripada 1,000 mata air panas dan kemudahan spa yang cukup untuk menampung 300,000 orang pada masa yang sama ! Hungary juga mempunyai 450 bilik mandi awam. Hungary turut menerima lebih daripada 10 juta pengunjung atau pelancong setiap tahun.

TRIP SUMMARY.

Budapest sememangnya menjadi end point kami untuk road trip ni sebelum berpatah balik ke Zurich. Plan ni kekal sampai road trip berlangsung tapi along the way and on our way back memang tambah tolak plan plan yang adhoc. Memang dah aim nak spend masa di Budapest ni tapi kami teperangkap dalam jem, pastu masalah dan ambik masa nak tukar duit semasa di sini pastu sesat barat tak jumpa cari tempat nak solat memang membuatkan akhirnya Budapest kami tak lepak lama lama. Rasa rugi gak tapi tak boleh nak buat apa.

Rasanya Budapest ni aku memang kena repeat. Bandar yang cantik dan menarik. Memang wajib untuk datang ke sini !

6 comments :

  1. Replies
    1. Hungry gop. sampai2 je pekena kopi dgn pastry sebab lapar. tapi parking kena jaga jaga sebab takut kena saman

      Delete
  2. Tengok jambatan teringat plok scene drama korea kat jambatan tu...

    ReplyDelete
  3. Hungary tempat singgah bermalam saja hari tu, tak sempat nak explore.. Nak sangat ke Budapest, Insya Allah moga sampai impiannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita. tak abis explore budapest ni... ada rezeki kena repeat

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...